Hop til indhold
Rejsenetværk

Verden er af lave

Recommended Posts

Tjoh. Men hvorfor skal det tidsrum partout passe med køernes mælkecyklus?

Udsagnet er forresten også kun gældende for en del af arbejdsstyrken. Mine kunder og samarbejdspartnere sidder alle andre steder end i Danmark, og i USA der sover man når klokken er 7.00 her.

Der er faktisk en ganske stor del af befolkningen, undertegnede inklusiv, der absolut ikke fungerer tidligt om morgenen, og hvor en arbejds - eller skoledag fra 10-18 passer meget bedre. Jeg mener det er omkring 20-25%.

Muligvis er det 20 % der har der svært med morgener. Men skal de resterende 80% lide under det? De 20% der har det virkeligt svært, finder sikker jobs, hvor det ikke er noget problem.

Jeg synes det er meget arrogant at samfundet skal tage hensyn til nogle få personers morgenrytme, set i forhold til den stærk nedsatte samfunds produktivitet dette medfører.

En ekstrem situation kunne være, at vi der virker bedst om morgenen skulle blive oppe sent, fordi det er der syvsoverne fungerer bedst. Kan du se det sjove?

Har man udelukkende udenlandske forbindelser, så indretter man sig vel efter det. Her mener jeg dog vi diskutere tilstanden i Danmark.

Redigeret af Aarhuselsker

Del dette indlæg


Link til indlæg

Uanset hvordan den ene og den anden kunne tænke sig, at de kunne møde før eller senere end den mødetid de har, så gælder vel uanset at man skal møde til tiden, og at det ikke er i orden at møde for sent.

 

Kort sagt gældende mødetid er gældende mødetid, indtil andet besluttes, og ikke noget man personligt bare kan afvige fra fordi det synes en selv er i orden.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tywin Lannister

Muligvis er det 20 % der har der svært med morgener. Men skal de resterende 80% lide under det? De 20% der har det virkeligt svært, finder sikker jobs, hvor det ikke er noget problem.

Jeg synes det er meget arrogant at samfundet skal tage hensyn til nogle få personers morgenrytme, set i forhold til den stærk nedsatte samfunds produktivitet dette medfører.

 

En ekstrem situation kunne være, at vi der virker bedst om morgenen skulle blive oppe sent, fordi det er der slyvsoverne fungerer bedst. Kan du se det sjove?

 

Har man udelukkende udenlandske forbindelser, så indretter man sig vel efter det. Her mener jeg dog vi diskutere tilstanden i Danmark.

 

Har du et godt argument for, at samfundet bliver stærkt mere produktivt af at arbejde fra 8-16 frem for 10-18? "Det har vi altid gjort" godtages ikke :D

 

Min pointe er: der var engang en grund til vi gjorde det. Den grund eksisterer simpelthen bare ikke længere i praksis.

 

Problemet er for øvrigt ikke at finde arbejde hvor man kan flexe. Det kan man heldigvis stort set alle steder indenfor min branche. Problemet er vuggestuer, skoler og børnehavers åbningstider, samt det faktum at næsten alt bustrafik i landområderne ophører efter kl. 17:30. Jeg har indrettet mig på en måde der gør at disse ting ikke udgør et problem for mig - men det gør det altså for rigtig mange.

 

Og jeg kan garantere dig, at det koster produktivitet den dag i dag, når alle vælter ud på vejen og ind i togene på samme tid. Så meget at det var lige ved at koste en betalingsring omkring min hjemby.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg sporer en del moralsk indignation over ungdommen i denne her tråd. :wink:

 

Og nogen nævner at for 100 år siden trak man bare i lønnen, når folk kom for sent.

Jeg minder venligst om, at det nu er ca. 100 år siden at 1. verdenskrig startede. Da den gik i gang troede nationerne på begge sider, at især deres moralske overlegenhed og tapperhed ville vinde krigen. De unge soldater rykkede pligtopfyldende og tappert frem med høj moral i det ene angreb efter det andet som beordret af deres generaler - for derefter at blive mejet ned i millionvis af meget umoralsk moderne teknologi i form af maskingeværer, kraftigt artilleri, snigskytter og senere giftgas samt flammekastere.

Jeg selv er ikke helt ung længere, men dog ung nok af sind og beskæftiget i en branche hvor jeg aldrig ville gå op i en ung lømmels mødetider hvis han arbejde for mig - kun om han skabte resultater. Selvfølgelig skader det ikke at være pligtopfyldende, men hvis det ender med at man tror at man bare skal efterleve nogen simple moralske regler, og derefter kan undlade at foretage sig noget innovativt eller selvstændig tankegang, betrager jeg personen som mentalt doven og reelt ubrugelig i min branche. Jeg har allerede en pligtopfyldende superpålidelig "slave" - det hedder en computer, og den slår alle mennesker i rutinearbejde - eneste ulempe er blot at den er dum som en dør, skal have instruktioner ned til mindste detalje og er ude af stand til at tænke selv.

Ham den unge, som godt kan finde ud af at møde til tiden, når det betyder noget, men kommer daskende for sent når det ikke betyder noget. Ham ville jeg langt hellere have end en pligtopfyldende drone.
 

Så længe ungdommen bliver ved med at være opfindsom og kreativ, så skal det nok gå alt sammen.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ham den unge, som godt kan finde ud af at møde til tiden, når det betyder noget, men kommer daskende for sent når det ikke betyder noget. Ham ville jeg langt hellere have end en pligtopfyldende drone.

 

Skal jeg forstå det sådan - i relation til mine indlæg højere oppe - at du mener, at undervisning ikke betyder noget?

I modsætning til erhversvarbejde.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kære Frej

 

Nu er du og flere med i denne tråd sikkert veluddannede mennesker i vidensjob, hvor arbejde og fritid for jer er mere flydende begreber, end i klassisk historisk forstand.

 

Jeg selv arbejder i en klassisk hierarkisk struktur og jeg befinder mig i bunden af samme :wink:

 

Min arbejdsgiver, mine chefer og kolleger, vi lever fra udbud til udbud, og har nu vundet den kunde 2 gange i træk hos hvem jeg selv arbejder, og vi håber at vinde næste udbud også - vi kan så godt tabe uden at være dårligste bud.

 

Noget så simpelt som at passe tider, komme og gå til tiden udgør meget vægtige parametre som vi bliver bedømt på, det er på en og samme tid simpelt, men også afgørende at vi som team opretholder disciplin, og at den enkelte ikke svigter som det svageste led.

 

Indenfor service er det simpelthen synligt om arbejdet er udført til tiden, om forretningen åbner til tiden, om hylderne er fyldt op med varer, der er gjort rent før kunder og medarbejdere møder på job, og så meget andet der er afhængig af at mennesker er pligtopfyldende, samvittighedsfulde og møder til tiden.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Skal jeg forstå det sådan - i relation til mine indlæg højere oppe - at du mener, at undervisning ikke betyder noget?

I modsætning til erhversvarbejde.

 

En eller anden måde skal man jo lære færdigheder på og udvikle sin intelligens.

 

Min egen erfaring gennem 9 års skole + 3 års gymnasium er, at langt størstedelen af det man blev sat til at lære var uden relevans for ens videre færd i livet. Selvfølgelig var det helt uundværligt at lære at læse, skrive og regne, men mange ting derudover var jo overflødige. 

 

På universitet fik man at vide at forelæsninger blot var en hjælp til at få lært stoffet - så måtte man selv om man ville møde op eller ej - man skulle bare kunne sine ting når der var eksamen - også selvom underviseren havde været en total forvirret klovn, så var det ens eget ansvar at kompensere for det. Det var frihed under ansvar der ville noget.

Del dette indlæg


Link til indlæg

....

 

Noget så simpelt som at passe tider, komme og gå til tiden udgør meget vægtige parametre som vi bliver bedømt på, det er på en og samme tid simpelt, men også afgørende at vi som team opretholder disciplin, og at den enkelte ikke svigter som det svageste led.

 

Indenfor service er det simpelthen synligt om arbejdet er udført til tiden, om forretningen åbner til tiden, om hylderne er fyldt op med varer, der er gjort rent før kunder og medarbejdere møder på job, og så meget andet der er afhængig af at mennesker er pligtopfyldende, samvittighedsfulde og møder til tiden.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

 

ok - Rejse - det kan jeg jo ikke argumentere imod.

 

Når pålidelighed rent faktisk er en essentiel del af ydelsen man leverer, så er det selvfølgelig dumt at komme for sent, fordi det er en relativ nem parameter at opfylde. Men så er der jo en rigtig god grund til mødetidspunktet.

 

Nogen vidensjob kræver jo også at man overholder aftaler - en business to business salgsperson, der kun har få men gentagende højtindtjenende kunder kan jo også miste en kunde (+ måske jobbet) på at komme for sent til et kundemøde.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

En eller anden måde skal man jo lære færdigheder på og udvikle sin intelligens.

 

Min egen erfaring gennem 9 års skole + 3 års gymnasium er, at langt størstedelen af det man blev sat til at lære var uden relevans for ens videre færd i livet. Selvfølgelig var det helt uundværligt at lære at læse, skrive og regne, men mange ting derudover var jo overflødige. 

 

På universitet fik man at vide at forelæsninger blot var en hjælp til at få lært stoffet - så måtte man selv om man ville møde op eller ej - man skulle bare kunne sine ting når der var eksamen - også selvom underviseren havde været en total forvirret klovn, så var det ens eget ansvar at kompensere for det. Det var frihed under ansvar der ville noget.

 

 

Du blander to forskellige koncepter/systemer sammen.

 

I gymnasiet har man at gøre med 16-19 årige, der (også) har travlt med at finde sig selv samt et ståsted i tilværelsen. Her er de elever, som skal have tingene organiseret af en underviser. Ellers ender meget i ren spildtid og ingenting.

 

På universitetet har man at gøre med folk fra 20 år og opefter. Her er de studerende. Man formoder, at de efterhånden har opnået en modenhed, hvor de kan organisere deres egen dagligdag. Samt deres studium. Heldigvis holder det stik for de fleste studerende, jeg har kendskab til.

 

Det er rigtigt, at der af den årsag ikke er mødepligt til forelæsningerne. Her tæller mellemregningerne ikke rigtigt. Kun facit.

Det vil sige, sådan var det engang. Også her er der sket en del med effektiviseringer, bl.a. i form af flere skemalagte timer - og visse studerende taler gudhjælpemig om "lektier" til næste time - undskyld, forelæsning.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror det handler om respekt, høflighed og normer.

 

Hvis jeg har en aftale med nogen, så kommer jeg altid til tiden, gerne lidt før. Både af høflighed og respekt for det andet menneske ( og selvfølgelig normer.) Og jeg ringer  eller sms'er også hvis jeg af en eller anden årsag bliver forsinket. Det sker sjældent, men kan da forekomme.

Når man indgår en kontrakt med andre, må man jo følge den.....Ellers udviser man jo ikke den fornødne respekt og høflighed.....Tror ikke de samme mennesker kunne leve med, at lønnen blev sat ind på deres konto efter hvornår chefen fandt det belejligt.....Nååå det gør jo ikke noget den først kommer den 12 i næste måned, det havde jeg ikke lige tid til...etc..... Så det er jo gensidigt..... Det med at kreativitet følges med at møde for sent etc tror jeg ikke på.....Dårlig undskyldning......

Det gælder jo også inden for undervisning etc.  Jeg synes det er meget respektløst at ikke møde til timerne til tiden, når man selv har valgt studiet.... Hvad skal man så på det?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det gælder jo også inden for undervisning etc.  Jeg synes det er meget respektløst at ikke møde til timerne til tiden, når man selv har valgt studiet.... Hvad skal man så på det?

 

Da jeg gik i skole var det oftest underviseren, der kom for sent - og så var det som regel de samme 2 - 3 elever der ikke kunne møde til tiden  :cry:

 

Så det er vel et spørgsmål om, at underviseren starter undervisningen til tiden, uanset om der mangler et par elever og evt. låser døren, så de ikke kan komme ind midt i timen  :)

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Så det er vel et spørgsmål om, at underviseren starter undervisningen til tiden, uanset om der mangler et par elever og evt. låser døren, så de ikke kan komme ind midt i timen  :)

 

Hahaha, ja det skulle man tro. En god bekendt har fortalt mig, at eleverne ved en låst dør bare begynder og hamre og banke, indtil de bliver sluppet ind.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hahaha, ja det skulle man tro. En god bekendt har fortalt mig, at eleverne ved en låst dør bare begynder og hamre og banke, indtil de bliver sluppet ind.

 

Ja, men så indfør en mult til dem der kommer for sent - f.eks. en omgang øl eller shots i fredagsbaren  :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Da jeg gik i skole var det oftest underviseren, der kom for sent - og så var det som regel de samme 2 - 3 elever der ikke kunne møde til tiden  :cry:

 

Så det er vel et spørgsmål om, at underviseren starter undervisningen til tiden, uanset om der mangler et par elever og evt. låser døren, så de ikke kan komme ind midt i timen  :)

 

Må indrømme, at enkelte steder har jeg også oplevet dette..... Det gælder begge veje....... Underviser og elever skal selvfølgelig møde til tiden.... :-P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror det handler om respekt, høflighed og normer.

 

Hvis jeg har en aftale med nogen, så kommer jeg altid til tiden, gerne lidt før. Både af høflighed og respekt for det andet menneske ( og selvfølgelig normer.) Og jeg ringer  eller sms'er også hvis jeg af en eller anden årsag bliver forsinket. Det sker sjældent, men kan da forekomme.

Når man indgår en kontrakt med andre, må man jo følge den.....Ellers udviser man jo ikke den fornødne respekt og høflighed.....Tror ikke de samme mennesker kunne leve med, at lønnen blev sat ind på deres konto efter hvornår chefen fandt det belejligt.....Nååå det gør jo ikke noget den først kommer den 12 i næste måned, det havde jeg ikke lige tid til...etc..... Så det er jo gensidigt..... Det med at kreativitet følges med at møde for sent etc tror jeg ikke på.....Dårlig undskyldning......

Det gælder jo også inden for undervisning etc.  Jeg synes det er meget respektløst at ikke møde til timerne til tiden, når man selv har valgt studiet.... Hvad skal man så på det?

Jeg havde en chef i '80'erne der konsekvent skrev checks ud fra den konto, der var i minus- Specielt til medarbejderne. Har  aldrig set ham reagere så hurtigt, som da han gjorde det mod mig, og jeg skulle nå en færge, og truede med næste stop var lufthavnen, hvis han ikke var der i løbet af 10 min - Han klarede det på 13  :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg havde en chef i '80'erne der konsekvent skrev checks ud fra den konto, der var i minus- Specielt til medarbejderne. Har  aldrig set ham reagere så hurtigt, som da han gjorde det mod mig, og jeg skulle nå en færge, og truede med næste stop var lufthavnen, hvis han ikke var der i løbet af 10 min - Han klarede det på 13  :lol:

 

Ingen regler uden undtagelse....... Der findes jo også chefer, der slet ikke betaler deres medarbejdere, og der findes medarbejdere, der slet ikke laver noget :-)

Men hvad ville du have gjort hvis han ikke kom??? Du havde jo kun en værdiløs check??? ( Går jeg ud fra?)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...