Hop til indhold
Icemandk

Er ytringsfrihed kun for danskerne?

Recommended Posts

Så lige at digteren Yahya Hassan har lavet røre i andedammen. Han har lavet et manipuleret billede af Henrik Dahl (Liberal Alliance) i Nazi uniform, og tage den Svenske provokatør Dan Park's billede af 3 hængte sorte mænd og erstattet dem med Lars Hedegaard, Mads Brügger og Henrik Dahl. Og han har fulgt op med lidet flatterende bemærkninger om diverse personer.

 

Det har affødt ramaskrig på bla. Facebook og andre sociale medier, og der er enkelte kommentarer om død og lemlæstelse, som jeg normalt kun ser fra anden side. :-) Dog heldigvis kun fra alm. Facebook tåber (endnu).

 

Se bla.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/importfallback/yahya-hassan-jeg-forstaar-attentatmand-fra-mjoelnerparken

 

http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/forfatterfejde-paa-facebook

 

http://www.b.dk/kultur/debatten-raser-paa-facebook-maa-man-vise-henrik-dahl-i-naziuniform

 

http://politiken.dk/kultur/medier/ECE2559297/yahya-hassan-interview-skaber-serie-af-moegfald-paa-facebook/

 

Hva' så derude i Danmark, er ytringsfrihed kun for danskere?

 

Det må der være en mening om herinde, om ikke andet så fra Onslow :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

På tide at komme ud af kokonen og erkende at DK ikke lægere er det fantasiland DF vil skabe og sandsynligvis lægge bånd på ytringsfriheden for dem der ikke er enige med dem. Heriblandt Yahya Hassan som ikke lader sig omfavne af hverken højre eller venstresiden i det politiske spektrum. Jeg håber da så inderligt at folk (også her) forholder sig til det han faktisk udtrykker og ikke det man tror han siger. Han har retten til at ytre sig, også retten til at fremstille modsvar og også lave karikaturerer. Også om ting som er hellige for danskere. Vi må tåle at der findes nogle som agerer og tænker anderledes. Yahya er en skarp iagttager og en intelligent samfundskritiker - hør på ham, mød ham - man lad være med at dæmonisere ham.

God aften!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Knægten har en pointe, og at han kan andet end at svine muslimer til overrasker mig faktisk. Typisk ser man den slags mennesker sidde fastlåst i samme rille. At han ikke skeler til din politiske/religiøse overbevisning men udelukkende dine handlinger og ytringer har jeg enorm stor respekt for. På tide at der faktisk er nogen som kan bryde igennem mediemuren uden at muslimer skal være skydeskiven. Vi trænger til flere vinkler!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Næh, ytringsfriheden er for alle.

Det er mere hvordan man vælger at reagere, hvis man føler sig provokeret eller svinet til.

Skriver man sure oplæg på fjæsbogen, eller vælger man at gribe til vold. Det er mere her problemet ligger.

Verdenen har brug for provokatører, der ikke er bange for at ligge fingrene imellem. Det er med til at skabe debat om samfundet vi lever i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tnek

Kære idemand.

Super indlæg.... Denne diskussion mangler i de officielle medier.

Fordi vi har ytringsfrihed, behøver vi jo ikke provokere, håne og nedgøre en temmelig stor del af verdens befolkning.

Kan øvrigt ikke være mere enig....

Tnek

Del dette indlæg


Link til indlæg

På tide at komme ud af kokonen og erkende at DK ikke lægere er det fantasiland DF vil skabe og sandsynligvis lægge bånd på ytringsfriheden for dem der ikke er enige med dem. Heriblandt Yahya Hassan som ikke lader sig omfavne af hverken højre eller venstresiden i det politiske spektrum. Jeg håber da så inderligt at folk (også her) forholder sig til det han faktisk udtrykker og ikke det man tror han siger. Han har retten til at ytre sig, også retten til at fremstille modsvar og også lave karikaturerer. Også om ting som er hellige for danskere. Vi må tåle at der findes nogle som agerer og tænker anderledes. Yahya er en skarp iagttager og en intelligent samfundskritiker - hør på ham, mød ham - man lad være med at dæmonisere ham.

God aften!

 

Nogle gange bliver jeg bare så stolt over jer danskere  :smile: 

 

ikke hver dag, men nogle gange.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

På tide at komme ud af kokonen og erkende at DK ikke lægere er det fantasiland DF vil skabe og sandsynligvis lægge bånd på ytringsfriheden for dem der ikke er enige med dem. Heriblandt Yahya Hassan som ikke lader sig omfavne af hverken højre eller venstresiden i det politiske spektrum. Jeg håber da så inderligt at folk (også her) forholder sig til det han faktisk udtrykker og ikke det man tror han siger. Han har retten til at ytre sig, også retten til at fremstille modsvar og også lave karikaturerer. Også om ting som er hellige for danskere. Vi må tåle at der findes nogle som agerer og tænker anderledes. Yahya er en skarp iagttager og en intelligent samfundskritiker - hør på ham, mød ham - man lad være med at dæmonisere ham.

God aften!

 

Hvis du mener han ikke lader sig omfavne af hverken højre eller venstre, så forstår jeg ikke hvorfor han ikke ligger sig ud med Pia K eller Mogens Camre fx. Jeg har læst at han har optrådt til DF's julefrokost.

 

Så dit argument holder vist ikke helt, kammerat ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Forvirret? Vred snarere. Udfordrende, provokerende og alt andet end bange. Men forvirret?

 

Ja jeg trækker det i mig igen ;-)

 

Han er ikke forvirret, men naiv og let at manipulere med. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis du mener han ikke lader sig omfavne af hverken højre eller venstre, så forstår jeg ikke hvorfor han ikke ligger sig ud med Pia K eller Mogens Camre fx. Jeg har læst at han har optrådt til DF's julefrokost.

 

Så dit argument holder vist ikke helt, kammerat ;)

 

Titman for fanden. Læs artikeln. Omfavne er måske et ord du skulle slå op noget sted. Drengen gør som han vil og føler. Det er jo pointen: det at ikke følge enten politiske blok eller folks forventninger. Kom igen nu, kammerat.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja jeg trækker det i mig igen :wink:

 

Han er ikke forvirret, men naiv og let at manipulere med. 

 Let at manipulere med? Det er noget du skulle kunne sige om størstedelen af Danmark (og Sverige). Men at det passer Yahya Hassan særligt...??? Kom igen nu kammerat. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg ved udmærket hvad omfavne betyder. I følge den danske ordbog betyder det 

 

 

lægge armene omkring og knuge ind til sig som udtryk for kærlige, ømme eller varme følelser

 

Du er nød til at læse sammenhængen jeg brugte ordet i. Jeg svarede på en anden debattør, som skrev at han ikke lod sig omfavne af hverken højre eller venstre side af Folketinget. Det har jeg påvist er forkert, da han har optrådt til DF's julefrokost i julemandskostume og han har ikke angrebet nogle fra DF. 

Derfor vil jeg hævde at han nærer varme følelser for DF.

Dog på et spinkelt grundlag og med det forbehold at jeg tager fejl ;)

Redigeret af titman

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg har en snigende fornemmelse af, at Hassans angreb mere er på folk der sagde grimme ting om hans bog end at de er politisk motiveret.

Henrik Dahl var litteraturanmelder før han blev kandidat for LA.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du er nød til at læse sammenhængen jeg brugte ordet i. Jeg svarede på en anden debattør, som skrev at han ikke lod sig omfavne af hverken højre eller venstre side af Folketinget. Det har jeg påvist er forkert, da han har optrådt til DF's julefrokost i julemandskostume og han har ikke angrebet nogle fra DF. 

Derfor vil jeg hævde at han nærer varme følelser for DF.

Dog på et spinkelt grundlag og med det forbehold at jeg tager fejl  ;)

 

Altid et spørsmål om øret som hører - fordi han optræder på deres julefrokost tolker jeg det ikke som en omfavnelse. Jeg tror det kan være en ide at høre på det manden sagde efter lanseringen af sin bog. Jeg husker ikke det ordret, men jeg husker han afviste en omfavnelse fra begge fløje og alle politikere. Men se selv hans tale herunder. Jeg hører en stærk ironisering af DF. Du kan selvfølgelig høre noget andet end det jeg hører. Han ironiserer på en venlig måde - selv synes jeg den var morsom. 

 

"Alligevel var der også stikpiller til værterne. I anledningen af julen havde han taget en gave med - naturligvis digtsamlingen, der udkom sidste år.

- Jeg har dog bukket æseløre på de sider i bogen, som I højst sandsynligt ikke vil kunne opfatte som islamkritiske. Således undgår I helt og aldeles at skulle læse mellem linjerne. Glædelig jul, sluttede Yahya Hassan sit hemmelige visit." Fra EB.

 

http://nyhederne.tv2.dk/politik/2014-12-05-yahya-hassan-moedte-op-til-dfs-julefrokost-i-julemandskostume

Redigeret af kyriote

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror ikke der er nogen i DF eller LA der ikke før er blevet kaldt nazister, det er de nok efterhånden vant til. Jeg synes dog Yahya udstiller sig selv lidt ved den måde han udtrykker sig på, for han kommer også med noget der minder om trusler om vold og platheder som at kalde folk 'svin'. Derved kommer han til at sidestille tegningerne med decideret vold og det viser jo at han ikke har forstået sagens kerne, nemlig at satire IKKE er vold.

 

At han så også lige flirter med en sympati erklæring omkring terrorangrebet det finder jeg bare direkte ækelt. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

 

Altid et spørsmål om øret som hører - fordi han optræder på deres julefrokost tolker jeg det ikke som en omfavnelse. Jeg tror det kan være en ide at høre på det manden sagde efter lanseringen af sin bog. Jeg husker ikke det ordret, men jeg husker han afviste en omfavnelse fra begge fløje og alle politikere. Men se selv hans tale herunder. Jeg hører en stærk ironisering af DF. Du kan selvfølgelig høre noget andet end det jeg hører. Han ironiserer på en venlig måde - selv synes jeg den var morsom. 

 

"Alligevel var der også stikpiller til værterne. I anledningen af julen havde han taget en gave med - naturligvis digtsamlingen, der udkom sidste år.

- Jeg har dog bukket æseløre på de sider i bogen, som I højst sandsynligt ikke vil kunne opfatte som islamkritiske. Således undgår I helt og aldeles at skulle læse mellem linjerne. Glædelig jul, sluttede Yahya Hassan sit hemmelige visit." Fra EB.

 

http://nyhederne.tv2.dk/politik/2014-12-05-yahya-hassan-moedte-op-til-dfs-julefrokost-i-julemandskostume

 

 

Ja okay.

Tak for svar.

Jeg havde ikke lige opfanget den væsentlige detalje. 

Det sætter tingene i et lidt andet perspektiv. 

I rest my case :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Da du nu specifikt spørger til min stillingtagen, selv om du nok ikke er i tvivl omkring mine holdninger, så skal jeg da gerne præcisere dem her.

 

Ytringsfriheden er en ubetinget størrelse med lighed for Loke som for Thor, meeeeen.

 

Nåh nej, dette meeeeen er jo noget, som modstandere af ytringsfrihed altid kommer med, når de vil relativisere begrebet ytringsfrihed, så et sådant forbehold møder du ikke hos mig.

 

Det er nemlig så fint indrettet, at man til enhver tid skal kunne forsvare sine ytringer for en domstol, og den juridiske begrænsning er i mine øjne fuldt tilstrækkelig.

 

Hvor der er tvivl om ytringers validitet, vil man ofte blive konfronteret med injurielovgivningen, og ud fra den idealbetragtning, at domstolene er uafhængige, kan man forholdsvis let få konstateret, om ens ytringer holder sig inden for lovens rammer.

 

Uden at skrive det direkte, så sammenligner du vist muhammedtegningerne med den unge mands afbildning af Henrik Dahl (en navngiven og nulevende person, hvis navn jeg aldrig tidligere er stødt på) i naziuniform.

 

Denne sammenligning er inkontinent, fordi ingen anklagemyndighed uden for sharialovgivning kunne i sin vildeste fantasi finde på at rejse sag omkring tegninger af en for længst afdød, hvis han da nogensinde har eksisteret, mens det kun kræver en opringning fra Henrik Dahl til politiet eller et civilt søgsmål om injurier og æreskrænkelse for at få den unge mand dømt med fynd og klem.

 

Men bemærk, Henrik Dahl har ikke reageret overhovedet.

 

Fordi han føler sig truffet af sandheden, nej, nok snarere fordi han ikke vil bevæge sig ned på det plan, som store dele af venstrefløjen og islamisterne befinder sig på.

 

Og uanset om man er enig eller uenig med manden, så må den holdning uvægerligt kalde på respekt for mandens personlige habitus.

 

Mine 50 ører!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes da drengen er spot on... det er fint at han efterprøver ytringsfriheden - det viser da bare hvor meget hykleri vi danskere kan diske op med hvis der er nogen der gør andet end at grine af det (hvilket jo TYDELIGT via hassans facebook er det der er hele ideen med hans "udfald)

 

Der er altså svært at sige den her argumentation imod.... så er det i givet fald kværulanteri hvis man gør det

 

 

 

Hvorfor er det mere forfærdeligt at portrættere Henrik Dahl i naziuniform, end det er at portrættere Muhammed med en bombe i sin turban? Det ene indikerer, at en højreorienteret er nazist, mens det andet indikerer, at en muslim er jihadist. Begge dele er efter min mening forkerte, men det var ikke mig, der opfandt omgangsformen og fremgangsmåden, jeg kopierer den bare i en anden sammenhæng for at illustrere det latterlige i absolut ytringsfrihed

Det eneste man kan sige om det er at den totale ytringsfrihed kun bliver  latterlig når den ikke forvaltes med ansvar.... men da vi nu engang altid må nøjes med laveste fællesnævner - så kan det jo ikke være anderledes.. 

 

Men at kalde Hassan let at manipulere med, forvirret, naiv eller andet  - det er i den grad at ramme forbi målet...  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er ikke i orden, at udstille en demokratisk politiker i naziuniform. Og det er barnlig at lave satiretegninger og latterliggøre andre kulture og religioner. Sådanne tåbeligheder bør man overlade til børn og populistiske fjolser ude på højrefløjen.

 

 

Men bemærk, Henrik Dahl har ikke reageret overhovedet.

 

Fordi han føler sig truffet af sandheden, nej, nok snarere fordi han ikke vil bevæge sig ned på det plan, som store dele af venstrefløjen og islamisterne befinder sig på.

 

 

 

Mine 50 ører!

Så meget for Onslows 50 øre

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man kan så dog sige, at den risiko man måtte løbe ved at portrættere Henrik Dahl som nazist eller omtale Christian Ditlev som fed, er en del mindre, end den man måtte løbe ved at tegne eller omtale profeten som terrorist, hund eller pædofil....

 

Det handler også om konsekvenserne for den, der måtte ytre sig uanset motivet bag.

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det er sjovt, at terror er blevet en diskussion om ytringsfrihed eller ej. Vi skal huske, at islamisterne angreb New York, London og Madrid INDEN der var nogen der havde tænkt tanken Muhammed-tegning. For islamisterne er tegningerne blot et påskud for vold. Havde det ikke været tegningerne, så havde det været noget andet: at vi er vantro hunde, at vi drikker, at vores kvinder ikke er tildækkede eller hvad de måtte finde på.

 

Islamisterne påberåber sig på den ene side respekt for deres religion og retten til at dyrke den. Alt imens de samtidigt benytter enhver lejlighed til at rette verbale og fysiske angreb på jøder - bare fordi de er jøder. Når det kommer til logik der, så har de dæleme tabt mig ...

 

Jeg var journalist på Jyllands-Posten dengang Muhammed-krisen rasede - og har savnet en vigtig ting i debatten: Muhammed-tegningerne handlede ikke om, at vi skulle provokere alverdens muslimer for enhver pris. Muhammed-tegningerne var et indspark i den danske debat om selvpålagt censur ifb med, at en børnebogsforfatter ikke kunne finde en eneste illustrator, der turde tegne Muhammed (Til noget så uskyldigt som en børnebog i et overvejende kristent land). Den diskussion synes jeg personligt er vigtig. Og HER giver debatten om ytringsfriheden mening.

 

Men det giver fandengalemig (undskyld mit franske) ingen mening at snakke om terror og ytringsfrihed. UANSET om folk så kalder mig en fed, skaldet mand der ruller i lort mens jeg knalder min egen mor der har en Brøndby-trøje på, så giver det mig IKKE ret til at blive voldelig. Hverken over for dem der fremsætter betragtningerne og da endnu mindre dem, der bare bor i den samme by. Jeg må godt blive sur. Og jeg må gå rettens vej for at få afprøvet om det er æreskrænkende eller injurierende og dermed strafbart i forhold til loven. Men thats it.

 

Det var 50 cent fra østjylland ...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hver gang Yahya Hassan skal holde et foredrag bliver han mandsopdækket af PET, man skulle hellere bruge de penge andre opgaver eks. jøderne og deres synagoge.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er sjovt, at terror er blevet en diskussion om ytringsfrihed eller ej. Vi skal huske, at islamisterne angreb New York, London og Madrid INDEN der var nogen der havde tænkt tanken Muhammed-tegning. For islamisterne er tegningerne blot et påskud for vold. Havde det ikke været tegningerne, så havde det været noget andet: at vi er vantro hunde, at vi drikker, at vores kvinder ikke er tildækkede eller hvad de måtte finde på.

 

Islamisterne påberåber sig på den ene side respekt for deres religion og retten til at dyrke den. Alt imens de samtidigt benytter enhver lejlighed til at rette verbale og fysiske angreb på jøder - bare fordi de er jøder. Når det kommer til logik der, så har de dæleme tabt mig ...

 

Jeg var journalist på Jyllands-Posten dengang Muhammed-krisen rasede - og har savnet en vigtig ting i debatten: Muhammed-tegningerne handlede ikke om, at vi skulle provokere alverdens muslimer for enhver pris. Muhammed-tegningerne var et indspark i den danske debat om selvpålagt censur ifb med, at en børnebogsforfatter ikke kunne finde en eneste illustrator, der turde tegne Muhammed (Til noget så uskyldigt som en børnebog i et overvejende kristent land). Den diskussion synes jeg personligt er vigtig. Og HER giver debatten om ytringsfriheden mening.

 

Men det giver fandengalemig (undskyld mit franske) ingen mening at snakke om terror og ytringsfrihed. UANSET om folk så kalder mig en fed, skaldet mand der ruller i lort mens jeg knalder min egen mor der har en Brøndby-trøje på, så giver det mig IKKE ret til at blive voldelig. Hverken over for dem der fremsætter betragtningerne og da endnu mindre dem, der bare bor i den samme by. Jeg må godt blive sur. Og jeg må gå rettens vej for at få afprøvet om det er æreskrænkende eller injurierende og dermed strafbart i forhold til loven. Men thats it.

 

Det var 50 cent fra østjylland ...

 

 

Den terrorisme, som vi oplever i dag er ikke et resultat af den ene eller den anden ytring, men snarere et resultat af den politik, som vesten og især USA har ført i Mellemøsten i årtier.

 

En politik der for menigmand føles DYBT uretfærdig. En politik der har støttet undertrykkende diktatorer, og som, opleves det, har været dybt partisk i Israel-Palæstina konklikten.

 

En politik der er blevet ført gennem militærstøtte og våbensalg til nogle af regionens aggressorer og siden 2001 gennem direkte krigshandlinger.

 

At bombe fra 10.000meters højde med klyngebomber, droner eller B2s skaber sgu ikke mange venner!

 

Uagtet at man får en række 'mad men' og fundamentalister med i eksplosionen (hvis man altså ikke lige rammer nogle bryllupper:http://en.wikipedia.org/wiki/Deh_Bala_wedding_party_airstrike og http://en.wikipedia.org/wiki/Wech_Baghtu_wedding_party_airstrike), så har det skabt et had blandt menigmand og grobund for sekterisk vold, myrderier og 'stærke mænd med ordet i deres magt' til at forføre dele af befolkningen og sætte andre op i mod hinanden.

 

12 mand i Paris, 2 i København, 191 i Madrid....herre gud det er jo en 'stille weekend' i Bagdad.... 

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...