Hop til indhold
Gæst

Din favorit svenske tv-serie

Recommended Posts

Gæst

Det er ikke fordi svenske tv-serier siger mig ret meget, men hvis jeg endelig skulle udpege et par stykker som er mine favoritter, så må det da være "Pipi Langstrømpe" og "Emil fra Lønneberg". Som lille dreng holdt jeg meget af se disse serier. Dette skyldtes at hovedpersonerne i begge serier var meget farverige og oprørske overfor autoriteterne i samfundet.

 

Jeg synes ikke at jeg kan komme i tanke om nogle svenske tv-serier i nyere tid, som kommer i nærheden af disse klassikere. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Faktisk var det allerbedste i ferierne på svensk tv (man kunne jo ikke se andet). At stå op til Trazan Apansson och Banarne med alle de gode tegnefilm.

 

Det er ikke noget under, at mange københavnere er ret gode til at forstå svensk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Enig. Vi var gode en gang på børneserier. Meget grundet Astrid Lindgrens bøge selvfølgelig, men også måden at lave det den gang. Også Den Vide Sten var god, og børnegyserne Kullamannen og Kråkguldet. 

 

I øvrigt?? Nej, vi er simpelt hen lysår efter danskerne, som jeg mener tilhører de bedste i verdenen. Og det kan jeg sige objektivt, fordi jeg ikke er dansker. Det kan i takke mennesker som Sven Clausen, Rumle Hammerich og Ingolf Gabold for. Mænd der så hvad der skete i USA, tog det hjem og gjorde det danskt. At der siden kom en masse fortræffelige manusforfattere til, har jo sin grund i at de fik den opbakning og den betydning de fortjente. Det er aldrig sket i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Enig. Vi var gode en gang på børneserier. Meget grundet Astrid Lindgrens bøge selvfølgelig, men også måden at lave det den gang. Også Den Vide Sten var god, og børnegyserne Kullamannen og Kråkguldet. 

 

I øvrigt?? Nej, vi er simpelt hen lysår efter danskerne, som jeg mener tilhører de bedste i verdenen. Og det kan jeg sige objektivt, fordi jeg ikke er dansker. Det kan i takke mennesker som Sven Clausen, Rumle Hammerich og Ingolf Gabold for. Mænd der så hvad der skete i USA, tog det hjem og gjorde det danskt. At der siden kom en masse fortræffelige manusforfattere til, har jo sin grund i at de fik den opbakning og den betydning de fortjente. Det er aldrig sket i Sverige.

 

Skal naturligvis takke for rosen på nationens vegne, men her undervurderer du altså Sverige:

 

Hasse og Tage, Lasse Åberg, Lasse Hallström osv. Vi så dem allesammen og hylede af grin over dem.

 

Når det kommer til dansk børne-tv skal vi ikke glemme B&U-chefen Mogens Vemmers store betydning og da slet ikke Thomas Windings rolige fortællerstemme.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den uvorne knægt fra Lønneberg, selvfølgelig, samt "Markurells i Wadkøping" af Hjalmar Bergman. Sidstnævnte er en ældre sag, og jeg ved ikke, hvor mange der husker den.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Var der ikke også noget med børnene fra Krageøen?

 

Alle vi børn i Bulderby?

 

Desværre ofte med kedelig dansk speak ind over.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Enig. Vi var gode en gang på børneserier. Meget grundet Astrid Lindgrens bøge selvfølgelig, men også måden at lave det den gang. Også Den Vide Sten var god, og børnegyserne Kullamannen og Kråkguldet. 

 

I øvrigt?? Nej, vi er simpelt hen lysår efter danskerne, som jeg mener tilhører de bedste i verdenen. Og det kan jeg sige objektivt, fordi jeg ikke er dansker. Det kan i takke mennesker som Sven Clausen, Rumle Hammerich og Ingolf Gabold for. Mænd der så hvad der skete i USA, tog det hjem og gjorde det danskt. At der siden kom en masse fortræffelige manusforfattere til, har jo sin grund i at de fik den opbakning og den betydning de fortjente. Det er aldrig sket i Sverige.

 

Men ligger svenskerne ikke i top, når det gælder krimiserier?  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Med glimt i øjet siger jeg: Stig Larson trilogien - og inden i alle sammen siger at det er film... Så hang de sammen som serie og jeg så dem i tv...

Men ellers er det helt klart Emil fra Lønneberg.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Skal naturligvis takke for rosen på nationens vegne, men her undervurderer du altså Sverige:

 

Hasse og Tage, Lasse Åberg, Lasse Hallström osv. Vi så dem allesammen og hylede af grin over dem.

 

Når det kommer til dansk børne-tv skal vi ikke glemme B&U-chefen Mogens Vemmers store betydning og da slet ikke Thomas Windings rolige fortællerstemme.

 

Hasse & Tage var verdensklasse, men lavede ikke TV-srier. Ikke heller Lasse Hallström. Lasse Åberg lavede lidt serier for børn, ellers var det kun film. Og nej, jeg undervurderer ikke Sverige. Jeg er brutalt objektiv.

 

 

Den uvorne knægt fra Lønneberg, selvfølgelig, samt "Markurells i Wadkøping" af Hjalmar Bergman. Sidstnævnte er en ældre sag, og jeg ved ikke, hvor mange der husker den.

 

Markurells i Wadköping var god, men så er vi langt tilbage.

 

Krimiserien "Beck" med en godt spillende Mikael Persbrandt er ikke dårlig: http://www.imdb.com/title/tt0907683/

 

Beck synes jeg er rigtigt dårlig. Persbrandt gør sin rolle godt, men han har nu levnet Beck. Det er i øvrigt ikke heller en TV-serie. Hvad gælder Beck, så laved Bo Widerberg et mesterstykke "Mannen på taket" 1976. Det er stadig den bedste svenske krimifilm nogensinde.

 

Emil fra Lønneberg er fantastisk. Derudover kan jeg også lide Wallander, god svensk krimi :)

 

Wallander ...? Ok, nogen gange. Men ikke heller en TV-serie.

 

Men ligger svenskerne ikke i top, når det gælder krimiserier?  

 

Svenskerne ligger i top når det gælder krimifiction, men ikke når det gælder at lave TV-drame af det, og heller ikke når det gælder at omvandle det til film.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad med svensk/dansk co-produktion ?  ;)

 

BROEN

 

Den er desuden skrevet i Sverige. Ja, jo .... den er jo en verdenssuccess, så den er vel god. Men meget takket være de udmærkede danske skuespillere. Hvad skulle den være uden Kim Bodnia?? Nada.

 

I Sverige er vi helt klare over hvor dygtige i er i Danmark. Hele vejen fra manus til den enkelt medarbejder på set. Og vi byder tit ind danskere til at uddanne og udvikle os. Måske vil det lykkes en dag, men først skal vi skaffe lidt bedre selvtillid og ikke prøve at kopiere så meget. Det er lige præcis det i har været så gode til i Danmark: kigge på hvordan amerikanerne gør det, inspireres af det og så gøre det på jeres egen måde. 

Et lille bitte skideland som Danmark!! Jeg er simpelt hen så fuld af beundring over det. Det er ikke ofte jeg bøjer mig i støvet for danskere, men i det her sammenhæng ... hele vejen ned i støvet.

 

Og hvis i ikke var klare over det, så bliv det nu. I er sommetider verdensklasse.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den er desuden skrevet i Sverige. Ja, jo .... den er jo en verdenssuccess, så den er vel god. Men meget takket være de udmærkede danske skuespillere. Hvad skulle den være uden Kim Bodnia?? Nada.

 

I Sverige er vi helt klare over hvor dygtige i er i Danmark. Hele vejen fra manus til den enkelt medarbejder på set. Og vi byder tit ind danskere til at uddanne og udvikle os. Måske vil det lykkes en dag, men først skal vi skaffe lidt bedre selvtillid og ikke prøve at kopiere så meget. Det er lige præcis det i har været så gode til i Danmark: kigge på hvordan amerikanerne gør det, inspireres af det og så gøre det på jeres egen måde. 

Et lille bitte skideland som Danmark!! Jeg er simpelt hen så fuld af beundring over det. Det er ikke ofte jeg bøjer mig i støvet for danskere, men i det her sammenhæng ... hele vejen ned i støvet.

 

Og hvis i ikke var klare over det, så bliv det nu. I er sommetider verdensklasse.

 

NU IKKE SÅ BESKEDEN . . .  ;)

 

Vi deler da sucsesen . . . 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Som allerede nævnt tv-udgaven af Milleniumtrilogien. Så er der Beck, Wallander, Kronprinsessen, Kongemordet og Dronningeofret (skrevet af Hanne Vibeke Holst, men lavet til tv-serier på svensk).

Del dette indlæg


Link til indlæg

Faktisk var det allerbedste i ferierne på svensk tv (man kunne jo ikke se andet). At stå op til Trazan Apansson och Banarne med alle de gode tegnefilm.

 

Det er ikke noget under, at mange københavnere er ret gode til at forstå svensk

 

Troede ikke andre end mig kunne huske det. Men ja enig, det var værd at stå op til da man var barn.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...