Hop til indhold

Slikker i sårene efter aktie nedturen?

Featured Replies

Skrevet
Rejsenetværk skrev, den 21.12.2024 at 03:09:

Jeg har investeret i C25 indekset som bliver lagerbeskattet og ikke realisations beskattet.

Det lader til, at der er lidt begrebsforvirring på spil. Man kan ikke investere i et indeks. Du kan investere i en fond el. investeringsforening, der følger et givent indeks. Hvorvidt du bliver beskattet efter realisationsprincippet (betal skat når du realiserer gevinster ved salg og udbytte) eller lagerprincippet (årligt, på urealiserede gevinster) afhænger af, hvilken fond/investeringsforening du vælger, samt hvilket skattemiljø/depottype du har valgt.

Havde du fx købt beviser i den udbyttebetalende danske investeringsforening Danske Inv Danmark Indeks kl DKK d (DK0010266238), så ville du være blevet beskattet som aktieindkomst efter realisationsprincippet.

Godt nytår!

Skrevet
Refresh skrev, den 31.12.2024 at 12:48:

Jeg ville på ingen måde bytte det jeg har fået ud af købesexen for 5 mio. eller for den sags skyld det tidobbelte...

Selvfølgelig er det langt fra alle møder der er lige berigende, men jeg tror kun jeg har haft en håndfuld intetsigende oplevelser. Resten har enten været dejlige, sjove eller udviklende og med indtil nu 5 kvinder er der opstået magi og reelle relationer.

Mødet med de 5 kvinder har givet mig adgang til helt nye dimensioner af følelser og nydelse og jeg har bl.a. udviklet mig til at være polyamorøs, hvilket var meget fjernt for mig for bare 2 år siden.

Det har kort og godt ændret mit liv og gjort mig til et helt andet og meget lykkeligt menneske. Alle de materielle drømme og ønsker jeg havde før er væk og jeg bruger så meget tid og energi som muligt på at udforske min nydelse og kapacitet til forelskelse og kærlighed.

Jeg havde aldrig troet at man kunne finde de ting jeg har fundet igennem købesex, men på trods af at jeg har mødt en del kvinder på mere almindelige vilkår, så er mine 5 muser alle fundet i branchen.

Glad for du har udviklet dig som menneske, men hvad har det med aktier at gøre ?

Skrevet
Sød/rarAmager skrev, for 2 timer siden:

Glad for du har udviklet dig som menneske, men hvad har det med aktier at gøre ?

Enig i at det er lidt et sidespor.

Relationen til aktier er at jeg anser mit afkast på købesexen for at være mere værd end noget aktieafkast nogensinde ville kunne være.

Hvis du ser den kommentar jeg svarer på, så er det en der spekulerer lidt i om han har prioriteret rigtigt ved at købe sex i stedet for aktier og mellem linjerne stiller spørgsmål ved om mine dispositioner har været fornuftige.

Skrevet

Hele pointen med mine investeringer er, at de skal kunne erstatte min indkomst i en sådan grad, at jeg i hvert fald halvdelen af året bare kan pløje mig igennem så meget fisse som jeg kan klare uden at skulle tænke på at arbejde. Tænker det kommer til at tage ~15 år at spare op til.  

Skrevet
23002024 skrev, den 31.12.2024 at 02:01:

Der er nogle af de piger (+300) jeg har mødt de sidste 10 år, der har en tilbagetrækningsplan - eller for hvem det lykkes. De fleste af dem ser tilværelsen som GP som en midlertidig fase,, men alt for mange bruger indtjeningen på luksusforbrug. Så de er nok ikke så forskellige fra gennemsnitsbefolkningen i DK - bortset fra deres erhverv. Kineseren i Rødovre var meget pekuniær i sin færden - jeg husker, at hun spurgte mig om BTC - dengang havde den lige rundet 1000 dollar. Hun lagde mig bekendt en god del af sin opsparing i den. Hun forærede ikke meget væk ;)

Jeg har, som sagt, ikke spurgt nogen piger om Deres økonomiske dispositioner, men det er et fag man nok må forvente kun at være aktiv i en periode og tilbagetrækningsalderen er nok også noget tidligere end den normale pensionsalder.

Til gengæld kan indtjeningen nok være ganske høj mens det går godt. Jeg tænker at det ville være godt at lave solide pensionsopsparinger eller enendomsinvesteringer ville være godt, men har en klar fornemmelse af at det er meget få, om nogen, der gør det.

Der skal virkelig mange penge til hvis man skal stå af hamsterhjulet når man bliver 60 år. 5-10 mio, tænker jeg.

Skrevet
Slowman skrev, for 8 timer siden:

Til gengæld kan indtjeningen nok være ganske høj mens det går godt. Jeg tænker at det ville være godt at lave solide pensionsopsparinger eller enendomsinvesteringer ville være godt, men har en klar fornemmelse af at det er meget få, om nogen, der gør det.

Det afhænger ganske givet af situationen for den enkelte GP.

Er man udenlandsk GP, hvor “manageren” tager mindst halvdelen, er horisonten nok ikke til pensionsopsparing. Til gengæld er nogle af disse piger - vist mest i latina-segmentet - af og til i stand til at lægge lidt midler til side undervejs, med mindre hendes familie har brug for pengene.

Er man dansk GP, bestemmer man selv, hvor meget og hvornår man arbejder. Dermed også, hvor meget man sigter efter at tjene på salg af sex, og om dette så er for at forsøde dagligdagen, eller om (en del af) pengene skal spares op.

I forhold til egen investering i aktier, så er det et mål at have lidt mere fokus på at nedbringe handelsomkostningerne. Altså at handle i mindre omfang end i 2024.

Skrevet
Rejsenetværk skrev, den 21.12.2024 at 00:21:

Jeg tog et 30 årigt afdragsfrit F5 friværdi lån med variabel rente, i min gældfrie 2 v og placerede 2/3 af lånet i C25.

60 % af friværdien lavt sat.

For at lade pengene stå i 10 år uden at røre dem med en ÅOP på knap 0,2 % på Nordnet.dk

Fik heldigvis 5 gode år med minusrente, inden at ydelsen nu stiger 5 gange.

Det tager jeg med sindsro, med mindre det viser sig at jeg tog fejl om 5 år :)

Det er lige før jeg er glad for lagerskatten.

Når det går godt betaler jeg ved kasse 1 af en fiktiv kursgevinst, og når det går skidt får jeg et klækkeligt fradrag for et fiktivt kurstab.

2024 har været så skidt i C25 at jeg formentlig får min stigning i ydelsen betalt af et fradrag for kurstab i 2024.

Gynger og karruseller :)

Venlig hilsen
Rejsenetværk

bare nysgerrig , hvad satte du den sidste 1/3 del i ??, og hvorfor ikke det hele i verdensindekset ??, C25 går ofte sin egen vej - så måske har du noget til gode efter et dårligt år 2024 - hvor global vel steg ca. 25 %

Skrevet
  • Author
En gang til skrev, for 37 minutter siden:

bare nysgerrig , hvad satte du den sidste 1/3 del i ??, og hvorfor ikke det hele i verdensindekset ??, C25 går ofte sin egen vej - så måske har du noget til gode efter et dårligt år 2024 - hvor global vel steg ca. 25 %

Den sidste 1/3 holder jeg likvid fordi at ellers så har jeg ikke råd til at betale lagerskatten i gode år, uden at skulle sælge aktier for at betale en stor skat af en fiktiv kursstigning.

Plus at jeg gerne vil kunne vælge at bruge eksempelvis 50 eller 100 kg fra den ene dag til den anden, hvis det er det jeg gerne vil.

Man kan selvfølgelig sige, hvorfor ikke bare investere det hele og så sælge hvis det er nødvendigt?
Men jeg foretrækker at være likvid som jeg ellers aldrig har oplevet at være det.

Det er noget psykologisk når man som jeg aldrig hverken har tjent eller har haft mange penge :)

Det er en gældfri ejerbolig der efter 30 år har givet mig denne mulighed, og indtil nu har det været gratis penge når jeg både har investeret og jeg har en ydelse på lånet uden afdrag.

Hvis jeg bare kan holde et afkast på 5% i gennemsnit over 10 år på 2/3 af lånet, så har jeg tjent mere end ydelsen på hele det lån jeg har optaget.

Det er en slags gratis kassekredit hvor ÅOP er lige under 0,2 % på Nordnet.dk

Plus at jeg har oplevelsen i dårlige år af at jeg får klækkelige fradrag i rede penge for tab på fiktive kursstigninger, som kan mærkes i en ellers relativ beskeden indkomst.

Jeg fik 5 års forspring med minus renter, nu er ydelsen steget godt 5 gange på lånet og alligevel har jeg et større afkast fra 2/3 af lånet end ydelsen lyder på hele lånet.

Med forbehold for at man bør lade sig behørig rådgive, så kan jeg kun anbefale alle der endnu ikke er fyldt 60 år og som sidder i en gældfri ejerbolig.
At de overvejer at ansøge om et friværdi lån på op til 60 %, med afdragsfrihed i 30 år.
Alt efter temperament, enten med fast rente i 30 år eller med variabel rente.

Hvis hensigten er at bruge løs af lånet for at spise sine mursten, vil det nok være fornuftigt at vælge fast rente sådan at man kan efterlade lånet i boet den dag man dør.

Men hvis man vælger at investere lånet i stedet for at forbruge det, så kan variabel rente i op til 5 år af gangen være den billigste løsning.

Men husk at der altid består den risiko ved variabel rente, at ydelsen kan stige så meget at du ikke har råd til den nye ydelse når den gamle udløber.
Så har du brug for at kunne betale dit lån ud helt eller delvis hvis det sker.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Skrevet

Jeg tog konsekvensen - realiserede alt fra LD, aldersopsparing osv. og købte for 2 år siden fysisk guld ! Det har vist sig at være en GOD forretning. Dengang kostede 50g Guld 22.000 kr. - det kan i dag sælges for 30.000 !!!! :)

Redigeret af sunny

Skrevet
Rejsenetværk skrev, den 3.1.2025 at 21:02:

Med forbehold for at man bør lade sig behørig rådgive, så kan jeg kun anbefale alle der endnu ikke er fyldt 60 år og som sidder i en gældfri ejerbolig.

At de overvejer at ansøge om et friværdi lån på op til 60 %, med afdragsfrihed i 30 år.
Alt efter temperament, enten med fast rente i 30 år eller med variabel rente.

jaja så længe aktierne stiger er det jo herligt. Men jeg mener kun man skal investere penge man kan tåle at miste 50% af i aktier. 

Jeg ved godt det kan virke tillokkende, men man skal huske at når man investerer for lånte penge laver man en gearet investering, hvor man jo risikerer at komme ud med en større gældspost. Hvis man kun investerer penge man har, risikerer man at miste dem, men ikke at stå med en “umulig” gæld.

Jeg er 67 år og investerer slet ikke for hverken friværdien i boligen eller alle pensionsmidler. Halvdelen af pensionsmidlerne står i en pension med garenteret udbetaling og den anden halvdel (som jeg altså kan tåle at miste) er investeret i aktier.

Jeg synes mange tager lidt chancer på baggrund af rigtig gode aktieafkast i en årrække, men gearet investering (investering for lånte penge) er altså ret risikabelt. 

Redigeret af Slowman

Skrevet
  • Author
Slowman skrev, for 41 minutter siden:

jaja så længe aktierne stiger er det jo herligt. Men jeg mener kun man skal investere penge man kan tåle at miste 50% af i aktier. 

Det forstår jeg godt og derfor understreger jeg også at man bør modtage behørig troværdig rådgivning!

Under alle omstændigheder så skal du godkendes til et friværdilån med afdragsfrihed i 30 år, på et grundlag af at du kan klare det med afdrag til 4 %.

Eftersom at min bolig var gældfri og eftersom at den er steget 8 + gange i værdi på 30 år, og med en beliggenhed i København der gør det tæt på utænkelig at jeg kan tabe penge på at sælge på noget tidspunkt.

Så turde jeg godt låne de penge og placere 2/3 i C25 i 10 år uden hverken  at sælge eller købe i 10 år.

Det handler om en ÅOP i bund og potentiale for en langsigtet tilfredsstillende gennemsnitligt afkast over 10 år.

Netop fordi at det er lånte penge holder jeg hele lånet intakt sådan at jeg når som helst kan vælge at indfri det.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 53 minutter siden:

Så turde jeg godt låne de penge og placere 2/3 i C25 i 10 år uden hverken  at sælge eller købe i 10 år.

Rejsenetværk

Så længe du kan “bære” at tabe fx. 50% af det  investerede er det ok. Det er ikke sandsynligt at det vil ske, men det er den risiko du løber. 

Skrevet
  • Author
Slowman skrev, for 20 timer siden:

Så længe du kan “bære” at tabe fx. 50% af det  investerede er det ok. Det er ikke sandsynligt at det vil ske, men det er den risiko du løber. 

Ja det er rigtigt hvis du enten vælger at sælge med tab, eller hvis du er nødt til at sælge med tab.

Men hvis du kan vælge at lade være med at sælge med tab, så kan du vælge i princippet at beholde dine aktier så længe det skal være.

I håbet om at de stiger igen i værdi.

Det er først i det øjeblik du sælger med tab at du realiserer et tab.

Jeg har i de 5 år jeg har haft position i C25 haft minus en gang på hovedstolen, og ja jeg satser og håber på et positivt afkast over 10 år uden at sælge og købe undervejs.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.