Hop til indhold
Gæst

Overvågning i det offentlige rum

Recommended Posts

Det synes jeg faktisk ikke det er, det signalere jo også "Det genere mig ikke og jeg føler mig ikke utryg ved, at vide, at der er kamaraer der filmer folk, og herunder under mig".

 

 

Det signalerer først og fremmest at man ikke tænker særligt langt. Jeg gør sjældent noget jeg ville skamme mig over eller som er direkte ulovligt. Men det er jo ikke det samme som at jeg vil stå til regnskab for alt over for alle. Se fx på hvor mange der er anonyme herinde og overvej skæbnen for dette forum, hvis det ikke kunne lade sig gøre at være anonym (og ja, admin m.fl. kan via min ip uden store falbelader identificere mig - det er en kalkuleret risiko, jeg tager og som jeg måske tager højde for i hvad jeg skriver).

 

 

I øvrigt deler jeg så ikke den opfattelse af, at fordi opsamlede data gemmes, så øger det risikoen for misbrug. Har man onde hensigter har man det uagtet om man kan skaffe sig informationer i databaser m.v. eller om man må bruge de gode gamle overvågningsmetoder der tager tid.

 

 

Svarer til at sige at det ikke gør nogen forskel om voldelige typer har let eller svær adgang til våben. Men det gør det. Godnat og sov godt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sig mig har folk fuldstændig glemt J. Edgar Hoover, og hvordan han som FBI chef indsamlede snavs på alle politikere for derefter at pesse dem til aldrig at gå imod hans egen agenda.

Tænk på hvor let det er i dag at misbruge nutidens muligheder til totalovervågning, hvis Jeres værste politiske modstandere kommer i spidsen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det signalerer først og fremmest at man ikke tænker særligt langt. Jeg gør sjældent noget jeg ville skamme mig over eller som er direkte ulovligt. Men det er jo ikke det samme som at jeg vil stå til regnskab for alt over for alle. Se fx på hvor mange der er anonyme herinde og overvej skæbnen for dette forum, hvis det ikke kunne lade sig gøre at være anonym (og ja, admin m.fl. kan via min ip uden store falbelader identificere mig - det er en kalkuleret risiko, jeg tager og som jeg måske tager højde for i hvad jeg skriver).

 

 

Svarer til at sige at det ikke gør nogen forskel om voldelige typer har let eller svær adgang til våben. Men det gør det. Godnat og sov godt.

 

Det er helt ok med mig, at du har dit skidt med overvågning. Dit eksempel omkring EG handler såmænd blot om, at folk gerne ville gemme sig modsat FB hvor ingen er anonyme.

 

Og med hensyn til let adgang til våben, er der intet belæg for at hævde, at let adgang til våben, skaber kriminalitet.

 

Jeg har min holdning, men er bestemt modtagelig for saglige argumenter der holder vand. Indtil nu har jeg ikke hørt noget, der kan få man til at mene, at alle de positive ting der kan nævnes omkring overvågning indsamling af DNA, fingeraftryk med videre skal smides i havet for at nogle enkelte kan sove trygt om natten qua deres  angst for at de pludselig bliver offer for misbrug af informationer.

 

Til gengæld er der fakta der viser at overvågning virker

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Muligvis er jeg paranoid, men synes sgu ikke det er super fedt, men decideret ubehageligt at føle sig overvåget. 

 

Hvis jeg har 4G signal på min telefon, så bruger jeg dens WIFI.

Hvis McDonald's har WiFi, så bruger jeg deres, hvis jeg altså ikke har 4G forbindelse på min telefon. 

 

Hvis du tror personalet sidder og kigger på skærme for at holde øje med hvilke sider du sidder og surfer på - så lider du af paranoia! Tror du virkelig de vil zoome ind på din PC for at se hvilke sider du besøger?

 

Er du typen der heller aldrig benytter sig af fri WIFI? Det er da endnu værre.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er personligt ligeglad med overvågning når det blot er skiltet efter reglerne. Over 80 % af de optagelser der bliver lavet bliver aldrig set den bliver blot slettet igen efter en given periode som regl 8 eller 14 dage alt efter stedet har valgt. Kun vis der opstår noget som efterfølgende skal undersøges hentes den pågældende periode frem.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er helt ok med mig, at du har dit skidt med overvågning. Dit eksempel omkring EG handler såmænd blot om, at folk gerne ville gemme sig modsat FB hvor ingen er anonyme.

Og med hensyn til let adgang til våben, er der intet belæg for at hævde, at let adgang til våben, skaber kriminalitet.

Jeg har min holdning, men er bestemt modtagelig for saglige argumenter der holder vand. Indtil nu har jeg ikke hørt noget, der kan få man til at mene, at alle de positive ting der kan nævnes omkring overvågning indsamling af DNA, fingeraftryk med videre skal smides i havet for at nogle enkelte kan sove trygt om natten qua deres angst for at de pludselig bliver offer for misbrug af informationer.

Til gengæld er der fakta der viser at overvågning virker

Overvågning virker ikke præventivt, hvis det er din påstand. Men det hjælper ved opklaring.

Der er en simpel sammenhæng mellem adgang til våben (metaforiske eller konkrete) og alvoren af de konsekvenser handlinger af personer med ondt i sinde gør (du referer min pointe forkert: Jeg siger ikke det gør forskellen på kriminalitet/ikke-kriminalitet). Det er banal logik at en voldsmand med en automatriffel kan gøre mere skade end en med en kniv. Nu ved jeg ikke hvilket af de gængse modargumenter du har i tankerne (fx Michael Moores Bowling f Columbine-argument om våbentilgængelighed modsiger ikke denne pointe).

Mit eksempel handler ikke "blot" om at gemme sig. Det er jo det vi diskuterer? Jeg forstår ikke dit "argument" (fordi det ikke er et argument). Modstillingen med facebook er blot en modstilling uden udsigelseskraft. Der er jo netop masser af ting jeg vælger ikke at diskutere på fb for at undgå fx udskamning, fyring o.m.a. Jeg har fx selv været centrum i en begrænset såkaldt "shit storm" engang for år tilbage, selvom det ikke var mig der havde gjort det som var sagens kerne. Men der var netop nogle metadata, som fejlagtigt pegede på mig.

Endelig har du misforstået noget, for jeg har det ikke skidt med overvågning, jf hvad jeg skrev om klinikker. Jeg har det skidt med for meget overvågning, som indebærer risici og potentiel hæmning af alle dem som overvågning ikke er møntet på (folk i affekt virker det ikke på alligevel).

PS: "qua" betyder "i egenskab/kraft af" (direkte oversat "som"). Det betyder ikke, som du bruger det, "pga" eller "fordi", selvom mange samfundsvidenskabelige akademikere tror det. http://sproget.dk/lookup?SearchableText=qua

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det ville i hvert fald ha' været fedt, hvis der var mere overvågning i Kbhs gader ang. dagens skudattentat.

 

Trist, at nogle mennesker frygter noget, der meget sjældent sker ang. misbrug af overvågning.

Redigeret af gerog

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det ville i hvert fald ha' været fedt, hvis der var mere overvågning i Kbhs gader ang. dagens skudattentat.

Trist, at nogle mennesker frygter noget, der meget sjældent sker ang. misbrug af overvågning.

Det vil ikke forhindre den slags forbrydelser.

Du forstår åbenbart ikke, at overvågning - hvadenten den er auditiv, visuel, fysisk, elektronisk, medicinsk, økonomisk eller politisk - er samfundskontrol. Med den konsekvens, at hvis den er udbredt, intensiv og finmasket nok, vil den være egnet til at udradere den personlige frihed, hvis man sidder på magtapparatet og ønsker at kontrollere befolkningen.

Du har åbenbart glemt, hvordan det var i USSR og DDR i går og hvordan det er i Kina og Nordkorea i dag.

GF

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det vil ikke forhindre den slags forbrydelser.

Du forstår åbenbart ikke, at overvågning - hvadenten den er auditiv, visuel, fysisk, elektronisk, medicinsk, økonomisk eller politisk - er samfundskontrol. Med den konsekvens, at hvis den er udbredt, intensiv og finmasket nok, vil den være egnet til at udradere den personlige frihed, hvis man sidder på magtapparatet og ønsker at kontrollere befolkningen.

Du har åbenbart glemt, hvordan det var i USSR og DDR i går og hvordan det er i Kina og Nordkorea i dag.

GF

 

Jeg kan ikke se hvad det vil have med USSR og DDR at gøre, at man vælger at overvåge trafikeret knudepunkter, som f.eks. jagtvej og østerbrogade.

 

Og i øvrigt hvorfor sammenligner du Danmark, med USSR, DDR, Kina og Nordkorea?

Det er/var 4 meget forskellige nationer sammenlignet med Danmark idag.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

007. Det er dig, der er naiv. Prøv du fx at skrive 1000 ord der rimer på I-S, Kala-sni. Så skal du bare se løjer. Alle mails scannes. Sådan er det bare

Del dette indlæg


Link til indlæg

Gerog

Du fatter ikke pointen.

Som er: Når overvågning accepteres brugt i den grad, som du ønsker, kan den misbruges i de forkerte magthaveres hænder. Og så er løbet kørt for den personlige frihed.

Men det er dejligt trygt ...

GF

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg kan ikke se hvad det vil have med USSR og DDR at gøre, at man vælger at overvåge trafikeret knudepunkter, som f.eks. jagtvej og østerbrogade.

 

Og i øvrigt hvorfor sammenligner du Danmark, med USSR, DDR, Kina og Nordkorea?

Det er/var 4 meget forskellige nationer sammenlignet med Danmark idag.

 

 

Enig. Videoovervågning af trafikpropper er sgu ikke noget kæmpeproblem. Det er de nye regler om sessionlogning, som vores cirkusregering for øjeblikket barsler med, til gengæld. Jeg er for øvrigt ikke glad for argumentet der siger: "Hvis du ikke har noget at skjule.... etc..". Det vender jo helt forkert. Hovedantagelsen er da forhåbentlig, at alt hvad vi foretager os ikke kommer andre ved end dem vi har lyst til at delagtigøre deri. Hvis du ikke har nogen grund til, at tro jeg skjuler noget - hvorfor skal du så snuse i min færden?

 

Derudover, skal man altså ikke være blind for at der er en stærk korrelation mellem hvor undertrykkende en stat er og den mængde af overvågning den udøver mod dens borgere. Hvorvidt det er det ene der forårsager det andet - eller omvendt - er svært at sige, men overvågning er meget ofte en god indikator på at undertrykkelse finder sted. Iran og Kina køber tonsvis af videoovervågning - tro mig.

 

Jeg sad forresten engang til et stort møde, hvor nogen sælgertyper fortalte om den smarte nye installation vi havde lavet for den tyrkiske regering, som de havde været nede og besigtige. Det var sådan ca. 2 uger efter opstandelserne og overgrebene på Maidan-pladsen i Istanbul. Jeg kan love jer for, at jeg skammede mig over at jeg indirekte havde medvirket til dette - og nu sad og hørte på hvor fantastisk vi havde gjort det.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 (og ja, admin m.fl. kan via min ip uden store falbelader identificere mig - det er en kalkuleret risiko, jeg tager og som jeg måske tager højde for i hvad jeg skriver).

 

 

 

 

Hej Bebop.

 

Admin kan altså ikke se, hvem du er ud fra din IP. Det eneste du kan få oplysninger om, er, hvilken udbyder der sidder på netop din IP-adresse. Der skal et lidt større organ i gang for at få udleveret identitet ud fra IP-adresser, det er ikke noget en admin fra et lille community på nettet kan gøre.

 

Ikke engang hvis du gør noget ulovligt herinde, kan admin finde frem til dig. Han kan politianmelde det, og politiets efterforskning kan så finde frem til dig. :)

 

 

Mvh,

 

/Gina.

Del dette indlæg


Link til indlæg

En af USAs grundlæggere, Benjamin Franklin, var en yderst fornuftig mand, og opsummerede dilemmaet fuldstændigt rigtigt engang i 1700-tallet:

 

“Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.”

 

Så enkelt kan det siges!

Del dette indlæg


Link til indlæg

En af USAs grundlæggere, Benjamin Franklin, var en yderst fornuftig mand, og opsummerede dilemmaet fuldstændigt rigtigt engang i 1700-tallet:

“Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.”

Så enkelt kan det siges!

Fint i terorien.

Men så sker der ting som 9/11 og vores kære politikere går amok, og trækker mange spændene love ned over hovedet på os.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Ja at GF sammenligner Danmark med USSR, DDR, Kina og Nordkorea virker også uklart for mig.

Danmark er da ikke en diktaturstat.  

 

Jeg kan ikke se hvad det vil have med USSR og DDR at gøre, at man vælger at overvåge trafikeret knudepunkter, som f.eks. jagtvej og østerbrogade.

 

Og i øvrigt hvorfor sammenligner du Danmark, med USSR, DDR, Kina og Nordkorea?

Det er/var 4 meget forskellige nationer sammenlignet med Danmark idag.
 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg synes ikke at man skal benytte sådan en trist og enkeltstående begivenhed til at udvide overvågningen generelt i samfundet.

 

Der kan godt være behov for at udvide overvågningen i Kbh's gader midlertidigt for at skabe tryghed grundet skudattentatet. 

 

 

Det ville i hvert fald ha' været fedt, hvis der var mere overvågning i Kbhs gader ang. dagens skudattentat.

 

Trist, at nogle mennesker frygter noget, der meget sjældent sker ang. misbrug af overvågning.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja at GF sammenligner Danmark med USSR, DDR, Kina og Nordkorea virker også uklart for mig.

Danmark er da ikke en diktaturstat.

Titman

Det er en stråmand at påstå, at jeg sammenligner Danmark med de lande.

På den måde undgår man helt at forholde sig til den principielle diskussion om overvågningens velsignelser, hvor så mange hævder, at "mere overvågning skaber mere trygge forhold" og argumenterer, at "hvis man ikke har noget at skjule, så er der ikke nogen grund til at bekymre sig".

Hvilket efter min mening er en fuldstændig fejlslutning, som man kan se, hvis man løfter bilkket bare en lille bitte smule.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lige præcis i dag kan jeg godt sidde og glæde mig over den massive overvågning på gader og stræder i København. Det har da helt sikkert været med til at forkorte gårsdagens og nattens rædsler.

 

 

Mvh,

 

/Gina.

 

 

 

 

I denne forbindelse et kæmpe thumbs up til Københavns Politi.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Husk nu, det har intet med fredens religion at gøre.

 

Her er der tale om én, der har voldtaget fredens religion, ikke?

 

Og lad os nu endelig ikke håbe, at de pårørende til de dræbte ender med at blive rascister og det, der er værre.

 

Al min sympati går til de myrdede og sårede og deres pårørende, men i de politisk korrektes verden kunne de jo bare have holdt sig væk.

 

Damn it, på arbejde i går aftes konfronterede jeg et par af mine somaliske "kollegaer" med, hvad min mindste datter havde opfattet af deres samtale omkring Charlie Hepdo, og her var deres udsagn på somalidansk helt klare.

 

Det var tegnerne og jødens egen skyld, og det eneste, de beklagede, var, at morderen ikke fik ram på Lars Vilks.

 

Moderate muslimer - min bare røv! :(

Del dette indlæg


Link til indlæg

Husk nu, det har intet med fredens religion at gøre.

 

Her er der tale om én, der har voldtaget fredens religion, ikke?

 

Og lad os nu endelig ikke håbe, at de pårørende til de dræbte ender med at blive rascister og det, der er værre.

 

Al min sympati går til de myrdede og sårede og deres pårørende, men i de politisk korrektes verden kunne de jo bare have holdt sig væk.

 

Damn it, på arbejde i går aftes konfronterede jeg et par af mine somaliske "kollegaer" med, hvad min mindste datter havde opfattet af deres samtale omkring Charlie Hepdo, og her var deres udsagn på somalidansk helt klare.

 

Det var tegnerne og jødens egen skyld, og det eneste, de beklagede, var, at morderen ikke fik ram på Lars Vilks.

 

Moderate muslimer - min bare røv! :(

 

3d_applause.gif Venligst Landsbytossen - stadig uden smart phone  :(

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Det var tegnerne og jødens egen skyld, og det eneste, de beklagede, var, at morderen ikke fik ram på Lars Vilks.

 

 

Det er så skræmmende en tankegang. Han har lavet en tegning, vi ikke bryder os om - det skal koste ham livet. Hvilket vil sige, at mord er en mindre forseelse end at tegne.  :wacko:

 

Så tag dog til genmæle og tegn Dannebrog i flammer, Dronningen som gris, statsministeren som en taske, eller danskere i almindelighed som hunde. Vi har både humor og selvironi nok til at kunne grine af det. Desværre er pennen ikke længere stærkere end sværdet. Desværre.

 

 

Mvh,

 

/Gina.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er ganske enkelt frygteligt det der er sket.

 

I denne uge besøgte Dalai Lama Kbh for at tale om fred, igår var Kbh under angreb.

Det er fra den ene yderlighed til den anden :(

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...