Hop til indhold
Plaskeren

Det er en fucked up verden vi lever i...

Recommended Posts

Guest Aros

Ville ønske at de ville sætte sig til forhandlingsbordet. Tror Naser Khader har fat i noget meget væsentlig.

 

Kan ikke gennemskue konflikten godt nok til at udtale mig skråsikkert, men som selv England og USA til tider mener, så virker det til at Israel optræder  for aggressivt

 

Nasers indlæg, som jeg fuldt kan tilslutte mig, hentet herfra http://blogs.bt.dk/verdenifoelgekhader/2014/07/18/hamas-er-vinderen/

 

Det, der sker i Gaza lige nu, er enormt tragisk. Det er især hjerteskærende at se uskyldige børn blive dræbt og familier flygte. Men når alt kommer til alt, så er vinderen i denne tragedie terror-organisationen Hamas. Og det kan de takke den israelske premierminister Netanyahu for.

Israels premierminister Netanyahu er ikke kendt for at være en fredens mand. I hele sin karriere som toppolitiker i Israel har han spændt ben for den ene fredsproces efter den anden. Han vandt blandt andet valget i slutning af 1990erne ved at gå direkte imod Oslo-fredsprocessen, der var en aftale mellem palæstinensere og israelere, som kunne have ført til en fredelig to-statsløsning. Netanyahu aflivede processen allerede i dens indledende fase. Det er blandt andet derfor, de palæstinensiske områder er delt i forvirrende a-, b- og c-zoner. Zoner på Vestbredden, hvor det palæstinensiske selvstyre næsten ikke har nogen autoritet. Netanyahu er hverken en Rabin, Peres eller Barack, som virkelig gjorde ihærdige forsøg på at skabe fred mellem palæstinensere og israelere. Netanyahus ambition er at bevare status quo. Det vil sige en fortsat besættelse af palæstinensiske områder og en palæstinensisk befolkning, som fortsat er nødt til at leve under besættelse.

 

Men status quo skaber kun ufred og er i sidste ende en farlig løsning for Israels sikkerhed. Fortsætter status quo, vil der opstå apartheidlignede tilstande, hvor et mindretal af israelere kommer til at styre et flertal af palæstinensere.

 

Den islamistiske terrororganisation Hamas, som er en del af det globale Broderskab får i høj grad næning af premierministerens status quo-politik. Hamas, som figurerer på EUs liste over terrororganisationer, har de senere år domineret den palæstinensiske sag, hvilket har fået den internationale opbakning til palæstinenserne til at dale. Visionen om et frit Palæstina som en sharia-stat er ikke ligefrem noget, der skaber opbakning. Hamas sender i øjeblikket den ene raket efter den anden ind over israelske byer med det for øje at ramme civile – det er ikke bare umoralsk, men skader den palæstinensiske sag. Støtte og opbakning til palæstinensernes legitime rettigheder bliver nu koblet med sympati og opbakning til terrororganisationen Hamas. Hamas har med andre ord været en katastrofe for den palæstinensiske sag.

 

Et samarbejde mellem IS Syrien-Irak og Hamas er ikke dokumenteret, men Hamas’ offensive opførsel overfor den israelske overmagt og mangel på vilje til våbenhvile, kan skyldes IS’ succes i Irak og Syrien. Det kan have givet Hamas blod på tanden og kan være grunden til, at de går efter israelske byer. En handling, der bliver gengældt af israelerne, som i deres forsøg på at ramme Hamas samtidig rammer uskyldige civile. Det er skruen uden ende. Og disse israelske gengældelser har givet Hamas en enorm PR-sejr. Indtil fornylig (og lige siden Broderskabets nederlag i Egypten) har Hamas været presset, og var tvunget til at indgå en forsoningsaftale med den palæstinensiske præsident Abbas. Men det har ændret sig nu. Hamas har kynisk fået et historisk comeback i den arabiske verden, takket være Netanyahu. Og nu strømmer det ind med sympati, opbakning og penge til Hamas. Indtil for et par uger siden var Hamas ellers nærmest gået konkurs. De kunne ikke betale lønninger til de offentligt ansatte i Gaza.

 

Den bedste medicin mod Hamas og andre ekstremistiske grupper i området ville være at lade de moderate kræfter på begge sider insistere på en fredelig to-statsløsning, og det er umådelig vigtigt, at palæstinenserne tager afstand fra det islamistiske Hamas. De er nødt til at bakke op om Abbas og andre moderate kræfter. Hamas giver ikke andet end problemer, død og en dalende global opbakning for palæstinenserne, og det håber jeg, de indser meget snart.

 

Det er på tide at se i øjnene, at Mellemøsten for tiden bliver domineret af meget farlige ekstremister, og hvis det skal ændres, er alle nødt til at støtte op om de moderate kræfter, der eksisterer. Det er kun dem, der kan ændre situationen, og den bedste hævn over ekstremisterne ville være at indføre en to-statsløsning og en varig fred. Og som Herbert Pundik formulerer det: ’Kun ved at søge fred kan Israel effektivt komme Hamas’ raketter til livs’.

Redigeret af Aros

Del dette indlæg


Link til indlæg

Njae - jeg synes det er useriøst at du ikke vil fortælle mig hvad det er jeg skal forholde mig til - hvorfor i alverden skal jeg gætte mig til hvad du mener?

 

Jeg kan ikke begribe hvad der afholder dig fra at give mig et klart svar - nu du tydeligvis har svar på det hele.

 

 

Men skidt pyt - din snakken udenom taler vist for sig selv...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Njae - jeg synes det er useriøst at du ikke vil fortælle mig hvad det er jeg skal forholde mig til - hvorfor i alverden skal jeg gætte mig til hvad du mener?

 

Jeg kan ikke begribe hvad der afholder dig fra at give mig et klart svar - nu du tydeligvis har svar på det hele.

 

 

Men skidt pyt - din snakken udenom taler vist for sig selv...

 

Du udtaler dig om Israels bosættelser, så jeg går ud fra, at du har skaffet dig en dokumenteret viden omkring emnet.

Hvis ja, så ved du hvad jeg taler om.

Hvis nej, så burde du læse mere op på tingene, før du udtaler dig om bosættelser.

Del dette indlæg


Link til indlæg

jamen de der retoriske tricks køber jeg ikke - så kommer jeg med et svar og så har du noget andet i tankerne bare for at snigløbe mig... den går ikke!

 

Skriv præcist hvad det er du mener og jeg kan forholde mig til det - men der må være en grund til at du ikke vil tage konkret stilling.

 

For sidste gang - Hvad er det jeg skal forholde mig til der skete i 2005 - ellers antager jeg at du ikke har noget at komme med.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

jamen de der retoriske tricks køber jeg ikke - så kommer jeg med et svar og så har du noget andet i tankerne bare for at snigløbe mig... den går ikke!

 

Skriv præcist hvad det er du mener og jeg kan forholde mig til det - men der må være en grund til at du ikke vil tage konkret stilling.

 

For sidste gang - Hvad er det jeg skal forholde mig til der skete i 2005 - ellers antager jeg at du ikke har noget at komme med.

 

Retoriske tricks? Snigløbe?

Det er vel bare et spørgsmål om at lave en reseach før man udtaler sig? :)

Hvis du har undersøgt emnet, 'bosættelser' så ved du hvad jeg taler om.

Eller har du ikke undersøgt emnet?

Del dette indlæg


Link til indlæg

For sidste gang - Hvad er det jeg skal forholde mig til der skete i 2005 - ellers antager jeg at du ikke har noget at komme med.

 

han påpeger at Israel trak nogle bosættelser ud af Gaza.... and so ? 

 

hvad han glemmer at nævne er at det skete efter anden intifada fra 2000-2005 hvorunder Israels militærangreb var så omfattende og voldsomme at de ifht til de fredsforhandlinger der var i 2005 (ledt af ingen ringere end undenrigsminister "Condy" *gg*)  forslog som en skrædder i helvede efter at tilliden mellem parterne totalt knust

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

han påpeger at Israel trak nogle bosættelser ud af Gaza.... and so ? 

 

hvad han glemmer at nævne er at det skete efter anden intifada fra 2000-2005 hvorunder Israels militærangreb var så omfattende og voldsomme at de ifht til de fredsforhandlinger der var i 2005 (ledt af ingen ringere end undenrigsminister "Condy" *gg*)  forslog som en skrædder i helvede efter at tilliden mellem parterne totalt knust

 

Google det og post alt informationen, ikke kun noget af den :)

 

Igen, Israel forsvarer sig selv. and so? Som du selv skrev :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

han påpeger at Israel trak nogle bosættelser ud af Gaza.... and so ? 

 

hvad han glemmer at nævne er at det skete efter anden intifada fra 2000-2005 hvorunder Israels militærangreb var så omfattende og voldsomme at de ifht til de fredsforhandlinger der var i 2005 (ledt af ingen ringere end undenrigsminister "Condy" *gg*)  forslog som en skrædder i helvede efter at tilliden mellem parterne totalt knust

 

Det er muligt du gætter rigtigt - men det kan ikke være rigtig at man skal gætte sig til modpartens synspunkt i en debat... han må tage stilling... ellers er det tilbage i sandkassen med ham.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det er muligt du gætter rigtigt - men det kan ikke være rigtig at man skal gætte sig til modpartens synspunkt i en debat... han må tage stilling... ellers er det tilbage i sandkassen med ham.

 

Og så blev det personligt :)

Det viser blot dit niveau - anyways, jeg går som tidligere nævnt ud fra, at du ved, hvad du udtaler dig om :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er muligt du gætter rigtigt - men det kan ikke være rigtig at man skal gætte sig til modpartens synspunkt i en debat... han må tage stilling... ellers er det tilbage i sandkassen med ham.

 

 

det tror jeg at jeg gør :) men jeg foreslår re-programmering fremfor sandkassen..... 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest bogholderen

Jeg tror PrinceCharming har meget ret, men vore medier og politiske partier er overvejende Israel fjendtlige. Hvordan startede det hele? Var det ikke noget med at man tog et tyndt befolket underudviklet landområde og gav det til jøderne, der skabte det eneste demokratiske og velfungerende land bortset fra krigen i regionen. Drevet af had til dette nye land startede araberne omvendt et korstog af fattige indvandre til palæstina og pludselig vrimlede det med palæstinensere og terrororganisationer med det svorne mål, at udslette Israel fra landkortet. Så gik de ellers igang med at lave terroraktioner og bruger deres egne civile som levende skjold. Israelierne har to valg, hvoraf kun et er realistisk. De kan ikke rømme landet, de må forsvare sig. Så er de tvunget ud i en beskidt krig mod den ledeste tænkelige fjende, der bruger sine egne som levende skjolde, og hele den venstreorienterede vestlige verden sukker og jamrer over de slemme jøder.

Redigeret af bogholderen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

det tror jeg at jeg gør :) men jeg foreslår re-programmering fremfor sandkassen..... 

 

Du mener hjernevask som af de stakkels børn i Gaza, der bla. tvinges til at være menneskelige skjolde?

Går du virkelig ind for sådan noget?

 

Jeg tror PrinceCharming har meget ret, men vore medier og politiske partier er overvejende Israel fjendtlige. Hvordan startede det hele? Var det ikke noget med at man tog et tyndt befolket underudviklet landområde og gav det til jøderne, der skabte det eneste demokratiske og velfungerende land bortset fra krigen i regionen. Drevet af had til dette nye land startede araberne omvendt et korstog af fattige indvandre til palæstina og pludselig vrimlede det med palæstinensere og terrororganisationer med det svorne mål, at udslette Israel fra landkortet. Så gik de ellers igang med at lave terroraktioner og bruger deres egne civile som levende skjold. Israelierne har to valg, hvoraf kun et er realistisk. De kan ikke rømme landet, de må forsvare sig. Så er de tvunget ud i en beskidt krig mod den ledeste tænkelige fjende, der bruger sine egne som levende skjolde, og hele den venstreorienterede vestlige verden sukker og jamrer over de slemme jøder.

 

<3

Del dette indlæg


Link til indlæg

jo lidt simplificeret sagt var det sådan det startede.... for over 60 år siden... 

 

at man ikke har kunnet blive enige efter mere end 3 generationer - det siger altså noget om begge parter.... det er jo ret lige meget hvem der har startet..... 

 

 

i europa blev vi gode venner og stiftede en union under 2 generationer efter at vi havde myrdet løs på hinanden i 6 år...  vi ville freden...  det er ikke så svært hvis alle er med på ideen om fred

 

 

dermed ikke sagt at de skal smelte sammen som europa gjorde - men vi eksisterede jo trods alt side om side og valgte at skrinlægge hadet som enkeltnationer i en lang årrække... så kan de også hvis det var det de ville

 

BEGGE parter vel at mærke

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

jo lidt simplificeret sagt var det sådan det startede.... for over 60 år siden... 

 

at man ikke har kunnet blive enige efter mere end 3 generationer - det siger altså noget om begge parter.... det er jo ret lige meget hvem der har startet..... 

 

 

i europa blev vi gode venner og stiftede en union under 2 generationer efter at vi havde myrdet løs på hinanden i 6 år...  vi ville freden...  det er ikke så svært hvis alle er med på ideen om fred

 

 

dermed ikke sagt at de skal smelte sammen som europa gjorde - men vi eksisterede jo trods alt side om side og valgte at skrinlægge hadet som enkeltnationer i en lang årrække... så kan de også hvis det var det de ville

 

BEGGE parter vel at mærke

 

Bliver et land konstant angrebet af terrorister og af andre lande, så forsvarer det sig, ligesom alle andre lande ville gøre det.

Forskellen på Israel og fx USA er, at hvis USA var blevet angrebet så voldsomt og ofte af den samme fjende, så havde landet ikke eksisteret i dag.

 

Myrdet løs på hinanden?

Det var nu partnerne der startede det, der "myrdede løs", "vi andre" forsvarede os blot.

 

Jeg tror at mange Gaza beboere og Israelere især ville foretrække freden, men nu, da Hamas er valgt ind i regeringen, er Hamas svære at komme af med igen.

 

Israel kan intet gøre alene.

Hamas skal stoppe deres terrorhandlinger før alt andet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Israel kan intet gøre alene.

Hamas skal stoppe deres terrorhandlinger før alt andet.

 

vrøvl

 

begge parter skal stoppe samtidig! - krig er ikke en quid pro quo ting.... 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

vrøvl

 

begge parter skal stoppe samtidig! - krig er ikke en quid pro quo ting.... 

 

Det er nu dig, der vrøvler.

Selvfølgelig stopper Israel ikke med at forsvare sig selv, når de bliver udsat for terrorangreb mod deres civile.

 

Du mener altså, at Israel skal acceptere terror fra Hamas?

Del dette indlæg


Link til indlæg

det her fører ikke nogen vegne.... man kan ikke diskutere med fundamentalister....  de kan kun se en side af sagen og det er ikke fredens side.... desværre

 

 

 

 

sov godt allesammen.... og nå ja - rigtig god EF dag (de sidste 6 min der er tilbage) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

det her fører ikke nogen vegne.... man kan ikke diskutere med fundamentalister....  de kan kun se en side af sagen og det er ikke fredens side.... desværre

 

 

 

 

sov godt allesammen.... og nå ja - rigtig god EF dag (de sidste 6 min der er tilbage) 

 

Jeg er helt enig, det er derfor Hamas fortsætter sine terrorhandlinger.

Sov godt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Et lille billede af hvad som har sket med Palestina de sidste 60 år:

 

palestina2.jpg

 

 

Kan man ikke holde sig fra at samarbejde med terrorister, får man ikke meget velvilje fra naboerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ikke meget hyggesnak over det her, hører nok mere hjemme i debat forummet!

Synes nu det er synd for trådstarters generelle budskab om fred og medmenneskelighed i verden, som jo er rigtig fint og aktuelt. Kunne ikke være mere enig heri.

God weekend.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bliver et land konstant angrebet af terrorister og af andre lande, så forsvarer det sig, ligesom alle andre lande ville gøre det.

Forskellen på Israel og fx USA er, at hvis USA var blevet angrebet så voldsomt og ofte af den samme fjende, så havde landet ikke eksisteret i dag.

Myrdet løs på hinanden?

Det var nu partnerne der startede det, der "myrdede løs", "vi andre" forsvarede os blot.

Jeg tror at mange Gaza beboere og Israelere især ville foretrække freden, men nu, da Hamas er valgt ind i regeringen, er Hamas svære at komme af med igen.

Israel kan intet gøre alene.

Hamas skal stoppe deres terrorhandlinger før alt andet.

"Vi andre" forsvarede os blot.

Med at tæppebombe tyske byer. Byer der ingen strategisk betydning havde. Bare fordi vi kunne.

Med at bombe uerstattelige historiske steder, steder tyskerne havde ladet være i fred. Bare fordi vi kunne.

Med at smide atom bombe nummer 2. Bare fordi vi kunne.

Jo tyskerne var fæle og grimme, og det er godt vi vandt. Meeeeen at trække på skulderen og sige and vi bare forsvarede os og vi var "the good guys" er nu lidt vattet.

Ligeså i Israel. Her kom vi som invaderende magt udefra, med religiøs over bevisning og et stykke papir fra FN. Istedet for at leve sammen med de andre, at forsøge at bygge broen, har man opført sig som at man var "de gode" og de andre er "de onde", lige siden.

Man har mast en befolkning sammen på små områder, områder i fattigdom og armod. Områder der nu er omkransket af høje mure. Områder der bliver regelsmæssig bombet.

Og så undrer det at der kommer noget den andenvej.

Og når man forsvarer sig mod en stærkt teknologisk invaderende magt, så må man bruge de midler man har.

Og så er der snart sådanne et indgroet had, født af generationers blodsudgydelser og tab, på begge sider, at fred kan være næsten umulig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

"Vi andre" forsvarede os blot.

Med at tæppebombe tyske byer. Byer der ingen strategisk betydning havde. Bare fordi vi kunne.

Med at bombe uerstattelige historiske steder, steder tyskerne havde ladet være i fred. Bare fordi vi kunne.

Med at smide atom bombe nummer 2. Bare fordi vi kunne.

Jo tyskerne var fæle og grimme, og det er godt vi vandt. Meeeeen at trække på skulderen og sige and vi bare forsvarede os og vi var "the good guys" er nu lidt vattet.

Ligeså i Israel. Her kom vi som invaderende magt udefra, med religiøs over bevisning og et stykke papir fra FN. Istedet for at leve sammen med de andre, at forsøge at bygge broen, har man opført sig som at man var "de gode" og de andre er "de onde", lige siden.

Man har mast en befolkning sammen på små områder, områder i fattigdom og armod. Områder der nu er omkransket af høje mure. Områder der bliver regelsmæssig bombet.

Og så undrer det at der kommer noget den andenvej.

Og når man forsvarer sig mod en stærkt teknologisk invaderende magt, så må man bruge de midler man har.

Og så er der snart sådanne et indgroet had, født af generationers blodsudgydelser og tab, på begge sider, at fred kan være næsten umulig.

 

Nu henviste jeg til "os andre", som Danmark, da vi bor i DK - vi var jo som bekendt ikke en del af de allierede.

Herudover så er der stor forskel på de allierede dengang og Israel i dag. Israel gør alt hvad de kan for at beskytte anden parts civile - faktisk er de det land i verden, der gør mest for at undgå civile tab, men når kujonerne gemmer sig blandt civile, vil der komme civile tab.

 

Mange Gazaboere har intet imod de israelske soldater, og vil gerne have fred, men det er svært at komme af med terrororg. Hamas, nu de har fået magt.

 

Bruge de midler man har - Så det er ok at angribe civile?

Med andre ord støtter du Hamas :)

 

Hold op en spand vrøvl.

 

Det er nu en gang, dig der vrøvler :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...