Hop til indhold
Iron

Uden gummi/kondom ?

Recommended Posts

Du har ret, man skal ikke foragres eller være utilfreds med dem, der kører 100 km/t i bymæssig bebyggelse....man kan bare lade være med at gå ud på gaden .... Godt argument!

Ja for når bilerne kun køre 50km/t, behøver man nemlig ikke kigge sig for inden man går over gaden.....Godt argument!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja for når bilerne kun køre 50km/t, behøver man nemlig ikke kigge sig for inden man går over gaden.....Godt argument!

Se dét kunne have været et argument... Men i stedet blev det noget med, at andre bare skulle 'lade være' ....

DETH man skal ikke fremture, når man ikke forstår sig på meta!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Se dét kunne have været et argument... Men i stedet blev det noget med, at andre bare skulle 'lade være' ....

DETH man skal ikke fremture, når man ikke forstår sig på meta!

Du hverken kan eller skal bestemme hvor vidt jeg fremture med hverken det ene eller andet!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du hverken kan eller skal bestemme hvor vidt jeg fremture med hverken det ene eller andet!

Nej men så lad mig sige, at dit indlæg overhovedet ikke gav nogen mening i forhold til mit!

Jeg sagde nemlig IKKE, at man ikke behøvede at kigge sig for (beskytte sig), hvis blot bilerne kører 10-20 eller 50 (har sex 1, 10 eller 1000 gange årligt); men jeg kommenterede på udsagnet fra Nørden om, at man bare kunne blive indendøre (leve i cølibat), hvis man var bange!

Det er vel heller ikke en holdning, du deler?

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej men så lad mig sige, at dit indlæg overhovedet ikke gav nogen mening i forhold til mit!

Jeg sagde nemlig IKKE, at man ikke behøvede at kigge sig for (beskytte sig), hvis blot bilerne kører 10-20 eller 50 (har sex 1, 10 eller 1000 gange årligt); men jeg kommenterede på udsagnet fra Nørden om, at man bare kunne blive indendøre (leve i cølibat), hvis man var bange!

Det er vel heller ikke en holdning, du deler?

Jo hvis man ikke kan forholde sig til andre køre hurtigere end man må, bør man holde sig fra gaden. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Du har ret, man skal ikke foragres eller være utilfreds med dem, der kører 100 km/t i bymæssig bebyggelse....man kan bare lade være med at gå ud på gaden .... Godt argument!

 

Kom on. Dem der har sex uden gummi kan ligesom ikke skade dig, hvis du aldrig selv har sex uden gummi. Dem der køre 100km/t i bymæssig bebyggelse kan skade dig, selv om du ikke gøre det.

Det er ligesom ikke det samme.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kom on. Dem der har sex uden gummi kan ligesom ikke skade dig, hvis du aldrig selv har sex uden gummi. Dem der køre 100km/t i bymæssig bebyggelse kan skade dig, selv om du ikke gøre det.

Det er ligesom ikke det samme.

Smitsom og risikabel seksuel adfærd hos en mindre gruppe har det med at have negativ effekt på andre - uanset deres adfærd! Er da sådan f.eks. HIV virus har spredt sig til helt alm heteroseksuelle og til børn!

Hvis du og andre mænd har usikker sex med risikogrupper, så I det sgu nok også med jeres private partnere.

Når I eller jeres partner så skifter hinanden ud, så risikerer folk, der normalt aldrig har sex med risikogrupper selvfølgelig at blive smittet alligevel!

Er da netop sådan en virus smitter og skifter 'kulturer'.

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Smitsom og risikabel seksuel adfærd hos en mindre gruppe har det med at have negativ effekt på andre - uanset deres adfærd! Er da sådan f.eks. HIV virus har spredt sig til helt alm heteroseksuelle og til børn!

Hvis du og andre mænd har usikker sex med risikogrupper, så I det sgu nok også med jeres private partnere.

Når I eller jeres partner så skifter hinanden ud, så risikerer folk, der normalt aldrig har sex med risikogrupper selvfølgelig at blive smittet alligevel!

Er da netop sådan en virus smitter og skifter 'kulturer'.

 

Stadigvæk. Hvis DU ikke har sex uden gummi, er sandsynligheden for at DU bliver smittet MEGET MEGET MEGET MEGET lille. Hvis DU ikke køre 100KM/t i byen er der stadigvæk en pæn risiko for at DU bliver ramt, hvad enten vedkommende holder sig over eller under 50KM/t. For slet ikke at tale om at over 50 KM/t i byen normalt er ulovligt, mens sex uden gummi er fuldt lovligt. Sidst men ikke mindst. Selvom DU har sex uden gummi med en som har HIV, er der under 50% sandsynlighed for at DU bliver smittet. For andre kønssygdomme er risikoen endnu laver (kan ikke lige finde linket til den undersøgelse, som dokumenter dette)

 

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg


Link til indlæg

Selvom DU har sex uden gummi med en som har HIV, er der under 50% sandsynlighed for at DU bliver smittet. For andre kønssygdomme er risikoen endnu laver (kan ikke lige finde linket til den undersøgelse, som dokumenter dette)

 

 

Det link findes nok ikke. For sandsynligheden for at blive smittet med HIV, når man har ubeskyttet sex med en positiv, er vistnok 1-2% så vidt jeg husker. Men hvis vedkommende har klamydia, er ubeskyttet sex anderledes alvorlig. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det link findes nok ikke. For sandsynligheden for at blive smittet med HIV, når man har ubeskyttet sex med en positiv, er vistnok 1-2% så vidt jeg husker. Men hvis vedkommende har klamydia, er ubeskyttet sex anderledes alvorlig.

Det afhænger om der er velbehandlet, og om det er HIV i udbrud. Er det første tilfældet er smittefaren ved sex næsten ikke eksisterende. For at blive smittet af sådan en person kræver det mange liters blodtransfusioner før risikoen kommer deropad. Det vil jeg dog ikke anbefale - eller ubeskyttet sex med en HIV-smittet for den sags skyld.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det link findes nok ikke. For sandsynligheden for at blive smittet med HIV, når man har ubeskyttet sex med en positiv, er vistnok 1-2% så vidt jeg husker. Men hvis vedkommende har klamydia, er ubeskyttet sex anderledes alvorlig. 

 

Njah. Lige med hiv giver procenter ikke så meget mening, fordi der er tegn på at det afhænger meget af individuelle forhold (herunder selvfølgelig helbred og sex'ens karakter). Gennemsnitsprocenter siger derfor endnu mindre om enkeltindividers risiko. Læg dertil forskellige virusstammers forskellige virulens osv. osv. Velbehandlet hiv til gengæld er der praktisk taget ingen risiko ved ...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Gennemsnitsprocenter siger derfor endnu mindre om enkeltindividers risiko. 

 

Ja, gennemsnitsprocenter siger meget lidt om noget andet end lige gennemsnittet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Ja, gennemsnitsprocenter siger meget lidt om noget andet end lige gennemsnittet.

Det er da voldsomt som du er i hopla for tiden!

Got laid lately   :mrgreen: Hun må have været rigtig god. Skulle du ikke finde dit gamle potente banan avatar frem igen? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, gennemsnitsprocenter siger meget lidt om noget andet end lige gennemsnittet.

 

Netop. Min pointe er blot at det siger endnu mindre om sandsynligheden (den enkeltes risiko) ved hiv, fordi vi ved at der er specifikke individuelle forhold som har enorm indflydelse på risikoen. Med mange andre (ikke-dødelige) sygdomme kan det sagtens også være tilfældet, men der ved vi det bare ikke særligt præcist, fordi det som regel ikke er interessant nok til at nogen forsker i det.

 

Med hiv har man fx interesseret sig for samlevende par med 1 hiv-smittet og fx på den baggrund fundet, at der er mindre smitterisiko for/med en omskåret mand (hvilket har ført til kampagner for omskæring i Afrika, særligt Uganda, svjh). Tilsvarende ved vi at analsex er langt farligere end oral (men det gælder sikkert de fleste vira som spredes i blodet og ikke blot ligger lokalt). osv osv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Netop. Min pointe er blot at det siger endnu mindre om sandsynligheden (den enkeltes risiko) ved hiv, fordi vi ved at der er specifikke individuelle forhold som har enorm indflydelse på risikoen. Med mange andre (ikke-dødelige) sygdomme kan det sagtens også være tilfældet, men der ved vi det bare ikke særligt præcist, fordi det som regel ikke er interessant nok til at nogen forsker i det.

 

Med hiv har man fx interesseret sig for samlevende par med 1 hiv-smittet og fx på den baggrund fundet, at der er mindre smitterisiko for/med en omskåret mand (hvilket har ført til kampagner for omskæring i Afrika, særligt Uganda, svjh). Tilsvarende ved vi at analsex er langt farligere end oral (men det gælder sikkert de fleste vira som spredes i blodet og ikke blot ligger lokalt). osv osv.

Interessant det med omskåret. 

Skyldes det at vira kan overleve under forhuden, eller? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Interessant det med omskåret. 

Skyldes det at vira kan overleve under forhuden, eller? 

 

Det er svært at svare på, hvad mekanismen er, da det er baseret på en statistisk observation, at man har kunnet konstatere signifikant lavere smitterisiko for/ved omskårne. Der er vist nok teorier (ikke noget jeg har sikker viden om), som går på, at dels er indersiden af forhuden sådan set en mellemting mellem slimhinde og hud og derved er det lettere for virus at passere ind i blodbanerne. Ovenikøbet sker der en vis "forhorning" af overfladen på glans for omskårne ("hård hud på pikhovedet"), som også kan tænkes at gøre det sværere for virus at passere her. Men det er ren teori, mig bekendt.

 

Men lad jer nu ikke omskære af hiv-frygt! Det kan højst være meningsfuldt i geografiske regioner med meget højt smittepres. I Danmark giver det ingen mening, og der er en lang række potentielt stærk negative bivirkninger ved omskæring.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Det er svært at svare på, hvad mekanismen er, da det er baseret på en statistisk observation, at man har kunnet konstatere signifikant lavere smitterisiko for/ved omskårne. Der er vist nok teorier (ikke noget jeg har sikker viden om), som går på, at dels er indersiden af forhuden sådan set en mellemting mellem slimhinde og hud og derved er det lettere for virus at passere ind i blodbanerne.

Det giver faktisk fin mening. Det skal måske også, jeg ved det ikke, tilføjes at temperaturen under forhuden er næsten ideel for vira og bakterier. Vasker man sig, er der dog ikke noget problem i at fremstå som man blev skabt. 

 Ovenikøbet sker der en vis "forhorning" af overfladen på glans for omskårne ("hård hud på pikhovedet"), som også kan tænkes at gøre det sværere for virus at passere her. Men det er ren teori, mig bekendt.

 

Men lad jer nu ikke omskære af hiv-frygt! Det kan højst være meningsfuldt i geografiske regioner med meget højt smittepres. I Danmark giver det ingen mening, og der er en lang række potentielt stærk negative bivirkninger ved omskæring.  Helt enig. Dem har jeg set så tæt på man kan komme, uden at det er mig selv er er snittet i. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Så er det nu at lægen der læser med, annoncerer sit slagtilbud på omskæring af voksne. MARTS TILBUD!

Njaa, du skal nok lige læse det hel en gang til. 

 

 

Men insistere du, så har jeg da en Stanley kniv, som er steril - stort set - så kom du bare frisk. Det gør kun ondt i en 2-3 uger, så begynder følelsesløsheden langsom at indfinde sig. 

Det gode er at du kan pumpe i laaaang tid, og det er der jo damer der sætter pris på  ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Måske var det skrevet med et glimt i øjet? ;)

Måske, men glimtet i øjet, kan på skrift kun opfattes såfremt man bruger en  :-P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja der er jo nok en grund til millioner af Hiv smittede og Aids ramte i f.eks. Afrika.

Og en sand Hiv epidemi i Baltikum og Rusland blandt unge...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Ja der er jo nok en grund til millioner af Hiv smittede og Aids ramte i f.eks. Afrika.

Og en sand Hiv epidemi i Baltikum og Rusland blandt unge...

 

Nu fylder et par millioner ikke ret meget i et kontinet med 1,1 milliard mennesker i 2013.

 

Medhensyn til epidemi'en i Baltikum og Rusland, er det så epidemien i medierne eller virkeligheden du henviser til. Vær opmærksom på at en epidemi er defineret som en fordobling af sygdoms tilfældene på 1 uge. En Epidemi er derfor ofte MEGET kort varig.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu fylder et par millioner ikke ret meget i et kontinet med 1,1 milliard mennesker i 2013.

Medhensyn til epidemi'en i Baltikum og Rusland, er det så epidemien i medierne eller virkeligheden du henviser til. Vær opmærksom på at en epidemi er defineret som en fordobling af sygdoms tilfældene på 1 uge. En Epidemi er derfor ofte MEGET kort varig.

Hiv og aids (de døde gennem mere end 30 år) fylder ikke meget i Afrika?

Hold kæft hvor er du ubegavet at høre på!

I 2012 mente man der var 35 mio hiv smittede i verden. 70 % af dem i Afrika. Og deraf mange i landene syd for ækvator.

Og læg så alle dem der ER døde og dem, der aldrig diagnostiseres.

Herre gemini!

http://msf.dk/sygdomme/hiv-aids/

Lidt statistik for Baltikum:

' alt='' class='ipsImage' >

Og et link der fortæller hvorfor 2001 viser så stor en stigning (pga. indførslen af en landsdækkende hiv testning)

http://m.db.no/2009/03/06/magasinet/helse/hiv/utenriks/baltikum/5152544/?www=1

Iøvrigt bruges ordet epidemi i alle artikler.

Denne passage er ekstra tankevækkende:

"Du skulle sett hvem som kommer til de anonyme testkabinettene våre. Det er vanlige folk i alle aldre. Det gjør situasjonen farligere. Epidemien har gått over til alle i samfunnet, sier Blumberg.

En av de største risikogruppene er de som lever i faste forhold og som gjør et sidesprang.

- Disse er ikke vant til å bruke beskyttelse, og gjør det heller ikke under sidespranget, sier Blumberg.

"

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...