Hop til indhold

Hvad er utroskab?

Featured Replies

Skrevet

I Asien har folk ihvertfald en meget liberal holdning, som vi kunne lære en del af.

Skrevet

Utroskab er så snart du overskrider din partners grænser.

Nu vover jeg pelsen, men jeg er sikker på der nok skal være nogen derude, som hellere vil have at deres mand går til en prostitueret fremfor at knalde sekretæren eller hvad folk nu ellers gør.

Siger ikke det er et flertal, langt fra.

Den holdning de har i Japan, er os blevet nævnt i interview med kvinder fra bl.a USA.

Men faktisk en interessant video.

Skrevet

at din pik bliver berørt eller rører et andet menneske end din partner, uden partnerens accept,  er utroskab

Redigeret af godsd

Skrevet

Det er jo personlige holdninger, hvad der er utroskab i min verden, er det nødvendigvis ikke i andres

Skrevet
blink skrev, for 51 minutter siden:

Det er jo personlige holdninger, hvad der er utroskab i min verden, er det nødvendigvis ikke i andres

Ja , så en i en længere periode , som var i et åbent forhold. Nu blev hun gift med partneren, vi bollede på hendes polterabend, og nu vil hun ikke ses mere. Det er en helt anden opfattelse end min af hvad utroskab er. Den psykologiske og følelsesmæssige utroskab er måske endnu sværere at definere .

Skrevet

I min optik det sekund en relation til en anden end ens partner, udvikler sig til mere end venskab. Om det så blot er flirtende beskeder. 

@Den Anonyme

Enig. Tænker nogen (er fåtal)  vil ha nemmere ved at tilgive købesex hvor der ikke ikke er følelser til en anden person. Ofte er købesex jo den bedste af de dårlige løsninger, for at forblive i forholdet. Hvis der først er følelser for en anden, en konkurrent, en risiko for at partneren vælger den anden er situationen meget værre. 

Skrevet

Et interessant emne!

For mig er utroskab  grundlæggende - at man ikke er ærlig. Både hvad intimitet angår men også seksuelt.

Jeg tror at meget vil kunne tilgives - selvfølgelig afhængig af situationen.

Skrevet

I mine øjne er det utroskab, når man har behov for at lyve eller ikke fortælle alt…. Det utroværdigheden i ens agenda der gør at det bliver til et sårende element. At man troede man kunne stole på en person, der viser sig at lyve:ph34r:

Skrevet
Jernsvinet skrev, for 9 timer siden:

I Asien har folk ihvertfald en meget liberal holdning, som vi kunne lære en del af.

Jeg er nu ikke enig i at vi kan lære ret meget godt fra Asien, når det handler om forholdet mellem mænd og kvinder. Den “liberale holdning” er vist meget ensidig. 

Utroskab er når man har sex med andre end sin faste partner, hvis man har aftalt/lovet ikke at have det.

En langt mere interessant debat kunne være i hvilket omfang utroskab er eller kunne være tilgiveligt.

Skrevet

For det første nok det mest vanvittige spørgsmål at spørge om, lige præcist på dette forum. 
Hvor der er et helt anden moral kodex end resten af samfundet. Sorry too say 

når det er sagt, så er utroskab når man overskrider sin partners følelsesmæssige grænser, og bryder den gensidig tillid. Der burde være i et sundt forhold. 
det er kun ok og ikke utroskab hvis begge er enige om det er ok at være sammen med andre. 
og ikke nogen undskyldninger eller grænseflader det gør  det ok. 

Skrevet
Larschristian skrev, for 1 time siden:

For det første nok det mest vanvittige spørgsmål at spørge om, lige præcist på dette forum. 
Hvor der er et helt anden moral kodex end resten af samfundet. Sorry too say 

når det er sagt, så er utroskab når man overskrider sin partners følelsesmæssige grænser, og bryder den gensidig tillid. Der burde være i et sundt forhold. 
det er kun ok og ikke utroskab hvis begge er enige om det er ok at være sammen med andre. 
og ikke nogen undskyldninger eller grænseflader det gør  det ok. 

Et held du ikke er Jesus. Han er mere tilgivende :rolleyes: god jul

Det var derfor jeg skr3v tilgiveligt og ikke undskyldeligt eller acceptabelt. Bare tilgiveligt

Redigeret af Slowman

Skrevet
Slowman skrev, for 7 minutter siden:

Et held du ikke er Jesus. Han er mere tilgivende :rolleyes: god jul

Det var derfor jeg skr3v tilgiveligt og ikke undskyldeligt eller acceptabelt. Bare tilgiveligt

Nu var mit skriv ikke decideret møntet på dig. 
men gav mit besyv med hvad jeg synes. 

tilgiveligt hmm,kan man blive ved at få tilgivelse for noget man ved såre ens partner. 
Så bliver man bare ved fordi det er tilgiveligt. 
men hvor mange gange er det tilgiveligt 1-2-3-4-5, 

Jesus nej det er jeg godt nok ikke. Og skal heller ikke tilgive nogen. 

Skrevet

Utroskab betyder for nogen at have sex udenfor ægteskabet - for andre betyder det at gøre noget, man godt ved er forkert over for sin partner.

Det kan ikke defineres generelt som en bestemt handling, og så alligevel: Man ved godt, når man er det :wacko:

Så mærk selv efter, og lad andre om deres :wub:

Skrevet

Hvad er utroskab? For mig ligger det lige til højrebenet - det er når man ikke længere er tro mod sin partner og de præmisser ens forhold er bygget på.

Hvis ikke man holder sig inden for de rammer, som man har bygget et forhold op på, så er man utro i mine øjne.

Har man ikke taget snakken med sin partner om hvad disse præmisser er, så bør man - i mine øjne - antage at det er de klassiske rammer, som nok størstedelen er den vestlige verden lever under, der er gældende. Har man selv et andet behov end hvad der er "forventeligt", så er det ens eget ansvar at melde det ud over for sin partner.

Skrevet

Utroskab kan kun defineres subjektivt og er ikke "sådan og sådan basta bum"

For mig er utroskab når den ene skjuler noget for sin partner, så er helt på linje med @Eventyrmanden her: Når man ikke er tro mod sin partner. Så for mig starter utroskaben allerede der og ikke først ved fysisk handling :)

Skrevet

Er uenig med @Jernsvinet i at vi kan lære en masse af Asien og nok særligt Japan som videoeksemplet gør. 

Netop Japan er notorisk kendt på et at være et samfund hvor man lægger låg på sine følelser og ikke viser dem offentligt til et punkt hvor det usundt bobler op og ender i mange selvmordsforsøg i landet.

Så er det også en smule unuanceret også at videoen kun hører perspektivet på hvad der er eller ikke er utroskab udelukkende fra Japanske glædespigers synspunkt. 

Man skulle måske tro at kvinderne og mændene i forhold der udsættes for utroskab havde noget vigtigt input til den definering der måske burde vægtes også ;)

Sat lidt på spidsen svarer videoen jo til at sætte bankrådgivere der har hjulpet klienter med at få penge i skatteskjul eller hvidvasket penge foran et kamera og så spørge dem om hvordan de definerer hvornår der er tale om økonomisk kriminalitet. :P Bevares svarene er sikkert underholdende og meget kreative men nuanceret og brugbar som en standard i samfundet mere bredt er de næppe. :lol:

Jeg føler mig meget på linie med @Needy, @SiaUngQ, @Eventyrmanden, @Larschristian & @Pianistinden 

Når man lyver om det, holder det skjult & hemmeligt for sin partner så er det utroskab og om du knepper som kaniner, kysser passioneret med nogen,  eller flirter på smser er ikke afgørende det er det at du gør det bag partnerens ryg der gør at bedraget føles som utroskab og som kan ødelægge forholdet. 

Skrevet
Slowman skrev, for 12 timer siden:

Utroskab er når man har sex med andre end sin faste partner, hvis man har aftalt/lovet ikke at have det.

Enig.
Tror det er bedst med en definition der er så klar som mulig.
Også fordi der er jura i begrebet ... 

Slowman skrev, for 12 timer siden:

En langt mere interessant debat kunne være i hvilket omfang utroskab er eller kunne være tilgiveligt.

Også enig
Og en dialog omkring hvordan man kan håndtere utroskab i det hele taget, og komme videre på den ene eller anden måde.
Det er vigtigt, især i skilsmissesituationer hvor der er børn involveret,
Der kan være mange, både følelsesmæssige og praktiske, hensyn ud i alle retninger.
Desuden er der meget stor forskel på hvordan forskellige mennesker reagerer følelsesmæssigt på utroskab (sex med andre)

Dillermand Junior skrev, for 2 timer siden:

Man skulle måske tro at kvinderne og mændene i forhold der udsættes for utroskab havde noget vigtigt input til den definering der måske burde vægtes også ;)

Jeg har været udsat for utroskab.
Men jeg tror situationerne er så forskellige at det er svært at lære af hinanden.
Også fordi emnet er eet af de mest rasende følsomme ... 

Redigeret af sneræven

Skrevet

For mig er det utroskab hvis man fortier noget, som ens partner vil blive ked af at få at vide!

Fuldstændig ligegyldigt om det er sex, druk, stoffer, investeringer (for fælles midler) eller hazardspil.

Troskab handler om ærlighed og om at møde livets udfordringer sammen. 

Skrevet

Utroskab er en såkaldt direkte skilsmissegrund og foreligger, når en gift person frivilligt har sex med en anden person end ægtefællen uden ægtefællens accept.

Skrevet
ErnstOle skrev, for 1 time siden:

Utroskab er en såkaldt direkte skilsmissegrund og foreligger, når en gift person frivilligt har sex med en anden person end ægtefællen uden ægtefællens accept.

Interessant nok, så er fuldskab en formildende omstændighed i loven, som kan gøre at man ikke kan blive skilt med det samme...

Det siger lidt om hvordan normer og opfattelser ændrer sig over tid.

Skrevet
Refresh skrev, 1 time siden:

Interessant nok, så er fuldskab en formildende omstændighed i loven, som kan gøre at man ikke kan blive skilt med det samme...

Det siger lidt om hvordan normer og opfattelser ændrer sig over tid.

Hvor står det henne?

Skrevet
ErnstOle skrev, for 3 timer siden:

Hvor står det henne?

Godt spørgsmål!

Der var en på FB der sendte et link til lovteksten hvor det stid, men nu kan jeg da ikke lige finde det...

Kan tænkes at han har linket til ældre lovtekst.

Skrevet
Refresh skrev, for 6 minutter siden:

Godt spørgsmål!

Der var en på FB der sendte et link til lovteksten hvor det stid, men nu kan jeg da ikke lige finde det...

Kan tænkes at han har linket til ældre lovtekst.

Okay, for jeg tror ikke at det er formildende i en skilsmissesag om utroskab at have været beruset, medmindre der er tale om at vedkommende har været utilregnelig på grund af alkoholindtag. 

Skrevet
ErnstOle skrev, for 6 timer siden:

Hvor står det henne?

I et svar fra Familieadvokaten står der: "Utroskab - også kaldet hor - defineres juridisk som et samleje, som en gift person vidende og frivilligt har med en anden person end sin ægtefælle. Der foreligges således ikke utroskab, hvis din hustru er blevet voldtaget eller udsat for ulovlig tvang. Der foreligger heller ikke utroskab, hvis din hustru var utilregnelig, f. eks. på grund af sindssygdom eller svær beruselse."

Det er formuleringen "vidende og frivilligt", der er i spil her.

https://familieadvokaten.dk/breve-500/b500-31.html

Skrevet
SweettieDK skrev, den 15.12.2024 at 09:43:

@Den Anonyme

Enig. Tænker nogen (er fåtal)  vil ha nemmere ved at tilgive købesex hvor der ikke ikke er følelser til en anden person. Ofte er købesex jo den bedste af de dårlige løsninger, for at forblive i forholdet. Hvis der først er følelser for en anden, en konkurrent, en risiko for at partneren vælger den anden er situationen meget værre. 

Helt enig.

Det er os det jeg skriver mellem linjerne. ^_^

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.