Hop til indhold

Slikker i sårene efter aktie nedturen?

Featured Replies

Skrevet

Jeg tog et 30 årigt afdragsfrit F5 friværdi lån med variabel rente, i min gældfrie 2 v og placerede 2/3 af lånet i C25.

60 % af friværdien lavt sat.

For at lade pengene stå i 10 år uden at røre dem med en ÅOP på knap 0,2 % på Nordnet.dk

Fik heldigvis 5 gode år med minusrente, inden at ydelsen nu stiger 5 gange.

Det tager jeg med sindsro, med mindre det viser sig at jeg tog fejl om 5 år :)

Det er lige før jeg er glad for lagerskatten.

Når det går godt betaler jeg ved kasse 1 af en fiktiv kursgevinst, og når det går skidt får jeg et klækkeligt fradrag for et fiktivt kurstab.

2024 har været så skidt i C25 at jeg formentlig får min stigning i ydelsen betalt af et fradrag for kurstab i 2024.

Gynger og karruseller :)

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet

Nej i dag var porteføljen - justeret med genkøb - positiv. Lagerbeskatning - hvad har du investeret i, med mindre det er pensionskonti, som er lagerbeskattede.

Skrevet
  • Author
23002024 skrev, for 19 minutter siden:

Nej i dag var porteføljen - justeret med genkøb - positiv. Lagerbeskatning - hvad har du investeret i, med mindre det er pensionskonti, som er lagerbeskattede.

Jeg har investeret i C25 indekset som bliver lagerbeskattet og ikke realisations beskattet.

Hvilket gør at jeg betaler skat af en u-realiseret kursgevinst selvom jeg ikke sælger.

Men jeg får også fradrag for et u-realiseret kurstab selvom jeg ikke sælger.

Sådan har jeg gjort i 5 år til nu og jeg tænker at jeg fortsætter 5 år endnu.

Fordi at det ret beset er for lånte penge jeg gør det, så sørger jeg for at jeg når som helst kan indfri det fulde lån hvis jeg vil.

Hvis det var opsparede frie midler ville jeg nok være mere risikovillig, men når det ikke er det så tør jeg ikke.

Ville bare have friværdi ud af mine mursten, så jeg kan disponere pengene mens jeg stadig lever.

På den måde kan jeg tage stilling hvert 5 år når lånet får ny ydelse om jeg vil beholde det eller ikke.

Det kan jeg også fra dag til dag fordi jeg ikke har brugt, men har investeret pengene så hovedstolen forbliver intakt.

Så får det vise sig om afkastet bliver så jeg tør bruge det før jeg går på pension om 8,5 år?

Når man som jeg købte i København for 30 år siden har jeg haft medvind på boligmarkedet.

Selvom jeg bor på 58 kvm :)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet

Ok - tak for svaret - så noget indeks eller etf. Jeg er lidt tættere på pensionsdatoen - hvad det så indebærer. Min situation er nok snarere en realisation af nogle af matriklerne, men det danske aktiemarked har generelt været skidt i 2024 - Q4 meget nervøst. Jeg er kun lige i plus i 2024.

Skrevet
  • Author
23002024 skrev, for 50 minutter siden:

Ok - tak for svaret - så noget indeks eller etf. Jeg er lidt tættere på pensionsdatoen - hvad det så indebærer. Min situation er nok snarere en realisation af nogle af matriklerne, men det danske aktiemarked har generelt været skidt i 2024 - Q4 meget nervøst. Jeg er kun lige i plus i 2024.

Det er tankevækkende at hvis jeg forbliver i arbejde resten af tiden til jeg kan gå på pension?

Så vil jeg i kraft af min friværdi i en i princippet gældfri bolig have omsættelige aktiver for det dobbelte af den pensionsopsparing som det har taget mig 40 år at spare op.

Men det betyder så også at jeg skal sælge og flytte til provinsen på et tidspunkt, hvis jeg vil have hele formuen i frie midler som pensionist.

Havde jeg siddet til leje de sidste 30 år ville huslejen have været 2 - 3 gange den boligudgift jeg har i dag i en tilsvarende ejerbolig.

Og jeg ville som pensionist have det halve at gøre godt med, end det som det ser ud til at det kan ende med at jeg har.

Om alt går vel, får se!

Hensigten er at rub og stub skal bruges hvis jeg lever længe nok og har helbredet til det.

Hvis ikke det lykkes så har jeg skrevet testamente, da jeg ingen nære arvinger har.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Skrevet

for mig er det sort snak

Skrevet

@acerenig, eller jeg kan ikke få ondt i røven af spekulanter, det er da også forfærdeligt, at man kun har tjent…… nå, lad dem om det

Skrevet

Novo-aktier er lige nu på tilbud, så det er bare om at købe flere af dem.

Skrevet
  • Author
Landsbytossen skrev, for 3 timer siden:

Novo-aktier er lige nu på tilbud, så det er bare om at købe flere af dem.

Så længe du ved at du ikke kan blive nødt til at sælge en aktie igen som du køber der er i bund, men du kan vente med at sælge igen så længe det skal være.

Så er sandsynligheden for at du langsigtet kan hente en gevinst ved salg igen, størst des længere du kan vente på at en aktie igen stiger i værdi.

Men det er en risikabel strategi hvis du ikke har råd til at følge den, men skal bruge penge igen for tidligt inden at aktien stiger i værdi igen.

Jeg læste at hvis du havde købt Novo aktier et bestemt årstal og havde beholdt dem i 20 år så havde de steget 400 % i værdi.

Men alt handler jo om timing og held, historiske fakta er ingen garanti for at de gentager sig bare du venter længe nok.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet

En af de få fordele ved at være kronisk på røven er at man ikke har den slags luksusproblemer... ;)

Langt størstedelen af formuen er kneppet væk og jeg fortryder intet da investeringen har givet et uvurderligt afkast :wub:

Skrevet
Refresh skrev, Lige nu:

En af de få fordele ved at være kronisk på røven er at man ikke har den slags luksusproblemer... ;)

Langt størstedelen af formuen er kneppet væk og jeg fortryder intet da investeringen har givet et uvurderligt afkast :wub:

DET er det mest filosofiske jeg har hørt i år :lol:

Og for en gangs skyld er jeg fuldstændig enig med dig :P :D

Skrevet
  • Author
Refresh skrev, for 33 minutter siden:

Lyder helt fornuftigt :)

Selv prøver jeg at se de lyse sider af at jeg pt er impotent efter min operation for Prostatakræft.

Fik en nervebevarende operation, så på sigt er der måske håb?

Men det giver jo et økonomisk overskud, der kan disponeres til andre formål end købesex så længe det står sådan til.

Tænk hvilke andre oplevelser jeg også kan få for de penge i det nye år, det glæder jeg mig til :)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 3 minutter siden:

Tænk hvilke andre oplevelser jeg også kan få for de penge i det nye år, det glæder jeg mig til :)

Du skal i hvertfald bare give den gas! :)

Glæder mig til at høre om dine oplevelser - bare alt andet end aktier - det forekommer mig lidt tørt og usexet :lol::P

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 7 minutter siden:

Lyder helt fornuftigt :)

Selv prøver jeg at se de lyse sider af at jeg pt er impotent efter min operation for Prostatakræft.

Fik en nervebevarende operation, så på sigt er der måske håb?

Men det giver jo et økonomisk overskud, der kan disponeres til andre formål end købesex så længe det står sådan til.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Har godt fulgt med i dine opdateringer.

Håber det bedste for dig og at du finder noget meningsfyldt at bruge skejserne på. :)

Skrevet
  • Author
Needy skrev, for 12 minutter siden:

Glæder mig til at høre om dine oplevelser - bare alt andet end aktier - det forekommer mig lidt tørt og usexet :lol::P

Det bliver sandsynligvis noget med billetter til opera til 800 kr +/- , god mad og vin efter til 1500 til 2000 kr.

Helst kl 15 forestillinger i weekenden, så kan  vi spise godt efterfølgende.

Timeprisen er lavere end for købesex.

Sig til hvis I vil med :)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet
Needy skrev, for 4 minutter siden:

Er du fars lille frække kurtagesats? :P

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 2 minutter siden:

Det bliver sandsynligvis noget med billetter til opera til 800 kr +/- , god mad og vin efter til 1500 til 2000 kr.

Helst kl 15 forestillinger i weekenden, så kan  vi spise godt efterfølgende.

Timeprisen er lavere end for købesex.

Sig til hvis I vil med :)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Fra den ene type skrigende kvindfolk til den anden ;)

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 20 timer siden:

Det tager jeg med sindsro, med mindre det viser sig at jeg tog fejl om 5 år :)

Det går op og ned, og de skal nok komme op igen….. men jeg indrømmer, at jeg også lige skulle synke en ekstra gang i går :o Som det ser ud nu ender jeg året i et lille plus, men stadig større end den rente jeg havde fået, hvis de havde stået i banken. Og det på trods af et lille eventyr med Fisker…. 

Skrevet
Refresh skrev, for 1 time siden:

Er du fars lille frække kurtagesats? :P

Nope skatter - jeg er mors lille renteafkast :P

Skrevet

Nu har jeg ikke selv aktier , men det er da ikke utænkeligt , at vores pensionskasser ligger inde med nogle af de aktier , som er faldet .....

Skrevet
  • Author
Vendelboen skrev, for 28 minutter siden:

Nu har jeg ikke selv aktier , men det er da ikke utænkeligt , at vores pensionskasser ligger inde med nogle af de aktier , som er faldet .....

Det gør de forhåbentlig, det er jo ligesom deres opgave at investere på vores vegne med et perspektiv for den enkelte på 40 år fra start til slut.

Der skal tages risici hver dag for at det i det lange løb giver det bedst mulige afkast.

Det er bare de færreste af os der kan have så lange briller på fra vi fylder 18 når vi investerer på egne vegne.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet

Hm…..

Jeg pensionerede mig selv for 5 år siden, som 62 årig.  Eller stod af hamsterhjulet, som man også kan kalde det. Ingen efterløn eller anden offentlig forsørgelse.

Min formue er fordelt med 1/3 i en pensionsordning med garanteret udbetaling

1/3 i En betalt ejendom, som jeg og min kone bor i

og 1/3 i aktier, som jeg forvalter sammen med en “private banker” i Nordea

Jeg har fået udbetalinger fra 2 ratepensioner i 5 år, men over de samme 5 år er den samlede formue steget ganske pænt (over 1 mio). Dels aktieafkast og dels stigning i ejendommens værdi.

Jeg bruger stort set hvad det passer mig og gætter på, at formuen er ret intakt når jeg dør. Det er ikke en plan eller en strategi, men mere resultatet af at jeg ikke kun har “lagt til side” men aktivt fulgt rådet: Du skal arbejde for penge nu, men du skal også sikre dig at penge arbejder for dig, for du bliver jo ikke ved med at kunne arbejde.

Så der er investeret i “investeringsobjekter” der enten stiger eller giver afkast.

2024 har været et fint aktiår for mig. Jeg ligger nok lidt over 1% i omkostninger på portefolie pasning/styring, men det betaler sig.

Om det er sexet? Pigerne tager i hvert fald gerne imod penge der er tjent på aktier:wub:

En ting jeg tit har tænkt på er om pigerne har en “exit plan”. Jeg har aldrig spurgt nogen - for det er jo ikke sexet, men for pokker hvor ville det være godt, hvis de investerer i aktiver der giver afkast på sigt.

Redigeret af Slowman

• 2 weeks later...
Skrevet
Refresh skrev, den 21.12.2024 at 19:56:

Det siger nok mere om dit behov for, at forbruge end din økonomiske formåen. De sidste 10 år har jeg spenderet alt for meget på denne hobby- for 11 år siden var den ukendt. Hvis jeg havde gjort som - for 11 år tidligere - så havde min økonomiske status nok været + 5 millioner. Sådan er der jo så meget - der er nok nogle skohandlere og taske butikker der har nydt godt af det. For mit vedkommende - så er der mange besøg der har efterladt en tom fornemmelse, når besøget var afsluttet. Hvis alle dine besøg har beriget dig - så hatten af for det. Det er ikke sket for mig - men som på aktiemarkedet - hvis der er gevinst 2 ud af 3 gange - så er det fint.

Redigeret af 23002024
Lidt extra

Skrevet
Slowman skrev, den 22.12.2024 at 12:56:

1/3 i En betalt ejendom, som jeg og min kone bor i

og 1/3 i aktier, som jeg forvalter sammen med en “private banker” i Nordea

Om det er sexet? Pigerne tager i hvert fald gerne imod penge der er tjent på aktier:wub:

En ting jeg tit har tænkt på er om pigerne har en “exit plan”. Jeg har aldrig spurgt nogen - for det er jo ikke sexet, men for pokker hvor ville det være godt, hvis de investerer i aktiver der giver afkast på sigt.

Der er nogle af de piger (+300) jeg har mødt de sidste 10 år, der har en tilbagetrækningsplan - eller for hvem det lykkes. De fleste af dem ser tilværelsen som GP som en midlertidig fase,, men alt for mange bruger indtjeningen på luksusforbrug. Så de er nok ikke så forskellige fra gennemsnitsbefolkningen i DK - bortset fra deres erhverv. Kineseren i Rødovre var meget pekuniær i sin færden - jeg husker, at hun spurgte mig om BTC - dengang havde den lige rundet 1000 dollar. Hun lagde mig bekendt en god del af sin opsparing i den. Hun forærede ikke meget væk ;) 

Skrevet
23002024 skrev, for 10 timer siden:

Det siger nok mere om dit behov for, at forbruge end din økonomiske formåen. De sidste 10 år har jeg spenderet alt for meget på denne hobby- for 11 år siden var den ukendt. Hvis jeg havde gjort som - for 11 år tidligere - så havde min økonomiske status nok været + 5 millioner. Sådan er der jo så meget - der er nok nogle skohandlere og taske butikker der har nydt godt af det. For mit vedkommende - så er der mange besøg der har efterladt en tom fornemmelse, når besøget var afsluttet. Hvis alle dine besøg har beriget dig - så hatten af for det. Det er ikke sket for mig - men som på aktiemarkedet - hvis der er gevinst 2 ud af 3 gange - så er det fint.

Jeg ville på ingen måde bytte det jeg har fået ud af købesexen for 5 mio. eller for den sags skyld det tidobbelte...

Selvfølgelig er det langt fra alle møder der er lige berigende, men jeg tror kun jeg har haft en håndfuld intetsigende oplevelser. Resten har enten været dejlige, sjove eller udviklende og med indtil nu 5 kvinder er der opstået magi og reelle relationer.

Mødet med de 5 kvinder har givet mig adgang til helt nye dimensioner af følelser og nydelse og jeg har bl.a. udviklet mig til at være polyamorøs, hvilket var meget fjernt for mig for bare 2 år siden.

Det har kort og godt ændret mit liv og gjort mig til et helt andet og meget lykkeligt menneske. Alle de materielle drømme og ønsker jeg havde før er væk og jeg bruger så meget tid og energi som muligt på at udforske min nydelse og kapacitet til forelskelse og kærlighed.

Jeg havde aldrig troet at man kunne finde de ting jeg har fundet igennem købesex, men på trods af at jeg har mødt en del kvinder på mere almindelige vilkår, så er mine 5 muser alle fundet i branchen.

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.