Hop til indhold
Rejsenetværk

Et æreløst ægtepar

Recommended Posts

Et er at begge parter havde indgået en ulovlig aftale, men at ægteparret ikke vil overholde aftalen, bare fordi de kan få rettens ord for at de kan slippe for at betale, gør dem i mine øjne æreløse.

 

Nu nævnes de ikke ved navn, men hvem vil fremover stole på dem?

 

Noget andet er så at jeg personligt mener at aftalen om sort betaling havde et sådant omfang, at den udgjorde unfair konkurrence.

 

Ægteparret havde åbenbart råd til at betale ca 2/3 af beløbet hvidt, så kunne de nok også have betalt hele beløbet hvidt.

 

Hvis sort arbejde skal udgøre et aktiv for samfundet, skal det dels holdes på et niveau hvor det enten ikke ville blive udført uanset hvidt fordi man selv ville udføre det i så fald, eller aldrig vil kunne betale hvidt, og derfor ikke ville få det udført af den grund.

 

Det værste er institutionel erhversmæssig konkurrenceforvridende sort arbejde, der fører til tab af hvidt arbejde hos konkurrenter, der kunne være blevet udført hvidt.

 

Juridisk er der ikke noget at diskutere - sort arbejde er ulovligt.

 

Men jeg køber ikke den præmis at alt sort arbejde skader samfundsøkonomien, for der er masser af små aftaler private imellem der sender penge i cirkulation i den hvide økonomi, der ellers aldrig ville have skabt og holdt arbejdspladser i den hvide økonomi.

 

Særligt under krisen havde det set værre ud uden, er jeg ret overbevist om.

 

Ægtepar undgår at betale 350.000 kr. for sort arbejde

 

AF NICOLAI BANG

Det er blevet endnu farligere at udføre sort arbejde, vurderer advokat efter ny dom.

http://epn.dk/brancher/byggeri/ECE6873254/aegtepar-undgar-at-betale-350000-kr-for-sort-arbejde/

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Jesper 1968

Og hvorfor så ikke det Pite, rejsenet har lagt det i hyggesnake, der kan alt vel diskuteres ???

Som der står i hyggesnak beskrivelsen,

Her snakker vi om alt det der ikke passer ind andre steder - kort sagt ordet er frit.

Del dette indlæg


Link til indlæg

det er da et meget interessant emne - men jeg begriber ikke hvorfor du forarges på ægteparret ??

 

det er forbudt at lave sort arbejde... altså straffer man dem der gør det... ikke dem der får det gjort...  

 

jeg er ikke helt med på hvorfor det teoretiske i problemstillingen kan forarge ? 
 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Et er at begge parter havde indgået en ulovlig aftale, men at ægteparret ikke vil overholde aftalen, bare fordi de kan få rettens ord for at de kan slippe for at betale, gør dem i mine øjne æreløse.

 

Byggefirmaet er gået konkurs, så ægteparret kan ikke senere gøre krav om erstatning for fejl og mangler, hverken for den hvide eller den sorte del af aftalen - så jeg forstår ikke forargelsen over at de ikke vil betale.

 

Betalingen var nok heller ikke kommet konkursboet tilgode, hvis den var faldet inden konkursen, men gået direkte i entreprenørens egen lomme.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Indlægget er lagt under hyggesnak, hvor ordet er frit. Dermed er det tilladt at diskutere alt lige fra kongelige porcelænsfigurer til hvilken farve kondomer brugerne foretrækker.

Jeg foretrækker gennemsigtige kondomer - og tynde, så jeg kan mærke noget andet end gummiet, når jeg stikker den ind. Jeg har ikke nogen holdning til kongeligt porcelæn. Men jeg arver nok en del på et tidspunkt, desværre.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jernsvin, sådan er og var de stillet uanset om entreprenøren var gået konkurs eller ikke, de slipper nu blot for at betale et beløb som de havde forpligtet sig til at betale.

 

Sort arbejde kan man jo uanset aldrig klage over, og entreprenøren har jo netop uegennyttigt søgt at sikre kreditorerne pengene i eget konkursbo efterfølgende, hvor han ikke selv kan beholde pengene.

 

Nille øv :wink:

 

Nej jeg er ikke forarget over os her på EG - vi nægter jo netop ikke at betale, om det er med sorte penge, eller for sort arbejde :rolleyes:

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rejse jeg mener bare nogle gange er vi dobbelt moralske. Tænk på hvor mange "sorte" penge der florerer i prostitutionsbranchen både hos køber og sælger, fx. typisk blandt de udenlandske piger...

 

Så hvis vi tager emne sorte penge op, bør vi "feje for egen dør" først :P

Det er nemmere at tage afstand fra sort arbejde i fx. håndværker branchen, men næsten umuligt i prostitutionsbranchen, alle transaktioner er i kontanter, uden faktura, osv. men denne diskussion har være oppe før så jeg vil ikke starte den igen....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sort arbejde er borgernes måde at tilpasse sig et aktivitets-dræbende højt skattetyk. Hvis det ikke fandtes ville huse forfalde og hele håndværks sektoren blive (endnu mere) oversvømmet af billig(ere) østeuropæiske håndværkere med højere dansk arbejdsløshed til følge. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ok venner, så gør jeg debatten relevant her. I SAMME paragraf i Danske lov står der at aftalen gælder med mindre den er ulovlig (det handlede sagen om) eller ikke Ærbar. Hvad betyder det så. Hvis samfundet vurderer at prostitutionsfaget ikke er ærbart, så kan man bare knalde løs og så nægte at betale bagefter?! :-) (Ikke at jeg nogensinde kunne finde på at gøre det).

Redigeret af Nysgerrig_M38

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ok venner, så gør jeg debatten relevant her. I SAMME paragraf i Danske lov står der at aftalen gælder med mindre den er ulovlig (det handlede sagen om) eller ikke Ærbar. Hvad betyder det så. Hvis samfundet vurderer at prostitutionsfaget ikke er ærbart, så kan man bare knalde løs og så nægte at betale bagefter?! :smile: (Ikke at jeg nogensinde kunne finde på at gøre det).

 

Ja, i princippet - men mon ikke det så ret hurtigt ville betyde at branchen uddøde, hvis pigerne ikke fik betaling.

 

Måske har du her fundet en måde at udrydde prostitution på :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nille nu synes jeg ikke at vi er dobbeltmoralske, og jeg tager ikke som sådan afstand fra sorte penge på et niveau hvor de gavner mere end de skader.

 

Jeg bebrejder jo netop det pågældende par at de ikke vil betale de penge de havde lovet, for arbejde de har fået udført.

 

De benyttede en konkurs til at unddrage sig betaling, og havde nok ikke forestillet sig at de ville blive sagsøgt i den situation, hvor entreprenøren som de selv havde indgået en ulovlig aftale.

 

At de ikke blev dømt til at betale overrasker jo også en fagjurist i artiklen.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

mht til sort arbejde, er det eneste der forarger mig, at når man får tilbudet eller spørger lyder det oftest...... uden moms.... ikke noget med at man mødes på halvvejen...... uden moms er for firmaet fuldstændigt irrelevant al den tid de kan trække momsen fra..... laver man noget sammen, og man skal omgås noget ,så skal man også halvere arbejdslønnen, det er nu min overbevisning

Del dette indlæg


Link til indlæg

mht til sort arbejde, er det eneste der forarger mig, at når man får tilbudet eller spørger lyder det oftest...... uden moms.... ikke noget med at man mødes på halvvejen...... uden moms er for firmaet fuldstændigt irrelevant al den tid de kan trække momsen fra..... laver man noget sammen, og man skal omgås noget ,så skal man også halvere arbejdslønnen, det er nu min overbevisning

 

Det er jo lige præcis det, der er pointen:

For håndværkeren er det en fed forretning, da han ikke får skåret af arbejdslønnen, men kun af de yderste 25%, som staten skulle have haft.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Husk på, at håndværkeren på en eller anden måde løber en risiko. Hvilket det indledende eksempel ret godt viser. Samtidig kan der jo også være varer som indgår i den samlede ydelse. Her kan det i visse tilfælde være vanskeligt at holde ude af momsregnskabet. Endelig er der håndværkere der har behov for at vise en eller anden form for indtjening over for banken (pga. investeringer) og derfor alligevel bogfører en del af beløbet.

 

Her tænker jeg naturligvis ikke på de lokumsaftaler de fleste har prøvet at lave med en som kender en. Her er timeprisen jo en helt anden. (ellers er man for dum)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sort arbejde er at sammenligne med socialt bedrageri, tyveri og skattesnyd, og skal bekæmpes (synes jeg).

 

Det er lige så lidt OK at købe/sælge sort arbejde som det er OK at hæve kontanthjælp/Dagpenge selvom man har arbejde, stjæle computere fra offentlige bygninger, eller sende formuer i skattely.

 

At det nu er strafbart både for køber og sælger af sort arbejde synes jeg et ret og rimeligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Husk på, at håndværkeren på en eller anden måde løber en risiko. Hvilket det indledende eksempel ret godt viser. Samtidig kan der jo også være varer som indgår i den samlede ydelse. Her kan det i visse tilfælde være vanskeligt at holde ude af momsregnskabet. Endelig er der håndværkere der har behov for at vise en eller anden form for indtjening over for banken (pga. investeringer) og derfor alligevel bogfører en del af beløbet.

 

Her tænker jeg naturligvis ikke på de lokumsaftaler de fleste har prøvet at lave med en som kender en. Her er timeprisen jo en helt anden. (ellers er man for dum)

 

jo det kan der jo være noget om, men man får som oftest en samlet pris, desuden "glemmer" håndværkeren jo ofte også at fortælle om evt storkøbsordninger/rabatordninger, som vedkommende så stryger selv....og det kan være mange % : 12 - 30 % .....den deler man jo heller ikke lige...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sort arbejde er at sammenligne med socialt bedrageri, tyveri og skattesnyd, og skal bekæmpes (synes jeg).

 

Det er lige så lidt OK at købe/sælge sort arbejde som det er OK at hæve kontanthjælp/Dagpenge selvom man har arbejde, stjæle computere fra offentlige bygninger, eller sende formuer i skattely.

 

At det nu er strafbart både for køber og sælger af sort arbejde synes jeg et ret og rimeligt.

 

ja, og det er også forbudt at gå over for rødt, køre for stærkt,  ikke at trække til højre på motorvejen, etc.....men den som er uskyldig kan jo så begynde med at kaste den første sten mod eget glashus.... :-P 

Del dette indlæg


Link til indlæg

ja, og det er også forbudt at gå over for rødt, køre for stærkt,  ikke at trække til højre på motorvejen, etc.....men den som er uskyldig kan jo så begynde med at kaste den første sten mod eget glashus.... :-P

Det er i min optik ikke sammenligneligt med at gå over for rødt, ikke trække til højre osv.. da sort arbejde decideret skader andre mennesker, mens man ved at gå over for rødt nok mest selv risikerer at blive kørt over.

Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...