Hop til indhold
Guest VarmePia

40 kroner for et glas saftevand, værgo og skyl :)

Recommended Posts

Jeg synes også at der findes for mange dagligvare butikker, men jeg er tilhænger af at afskaffe lukkeloven.

 

Men en for mig uventet forfærdelig følge af den liberalisering af lukkeloven, der har fundet sted, er at butikkerne i et massivt omfang erstatter faglærte voksne ekspedienter med ungarbejdere på deltid.

 

En direktør hos Coop udtalte at det var nødvendigt, da de ikke solgte mere ved at holde længere åben, men at de bare holder længere åben.

 

De kan til gengæld ikke lukke tidligere af hensyn til konkurrencen fra konkurrenter der holder længere åben.

 

Der mener jeg man politisk kunne holde hånden under voksne forsørgere i detailhandlen, ved simpelthen at forbyde unge under 18 at arbejde i butik efter kl 15.

 

Så må butikkerne enten lukke tidligere, eller tage højere priser - det er lige vilkår for de må bare betale voksen løn, så får vi se om vi forbrugere vil betale mere for at handle sent.

 

Jeg vil godt!

 

Ja for det meste er pengene givet godt når vi går på cafe, som Havnebumsen så fint beskriver det.

 

Forventer vi selv at tjene anstændigt ved at arbejde, så må vi også være villige til at betale for at andre kan leve af at drive cafe og lønne et personale ordentligt.

 

Hvis ikke trådstarter var sexarbejder, kunne jeg tage tråden muntert, men af alle er sexarbejdere nok de sidste der kan brokke sig over priser nogen steder :roll:

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Frej jeg har fuld forståelse for sammenhængen mellem købekraft og omkostninger, m.....

 

Selvfølgelig er det uacceptabelt at nogen ikke vil arbejde fordi det ikke kan betale sig at arbejde, men fattig i arbejde er ikke svaret, bare for at et glas saftevand skal være lige så billig på en cafe i Danmark, som i Tyskland, England eller USA.

 

 

Rejse - jeg brokkede mig ikke over at dem på vores mindste lønninger blev betalt for meget. Og jeg har heller ikke i sinde at afskaffe det danske overenskomstsystem.

 

Jeg brokkede mig over at det arbejdende folk skal betale en så kæmpe stor del af deres indtægt til det offentlige apparat, som er vokset ud af kontrol, og hvor en kæmpe andel af det, reelt laver overflødigt arbejde eller i nogen tilfælde arbejde, som er samfundsøkonomisk skadeligt. 

 

Det kan godt være at de mindste lønninger i Danmark er omkring 110 kr/t, hvilket i international sammenhæng er flot, men det er jo reelt et synsbedrag - for efter skat er der kun en 60-70 kr tilbage, hvilket er langt mindre pænt. Og en af grundene til at der bliver så lidt tilbage er at selv den lille mand nede i supermarkedet skal være med til at aflønne en masse mennesker i den offentlige administration, som groft sagt er beskæftiget med at skrive breve til hinanden eller forlange at den private sektor skal skrive breve til dem.

 

Holdningen har jo nærmest været at: "Bureaukratiet er nødt til at ekspandere for at møde de stigende krav fra det ekspanderende bureaukrati" :roll:  .

 

Det kan sagtens lade sig gøre at staten klarer sig for mindre end 50% af BNP. I Schweiz klarer man sig for langt mindre - omkring 33%  - til gengæld fungerer deres sygehusvæsen langt bedre end vores, de har ikke nogen "working poor" og de har sådan set også et fungerende velfærdssystem. Grøn energi har de også masser af - de har udnyttet deres natur og bygget nogen store dæmninger, og så suppleret med atomkraft - faktisk udleder de næsten ingen CO2, i modsætning til Dammark, som har kulsort energi, hver gang det er vindstille.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Som sådan et bette humoristisk indlæg af en Vestjyde på besøg i staden, da kan kan spinde nogen diskusioner af sig. Der er både BNP, skat, politik, ændring af fødevarepriser osv osv.

Alt det for et dyrt glas saftevand - det er faneme humor :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Som sådan et bette humoristisk indlæg af en Vestjyde på besøg i staden, da kan kan spinde nogen diskusioner af sig. Der er både BNP, skat, politik, ændring af fødevarepriser osv osv.

Alt det for et dyrt glas saftevand - det er faneme humor :lol:

 

Ja lidt komisk er det vel egentlig.

 

Det er fordi nogen kom til at stille sig selv spørgsmålet. "Hvorfor er det egentlig så dyrt?".

 

Og så kom Pia til at fungere ligesom barnet i Kejserens Nye Klæder, der sagde: "Jamen, han har jo ikke noget tøj på!"

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det kan sagtens lade sig gøre at staten klarer sig for mindre end 50% af BNP. I Schweiz klarer man sig for langt mindre - omkring 33%  - til gengæld fungerer deres sygehusvæsen langt bedre end vores, de har ikke nogen "working poor" og de har sådan set også et fungerende velfærdssystem. 

 

Nu er Schweiz nok med deres Banksystem og dermed høje gennemsnitsindkomster et meget atypisk land at sammenligne med.

 

De høje priser på næsten alt i Danmark skyldes også tildels at der er mange der bare betaler og har råd til at betale prisen - uden tvivl ville prisen på f.eks glædespiger falde, hvis vi som kunder undlod at opsøge piger der forlanger over f.eks kr. 800,-/½ time - i Tyskland forlanger pigerne til sammenligning f.eks kun ca. kr. 500,- eller mindre/½ time - og det ser ikke ud til at der af den grund er færre glædepiger/indbygger - tværtimod.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja det er alligevel en 4-5 del af prisen på en Dansk/Fransk svarende til 4-5 minutter sammen med en pige  :grin:  :grin:  :grin: (gælder kun hvis du sender pigen et skidt socialøkonomisk signal ved kun at vælge en Dansk/Fransk) ellers kan du godt komme op på 6-7 min ved længere cocktails :smile:

 

Der skal trods alt betales husleje, indkøb af mad, moms og skat af beløbet. Utrolig restauranter kan leve af Brunch til 80-100 kr :smile:

 

Jeg kan godt li du gør priser op i GP minutter... Det vidner om at du har dine prioriteter på det rette sted :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

De høje priser på næsten alt i Danmark skyldes også tildels at der er mange der bare betaler og har råd til at betale prisen - uden tvivl ville prisen på f.eks glædespiger falde, hvis vi som kunder undlod at opsøge piger der forlanger over f.eks kr. 800,-/½ time - i Tyskland forlanger pigerne til sammenligning f.eks kun ca. kr. 500,- eller mindre/½ time - og det ser ikke ud til at der af den grund er færre glædepiger/indbygger - tværtimod.

 

Jeg tror nu at der er mange gp'er der ville falde fra hvis prisen faldt til 800. Grunden til at det er så billigt i Tyskland er jo som det også er nævnt i tråden at forbrugerpriserne er så lave syd for grænsen. Østpigerne i Danmark har også den fordel at de lever en stor del af tiden i deres hjemland hvor en liter mælk koster 1kr og 20 ører. Så er det klart de kan tillade sig en lavere timeløn, de lever på en sten mens de er her for at arbejde og behøver ikke spare så meget op. Danske piger er tvunget til at bo i Danmark 364 dage om året.

 

Jeg tror det er mere fair at sammenligne med indtægten fra dagpenge/ "alm. job" hvis man vil se hvor lang ned prisen på en ½-time kan komme inden pigerne bare vælger at stoppe..

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har lige været i Schweiz, jeg synes priserne er lige så dyre som herhjemme, hvilken var lidt overraskende  :shock:

 

Jeg havde forventet at alle andre lande lå på et lavere prisniveau end herhjemme.

 

Jo, Schweiz har altid været et dyrt land at opholde sig i. Det er Norge i øvrigt også blevet i forbindelse med olieeventyret.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror nu at der er mange gp'er der ville falde fra hvis prisen faldt til 800. 

 

Det er muligt, men man skal vel også se på om de selv om prisen faldt til kr. 800,- ville have den samme indtægt - i form af flere kunder eller kunder, der købte længere tid  :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Well 170 kr for en brunch, som tilsyneladende er elendig, ER mange penge. Men nu er det så heller ikke de generelle priser i KBH, selvom KBH er dyrt. Tror du skal anstrenge dig for at finde så dårlig en oplevelse til så mange penge Pia.

 

Langt de fleste steder koster en brunchbuffet (æd til du revner) lige omkring de 100 kr plus/minus. Nogen steder betaler man en anelse mere men får så til gengæld kaffe med i købet.. og saftevand - alt det du kan drikke!!

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

Det kan sagtens lade sig gøre at staten klarer sig for mindre end 50% af BNP. I Schweiz klarer man sig for langt mindre - omkring 33%  - til gengæld fungerer deres sygehusvæsen langt bedre end vores, de har ikke nogen "working poor" og de har sådan set også et fungerende velfærdssystem. Grøn energi har de også masser af - de har udnyttet deres natur og bygget nogen store dæmninger, og så suppleret med atomkraft - faktisk udleder de næsten ingen CO2, i modsætning til Dammark, som har kulsort energi, hver gang det er vindstille.

Schweiz har altså en stor fordel ifht DK pga af deres bankvæsen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Schweiz har altså en stor fordel ifht DK pga af deres bankvæsen.

ummmm og de har også de der bjerge. Det er ski ikke til at se hvad der sker på den anden side af toppen. Sproger er forresten også anderledes ;)

Har forøvrigt hørt de fortynder saftevandet mere i Schweiz, end i resten af Europa. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er muligt, men man skal vel også se på om de selv om prisen faldt til kr. 800,- ville have den samme indtægt - i form af flere kunder eller kunder, der købte længere tid :)

En arbejdsdag har jo den længde en arbejdsdag har, og da ikke mænd ikke bare tilpasser kalenderen efter de andre mænd, så de kommer som perler på en snor, kan det være svært at presse flere aftaler ind. Det er heller ikke sikkert man kan holde til flere mænd. Eller har energi til at give samme gode service til flere mænd på en dag. Der har været flere anmeldelser om piger, der arbejder for meget og holder for lidt pause / får for lidt søvn. Nogle nævner østpiger der 'bliver slidt op' af at være heroppe.....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er Schweiz nok med deres Banksystem og dermed høje gennemsnitsindkomster et meget atypisk land at sammenligne med.

.

 

Schweiz har altså en stor fordel ifht DK pga af deres bankvæsen.

 

 

Det har selvfølgelig hjulpet Schweiz, at de har en meget stor banksektor. Men så meget bidrager den heller ikke, at det kan forklare forspringet. Store schweiziske selskaber som Nestlé, Roche, Novartis, og Adecco har ikke noget med finans at gøre. Og mange af kantonerne inde i midten af Schweiz har ikke meget finanssektor, men de er blevet rige alligevel. Bl.a. fordi de pga. høj selvbestemmelsesret er endt med at konkurrere indbyrdes om at tiltrække virksomheder og folk med færdigheder - og konkurrencen har betydet at man har været nødt til at holde kantonens offentlige apparat i stramme tøjler, så det løser de opgaver borgerne egentlig vil have med mindst muligt ressourceforbrug.

 

Prisniveauet i Schweiz er højt - men det er fordi lønniveauerne er endnu højere.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hmmmm......jo dyrere, jo mere trendy.....også bliver det endnu dyrere, og endnu mere trendy.....

I min by har man også forsøgt at sælge bruch diverse steder til over en hund...meeen det gik ligesom

med momse. Den slog sgu heller aldrig rigtigt an i det jydske:-):-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...