Hop til indhold
Romantikeren

Klassisk musik?

Recommended Posts

Hej Alle

 

Klassisk musik er min store lidenskab, jeg kan ikke undværer det, en skøn afhængighed. lidenskaben kom fra lyn fra en klar himmel. ingen introduceret det for mig, min familie er ikke specielt musikalske, men de er specielle på alle mulige andre måder.

 

Jeg voksede fra populærermusikken temmelig tidligt var blot en stor dreng. kan dog godt synes at popmusik en sjældent gang kan være godt.

 

Lytter i til Klassisk musik, og hvordan kom i på sporet af det, det er ikke just der bliver spillet særligt tit i radioen, har i nogle favoritkomponister og hvad bruger i musikken til.

 

Jeg vil gerne ligge ud med, med lidt musik til jer, musik jeg holder rigtigt meget af og vidt forskellige og ja det er helt tilfældigt at alle samme er amerikanere

 

Lad mig starte med George Gershwin Cuban ouverturer, forrygende musik virkelig stemningsfuldt der er noget filmmusik over synes jeg og noget ungdommeligt, og fest og farver.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg opdagede den klassiske musik i gymnasiet og brugte den i mange år som baggrundsmusik, når jeg arbejdede.

Nu er det mest for hyggens skyld.

 

Jeg er Wienerklassikens mand med Mozart på førstepladsen, men tager gerne ekskursioner tilbage til Bach og Vivaldi, altså barokken.

Jeg har for ikke så længe siden herinde prist "Årstiderne" som en af mine topfavoritter.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sjovt at du nævner de fire årstider, et værk der også tryllebandt mig det var faktisk det første værk jeg hørte overhoved. Jeg må indrømme jeg har det lidt svært med Mozart, det er sådan set ikke Mozarts skyld, men der findes mange knap så gode Mozarts fortolker, han er hundesvær.

 

Bach hans brandenburg koncerter er rigtige gode især nummer 5 med solo cembaloet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sjovt at du nævner de fire årstider, et værk der også tryllebandt mig det var faktisk det første værk jeg hørte overhoved. Jeg må indrømme jeg har det lidt svært med Mozart, det er sådan set ikke Mozarts skyld, men der findes mange knap så gode Mozarts fortolker, han er hundesvær.

 

Bach hans brandenburg koncerter er rigtige gode især nummer 5 med solo cembaloet.

 

Ja, "De fire Årstider" har fulgt mig tilværelsen igennem. Jeg kunne ikke forestille mig en tilværelse uden "Foråret", og "Vinteren" er emm et af musikhistoriens smukkeste violinstykker

 

ÅrstideDet var dog ikke det første stykke jeg hørte. Det var Smetanas "Moldau", og det var fortællingen i musikken, der vakte min interesse.

Ret tidligt mødte jeg også Brandenburgkoncerterne - med nr. 5's cembalo som højdepunktet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lige fra jeg var helt lille har jeg elsket Mozart. Og den præference skulle angiveligt give en høj IQ. Så da jeg fik taget en test, ja så blev jeg optaget i Mensa. Hvilket gav mig en dybere forståelse af, hvordan intelligens kan bruges - og misbruges. Den bedste fremstilling af, hvordan tingene foregår i sådan en klub af meget intelligente, finder man hos Monty Python: 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Rimsky Korsakov - Scheherazade var første øjenåbner. Havde lavet et 4 kanals anlæg og denne LP var en af få det var indspillet i den teknik. Det åbnede en halvlukket verden af nydelse for mig.

Nu er jeg rigtig glad for tv kanalen Up Town.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Ben.

Dejligt emne at tage op, Romatikeren - og gode indlæg i øvrigt. Skønt, at EG er så vidtfavnende :smile:

Jeg kunne skrive et meterlangt indlæg med mine glæder med klassisk musik al den stund, at jeg som hobby har spillet kirkeorgel i mange år og også sunget i semi-professionelt kor. På den konto har jeg haft glæden (og også mange timers indøvning) af mange helt vidunderlige værker.

Ligesåvel som der findes populær-musik (undskyld udtrykket) for enhver lejlighed, findes der også klassisk musik for enhver sindsstemmning:

Mozarts "Requiem", hvis man er parat til at hoppe i havnen, Brahms "Requiem", hvis man håber at blive fisket op af havnen igen :wink:, guddommelig ærbødighed med Bach (som dog også kunne finde ud af at "trykke den af" - hør bare starten på den doriske toccata for orgel eller starten på Johannes-passionen. Ikke noget at sige til, at mange opfatter Bach som faderen til Rock´nRoll, Grieg og Sibelius, hvis man er i det melankolske hjørne (brilliant nordisk musik med en indbygget længsel skuende ud over viderne), Chopin, "Regndråbepreludiet" er smukt, enkelt og helstøbt.

Jeg nyder ofte et gensyn med filmen "Shine", som er baseret på et autentisk levnedsløb. Her høres alt fra Vivaldi ("Gloria") til Rach´s 3. Stort :smile: og i øvrigt en hel vidunderlig film.

Back to basic (som det hedder på nydansk): Som Albert Schweitzer engang sagde: " Det hele starter med Bach, og det hele ender med Bach"...
Jeg tror, at han havde ret i dette lidt profetiske udsagn, thi (skønt ord) ingen har endnu nået ham til sokkeholderne i guddommelig musik.
Skulle jeg dog opregne et par stykker må det helt klart blive Ennio Morricone og Hans Zimmer (sidstnævnte stor fan af Ennio og lavede bl.a. musik til "Gladiator).

Nå, jeg kunne blive ved med at skrive løs og poste en halv million links til alverdens skøn musik; men for lige at være lidt kontroversiel så lyt lige til, hvad man i dag kan frembringe med en håndfuld fingre og lidt programmerings snilde - og til forsvar skal det siges, at knægten rent faktisk behersker klaviaturet (som det ses i andre af hans postings), og at smuk klassisk musik ikke nødvendigvis er forbeholdt fortidens koryfæer:

Redigeret af Ben.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Jeg har en stor svaghed for klassisk musik, og specielt Bach har en særlig plads i mit hjerte, da hans symfonier er både dybsindige og liflige...

 

Jeg bruger musikken som meditation og fordybelse, når jeg læser fag- eller skønlitteratur, eller blot har brug for et pusterum i dagligdagens trummerum...

 

Her er lidt af det jeg ynder - og er blevet introduceret til af et ganske særligt menneske... :) 

 

Bach (nogle af mine yndlingsstykker):

Redigeret af Smuk Enlig Mor

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej smuk enlig mor.

 

Arvo part er magisk for mig man får en særlig ro over sig. Jeg vil gerne linket 2 fantastiske stykker som er lidt i samme stil som Spiegel im Spiegel måske kender du dem? sammen enkelthed og nøgent, der er der hans geni ligger. det kunne jeg da også spille ville nogen sider øh nej....

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Youtube er ok - Men når jeg skal nyde god klassisk musik, er det på den gamle rørforstærker og pladespiller. Er så heldig at have en større samling af gamle Decca 2000 plader - Der får jeg nydelsen af musik   ;) 

 

Husk også Grieg - Der er andet end 'Per Gynt' :)  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Hej smuk enlig mor.

 

Arvo part er magisk for mig man får en særlig ro over sig. Jeg vil gerne linket 2 fantastiske stykker som er lidt i samme stil som Spiegel im Spiegel måske kender du dem? sammen enkelthed og nøgent, der er der hans geni ligger. det kunne jeg da også spille ville nogen sider øh nej....

 

'>
 Arinuska er vist en stær på estisk som dør og langsomt blev levet op igen og til sidst flyver den væk, man kan lige frem hører af den spræller.

 

og dette orgelværk annum pr annum som starter med lyn og torden og går hen i en fredelig lystig melodi som han han variere igen og igen helt magisk.

 

'>

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ved godt det ikke er klassisk - men når jeg går og laver mad, eller andet der kræver en anden fordybelse, kører "Jazz at the Pawnshop" (let jazz) ofte på pladespilleren  ;) Den kan også bringe mig i godt humør  ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Youtube er ok - Men når jeg skal nyde god klassisk musik, er det på den gamle rørforstærker og pladespiller. Er så heldig at have en større samling af gamle Decca 2000 plader - Der får jeg nydelsen af musik   ;)

 

Husk også Grieg - Der er andet end 'Per Gynt' :)  

 

Ja han kendes kun for peer Gynt, også hans klaverkoncert er god.

 

Han har også skrevet et klaverstykke som selveste Kim Larsen tyvhuggede i en af hans sange, kan ikke lige huske hvad for en.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det første stykke klassiske musik jeg hørte hvor jeg tænkte WOW var En fauns eftermiddag af Claude Debussy. Det er mange år siden men jeg synes stadig det er magisk. http://m.youtube.com/watch?v=9_7loz-HWUM

Stilen er impressionisme og man kan måske ane musikkens lighed med stilen i et Monet maleri.

 

Claude Debussy er også vidunderlig jeg kan godt forstå at du bliver betaget af det.

 

Han er ikke særlig produktiv men de værker jeg har hørt er blændende. Tag f.eks. sidste satsen af La mer eller havet. måske kender du det?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Dejligt emne at tage op, Romatikeren - og gode indlæg i øvrigt. Skønt, at EG er så vidtfavnende :smile:

Jeg kunne skrive et meterlangt indlæg med mine glæder med klassisk musik al den stund, at jeg som hobby har spillet kirkeorgel i mange år og også sunget i semi-professionelt kor. På den konto har jeg haft glæden (og også mange timers indøvning) af mange helt vidunderlige værker.

Ligesåvel som der findes populær-musik (undskyld udtrykket) for enhver lejlighed, findes der også klassisk musik for enhver sindsstemmning:

Mozarts "Requiem", hvis man er parat til at hoppe i havnen, Brahms "Requiem", hvis man håber at blive fisket op af havnen igen :wink:, guddommelig ærbødighed med Bach (som dog også kunne finde ud af at "trykke den af" - hør bare starten på den doriske toccata for orgel eller starten på Johannes-passionen. Ikke noget at sige til, at mange opfatter Bach som faderen til Rock´nRoll, Grieg og Sibelius, hvis man er i det melankolske hjørne (brilliant nordisk musik med en indbygget længsel skuende ud over viderne), Chopin, "Regndråbepreludiet" er smukt, enkelt og helstøbt.

Jeg nyder ofte et gensyn med filmen "Shine", som er baseret på et autentisk levnedsløb. Her høres alt fra Vivaldi ("Gloria") til Rach´s 3. Stort :smile: og i øvrigt en hel vidunderlig film.

Back to basic (som det hedder på nydansk): Som Albert Schweitzer engang sagde: " Det hele starter med Bach, og det hele ender med Bach"...

Jeg tror, at han havde ret i dette lidt profetiske udsagn, thi (skønt ord) ingen har endnu nået ham til sokkeholderne i guddommelig musik.

Skulle jeg dog opregne et par stykker må det helt klart blive Ennio Morricone og Hans Zimmer (sidstnævnte stor fan af Ennio og lavede bl.a. musik til "Gladiator).

Nå, jeg kunne blive ved med at skrive løs og poste en halv million links til alverdens skøn musik; men for lige at være lidt kontroversiel så lyt lige til, hvad man i dag kan frembringe med en håndfuld fingre og lidt programmerings snilde - og til forsvar skal det siges, at knægten rent faktisk behersker klaviaturet (som det ses i andre af hans postings), og at smuk klassisk musik ikke nødvendigvis er forbeholdt fortidens koryfæer:

>

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Dejligt emne - og gode bud på høreværdig musik --- selv er jeg stor fan af pianomusik fra bl.a. Eric Satie https://m.youtube.com/playlist?list=PLDF8828B48FAD1900&feature=view_all

Og så naturligvis min store passion -opera -

jeg er fuldstændig betaget af Anna Netrebko - man kan kun elske La Bohemeh

Redigeret af Heine

Del dette indlæg


Link til indlæg

Klassisk musik indgår i mine helt private alene nydelsesstunder. Hvad kommer så på? Tjah opera, her er det Wagner, der rammer bedst. Lyt til Isoldes Liebestod, tårerne står ud af øjnene, eller pilgrimskoret i Tannhauser. Sikker gåsehud. Men også Verdi, Puccini, Mozart osv er fantastisk. Klavermusik er selfølgelig Chopin og ham russeren med det ustavelige navn.

Symfonisk når ingen Beethoven, selvom Berlioz, smetana og mange andre er gode.

Generelt er der så megen klassisk musik at man aldrig bliver færdig og ofte kan overraskes og glædes. Husker Tjenerindens fortælling. Folk gik tavse ud, så rørte og rystede var de. Eller Ligette Le grand macabre. Ikke noget jeg ville sætte på hjemme, men på scenen virkede det. Nogen gange rokker nusikken ved noget i dig. Som Ian Anderson sang i Thick as a Brick:" I may make you feel, but I can't make you think" det er musikkens sande magi.

Venligst

OT

Del dette indlæg


Link til indlæg

Undrer mig lidt over, at ingen endnu har nævnt Ravels "Bolero":

 

 

- det var i mine yngre dage klassikeren, som "man" lytte til i visse situationer, når den spillede på grammofonen, kom man ikke ind i en andes værelse :-)

 

Men det er først senere, at værkets sublime struktur åbnede sig for mig, og at det indeholder langt mere end bare at være undlerlægningsmusik ...

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Undrer mig lidt over, at ingen endnu har nævnt Ravels "Bolero":

 

 

- det var i mine yngre dage klassikeren, som "man" lytte til i visse situationer, når den spillede på grammofonen, kom man ikke ind i en andes værelse :smile:

 

Men det er først senere, at værkets sublime struktur åbnede sig for mig, og at det indeholder langt mere end bare at være undlerlægningsmusik ...

 

Den kan jeg godt lide.

Men jeg foretrækker at lægge trykket anderledes: Bol(l)e-ro  :D  :D  :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Undrer mig lidt over, at ingen endnu har nævnt Ravels "Bolero":

">

- det var i mine yngre dage klassikeren, som "man" lytte til i visse situationer, når den spillede på grammofonen, kom man ikke ind i en andes værelse :-)

Men det er først senere, at værkets sublime struktur åbnede sig for mig, og at det indeholder langt mere end bare at være undlerlægningsmusik ...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Organizer

Uden at linke eller det, der ligner, vil jeg lige henlede opmærksomheden på vor egen Carl Nielsen.

 

"Tågen letter" er i mine ører noget af det smukkeste, der nogensinde er komponeret. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Når jeg virkelig er nedtrykt så hører jeg gerne dette nummer. af russeren Dmitry Schostakovich det blev kaldt hans svaneværk det allersidste værk fra Hans hånd, og man kan endda hører at han udmærket er klar over det.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Af Schuberts sidste sonater foretrækker jeg op. 960, som jeg synes, er den smukkeste afsked med verden, nogen komponist har skrevet:



2. sats er så trist, at jeg har svært ved at forestille mig, at han ikke har vidst, at enden var nær, og 3. sats rammer en nerve i mig, der i svage øjeblikke har en forbindelse til vandstanden i øjnene. :wink: Heldigvis giver den muntre 4. sats en udvej af tristessen. Life must go on.

I dette forum vil jeg også foreslå Beethovens sonate op. 90, som han skrev til sin ven Moritz von Lichnowsky.

Den 1. sats beskriver Lichnovskys indre konflikt om, hvorvidt han som adelig kan/skal gifte sig med en danserinde



Det gør han og 2. sats beskriver samtale mellem de to elskende

 

 

I øvrigt kan jeg ofte drive gæster til vanvid med



eller

 

:-D



 

Redigeret af siddharta

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...