Hop til indhold
Rejsenetværk

Min oplevelse i banken

Recommended Posts

OK!

Men var det ikke 2000!!

Altså dänische kronen.

Til RN og andre:

Betaler man gebyr for sin konto, så kan det oftest være gratis at veksle. Sådan er det da i min bank.

Det var vist møntet på Helles sko, men set i lyset af hans tøjbudget, så er de 1500 EUR vel ikke helt ved siden af?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Rejse, jeg tror ikke du skal tage det spørgsmål i banken alvorligt, det mente de sandsynligvis ikke noget med - andet end almindelig konversation. Hverdagen i lille Danmark - når det fungerer - er at man snakker uformelt og spørger sig for, og hvis man får et fornuftigt svar, så er der ikke nogen der reagerer. Det er en tillidkultur vi må værne om, nok vores stærkeste våben i den internationale konkurrence, da vi halter bag efter på mange andre områder. Men jeg tænker da også nogen af de tanker du har, temmelig ofte faktisk.

Hvad angår Nordea, så er de de værste regelrytter-pedanter i den danske bankverden, de er jo ikke for ingenting først og fremmest svenske. Men ansigt-til ansigt er de alligevel til at have med at gøre, hvis det ellers er en dansker man betjenes af. Jeg har i alt fald fået ret venlig betjening i min gamle mors lokale filial.

Jeg vil ikke betegne det som et "scoretrick", men jeg skal lige love for at damerne - også de unge bankassistenter - reagerer på, at man hjælper sin gamle mor rundt i tilværelsen. Den går rent ind! Ærgerligt at man ikke er mere kvik ved havelågen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja Louie, tingene går skam korrekt for sig i Nordea, og det skal de kun have ros for :)

 

Jeg havde husket mit pas, da jeg var i filialen for at reservere mine 1500 euro, men mødte op uden for at hente pengene, og spurgte forsigtigt om jeg skulle have medbragt mit pas, hvortil der venligt blev svaret, ja når beløbet er over 7000 kr.

 

Hvortil jeg kvitterede, at det man ikke har i hovedet må man have i benene, og jeg gik troligt hjem efter mit pas og tilbage igen, hvorefter jeg fik beløbet i de sedler jeg havde bedt om, tjekket og optalt af 2 kolleger.

 

Det havde aldrig forekommet i den sparekasse i provinsen, hvor min mor på traditionel vis har sin jævnlige gang uden netbank, og skulle det forekomme er jeg ret sikker på at det ville komme i lokalavisen, til efterfølgende rasende debat.

 

Men faktum er jo at jeg er en simpel kunde i storbyen gennem årtier, der efterhånden kun helt undtagelsesvist kommer i en fusioneret filial, hvor næppe nogen af medarbejderne aner hvem jeg er.

 

Mit kunde engagement er sådan sammensat at der ikke er noget at holde møde om, så jeg går ikke til møder med den rådgiver jeg ellers formelt er tilknyttet.

 

Så jo det er nok meget godt med en regelret bank i en hvor tid kunderne betjener sig selv på nettet, og ofte kun kommer i deres bank når en forretning ikke kan klares uden at man møder op.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg var i Forex bank sidste år og kom med 11.000 SEK og 5.000 DKK i kontanter og skulle have dem vekslet til Tjekkiske kroner. Der skulle jeg igennem 4. grads forhør:

"Hvor kom de penge fra??"

"Hvorfor skulle jeg rejse med så mange kontanter?"

"Hvor skulle jeg hen?"

"Hvad skulle jeg dog bruge alle de kontanter til?"

 

Jeg blev faktisk meget meget vred på hende fordi jeg følte mig krænket der.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vekselbureau dømt for at overtræde hvidvasklov
Af Ritzau
09. december 2014, 17:34 Opd. 09. december 2014, 17:49
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/2014-12-09-vekselbureau-doemt-for-at-overtraede-hvidvasklov
--------------

Måske der består et mere sagligt belæg for at rene valutabutikker, hvis eneste service består i at veksle og overføre penge, de skal spørge mere nidkært ind til mindre beløb end i bankerne?

 

Der består et påfaldende sammenfald i udbredelsen af sådanne forretninger i områder, og så et righoldigt mix af handels og service virksomhed, med afsæt i andet etnisk ejerskab en dansk.

 

Indtrykket kan godt være at der her består et kontant baseret forretningsgrundlag, i et helt andet omfang end hos danske forretningsdrivende ellers.

 

Disse vekselbutikker derfor måske er mere foretrukne end traditionelle banker,  måske også at myndighederne af samme årsag interesserer sig særligt for dem ?

 

Jeg kan virkeligt ikke se hvorfor jeg skulle hæve mine egne penge i en bank, og veksle dem i en vekselbutik.

 

Om jeg kan tjene marginalt på gebyr og kurs er for mig helt underordnet, det lidt jeg har brug for fremmed valuta.

 

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rejsenetværk, hvis dit seneste indlæg er respons til mit indlæg så må jeg påpege at Forex Bank er en bank. At den konkrete lå på Malmø hovedbanegård. At 11.000 SEK+5.000DKK svarer til omtrent €1.800, hvilket er ret tæt på det beløb du selv omtaler. At jeg slet ikke ser etnisk eller eksotisk ud. Og så at hvidvask af et beløb på €1800 ville være fjollet da det maksimalt kan dreje sig om en skatteunddragelse på omtrent 6.000 DKK.

Jeg ville egentlig blot understøtte at bankerne opfører sig noget offensivt med hensyn til kontanter, og at mistænkeliggørelsen nærmest er systematisk.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg var i Forex bank sidste år og kom med 11.000 SEK og 5.000 DKK i kontanter og skulle have dem vekslet til Tjekkiske kroner. Der skulle jeg igennem 4. grads forhør:

"Hvor kom de penge fra??"

"Hvorfor skulle jeg rejse med så mange kontanter?"

"Hvor skulle jeg hen?"

"Hvad skulle jeg dog bruge alle de kontanter til?"

 

Jeg blev faktisk meget meget vred på hende fordi jeg følte mig krænket der.

 

Kunne de ikke engang regne ud du skulle til Tjekkiet.... når nu du spurgte efter tjekkiste kroner.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis man vil køre tankespillet langt nok ud, så består der jo den forskel på at hæve penge kontant i Sverige, og så i Danmark, der hæver vi pengene til et formål der i begge tilfælde er lovligt på rejdestinationen, men som kun for Danmarks vedkommende også er lovligt i det land vi hæver pengene.

 

I agtagende logikken hos konsensus Sverige, er det måske spørgsmålet om det mon er helt utænkeligt at der kan bestå en skjult politik om at identificere mulige sexkøbs turister, ikraft af kontanthævninger og vekslinger til valutaer der er gængs mønt i lande, som vi typisk rejser til for at købe sex.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rejsenetværk, hvis de havde spurgt i Danmark så havde jeg sagt at det var til Prags sexindustri, men af den årsag du nævner undlod jeg at omtale det i Sverige. ;) Jeg tror nu ikke de sidder i Forex Bank med en hemmelig agenda om at afsløre sexkøbere.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg var i Forex bank sidste år og kom med 11.000 SEK og 5.000 DKK i kontanter og skulle have dem vekslet til Tjekkiske kroner. Der skulle jeg igennem 4. grads forhør:

"Hvor kom de penge fra??"

"Hvorfor skulle jeg rejse med så mange kontanter?"

"Hvor skulle jeg hen?"

"Hvad skulle jeg dog bruge alle de kontanter til?"

 

Jeg blev faktisk meget meget vred på hende fordi jeg følte mig krænket der.

 

Du må lære at svare uden egentlig at svare ;)

 

"Hvor kom de penge fra??"

- Min tegnebog

"Hvorfor skulle jeg rejse med så mange kontanter?"

- Ud af Skandinavien

"Hvor skulle jeg hen?"

- Ud af Skandinavien

"Hvad skulle jeg dog bruge alle de kontanter til?"

- Jeg vil købe noget for dem!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er bange for at det er Finanstilsynet som har presset regulering ned over hovedet på banker og vekselbureauer, der tvinger dem til at spørge.

 

Siden der også findes lignende idioti i Sverige, må der være tale om at det er sket på baggrund af et eller andet EU direktiv, hvor det så er især er Danmark og Sverige, som er duksene, der har implementeret det først - formentlig pga. en uhellig alliance mellem bankerne interesseorganisationer og skattemyndighederne, der begge har deres selviske grunde til at forsøge at afskaffe kontanter.

 

Tyskerne kunne ikke finde på at afskaffe kontanter lige med det samme - her gælder det at "cash is king".

 

Generelt foretrækker jeg at snakke med hæveautomater og web-banker fremfor egentlige ansatte i bank-filialerne. Det forekommer mig at begge har lige svært ved at fatte hvad det er jeg egentlig vil fordi de oftest er på samme intelligensniveau! - de tænker i hvert fald lige firkantet!. Men til gengæld har jeg nemmere ved at få et klart svar på en hjemmeside eller i en automat med hensyn til hvad der rent faktisk kan lade sig gøre, og hvad tingene koster!  Så skulle man tro at et menneske, der er ansat til at yde privatkundeservice i en bank, har mere humor end en automat - men det er heller ikke min erfaring!

 

 

 

Redigeret af Frej af Asgaard

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

"Hvor kom de penge fra??"

 

Det er egentlig ufatteligt at der skal stilles et så tåbeligt spørgsmål, som man jo pr. definition ikke kan svare korrekt på uden en fantastisk lang redegørelse. Penge er jo at betragte som en væske eller mængde og er ikke opdelte fysiske genstande.

 

Det varer til at spørge om "Hvor kommer vandet i Øresund fra?" - det kommer jo alle mulige vegne fra.

 

Ligeledes med de "penge" man har - reelt er det jo et resultat summen af de indtægter og udgifter man har haft i sit xx-årige liv, med tilføjelse af eventuelle gevinster eller tab fra køb eller salg af forskellige finansielle aktiver, samt en lang række yderligere influerende effekter jeg ikke kan overskue.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det du mener Frej, er det nogenlunde den her forklaring?

 

Hvor kommer vandet fra?
Vandet i naturen er aldrig i ro. Det bevæger sig i et stort, uendeligt kredsløb.

http://www.udmedskrald.horsens.dk/Klassevaerelse/Miss%20Chrystal/HvorKommerVandetFra.aspx

-------------------

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg var i Forex bank sidste år og kom med 11.000 SEK og 5.000 DKK i kontanter og skulle have dem vekslet til Tjekkiske kroner. Der skulle jeg igennem 4. grads forhør:

"Hvor kom de penge fra??"

"Hvorfor skulle jeg rejse med så mange kontanter?"

"Hvor skulle jeg hen?"

"Hvad skulle jeg dog bruge alle de kontanter til?"

 

Jeg blev faktisk meget meget vred på hende fordi jeg følte mig krænket der.

 

Ja nu er FOREX bank jo heller ikke lige i velten som sådan, man skulle nok hellere stille spørgsmålet til dem når man hæver udenlandsk valuta, om de stadig udleverer falske penge.  :lol:

 

http://ekstrabladet.dk/112/maibritt-fik-falske-penge-i-banken-og-blev-anholdt-i-indien/5421855

 

Venligst Landsbytossen -stadig uden smart phone  :(

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg var lige på et par dages ferietur med familien i Tyskland og ville så i en bank veksle nogle Norske kroner direkte til Euros, hvorpå jeg blev spurgt om jeg havde en konto i banken? Nej, det havde jeg ligesom ikke. Om jeg så ikke ønskede at oprette en konto? Nej, det havde jeg ligesom heller ikke! - Nå, men så måtte jeg vente til banken overfor åbnede - den åbnede så først kl. 1400 om fredagen  :roll:

 

Her blev jeg så en ½ time efter spurgt om næsten det samme, men det lykkedes dog at veksle uden at oprette en konto - de tog så bare en kopi af mit pas  :cry:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg var lige på et par dages ferietur med familien i Tyskland og ville så i en bank veksle nogle Norske kroner direkte til Euros, hvorpå jeg blev spurgt om jeg havde en konto i banken? Nej, det havde jeg ligesom ikke. Om jeg så ikke ønskede at oprette en konto? Nej, det havde jeg ligesom heller ikke! - Nå, men så måtte jeg vente til banken overfor åbnede - den åbnede så først kl. 1400 om fredagen  :roll:

 

Her blev jeg så en ½ time efter spurgt om næsten det samme, men det lykkedes dog at veksle uden at oprette en konto - de tog så bare en kopi af mit pas  :cry:

 

Det er jo ikke det, der er meningen med det europæiske samarbejde.

 

Her skulle vi gerne kunne gebærde os, som om vi var hjemme. Jeg husker f.eks tydeligt, at TVA for en del år siden proklamerede, at man fremover kunne rejse fra Dusseldorf til Paris uden pas eller andre hindringer - det var jo blot at betragte som en ren indenrigsrejse.

 

Men 11.09.01 satte en stopper for det.

Del dette indlæg


Link til indlæg

For at undgå alt det bøvl,

 - så husk at der fx på Hovedbanegården, i Lufthavnen og mange andre steder pengeautomater der udbetaler forskellige valutatyper og jeg er næsten sikker på at de ikke stille nærgående spørgsmål, men holder dig indenfor en eller anden beløbsgrænse - sådan som kan lide det og vil have det

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...