Hop til indhold
Romantikeren

Klassisk musik?

Recommended Posts

Når jeg virkelig er nedtrykt så hører jeg gerne dette nummer. af russeren Dmitry Schostakovich det blev kaldt hans svaneværk det allersidste værk fra Hans hånd, og man kan endda hører at han udmærket er klar over det.

Nu skal der vel ikke gå "sidste værk inden endestationen" i tråden. En mere optimistisk version af Schostakovich finder man her: 

https://www.youtube.com/watch?v=HoI_d_gQ62g

Jeg læste hans erindringer for ca. 35 år siden, og mener at huske at han sagde, at stykket blev komponet på en natklub i løbet af tre kvarter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Vladimir Ashkenazys fortolkning af Mussorgskys udstillingsbilleder er det mest fantastiske pianostykke jeg kender til - især tredje del.

 

Måske er det ikke æstetisk vellyd, men det er kunst på absolut topplan.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lytter også en del til klassisk musik, dog uden at vide så meget om det, men jeg elsker at se opera i operaen, men inden i begynder at tro at jeg er dannet osv., så elsker jeg også metalica og ACDC osv og trance, dance, så er nok ikke så pæn i det ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Når, jeg hører klassisk musik. Er jeg nok mere til de lidt mere populære kunstnere. Er meget stor tilhænger af Sarah Brightman og Andre Bocelli. Men hold da kæft de synger godt både sammen og hver for sig.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Dpylr2H7h7E

 

Og her en helt igennem fantastisk koncert, vidunderligt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=jQp-YjiE3zc

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

Måske er det ikke æstetisk vellyd, men det er kunst på absolut topplan.

 

 

Det er da i den grad vellyd, man skal bare være øvet lytter.:-)

Prokofievs Toccata er ikke vellyd,men spændende alligevel. "Klassisk punk". :-D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja Porkefiev er ikke for nybegynder, og jeg elsker det stykke især når jeg er i dårligt humør ikke et nedtrykt humør som sådan, men mere at nogen eller flere har været idioter eller behandlede mig uretfærdig.

 

Har fundet et stykke musik af Ligeti den store ungarske avantgarde komponist, der er samme vildskab og en slags kontrolleret kaos, og jeg er lige ved at tro at han har formået at bruge samtlige toner på et klaver.  

 

blev blæst kuld af denne etude, som i grunden er et øvelsesstykke, jeg for de mest fremragende pianister vist nok.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Selv om jeg er uddannet indenfor klassisk har min smag udviklet sig mere til crossover i det område hvor man ikke lige sætter fingeren på og siger "DET er ægte klassisk!". Derudover Arvo Pärt til de semi-religiøse  stunder, Vassilis Tsabropoulos til det meditative og somme tider den excentriske italiener Giacinto Scelsi, men han er rigtig deprimerende og bør ikke lyttes til, hvis man er i dårligt humør :) Der går en historie om Scelsi, at da han engang  var indlagt på et sindssygehospital, sad han og spillede den samme tone igen og igen på et klaver. Han udviklede en musikhybrid mellem europæisk og asiatisk stil og man kan høre, hvor meget han med akustiske instrumenter og menneskestemmer får vredet ud af en enkelt tone hvis man klikker ind på 02:58. 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=cnacs3kPg-I&list=PLC38A3929717C02F1#t=177

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

God aften, alle sammen !

 

 

Redigeret af Michelangelo

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Uden at linke eller det, der ligner, vil jeg lige henlede opmærksomheden på vor egen Carl Nielsen.

 

"Tågen letter" er i mine ører noget af det smukkeste, der nogensinde er komponeret. :)

 

Her er den:

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg ved ikke om det er klassisk musik, nok mere en såkaldt platische

 

Men det er fra en stumfilm the artist den første stumfilm i mere en 80 år eller mere der vinder en oscar for bedste film. musikken er bare vidunderlig. en skøn film i øvrigt er min påstand ville så gerne se den men har ikke fået det gjort nummeret slutter lidt brat.

 

Gid jeg kunne lave sådan noget musik, gid flere vil lave sådan noget musik.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Ungarsk rapsodi

 

 

Redigeret af Michelangelo

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg gik på en københavnsk musikskole, hvor vi blev bedt om at medbringe et stykke musik, som havde haft en stor betydning for os.

 

Mine klassekammerater spillede " Sweet ", " Slade " , " Bay City Rollers " og lignende, og jeg medbragte dette stykke musik i 2 versioner.

 

" Mussorgsky " Billeder på en udstilling.

 

Klassisk udgave.

 

Og så udgaven, hvor Emerson, Lake & Palmer gav den i en mere moderne version, med trommer, synth, sang og el-guitar.

 

Min lærer blev glad, mine kammerater faldt i søvn ;-)

 

Men ELP er stadig guder i min verden ;-)

 

GMC

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Jeg lagde selv links til Udstillingsbilleder tidligere i denne tråd. Jeg valgte Vladimir Ashkenazys pianofortolkning.

 

Fortolkningen med Emerson, Lake og Palmer kendte jeg ikke, men tak for at du gjorde mig opmærksom på den. Den er her:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=_bzs4HOYliY

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har en stor svaghed for klassisk musik, og specielt Bach har en særlig plads i mit hjerte, da hans symfonier er både dybsindige og liflige...

 

Jeg bruger musikken som meditation og fordybelse, når jeg læser fag- eller skønlitteratur, eller blot har brug for et pusterum i dagligdagens trummerum...

 

Her er lidt af det jeg ynder - og er blevet introduceret til af et ganske særligt menneske... :) 

 

Bach (nogle af mine yndlingsstykker):

'>

'>

Del dette indlæg


Link til indlæg

...og er man til skønhed i simpel forstand, skal man høre denne plade: https://www.youtube.com/watch?v=qurzTMqLIdw

 

Det er ikke klassisk musik, men jazz.....eller bare smuk musik :-) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Hej SEM

 

Tjek pianisten Andras Schiffs indspilning af Bachs Goldberg Variations ud. Det er så smukt spillet!! Du bliver glad :smile:

Har du mon et link..? - Bare for at gøre mig endnu mere glad..:)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Har du mon et link..? - Bare for at gøre mig endnu mere glad.. :)

 

Haha, så fik du mig lige sat på arbejde! Normalt hører jeg ikke musik over computeren. Jeg køber gerne pladerne :-) Men jeg fandt den i en tidligere indspilning med samme pianist. Det er også smukt! Indspilningen jeg tænker på, er udgivet på pladeselskabet ECM og blev udgivet 2003. Hvis du kan lide, det du hører, skal du have fingerene i nævnte udgivelse. Den er endnu bedre :-) ...meget bedre :-) :-)

 

Her er den gamle version, og det er stadig vidunderlig musik!!!

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Haha, så fik du mig lige sat på arbejde! Normalt hører jeg ikke musik over computeren. Jeg køber gerne pladerne :smile: Men jeg fandt den i en tidligere indspilning med samme pianist. Det er også smukt! Indspilningen jeg tænker på, er udgivet på pladeselskabet ECM og blev udgivet 2003. Hvis du kan lide, det du hører, skal du have fingerene i nævnte udgivelse. Den er endnu bedre :smile: ...meget bedre :smile: :smile:

 

Her er den gamle version, og det er stadig vidunderlig musik!!!

 

Jeg har nu lyttet... og wauw..! Tak for en times fred og ro. Smukt vanvittigt smukt...

 

-  En så fin, betagende, liflig og dybsindig klaverkoncert... Specielt det første, andet og sidste stykke stykke taler til mig... Kan godt lide den lidt dystre stemning og den eftertænksomhed den afføder... Tak for gåsehud... :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har nu lyttet... og wauw..! Tak for en times fred og ro. Smukt vanvittigt smukt...

 

-  En så fin, betagende, liflig og dybsindig klaverkoncert... Specielt det første, andet og sidste stykke stykke taler til mig... Kan godt lide den lidt dystre stemning og den eftertænksomhed den afføder... Tak for gåsehud... :)

 

Billedet på strimlen minder mig meget om et maleri af van Gogh, som jeg sætter meget højt (ikke at forveksle med gog herinde fra).

 

Jeg vil tro, at du ville kunne lide afslapningsmusik!

Det er godt nok i en lidt anden genre end "klassisk", og alligevel ikke. Jeg tror, det hedder "New Age". Den er udgivet på Fønix Musik Forlag.

 

Den, som jeg specielt tænker på, er "Forrest Walk" af Peter Bastian & Stig Møller fra 1988. Den er utrolig melodisk, klangfuld og slår på nogle indre strenge.

 

Jeg har selv brugt den ret bredt:

Til ren afslapning, til genopladning, til at komme af med et følelsesoverskud - og så har jeg også sat den på i forbindelse med mine forældres død, hvor jeg havde brug for i ro at tænke tilbage på dem og genopleve dem, som de var.

 

En utrolig anvendelig CD, som jeg klart kan anbefale.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Billedet på strimlen minder mig meget om et maleri af van Gogh, som jeg sætter meget højt (ikke at forveksle med gog herinde fra).

 

Jeg vil tro, at du ville kunne lide afslapningsmusik!

Det er godt nok i en lidt anden genre end "klassisk", og alligevel ikke. Jeg tror, det hedder "New Age". Den er udgivet på Fønix Musik Forlag.

 

Den, som jeg specielt tænker på, er "Forrest Walk" af Peter Bastian & Stig Møller fra 1988. Den er utrolig melodisk, klangfuld og slår på nogle indre strenge.

 

Jeg har selv brugt den ret bredt:

Til ren afslapning, til genopladning, til at komme af med et følelsesoverskud - og så har jeg også sat den på i forbindelse med mine forældres død, hvor jeg havde brug for i ro at tænke tilbage på dem og genopleve dem, som de var.

 

En utrolig anvendelig CD, som jeg klart kan anbefale.

Tak BX,

 

Den vil jeg tage et "kig" på..:)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...