Hop til indhold
Rejsenetværk

Verden er af lave

Recommended Posts

Verden er af lave :( 

 

Unge synes, det er mere ok at komme for sent på job

 

AF MICHELLE HANSEN

De unge kommer oftere for sent på arbejde end deres ældre kollegaer, og det, synes hver 10. af de unge, er helt i orden.

http://epn.dk/samfund/arbmarked/ECE6868702/unge-synes-det-er-mere-ok-at-komme-for-sent-pa-job/

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

tja - det er fyringsgrund og der er stor ledighed i DK - mon ikke problemet løser sig selv hvis arbejdsgiverne letter rumpetten ?

Del dette indlæg


Link til indlæg

CURLINGBØRN  :sad:

 

Datteren blev eddikesur, da jeg en dag, hvor hun for 1xxx dag igen kom forsent. var kørt op til udkørslen fra parkeringspladsen  :grin:

 

Jeg ville bare gøre hende opmærksom på, at jeg ikke IGEN IGEN kom forsent pga hende. Jeg har flekstid, men alligevel, jeg gider ikke sidde længere på jobbet fordi prinsessen liiige skal sove lidt længere  :evil:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Altså - hvis man pendler med DSB til arbejde - især Kystbanen - så ender det jo i praksis med at man ofte kommer dryssende langt efter den aftalte mødetid.

 

Samtidigt argumenterer hele den røde halvdel af politikerne for at vi skal køre mere med offentlig transport. :roll:

 

Jeg synes nu nok, at mødetid kommer meget an på, hvilket arbejde man skal udføre. Er det rent faktisk nødvendigt at være der på et bestemt tidspunkt? Min fornemmelse er at der er mange jobs derude, hvor man sidder fast i en tradition med faste mødetider, selvom de ikke behøves. Det kan jo være at det er det, som er gået op for de unge, men ikke de gamle.

 

En kirurg skal naturligvis møde til tiden - ellers risikerer man at en hel operation bliver aflyst, og i værste fald af patienter dør. Personale, som skal møde kunder er nødt til at være der til tiden. Men at forlange at fx. en IT programmør skal møde på et fast tidspunkt tidligt om morgenen er jo decideret stupid ledelse - en person som skal opfinde noget nyt og smartere skal først og fremmeste være udsovet, så kreativiteten kan florere - ellers er det ligegyldigt, og det udvikler sig til en øvelse i pælesidning. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er nu en gang arbejdsgivers ret at lede og fordele arbejdet, og har man ikke en aftale om flextid, er det altså ikke op til medarbejderen, hvornår han eller hun selv vil møde på arbejde.

 

Vel er opgave løsningen vigtig, herunder ved behov vilje til at arbejde når og så længe det er nødvendigt.

 

Men så må mennesker kvalificere sig til at kunne arbejde i de brancher, hvor sådanne muligheder findes.

 

Hvis arbejdsplads og kolleger er afhængig af at du møder til tiden, for at kunne åbne til tiden og for at kunne betjene kunder til tiden, så møder du som  medarbejder til tiden, eller også søger du andre udfordringer - på eget eller arbejdsgivers initiativ punktum :!:

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

For over 100 år siden trak arbejdsgiveren bare i lønnen, når medarbejderen kom for sent. Der var bestemte takster: Ved X antal minutter blev der trukket X antal skiling i lønnen, ved Y minutter Y antal skilling og ved Z antal minutter bortfaldt daglønnen.

Så kunne de lære det.

 

Jeg har bekendte, der underviser i ungdomsuddannelserne, og her er holdningen angiveligt nøjagtigt den, som Netværket så sørgeligt refererer.

Spørger man imidlertid, om selvsamme – og det er altid de samme, der kommer for sent – hvad deres arbejdsgiver i Føtex siger, når de kommer daskende efter mødetid, er svaret, at de aldrig kommer for sent. For så risikerer de jo fyring.

I uddannelsessystemet, forklarer de, er der ingen sanktionsmuligheder.

 

Tak for kaffe.

Del dette indlæg


Link til indlæg

I uddannelsessystemet, forklarer de, er der ingen sanktionsmuligheder.

 

Tak for kaffe.

ahh - reglerne for fravær i gymnasiet er da uændrede såvidt jeg ved

der ryger man ud eller skal op i fuldt pensum hvis man skal bestå med for meget fravær :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

ahh - reglerne for fravær i gymnasiet er da uændrede såvidt jeg ved

der ryger man ud eller skal op i fuldt pensum hvis man skal bestå med for meget fravær :)

 

Så vidt jeg har forstået, kan man ikke give fravær ved for sent fremmøde. Vist nok ikke fuldt. Måske tager jeg fejl her?

Det kan være, at der sidder nogen herinde med mere sikre informationer end dem, jeg har fået.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så vidt jeg har forstået, kan man ikke give fravær ved for sent fremmøde. Vist nok ikke fuldt. Måske tager jeg fejl her?

Det kan være, at der sidder nogen herinde med mere sikre informationer end dem, jeg har fået.

Der er strammet op, hvis de kommer x antal minutter forsent, er det fuldt fravær for timen. .Surt når bussen er meget forsinket  :sad:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er strammet op, hvis de kommer x antal minutter forsent, er det fuldt fravær for timen. .Surt når bussen er meget forsinket  :sad:

 

Det lyder jo strålende i mine gammelmandsøren, men det er i lige så høj grad holdningen, der bekymrer mig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Altså - hvis man pendler med DSB til arbejde - især Kystbanen - så ender det jo i praksis med at man ofte kommer dryssende langt efter den aftalte mødetid.

Samtidigt argumenterer hele den røde halvdel af politikerne for at vi skal køre mere med offentlig transport. :roll:

Jeg synes nu nok, at mødetid kommer meget an på, hvilket arbejde man skal udføre. Er det rent faktisk nødvendigt at være der på et bestemt tidspunkt? Min fornemmelse er at der er mange jobs derude, hvor man sidder fast i en tradition med faste mødetider, selvom de ikke behøves. Det kan jo være at det er det, som er gået op for de unge, men ikke de gamle.

En kirurg skal naturligvis møde til tiden - ellers risikerer man at en hel operation bliver aflyst, og i værste fald af patienter dør. Personale, som skal møde kunder er nødt til at være der til tiden. Men at forlange at fx. en IT programmør skal møde på et fast tidspunkt tidligt om morgenen er jo decideret stupid ledelse - en person som skal opfinde noget nyt og smartere skal først og fremmeste være udsovet, så kreativiteten kan florere - ellers er det ligegyldigt, og det udvikler sig til en øvelse i pælesidning.

Gud fader bevares!!

Og du mener sikkert det er bedre at tage bilen på køgebugt motorvejen

Få dig et liv

Del dette indlæg


Link til indlæg

Flyt på landet i det jyske :sad: - Tidligere kunne jeg nå på arbejde i Århus kl. 0800 med det offentlige - I dag er de første afgange sløjfet - kan først være i Århus 09.30  :evil: TIDLIGST  :twisted: Må køre selv . . .  :sad:

Redigeret af an2n

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så vidt jeg har forstået, kan man ikke give fravær ved for sent fremmøde. Vist nok ikke fuldt. Måske tager jeg fejl her?

Det kan være, at der sidder nogen herinde med mere sikre informationer end dem, jeg har fået.

 

Ved for sent fremmøde på uddannelsesinstitutionerne trækkes fra første minut, uanset hvad søforklaringen så end er, så kan de lære det.

 

Venligst Landsbytossen - uden smart phone

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ved for sent fremmøde på uddannelsesinstitutionerne trækkes fra første minut, uanset hvad søforklaringen så end er, så kan de lære det.

 

Venligst Landsbytossen - uden smart phone

Måske derfor datteren hellere vil køre med mig - og skide være med  at den 'gamle' kommer for sent  :grin: Hun kommer squ altid til tiden når farmand kører (Hun har døbt en strækning om til racerbanen - Der hvor vi ta'r de sløve med halvandenhundredeogfirs)

Redigeret af lars60

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er lidt mærkeligt at det skal være en naturlov, at alle skal møde næsten samtidigt på arbejde og uddannelse. Tænk hvad der kunne spares i transporttid, bus- og togkapacitet, udbygning af veje mm. ved lidt større spredning af mødetiderne.

 

En samfundsmæssig gevinst, som vi bare lader køre vores næse lige forbi.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest bogholderen

Det er helt klart, at der er generationskonflikter i det her, i hvert fald på kontorerne. De gamle kernefamilier, hvor man ønskede at møde tidligt for at komme tidligt hjem, og så den nyere individualist kultur, hvor man ikke hænger sig i klokken. Der er mange arbejdsgivere derude, som forlanger at man møder til et bestemt tidspunkt, samtidigt med at man hellere end gerne må (læs: forventes at) overarbejde og tage arbejde med hjem i weekenden. Det hænger ikke sammen.

Redigeret af bogholderen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er lidt mærkeligt at det skal være en naturlov, at alle skal møde næsten samtidigt på arbejde og uddannelse.

 

Joh, såmænd da. Men tro endelig ikke, at problemet i unddomsuddannelserne er løst ved at lade elever møde kl. 9, 10 eller 11.

De kommer efter mine oplysninger stadig daskende efter ringetid. Så det kan ikke kun være et trafikalt problem.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Joh, såmænd da. Men tro endelig ikke, at problemet i unddomsuddannelserne er løst ved at lade elever møde kl. 9, 10 eller 11.

De kommer efter mine oplysninger stadig daskende efter ringetid. Så det kan ikke kun være et trafikalt problem.

 

Nej det er en holdningsændring der skal til af de efterfølgende generationer. Det der er ved at ske er en sløset og lallene holdning til tilværelsen.

 

Det med at komme for sent er en sløv indstilling at have, når bussen er forsinket skyldes det som regel alle de egoister der absolut skal køre i egen bil, frem for samkørsel, og som har den holdningen at andre skal fandeme ikke bestemme hvad jeg skal.

 

Hos mig kører bussen til den i køreplanen fastsatte afgangstid, er du der kommer du med, er du der ikke så venter du til den næste, ellers skulle du have taget den der kørte på et tidligere tidspunkt.

 

Venligst Landsbytossen - uden smart phone

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg ville tage konsekvensen som forælder...  lommepenge er noget man får når man gør eller forsøger at gøre tingene rigtigt, ordentligt og gennemtænkt... (force majeure undtaget selvfølgelig) 

 

og penge er noget der kan tjenes ligesom vi andre gør det.... ved hårdt arbejde hjemme og ude...  hvor svært kan det være at stille krav ?  

 

 

 

jeg er lidt træt af alle de klager over nutidens unge - sæt dem dog stolen for døren så de lærer det.... de er jo ikke blevet sådan fordi det er en ny generation af einsteins vi har med at gøre... så det er ikke just en sissyfos opgave at lære dem det... heller ikke selv om det er svært at lære gamle hunde nye tricks

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg ville tage konsekvensen som forælder...  lommepenge er noget man får når man gør eller forsøger at gøre tingene rigtigt, ordentligt og gennemtænkt... (force majeure undtaget selvfølgelig) 

 

og penge er noget der kan tjenes ligesom vi andre gør det.... ved hårdt arbejde hjemme og ude...  hvor svært kan det være at stille krav ?  

 

Det er mig en lidt teoretisk tilgang til tingene.

 

Langt de fleste på ungdomsuddannelserne tjener deres egne penge ved f.eks at sidde ved kassen i det lokale supermarked eller lange boller over disken hos bageren en søndag morgen. Tid, der i parantes bemærket går fra det almindelige skolearbejde.

 

Men skal jeg forstå dig således, at forældrene for at modvirke slaphed skal beslaglægge de penge, som deres børn tjener?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er mig en lidt teoretisk tilgang til tingene.

 

Langt de fleste på ungdomsuddannelserne tjener deres egne penge ved f.eks at sidde ved kassen i det lokale supermarked eller lange boller over disken hos bageren en søndag morgen. Tid, der i parantes bemærket går fra det almindelige skolearbejde.

 

Men skal jeg forstå dig således, at forældrene for at modvirke slaphed skal beslaglægge de penge, som deres børn tjener?

 

Langt de fleste ? da jeg gik i gymnasiet var det omkring hver 3 max.... resten fik dem af forældrene og havde deres cafe penge SUen

 

beslaglægge pengene de selv tjener - selvfølgelig ikke...  blot forlænge at de pludselig betaler den del af husholdningen som de reelt er en del af...  kort sagt - stille de krav ting bønene som man bør :) 

 

 

men penge de tjener selv "beslaglægges" naturligvis ikke... der må det være arbejdsgivers problem hvis han vil betale for dovne medarbejdere

 

 

men mødetid på uddannelserne... der kan man som forælder tale med dem, forklare dem, ræssonere med dem, hjælpe dem, inddrage skole og diverse hjælpere.... og når alt det er fejlet... - så rammer man dem der hvor alle forstår det... på økonomien og viser dem at når de rammer den virkelige verden - så er det også det en arbejdsgiver, udlejer og långiver ville gøre... 

 

lad dem opleve den virkelige verden.... det er alt andet end teoretisk :)  og kan forklares ganske enkelt og simpelt når man gør det uden at gøre et stort nummer ud af det :) 

 

almindelig konsekvensberegning - det er ikke så svært selv om det da kræver noget rygrad når ungen splitter huset ad i arrigskab

Del dette indlæg


Link til indlæg

Langt de fleste ? da jeg gik i gymnasiet var det omkring hver 3 max.... resten fik dem af forældrene og havde deres cafe penge SUen .....

 

.......men penge de tjener selv "beslaglægges" naturligvis ikke... der må det være arbejdsgivers problem hvis han vil betale for dovne medarbejdere

 

 

men mødetid på uddannelserne... der kan man som forælder tale med dem, forklare dem, ræssonere med dem, hjælpe dem, inddrage skole og diverse hjælpere.... og når alt det er fejlet... - så rammer man dem der hvor alle forstår det... på økonomien og viser dem at når de rammer den virkelige verden - så er det også det en arbejdsgiver, udlejer og långiver ville gøre... 

 

Ja, langt de fleste.

Nu ved jeg jo ikke, om du er student fra Whiskybæltet, siden der kun var tre i din klasse, der havde arbejde, og siden donationerne regnede så rigeligt fra forældrene. Sådan har tingene ikke set ud der, hvor jeg har fået lidt indblik i tingene.

 

I det andet, du skriver om "arbejdsgivers problem", eksisterer det problem slet ikke. Det er jo det, der er pointen: Arbejdsgiveren (lønudbetaleren) tør man ikke udfrodre ved at komme for sent, for så ryger man ud.

 

Det tør man godt på ungdomsuddannelserne, for her er længere snor.

Jeg ved godt, at der er strammet op, men i 90'erne og nullerne, hvor der var mangel på elever, kunne tingene drives meget langt ud, uden at det fik konsekvenser.

 

Det fører mig så over i det tredie, du skriver.

Også det ser pænt ud på papiret. Men det er mit indtryk, at teenagere i vore dage langt hen ad vejen gør, som det passer dem. De har en utrolig stor selvstændighedstrang og kan være svære at nå ind til.

 

Mange af dem færdes allerede ude i virkelighedens verden med arbejdsgiver, udlejer o.s.v., og her er de såmænd godt klar over, at deres har deres ageren har langt højere konsekvenser end slendrian på uddannelsesstedet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tywin Lannister

De skole - og arbejdstider - vi har i dag er rent faktisk sat efter, at man kunne hjælpe til med morgenmalkningen, gå i skole, og så klare aftenmalkningen når man kom hjem. Jeg har ingen køer derhjemme - det er mit indtryk at det gælder langt de fleste der bor herinde midt i byen. Hvorfor i al vide verden skal vi alle møve ud til forstæderne på samme tidspunkt hver dag?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det skal vi alle fordi vi alle arbejder sammen. Vi handler sammen, vi taler i telefon sammen. Vi mødes-og det er sgu smartest at det kan foregå inden for det samme tidsrum. Derfor!

Det er vanvittigt irriterende at f. eks teknisk

afdeling først kan ringes til efter 10, når alle deres KUNDER møder kl 0700

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tywin Lannister

Det skal vi alle fordi vi alle arbejder sammen. Vi handler sammen, vi taler i telefon sammen. Vi mødes-og det er sgu smartest at det kan foregå inden for det samme tidsrum. Derfor!

Det er vanvittigt irriterende at f. eks teknisk

afdeling først kan ringes til efter 10, når alle deres KUNDER møder kl 0700

Tjoh. Men hvorfor skal det tidsrum partout passe med køernes mælkecyklus?

 
Udsagnet er forresten også kun gældende for en del af arbejdsstyrken. Mine kunder og samarbejdspartnere sidder alle andre steder end i Danmark, og i USA der sover man når klokken er 7.00 her.
 

Der er faktisk en ganske stor del af befolkningen, undertegnede inklusiv, der absolut ikke fungerer tidligt om morgenen, og hvor en arbejds - eller skoledag fra 10-18 passer meget bedre. Jeg mener det er omkring 20-25%.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...