Hop til indhold
Obersten

Digitaliseringen og vores hobby / Fremtiden!

Recommended Posts

Opretter denne tråd som et velment indlæg og for at ikke afspore en anden tråd. Beklager der er elementer af “politik” har virkelig forsøgt at holde det til pointen. Mods må straffe mig hvis det er over kanten. 

Digital valuta og kontantløse samfund er trenden, om man vil det eller ej. Hvad det betyder for netop denne branche hvor anonymitet er vigtigt er noget jeg ser igen og igen nævnt som et problem og forståeligt nok.

Seneste udvikling er afvikling af 1000 kr seddel (det stopper ikke der) MobilePay afskaffer anonymitet og bliver udskammet med banker er de “onde” (er de også). MEN!, det er altså ikke bankernes skyld, vores politikere er stålsat for at indføre digital valuta i sin helhed og afskaffe kontanterne for at opnå total kontrol. Se bare loven om digitale kasseapparater. Det er pga af sorte penge “siger de”. Nej nej nej, det handler om at alle skal spores ned til mindste øre. 
 

Kontanter er anonymitet, bank transaktioner vil altid være det modsatte. Nogen søger derfor mod løsninger som revolut, swipe osv., og det er kernen i dette indlæg. Disse løsninger er kun midlertidige, ingen myndigheder tillader virksomheder i at operere uden 100% sporbarhed. 
 

Hvad kan man så gøre? - Hvis man ikke allerede har sat sig ind i krypto valuta så vil jeg anbefale man begynder at gøre det. Der er mange faldgrupper, mange plantenslagere osv derude og det sidste man vil, er at lave fejl i et ureguleret univers i desperation. Dette vil være den sidste mulighed man har for at bevare sin anonymitet både som GP og som kunde uden at skulle tilbage til at handle med ris, pasta, 400g hakket flæsk og “you name it”
 

Jeg skriver alt dette som et venligt råd, jeg linker ikke til noget og anbefaler ingenting for netop blot at så en tanke til dem som godt kan se hvad klokken har slået og set den uundgåelige retning det tager. “Google is your friend” for dem der godt vil lære om emnet før man desperat må til det. Det er kun et spørgsmål om tid. 
 

God aften. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Panda

En af grundene til at mange trods alt godt kan lide banker er, at de kan hjælpe med at føre penge tilbage, hvis man for eksempel har betalt for en vare, man ikke har fået.

Med kontanter og cryptovaluta fanger bordet når pengene er afleveret. Så har man nul chance for at få pengene tilbage.

Men jeg kan godt se at der lige præcis på 'vores' område kan være ganske særlige ønsker om diskretion. Mit bud er at bankerne ikke forsvinder, og at cryptovaluta 

aldrig slår igennem som generelt betalingsmiddel i Danmark.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kan løsningen ikke blive at begynde på at hæve fremmed valuta i euro eller dollar, og så må begge parter acceptere at handle i fremmed valuta.

Noget om snakken er der vel om sorte penge i branchen, og alle andre fornøjelser som sorte penge bliver brugt til.

Læste at der bestod et tidsmæssigt sammenfald med finanskrisen, hvor omsætningen hos gp faldt samtidig med at håndværkere mistede muligheden for at tjene sorte penge.

Kunder havde simpelthen ikke penge til at købe sort for.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Panda skrev, for 1 minut siden:

Men jeg kan godt se at der lige præcis på 'vores' område kan være ganske særlige ønsker om diskretion. Mit bud er at bankerne ikke forsvinder, og at cryptovaluta 

aldrig slår igennem som generelt betalingsmiddel i Danmark.

 

Klart det aldrig bliver samfundsstandarden, men mon ikke det bliver den eneste anonyme metode i dette univers på sigt. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 2 minutter siden:

Kan løsningen ikke blive at begynde på at hæve fremmed valuta i euro eller dollar, og så må begge parter acceptere at handle i fremmed valuta.

Det er en stakket frist. Digital valuta er på tegnebrættet globalt. Dette er ikke et dansk fænomen kun. 
 

Springer emmet sorte penge over, mit afslappede forhold til det er for hård kost for nogen :-D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Panda

Jeg tror at alle betalinger i fremtiden kommer til at foregå på mobiltelefonen, og at intet bliver anonymt.

Men der skal nok være mulighed for at maskere hvad man bruger penge på, trods alt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men hvis flere begyndte at bruge kontanter noget mere, så bliver de også sværere at afskaffe.

Jeg er gået over til at hæve kontanter hver måned, og jeg handler kun med kontanter i butikker. Er da også blevet ringet op af banken hvor jeg blev spurgt, hvorfor jeg hæver 15-16 kilo om måneden - og måtte så fortælle dem,  at jeg købte sex for ham - ha-ha - tror sgu bankdamen rødmede.

Men spøg til side - jeg bruger faktisk færre penge på indkøb, når jeg handler kontant - og så er der jo lidt flere penge til det sjove ... :) 

Redigeret af sunny

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror nu der går mange år før euroen er væk som gangbar mønt. Tyskerne er milevidt fra at ville gå den vej. Selv når det sker, skal det nok være muligt at betale med alskens digitale løsninger - nogle mere anonyme end andre. Jeg har personligt intet problem med sporbarheden/anonymitet - jeg er single, og ville på mange måder faktisk være glad for øgede digitale muligheder. Det er ligefør det er mere bøvlet at få lov at hæve kontanter i et vidst omfang. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Elprebsi skrev, for 6 minutter siden:

Jeg tror nu der går mange år før euroen er væk som gangbar mønt. Tyskerne er milevidt fra at ville gå den vej. Selv når det sker, skal det nok være muligt at betale med alskens digitale løsninger - nogle mere anonyme end andre. Jeg har personligt intet problem med sporbarheden/anonymitet - jeg er single, og ville på mange måder faktisk være glad for øgede digitale muligheder. Det er ligefør det er mere bøvlet at få lov at hæve kontanter i et vidst omfang. 

Lige indtil loven muligvis bliver ændret, og det bliver den svenske model som bliver indført. Hvor det også er ulovligt for svenskere at købe i lande hvor det ellers er lovligt.

At bruge kontanter i hverdagen, vil udskyde det, alt efter hvor mange som gør det. Jeg hæver kontanter hver måned og har aldrig hørt noget fra banken. Og at have kontanter visualiserer det meget bedre at man bruger penge, og hjælper på at holde styr på ens penge. Ihvertfald for mig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Panda skrev, for 10 minutter siden:

Jeg tror at alle betalinger i fremtiden kommer til at foregå på mobiltelefonen, og at intet bliver anonymt.

Men der skal nok være mulighed for at maskere hvad man bruger penge på, trods alt.

Alt digitalt er sporbart, slet ikke uenig. Sløring er meget præcist hvad man opnår via krypto som et digitalt alternativ. Ingen hemmelighed jeg det anstrengt med at visse forretninger (som dette) er for let tilgængeligt. :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Elprebsi skrev, for 11 minutter siden:

Jeg tror nu der går mange år før euroen er væk som gangbar mønt. Tyskerne er milevidt fra at ville gå den vej. Selv når det sker, skal det nok være muligt at betale med alskens digitale løsninger - nogle mere anonyme end andre. Jeg har personligt intet problem med sporbarheden/anonymitet - jeg er single, og ville på mange måder faktisk være glad for øgede digitale muligheder. Det er ligefør det er mere bøvlet at få lov at hæve kontanter i et vidst omfang. 

Jeg kan ikke være mere enig. Der går sååååå mange år før end Spanien Italien og bare Tyskland er med. 
Men jeg er ved også godt at hvis vi hæver 200 Euro hver uge får vi en opringning fra banken. 
Så jeg er lidt bekymret om hvorlang tid vi kan hæve Euro i bank automaten 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Elprebsi skrev, for 17 minutter siden:

Jeg tror nu der går mange år før euroen er væk som gangbar mønt. Tyskerne er milevidt fra at ville gå den vej. Selv når det sker, skal det nok være muligt at betale med alskens digitale løsninger - nogle mere anonyme end andre. Jeg har personligt intet problem med sporbarheden/anonymitet - jeg er single, og ville på mange måder faktisk være glad for øgede digitale muligheder. Det er ligefør det er mere bøvlet at få lov at hæve kontanter i et vidst omfang. 

Du skal sætte dig ind i emnet og tænke det til ende. De skal nok presse det igennem uanset hvor meget vi så spræller og spjætter. Der er masser af stof om det ;-)

https://www.ecb.europa.eu/home/search/html/central_bank_digital_currencies_cbdc.en.html
 

Med kommentaren om at tænke til ende skal du overveje hvad man reelt kan når alt er digitalt og hver en krone/euro er programmerbar. Penge kan øremærkes, udløbsdato kan påstemples (anden form for at tvinge forbrug igang) osv osv. Igen oplægget er for dem som gerne vil bevare deres anonymitet og frihed for at alle kan snage helt ind i ens sexliv og mangel på samme :-)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Panda

Grunden til at anonymitet forsvinder i fremtiden er, at anonymitet først og fremmest er godt for dem, der har noget at skjule. 

Og dem der har noget at skjule foretager sig noget de ikke burde. Og den slags går virkelig ikke i vores meget moralske verden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
sunny skrev, for 26 minutter siden:

Men hvis flere begyndte at bruge kontanter noget mere, så bliver de også sværere at afskaffe.

Send lige noget af din optimisme min vej :-)

Jeg tror desværre det presses igennem om man vil det eller ej. Se bare nem-id, mit-id, digital post osv osv. De ældre der ikke kan virker ikke til at bekymrer nogen som et eksempel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Panda skrev, for 1 minut siden:

Grunden til at anonymitet forsvinder i fremtiden er, at anonymitet først og fremmest er godt for dem, der har noget at skjule. 

Og dem der har noget at skjule foretager sig noget de ikke burde. Og den slags går virkelig ikke i vores meget moralske verden.

Hvis du ikke har noget at skjule, så kan du skrive navn, adresse og fødselsdato nedenfor :-) 

Køber ikke det argument, alle har ret til privatliv i min optik.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Panda

Jeg er tydeligvis ikke tilhænger af en meget moralsk verden ... jeg har masser at skjule. I den virkelige verden er jeg ikke en panda.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Panda skrev, for 16 minutter siden:

Jeg er tydeligvis ikke tilhænger af en meget moralsk verden ... jeg har masser at skjule. I den virkelige verden er jeg ikke en panda.

Havde jeg godt gennemskuet, men mon ikke der findes en eller to herinde med den holdning, så mit svar var at være på forkant :-)

Jeg er heller ikke Oberst, eller er ej? B)

Redigeret af Obersten
Stavefejl

Del dette indlæg


Link til indlæg
Obersten skrev, for 13 minutter siden:

Havde jeg godt gennemskuet, men mon ikke der findes en eller to herinde med den holdning, så mit svar var at være på forkant :-)

Jeg er heller ikke Oberst, eller er ej? B)

- du kan være hvad du vil for min skyld ?!?!     -        bare du ikke er som Oberst Hachel i Matador :):)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tænker at det nok normalisere sig med tiden, ja lige nu presser nogen på for mere digitalisering, men den dag kommer hvor folk indser hvilke friheder de så giver køb på.

Og siden der er nogen mennesker der altid vil have et behov for at betale og modtage penge uden andre ved det, så vil der altid eksistere en måde at gøre det.

Og lige gyldigt hvad banker/politi/regering gør med penge, for at forhindre "kriminalitet" så vil disse forsøg som altid fejle, da de mennesker som har meget brug for at være anonyme er det uanset hvad man gør. (Jo mere man har at skjule, jo bedre er man gerne til det, eller nogen er)

Redigeret af Realist

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det her har vi snakket om tusindvis af gange af forskellige årsager.

Kontanter er på vej ud, men "cryptovaluta" er bestemt ikke løsningen. Man risikerer ret hurtigt at miste en masse penge fordi crypto-valutaer er notorisk ustabile. Den ene dag har man 1.000,- kroner i crypto, den næste er det nede på 700,- kroner og dagen efter igen på 1.200,- kroner. Det er supersmart som en investering, hvor man har tid til at vente til det helt rigtige øjeblik, men ligefrem at bruge dem til "fornødenheder og dagligdagsindkøb" er for ustabilt.

Fremmed valuta er også en dårlig idé for det koster penge at få ændret dem fra den ene møntfod til den anden. De eneste, der vinder på dét er vekslér-virksomheder, og det er alt for besværligt.

Hvis pigerne var smarte oprettede de en Stripe-konto og forskellige Payment-receivers på deres yderlser. Den er supernemt og ellers er det kun et spørgsmål om at betale den lokale IT-nørd til at gøre det for sig. Når man så har en kunde guider man vedkommende ind på en hjemmeside med alle Payment-Receiverne, og hjælper ham med at finde den rette "Pakke" som han vil bestille - og eventuelt ekstra-ydelser ved siden af. Efter han har prøvet det første gang så kommer det helt nemt og af sig selv for ham - det svarer lidt til at bruge MobilePay.

Og pigen kan med det samme se om hun har modtaget pengene eller ej på sin egen telefon.

Staten ved ingenting, og bankudtoget kan sige hvad som helst pigen ønsker at bruge.

Vi har snakket om det tusindvis af gange før herinde og hver gang har Jeg guidet folk i denne retning, men I bliver ved med at snakke om kontanter, fremmed valuta, udenlandske MobilePay-agtige ting og alt muligt andet, som enten koster ekstra at bruge eller kræver at pigen også har det - hvorimod alle har en internetbrowser på sin telefon og kan betale med Visa eller Master...

Jeg tilbød på et tidspunkt at lave disse "konsulent-sider" gratis til piger, men i fremtiden tager Jeg kassen for det.... kan sætte det op for en pige, der ønsker at være anonym (fordi det kan man ikke længere på MobilePay) og har besvær med at få danske kontanter sat i banken (tager sgu penge for det i fremtiden)....

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Obersten skrev, for 2 timer siden:

Dette vil være den sidste mulighed man har for at bevare sin anonymitet både som GP og som kunde uden at skulle tilbage til at handle med ris, pasta, 400g hakket flæsk og “you name it”

Ah inden vi nu maler fanden på væggen. Lovlig virksomhed eller ej, så er bankerne ikke glade for at røre vores branche, og endnu mindre kontanter. Ellers samarbejder jeg med de forkerte. Men der er andre muligheder end lige de risikable krypto. Eller ris, pasta og kød. 
Det er ærgerligt der er så meget snyd med de pay safe card. For brugt ærligt er de faktisk en go løsning. I forsøg på fremtidig kreativitet, undgår vi ikke det bliver mere besværligt. Men forslag: gavekort på beløbet til butikker, restauranter osv efter pigens ønske. Enten kan vi bruge dem på ting vi rent faktisk mangler, hvor gavekortet er gyldigt. Eller købe noget og levere det retur. Lig med penge på konto. 
Det bliver væsentligt sværere at lave regnskab. Men det er jo så et problem skabt fra toppen af “kransekagen”. Hvis de ikke vil samarbejde må de leve med de løsninger vi kan finde. Anonymitet til jeg gæster. Og et billede at gavekort med beløb til kvitteringer. 
De som er ligeglade pga single status osv. kan jo roligt mp, PayPal og andre løsninger. I hvert fald når de er tryg ved pigen ikke scammer eller afpresser efterfølgende. 

Redigeret af SweettieDK

Del dette indlæg


Link til indlæg
SweettieDK skrev, for 14 minutter siden:

 Men forslag: gavekort på beløbet til butikker, restauranter osv efter pigens ønske. Enten kan vi bruge dem på ting vi rent faktisk mangler, hvor gavekortet er gyldigt. Eller købe noget og levere det retur. Lig med penge på konto. 

Dét er godt nok noget af en omvej for at få udbetalt sine penge...

SweettieDK skrev, for 16 minutter siden:

De som er ligeglade pga single status osv. kan jo roligt mp, PayPal og andre løsninger. I hvert fald når de er tryg ved pigen ikke scammer eller afpresser efterfølgende. 

En Payment-Receiver er 100% anonym for alle andre end kortet man bruger og PayPal eller Stripe - og modtageren af pengene får kun en emailadresse, som iøvrigt ikke behøver være ægte eller overhovedet eksistere, når hun modtager pengene....

Men du har da ret i at bankerne ikke vil have noget med jeres branche at gøre - eller vil have at deres kunder hæver penge til at bruge jeres services... og konstant sætter hindringer i vejen, så der ér faktisk en grund til at male fanden på væggen

Del dette indlæg


Link til indlæg
SweettieDK skrev, for 12 minutter siden:

Ah inden vi nu maler fanden på væggen. Lovlig virksomhed eller ej, så er bankerne ikke glade for at røre vores branche, og endnu mindre kontanter. Ellers samarbejder jeg med de forkerte. Men der er andre muligheder end lige de risikable krypto. Eller ris, pasta og kød. 
Det er ærgerligt der er så meget snyd med de pay safe card. For brugt ærligt er de faktisk en go løsning. I forsøg på fremtidig kreativitet, undgår vi ikke det bliver mere besværligt. Men forslag: gavekort på beløbet til butikker, restauranter osv efter pigens ønske. Enten kan vi bruge dem på ting vi rent faktisk mangler, hvor gavekortet er gyldigt. Eller købe noget og levere det retur. Lig med penge på konto. 
Det bliver væsentligt sværere at lave regnskab. Men det er jo så et problem skabt fra toppen af “kransekagen”. Hvis de ikke vil samarbejde må de leve med de løsninger vi kan finde. Anonymitet til jeg gæster. Og et billede at gavekort med beløb til kvitteringer. 
De som er ligeglade pga single status osv. kan jo roligt mp, PayPal og andre løsninger. I hvert fald når de er tryg ved pigen ikke scammer eller afpresser efterfølgende. 

Det står dig frit for at gøre som du vil, men at sige man maler fanden på væggen for at bekymre sig om sin anonymitet, er også en anden måde at sige jeg er ligeglad med mine kunders bekymring.
 

Mit indlæg er rettet mod dem der gerne vil lære om andre muligheder og samtidigt dygtiggøre sig indenfor ny teknologi og ikke stå tilbage på perronen når toget er kørt. Dem der var vågne i slut 90 og nullerne så hvad andre grinte af. Held og Lykke med gavekortene til restauranterne. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...