Hop til indhold
Signor Cuoco

Det er kønnede tider...

Recommended Posts

Dinosdk69 skrev, for 7 minutter siden:

Uha... Du mener vist forældre-jokes? ;)

Nej jeg mener helt bogstavligt det jeg skriver begrebet Far jokes / dad jokes 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Woke kulturen er jo en form for kulturel revolution. 

Som jeg ser det er vi altså i vesten midt i eller måske bare i den spæde start af en revolution indenfor kultur og samfund og ligestilling. 

Hvis man nu ser på woke som en revolution / omvæltning , ja så giver det mere mening for de der ikke kan se meningen. 

En revolution tager år at gennem føre,  og den vil kræve mange ofre. I dette tilfælde skal "ofre" ses i overført betydning da det jo ikke er en væbnet revolution. 

Men slutmålet skal man have sig for øje. Vi skulle jo gerne ende med et resultat som er bedre end før revolutionen.  Og det handler om mere lighed mellem kønnene. 

Så kan det da godt være der er noget der umiddelbart virker latterligt og tåbeligt undervejs og som man kan grine af. 

Men det er bare sådan det er med revolutioner. Vi må alle ofre noget. Vi må alle finde os i at vores livs anskuelser bliver udfordret og indimellem vendt på hovedet. 

Jeg kan også synes at det kan kamme over nogle gange. Og der er ting jeg bestemt ikke hilser velkomment under denne revolution. Eksempelvis når man prøver at ændre historien .  Jeg elsker historie .og gode historier/ fortællinger. Men de skal skildres historisk korrekt. Der var eks ikke en sort dronning i England i 1500 tallet eks . 

Jeg har levet i mange år uden at stille spørgsmål til sproget. Uden at tænke over hvor kønnet vores danske sprog egentlig er. 

Det er også lidt af en kamel for mig at sluge at indse at jeg har levet det meste af mit liv uden at skænke det en tanke hvordan vores sprog former og styrer den måde vi tænker på . Jeg har heller aldrig skænket det en tanke at der er nærmest kun findes statuer af mænd og ikke kvinder. Sådan var det bare. Jeg må nu indse at jeg ikke har været bevidst om de skjulte uligheder og uretfærdigheder der er i strukturen omkring os. Det at jeg først nu er blevet bevidst om det , kan jeg takke woke for. 

Så jeg hilser woke velkommen fordi det overordnede mål er lighed. Jeg hilser det velkomment også selvom jeg  udfordres af den .

Redigeret af Den lille frøken

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Den lille frøken

Hold da op et godt indlæg!
Jeg vil så sige, jeg er ikke helt enig med dig, på mange punkter.

I forhold til trådens emne:
Jeg tror ikke på, at det er særlig godt at ændre sproget bevidst, som redskab til at skabe forandring.
Jeg tror meget på dialog frem for debat.
Vi må prøve at forstå hinanden, og finde frem til løsninger, frem for at slå hinanden oven i hovedet.
Hvis man vil gennemføre forandringer ved at ændre sproget bevidst, er det skjulte formål ofte, at fratage modstanderen taleretten. Eller, det bliver i hvert fald resultatet.

Der er mange meget interessante paralleller mellem woke-bevægelsen og klimabevægelsen på den ene side, og ungdomsoprøret på den anden.
I halvfjerdserne var der netop tanker om at ændre samfundet gennem en revolution - det var langt mere gennemgribende end woke-bevægelsen -  og også dengang, med masser af forsøg på at skabe 'nysprog'.
Det gik helt galt, og resulterede faktisk i en mod-bevægelse, der var så stærk at den helt har kuppet vores måde at tænke på og se verden på i dag. ... 
Blandt andet fordi den pågældende modbevægelse var rigtig dygtige (faktisk professionelle) til at ændre sproget - ikke gennem tvang, men gennem langsom manipulation
Det er et stort emne, men jeg tror det er bedre at tage den dialog over PB, på grund af EG's regler ... 

Men jeg tror godt jeg kan nævne et lidt mere pudsigt eksempel på det med brug af et 'konstrueret' sprog.
Jeg har en ret excentrisk kammerat, og vi er begge interesserede i netop spørgsmål om fredelig sameksistens, og det at løse problemer gennem dialog.
Men min kammerat er lidt af en fantast.
Han var en overgang meget optaget af Marshall Rosenbergs ideer om girafsprog og ulvesprog.
Og e en del år, var det sådan at hver gang jeg prøvede at fremføre nogle pointer hvor jeg ikke var helt enig med ham - eller bare kom med eet eller andet argument - brølede han "DU snakker ikke GIRAFSPROG - du snakker ULVESPROG" hvormed diskussionen blev fuldstændig punkteret.

Jeg vil sige, jeg er på en del punkter på linje med Woke-bevægelsen, på nogle punkter fredsommelig uenig, og på enkelte punkter lodret uenig (det sidste jfr. det eksempel jeg lige skrev ovenfor)
Mange gange, forsøger man at udøve magt for at afskaffe magt og frigøre mennesker. 
Det er et paradoks, og man skal være meget opmærksom på det, tænker jeg.
Jævnfør udtrykket "Revolutionen æder sine egne børn".

I øvrigt er jeg på en måde selv i et hjørne af Woke / LBGT bevægelsen ... og i det handler også om en situation hvor jeg er fanget af at 'sproget skaber virkeligheden' .. det er et emne vi har diskuteret før, og vist ikke er h-e-l-t enige ... ;)


 

Redigeret af sneræven

Del dette indlæg


Link til indlæg

@sneræven

Jeg er holdt op med at gå op i om man er enig eller uenig eller om man har været det tidligere. Enhver har jo sin egen sandhed og så længe man skriver ud fra sit eget ståsted og ikke gør krav på den ultimative sandhed .

jeg har gennem årene ændret min meninger og synspunkter en del. Jeg synes og mener ikke det samme som for 20 år siden. Eller 10. Sådan kan ens sandhed jo også variere. Hvad der var sandt for mig for 10 år siden er ikke sandheden nu. 

mht woke. Om 10 år mener jeg måske noget andet. Men som det er nu synes jeg at det har et godt motiv , nemlig ligestilling og lighed. Det formål er jo godt. Men så er spørgsmålet bare om bevægelsen bliver kapret af de forkerte og æder sine egne som du skriver. Det ved vi først om lang tid. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den lille frøken skrev, den 16.4.2024 at 10:44:

 

Så jeg hilser woke velkommen fordi det overordnede mål er lighed. Jeg hilser det velkomment også selvom jeg  udfordres af den .

Du er go' frøken. Selv om "revolution" er et stærkt ord i sammenhænget. Jeg synes tit vi glemmer at vi lever i et digitalt samfund hvor debatten uhyre nemt bliver overheated, hadsk, nedladende og ... vælg selv adjektiv. Når vi sidder sammen og snakker på arbejde så er vi ikke altid ens, men vi bliver ikke aggressive og nedladende.

Ja sproget udvikles og det kan ingen rigtigt gøre noget ved. Uanset hvor grumpy old fart man er.

 

Den lille frøken skrev, den 16.4.2024 at 10:44:

Jeg elsker historie .og gode historier/ fortællinger. Men de skal skildres historisk korrekt. Der var eks ikke en sort dronning i England i 1500 tallet eks . 

Well, måske var der ikke en sort dronning i England, men der var temmelig mange sorte mennesker, og søde små sorte børn som de kongelige gav hinanden i gaver. Cirka 25-30 procenter af cowboyerne i Wild wild west var sorte, men det ser man jo ikke rigtigt i filmerne vel. Hvis nogen av John Wayne's filmer havde skildret historien korrekt så havde det blevet ramaskrig den gang. Vi skildrer historien på en måde som publikum kan klare, og temmelig sjældent skildres den fra andre perspektiv end magtens.

Men hver gang perspektivet skifter bare en lille bitte smule, så skal der råbes op om det. Ligesom i denne tråd.

Del dette indlæg


Link til indlæg
sneræven skrev, den 16.4.2024 at 11:56:

[…]
 

Jeg tror ikke på, at det er særlig godt at ændre sproget bevidst, som redskab til at skabe forandring.
Jeg tror meget på dialog frem for debat.
Vi må prøve at forstå hinanden, og finde frem til løsninger, frem for at slå hinanden oven i hovedet.
Hvis man vil gennemføre forandringer ved at ændre sproget bevidst, er det skjulte formål ofte, at fratage modstanderen taleretten. Eller, det bliver i hvert fald resultatet.

[…]

Det her slår mig som, ja, undskyld, men noget vrøvl?

Hvis vi ikke bevidst, altså i enighed, kan ændre sproget og dermed ændre tankegangen, hvad kan vi så?

Og igen: hvad er baggrunden for, at vi ikke kan ændre sproget? Jeg frygter lidt, at svaret vil være, at det er der “mange” (underforstået mere forstokkede og ikke så åbensindede som “os”), der ikke vil kunne kapere. Men det viser jo netop styrken i sproget, og det sætter også problemet på spidsen; for problemet er jo netop, at der er en stor gruppe, som slet ikke kan se problemet, fordi det ikke rammer dem (eller nærmere fordi en rimelig ændring netop vil ramme dem og deres privilegier).

Hvis du modsætter dig, at man bevidst kan ændre sproget, med det argument, at det er at fratage modstanderen taleretten, jamen så er det da en indrømmelsessag, at “kampen” bliver ført på ulige vilkår! 

Redigeret af Svendsenaalborg

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...