Hop til indhold
gerog

En dansk vand, tak!

Recommended Posts

Og straks kiggede gutterne mærkeligt på mig, da jeg hellere ville have en dansk vand i stedet for en øl.


Jeg læste en artikel på politikens hjemmeside om vores drikke kultur herhjemme, hvor man bliver kigget på som var man mærkelig, fordi man ikke ønsker at drikke alkohol.
Jeg drikker selv alkohol i meget små mængder, og for det meste kun i foråret og sommeren - da jeg godt kan lide en kold øl eller glas vin i ny og næ.
Så om vinteren, der er jeg på det man kalder "på vandvognen".
 

I starten var det svært, fordi de sociale normer herhjemme bygger på "Du kan da godt lige tage en øl fordi du skal køre bil" eller "Et glas vin skader ikke".
Indirekte presser vi hinanden til at drikke alkohol, og jeg har da selv presset andre uden at tænke over det, dengang jeg drak i de mængder der er normalt.


Men efter jeg er blevet mere bevidst på mit helbred, så observerer jeg det mere og mere, når jeg er til middag eller i byen med vennerne. At vores kultur er bygget på - alkoholen som centrum.
Hvem har ikke været inviteret til en middag, hvor det første vedkommende siger, "Jeg købt noget super lækker vin til i aften" eller "jeg har fyldt køleskabet godt op med øl" ?
 

Mit behov for en sundere livsstil er større end behovet for alkohol. Jeg behøver ikke alkohol for at få styr på nerverne, holde tale til en stor forsamling eller for at byde en kvinde op til dans.

Ingen tvivl om, at vi ekskludere en del mennesker, der gerne vil være sociale, men ikke ønsker at drikke alkohol pga. vores kultur og normer.
Men det er da trist, at dem der ikke drikker og ikke er så stærke mentalt, skal føle sig udenfor pga. dette pres der fylder en del i vores kultur.


Og nej, jeg er ikke en sundhedsfreak, jeg kan bare godt lide at stå tidligt op om morgenen og være frisk og veludhvilet, for at få noget ud af dagen. :)


Synes du ikke selv, at det er trist at vores kultur ikke gør det okay, at takke nej til alkohol?

 

Link til artiklen fra politiken: http://politiken.dk/debat/ECE2652733/hvorfor-maa-man-ikke-takke-nej-til-alkohol-i-danmark/

Redigeret af gerog

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rigtigt godt indlæg Gerog, og hovedet på sømmet. Vi har en drikkekultur i Danmark, som vist nok overstiger hvad man ser i andre lande.

Jeg har forsøgsmæssigt taget en alkohol-fri måned i ny og næ, men det er næsten umuligt, hvis ikke man selv er virkelig overbevist om, at sådan skal det være.
Jeg har venner, hvor det ikke rigtig giver mening at mødes, før min alkohol-fri måned var ovre, da vi altid har alkohol på programmet. Men det er ikke nogen alkoholiseret klub, vi mødes ikke for at drikke, men når vi mødes så indtager vi altid alkohol. Det er simpelthen kulturen. Vin til maden, en øl efter golfrunden, neej men kom da indenfor, vil du have en øl eller vin? Aldrig rigtig beruset, men får alligevel 2-3 genstande næsten hver dag.

Det jeg synes er svært, er at finde på noget andet. Jeg har fået øl eller vin til aftensmaden i mere end 20 år. Hvad erstatter man lige det med? Vand har jeg drukket til min frokost og i øvrigt hele dage, sammen med kaffe. Det kunne være dejligt med noget andet, nu det er aften, vi har fri og skal nyde god mad. Well, vand igen er nok det bedste bud, men lidt kedeligt. Jeg er ikke mælkedrikker og sodavand og andre søde ting til min mad, kan jeg ikke rigtig med.
Kærsten vil gerne have et glas vin, så nåja, pyt -så trækker jeg lige en flaske op, får 1-2 glas og gemmer resten til i morgen. Så kom vi så langt.

Spiser skide sundt og får rimeligt med motion, så de 4 kilo ekstra, som sidder lige på dunken, det er det levende bevis på at lortet også feder.

Måske man skulle overveje en konvertering til en alkoholfri religion.. Så behøver man ikke alle de undskyldninger.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har godt nok før hørt det der med at nogen tit hører netop det du beskriver. Jeg kan dog ikke genkende det fra mit eget miljø, tværtimod. Jeg oplever faktisk mere at fokus ligger på mad. Når vi skal hygge os skal vi også have noget godt at spise, og der kan det være virkelig svært at sige fra.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har aldrig oplevet problemet med at sige: "Nej tak, jeg skal køre"

Det er rigtigt, at vi danskere drikker meget og at man ofte får et eller to glas, når man mødes. Men mine alkoholikervenner får altid tilbudt et alkoholfrit alternativ, ligeledes andre, der ikke ønsker at indtage noget med alkohol. Hvor er problemet, man kan jo bare sige: Nej tak!

Problemet er vel de narhoveder, der presser på. Her må man jo bare sige det lidt mere bestemt.

Selv nyder jeg med glæde alkohol i mange forskellige smagsvarianter, men presse én der siger nej er nogo. Også til julefrokoster, konfirmationer, polterabend og hvad ved jeg. Et nej er et nej (og det gælder til alkohol, sex, slik, kage og alle andre fristelser).

Venligst OT (der måske indtager 3 - 4 genstande...om ugen)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes ikke, jeg længere oplever den kultur med, at drikker man ikke, er man ikke med.

Efter at de fleste arbejdspladser har indført alkoholpolitik, og efter at det er blevet socialt uacceptabelt at køre i beruset tilstand, oplever jeg ikke, at der er nogen, der ser skævt til en, hvis man drikker vand/sodavand.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jamen det lyder jo til at vi er stort set enige. Måske er problemet mere koncentreret i ungdomskulturen og ved gymnasie og uni-fester?

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg kan så rigeligt kende det du skriver her... men genkendelsen er et par år gammel... 

efter jeg blev single og flyttede nordpå og i det hele taget skiftede ud i vennekredsen til folk der ikke deltog i "repræsentation" og for hvem det at mødes om eftermiddagen er lige så fint som at mødes til en middag - så forsvandt det

I mine unge år havde jeg problemer med det for jeg drikker ikke - efter ganske få genstande mister min kort og langtids-hukommelse forbindelsen til hinanden og jeg får massive black outs og aner ikke hvad der er foregået

Dertil kommer de ekstreme tømmermænd jeg altid har lidt af - og når jeg opvejer plus og minus - så drikker jeg ikke

Det hjalp da jeg begyndte at hænge ud med nørderne - deres drug of choice er jo cola og de sunde er på cola zero - så det hjalp... så var der ikke problemer med det mere... 

Ret skal være ret - det gav da megen spot og spe i gymnasiet... men ok - jeg var 2 år yngre end alle de andre, så jeg kunne bare joke og sige "det er jeg slet ikke gammel nok til" og da jeg blev ældre kunne jeg altid påberåbe mig designated driver rollen... så kom jeg uden om det sådan relativt elegant.. 

Men jeg synes det er rædsomt når jeg fx er hos min søster. Hende og min svoger drikker som hul i jorden såsnart rødvinen og whiskeyen er serveret - så det er kun hyggeligt de første 60-90 min - så ryger fornøjelsen for mit vedkommende. 

Det værste omkring denne drikke kultur har jeg dog oplevet til repræsentations-middage.  Disse 50-55 årige mænd der nu er kommet så højt op i graderne at de har et minimum af ledelsesansvar og derfor mener at må være guds gave til kvinderne og ganske uimodståelige... 

FØJ for helvede... fjern grabberne fra mit lår og hold din klamme portvinstud for dig selv makker - og rør mig igen og du kan rive den kontrakt i småstykker... i dont give a flying fuck - og når din chef ringer til mig og spørger hvorfor vi ikke har tænkt os at levere varen - så skal jeg give ham alle detaljerne..... 

Det er basiden af DKs drikke kultur :(:(:( 

Som Miza siger er mad et lige så stort et "problem" - for det er altid god mad og god mad er fed mad... smør og fløde har aldrig gjort noget grimt ved nogen... så mere af det... meeeeeeeeeen -  de frodige former er en naturlig følge... og det kan jo også blive for frodigt :)  

Så jeg ville også ønske at mad-kulturen måske ændrede sig lidt hen i retning af lidt mere... rå ... fødevarer.. så vi kunne spise sammen på en måde der ikke gav både mavepine OG dårlig samvittighed... 

Men sålænge forkærligheden er for SOVS!!!! og stegefedt i forskelligt omfang er det vist ønsketænkning.. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jamen det lyder jo til at vi er stort set enige. Måske er problemet mere koncentreret i ungdomskulturen og ved gymnasie og uni-fester?

​Sådan er det ikke i min omgangskreds, men nu det ved at være lidt tid siden jeg gik i gymnasiet.


Der hvor det er svært, det er når man vil have noget til aftensmaden der ikke er sødt. Det bedste er dansk vand, og har jeg haft den store tegnebog frem, så det San Pellegrino (flot flaske til middags sammenkomster).
Men jeg savner stadig noget andet end vand.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har godt nok før hørt det der med at nogen tit hører netop det du beskriver. Jeg kan dog ikke genkende det fra mit eget miljø, tværtimod. Jeg oplever faktisk mere at fokus ligger på mad. Når vi skal hygge os skal vi også have noget godt at spise, og der kan det være virkelig svært at sige fra.

Jeg har det helt på samme måde.

Men i min gymnasie tid, der blev jeg udstødt fra fællesskabet fordi jeg ikke drak alkohol. Efter et halvt års tid, så holdt de fleste op med at inviterer mig med til fester og fødselsdage, med den begrundelse at jeg var kedelig og ikke drak mig fuld.

Og jeg kan ikke forestille mig at druk kulturen blandt de unge er blevet "bedre" på de små 20 år, nok tværtimod.

Jeg drikker meget lidt, men nyder god vin til god mad. To ting der i mine øjne hører sammen. De gange jeg har måtte drikke vand, pga arbejde, til en god middag har jeg følt der manglede noget.

Redigeret af Plaskeren

Del dette indlæg


Link til indlæg

Prøv at invitere et godt vennepar til middag, server også en god rødvin og sig: "Drik i bare, vi skal ikke selv have noget, da vi holder pause med alkohol".

Stemingen bliver så man kan skære sig igennem den, og der bliver højst drukket et halvt glas rødvin af gæsterne, som føler til lidt utilpasse.
Man har sat andre i en forlegen situation, fordi vi jo netop plejer at nyder både en og to flasker rødvin, når vi er sammen -og så pludselig har man meldt sig ud af fællesskabet.
Så kan de sidde der med deres rødvin kan de, og mens de bliver dummere og dummere at høre på, så bevare vi fornuften -vi skal jo også op og løbe i morgen tidligt..

Jeg mener, sådan burde det ikke være, men det er alligevel sådan jeg oplever det. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Prøv at invitere et godt vennepar til middag, server også en god rødvin og sig: "Drik i bare, vi skal ikke selv have noget, da vi holder pause med alkohol".

Stemingen bliver så man kan skære sig igennem den, og der bliver højst drukket et halvt glas rødvin af gæsterne, som føler til lidt utilpasse.
Man har sat andre i en forlegen situation, fordi vi jo netop plejer at nyder både en og to flasker rødvin, når vi er sammen -og så pludselig har man meldt sig ud af fællesskabet.
Så kan de sidde der med deres rødvin kan de, og mens de bliver dummere og dummere at høre på, så bevare vi fornuften -vi skal jo også op og løbe i morgen tidligt..

Jeg mener, sådan burde det ikke være, men det er alligevel sådan jeg oplever det. 

 

Hvad faen står man også tidligt op og løber for?! Det lyder jo direkte sundheds skadeligt :D

Måske der mere vare den sundhedsfanatisme de fik galt i halsen ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

altså hjemme hos mig bliver der kun serveret vand eller sodavand eller til nød juice til maden... super simpelt... 

og alle i min familie ved at hvis de vil have rødvin til den oksesteg med bearnaise og dampet broccoli jeg har kreeret - eller hvidvin til min helt særlige torske-forret eller rose til osteanretningerne... eller portvin til chokolademoussen eller muscat til citronfromagen.... 

så må de selv tage det med for jeg ejer det ikke, drikker det ikke og med mindre der ligefrem er krav om det - så gider jeg ikke handle det ind..  my house my rules.. 

det eneste jeg har på lager er rigtig god champagne og virkelig god asti - fordi jeg så tit har noget at fejre... og så laver jeg kransekage fordi sådan en dag er den første og bedste i en ny periode - ligesom nytår... 

men vin og øl og spiritus i øvrigt findes slet ikke i mit hus.... og kommer ikke inden for døren.. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad faen står man også tidligt op og løber for?! Det lyder jo direkte sundheds skadeligt :D

Måske der mere vare den sundhedsfanatisme de fik galt i halsen ;) 

​Jeg mener bare, at den sundhedsbølge der pt ruller ind over landet, også skaber en masse selvfede og frelste mennesker.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

altså hjemme hos mig bliver der kun serveret vand eller sodavand eller til nød juice til maden... super simpelt... 

og alle i min familie ved at hvis de vil have rødvin til den oksesteg med bearnaise og dampet broccoli jeg har kreeret - eller hvidvin til min helt særlige torske-forret eller rose til osteanretningerne... eller portvin til chokolademoussen eller muscat til citronfromagen.... 

så må de selv tage det med for jeg ejer det ikke, drikker det ikke og med mindre der ligefrem er krav om det - så gider jeg ikke handle det ind..  my house my rules.. 

det eneste jeg har på lager er rigtig god champagne og virkelig god asti - fordi jeg så tit har noget at fejre... og så laver jeg kransekage fordi sådan en dag er den første og bedste i en ny periode - ligesom nytår... 

men vin og øl og spiritus i øvrigt findes slet ikke i mit hus.... og kommer ikke inden for døren.. 

​Pruuuuuuuhhh, man behøver ikke gå i en grøft, fordi man er bange for, eller vil forhindre andre, i at falde i en anden. 

Som sex, er alkohol noget der skal nydes med indlevelse og omtanke. 

Din holdning til alkohol er er lige så sekterisk som pinsemissionens holdning til kødelige lyster. 

Alt med måde, og nydt med nærvær ,befordrer velværet og glæden ved livet. 

I øvrigt så befordrer lidt sprut kreativiteten. De mest kreative tanker, og dermed dem jeg har lavet flest penge på, er udtænkt under indflydelse af lidt rødvin. 

For meget sprut er derimod dræbende for såvel kreativitet som evnen til at nyde et lækkert samvær. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Jeg mener bare, at den sundhedsbølge der pt ruller ind over landet, også skaber en masse selvfede og frelste mennesker.

​Bestemt.

Men for mig er det nemmere, at takke nej til alkohol, når jeg er sammen med disse typer fremfor når jeg er sammen med "mine gamle alkohol drikke venner".
Det er ærgeligt, at man skal have dette punkt til fælles for at blive "accepteret".

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Jeg mener bare, at den sundhedsbølge der pt ruller ind over landet, også skaber en masse selvfede og frelste mennesker.

Se her er vi helt enige. En af mine nærmeste venner er blevet totalt uudholdelig at være sammen med.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Bestemt.

Men for mig er det nemmere, at takke nej til alkohol, når jeg er sammen med disse typer fremfor når jeg er sammen med "mine gamle alkohol drikke venner".
Det er ærgeligt, at man skal have dette punkt til fælles for at blive "accepteret".

Helt enig. Men hvis dine gamle drikke venner ikke kan håndtere at du ikke længere lyster at drikke alkohol, er de så så gode venner?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Helt enig. Men hvis dine gamle drikke venner ikke kan håndtere at du ikke længere lyster at drikke alkohol, er de så så gode venner?

​Nej, det er det ikke. Det også derfor at dem ser jeg ikke så ofte, da jeg har udfaset sociale sammenkomster med dem.
Men jeg vil stadig sige de er mine venner selvom jeg ikke ønsker at drikke. Jeg er i stedet mere i kontakt med dem via sociale medier.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror måske ikke det er så meget om at blive accepteret, det er man vel når det drejer sig om gamle venner. Det er mere et spørgsmål om at bryde en norm og hvad stiller man så i stedet. Situationen kan blive akavet, hvis de andre vil i byen og have de sædvanlige bajere eller drinks, og du vil bare have en danskvand. Det ER bare ikke det samme, og derfor et naturligt træk, at man begynder at omgås dem mindre og mindre. Så den fællesnævner man har i det sociale bliver mindre og mindre og man må håbe at der så også er andre fællesnævnere, f.eks. at man spiller fodbold sammen en gang om ugen, så man stadig kan ses. Trods alt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Pruuuuuuuhhh, man behøver ikke gå i en grøft, fordi man er bange for, eller vil forhindre andre, i at falde i en anden. 

Som sex, er alkohol noget der skal nydes med indlevelse og omtanke. 

Din holdning til alkohol er er lige så sekterisk som pinsemissionens holdning til kødelige lyster. 

Alt med måde, og nydt med nærvær ,befordrer velværet og glæden ved livet. 

I øvrigt så befordrer lidt sprut kreativiteten. De mest kreative tanker, og dermed dem jeg har lavet flest penge på, er udtænkt under indflydelse af lidt rødvin. 

For meget sprut er derimod dræbende for såvel kreativitet som evnen til at nyde et lækkert samvær. 

 

​det markerede bringer virkelig minderne frem om "drikke-mobberne" i  gymnasietiden.... hey - det er befordrende for xxx ... hey - man kan smide hæmningerne når  der er lidt inden for vesten...   

jeg drikker ikke fordi jeg ikke kan tåle det... og så fortæller du mig at det befordrer velværen og glæden ved livet ??? -  øhh ?? hvilken del af "syg og dårlig" er befordrende ?  

Hvis folk synes det befordrer noget - så skal de da endelig drikke.... og de må da også gerne gøre det i mit hjem hvis de vil det.. .. men det befordrer ikke andet end tømmermænd og mavesmerter og blackouts hos mig... så hvad er ideen med at sige at det gør mig sekterisk ? 

Du har faktisk netop begået et indlæg der beviser gerogs pointe med drikkekulturen... fordi jeg ikke drikker og ikke har det i hjemmet af samme årsag - så er jeg sekterisk ? og vil forhindre andre i at drikke  

come on... ??? 

jeg vil da ikke forhindre nogen i noget... som sagt - min familie må hjertens gerne give mig det i værtindegave hvis de bare gider give mig noget der passer til middagen så de drikker det selv og jeg ikke skal have det liggende til det bliver til eddike :) 

men jeg serverer det ikke hvis nogen dropper ind og vil spise med...  og jeg serverer det ikke for eventuelle kærester og bekendtskaber..  men vil de drikke kan de da bare tage det med eller købe det selv.. 

jeg forventer da heller ikke at folk har faxe free eller anden sukkerfri sodavand på lager hvis jeg kommer på besøg - er de så også sekteriske fordi de kun drikker alkohol til maden og ikke kan/vil/gider have ting på lager de aldrig ville drømme om at drikke selv

Fint at du skal drikke for at få ideer - sjovt nok er alle mine bedste ideer blevet udtænkt gennemtænkt i helt ædru tilstand :)  

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Min kære mor er også lidt fanatisk anti-'drikkende' . Hun nipper et halvt glas god champagne nytårsaften. That's it. Det er nu ik pga blackout, men fordi at hun godt kan lide at være klar i hovedet.. Der er jeg nok mere loose og kan godt nyde et glas iskold sancerre rosevin på picnictur eller en fadbamse til en koncert- alt med måde.. :)

 

Redigeret af Sara

Del dette indlæg


Link til indlæg

Min kære mor er også lidt fanatisk anti-'drikkende' . Hun nipper et halvt glas god champagne nytårsaften. That's it. Der er jeg nok mere loose og kan godt nyde et glas iskold sancerre rosevin på picnictur eller en fadbamse til en koncert- alt med måde.. :)

 

​Holy Moly, du er nærmeste afhængig ift. din mor, hvordan har du det med sex ? :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

​Holy Moly, du er nærmeste afhængig ift. din mor, hvordan har du det med sex ? :P

Jamen, har jo snart fået dækket mit behov smiler - ved godt at det er tidligt, når man tænker på at jeg er 25 :lol: :lol: 

Redigeret af Sara

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...