Hop til indhold
Obersten

Digitaliseringen og vores hobby / Fremtiden!

Recommended Posts

jensen jr. skrev, for 2 timer siden:

Kontanter i euro forsvinder næppe. Nogle økonomier er så uudviklede at det nok ikk kan lade sig gøre i pkaksis. Fx Rumænien. Og Tyskland som ellers regnes for et moderne samfund er et digitalt u land. Osse hvad elektronisk betaling angår.

Kig på hvor hurtigt Danmark blev digitalt som vi kender det i dag med mit-id osv. trenden er klar, man kan altid blive uenig om hvornår, lidt sekundært for mig. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Obersten skrev, for 3 timer siden:

Mit råd er at sætte sig ind i alternativer og forstå mulighederne. Har aldrig opfodret nogen til at investere i krypto. 

Trenden er tydelig, om det sker om 5,10,15 eller 50 år med kontantløse samfund og farvel til anonymitet er op til en selv at gætte på (ingen kan forudsige den slags). Dog vil jeg minde om at Danmark er blevet mere eller mindre 100% digitalt på mindre end 20 år. Tror i undervurderer hvor hurtigt ting kan implementeres. 

Tak for dit svar. Det virker da netop, som om at du anbefaler kryptovaluta som et betalingsmiddel?
 

Obersten skrev, for 20 timer siden:


(…)

Hvad kan man så gøre? - Hvis man ikke allerede har sat sig ind i krypto valuta så vil jeg anbefale man begynder at gøre det. Der er mange faldgrupper, mange plantenslagere osv derude og det sidste man vil, er at lave fejl i et ureguleret univers i desperation. Dette vil være den sidste mulighed man har for at bevare sin anonymitet både som GP og som kunde uden at skulle tilbage til at handle med ris, pasta, 400g hakket flæsk og “you name it”
 

(…)

Jeg forsøger netop bare at nævne, at der typisk er to ting der spiller ind, når det kommer til et godt betalingsmiddel ved et besøg hos en GP. Jeg har nævnt 1) brugbarhed/tilgængelighed og 2) anonymitet. Som sagt tror jeg, at kryptovaluta er anonymt. Det har bare ikke særligt tilgængeligt og nemt at bruge for de fleste. Desuden er der store kursudsving, hvis man skal have f.eks. bitcoins liggende i en periode.

 

Samfundet går netop i høj grad mod et kontantsløst samfund. Jeg tror derfor nok snarere, at vi kommer til at se mere af f.eks. Revolut, MobilePay etc. Nu fik jeg også skrevet Swipe før, men jeg er usikker på, om det kun kan bruges til kryptovaluta. Nu skriver du, at du synes, at man skal være klar over alternativerne. Det er jeg ikke uenig i. Men nu gik dit skriv og måske også råd først og fremmest på kryptovaluta, som jeg har en del forbehold over for.

 

Jeg tror dog netop kontanter, når det f.eks. kommer til GP-besøg også kommer til at fylde i fremtiden på trods af, at 1.000 kr.-sedlen ikke er her længere. Det er tilgængeligt og anonymt. Så er der netop euro-diskussionen. Her nævner @Prada f.eks. hvordan det kunne se lidt mystisk ud i ens bankoversigt, hvis man bliver ved med at hæve euro. Lad os sige 200-300 euro ad gangen. Derudover er der vekselomkostninger. Og så er der med fare for, at det skal blive for politisk danskernes måske lidt forbeholdne holdning til EU og derfor også euro, som vi måske deler med briterne, der gik hele vejen. Måske er danske kroner også lidt ligesom OTA Solgryn for måske at låne et billede fra et andet medlem, der engang brugte det i en anden kontekst. Det er godt, man kender det og det fungerer. Så jeg tror heller ikke helt, man skal afskrive kontanter :)

Redigeret af TheLion
Tilføjelse, korrektur mm.

Del dette indlæg


Link til indlæg
TheLion skrev, 1 time siden:

Jeg tror dog netop kontanter, når det f.eks. kommer til GP-besøg også kommer til at fylde i fremtiden på trods af, at 1.000 kr.-sedlen ikke er her længere. 

Enig. Allerede sidste sommer bad min GP om at få betalt højst i 500-sedler. Blir den afskafffet skal vi nok have bar 100-sedler med

Del dette indlæg


Link til indlæg
Obersten skrev, for 21 timer siden:

Kontanter er anonymitet, bank transaktioner vil altid være det modsatte. Nogen søger derfor mod løsninger som revolut, swipe osv., og det er kernen i dette indlæg. Disse løsninger er kun midlertidige, ingen myndigheder tillader virksomheder i at operere uden 100% sporbarhed. 
 

Hvad kan man så gøre? - Hvis man ikke allerede har sat sig ind i krypto valuta så vil jeg anbefale man begynder at gøre det.

Jeg er ikke ekspert, men som jeg forstår det så er krypto valuta er det modsatte af anonymitet. Ikke at der er noget i vejen med det, men det er bare så folk ikke tror at kryptovaluta er noget der gør ens transaktioner anonyme.

Det ligger i teknologien (block chain) som kryptovaluta bygger på at alle kan se alle transaktioner, hvilket er nødvendigt for selv at kunne lave transaktioner (modtage/overføre værdier).

Jeg forstår teknologien sådan at alle transaktioner er registreret og alle kan slå alle transaktioner op. Grunden er at når du betaler/overfører fx en Bitcoin (eller en af de utallige andre kryptovalutaer), så vil du kunne spore alle transaktioner helt tilbage til dengang hvor den blev minet, da nye transaktioner bygger oven på alle tidligere transaktioner. Det bruges til at bevise at værdien du modtager er reel og din.

Det er din elektroniske "wallet" hvor du har dine krypto penge, som også knyttes til de transaktioner du foretager. Din "wallet" har du jo så registreret i et eller andet firma, som vel er en slags krypto bank. Så spørgsmålet er om du er mere anonym med din wallet i krypto banken end med din konto i Udestrup Landmandsbank eller om det i sidste ende ikke er to sider af samme sag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
AB455 skrev, for 11 minutter siden:

Jeg er ikke ekspert, men som jeg forstår det så er krypto valuta er det modsatte af anonymitet. Ikke at der er noget i vejen med det, men det er bare så folk ikke tror at kryptovaluta er noget der gør ens transaktioner anonyme.

Det ligger i teknologien (block chain) som kryptovaluta bygger på at alle kan se alle transaktioner, hvilket er nødvendigt for selv at kunne lave transaktioner (modtage/overføre værdier).

Jeg forstår teknologien sådan at alle transaktioner er registreret og alle kan slå alle transaktioner op. Grunden er at når du betaler/overfører fx en Bitcoin (eller en af de utallige andre kryptovalutaer), så vil du kunne spore alle transaktioner helt tilbage til dengang hvor den blev minet, da nye transaktioner bygger oven på alle tidligere transaktioner. Det bruges til at bevise at værdien du modtager er reel og din.

Det er din elektroniske "wallet" hvor du har dine krypto penge, som også knyttes til de transaktioner du foretager. Din "wallet" har du jo så registreret i et eller andet firma, som vel er en slags krypto bank. Så spørgsmålet er om du er mere anonym med din wallet i krypto banken end med din konto i Udestrup Landmandsbank eller om det i sidste ende ikke er to sider af samme sag.

Alle transaktioner er offentlige, men ingen ved hvem der har hvilken wallet, man opretter hverken “konto, opgiver navn, email, osv. Kan man gætte sig frem til hvem der er hvem? Absolut, hvis man er dum nok til at indløse fra en Wallet på en Exchange der arbejde med myndigheder så er linket skabt til din Wallet. 
Skal du sløre helt hvad du foretager dig så køre du igennem Monero netværket. 
En anden vigtig ting med krypto er at ingen kan bestemme hvem du handler med, ingen kan lukke din Wallet eller blokere for dine transaktioner og endnu bedre konfiskere din krypto, også en vigtig detalje når man ser på hvordan myndigheder ingen respekt har for privat ejendom.

Så både og med hvad du skriver, du har ret også alligevel ikke. Begge ting er sandt og genialt :biggrin:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Obersten skrev, for 48 minutter siden:

Så både og med hvad du skriver, du har ret også alligevel ikke. Begge ting er sandt og genialt :biggrin:

Jamen dette var bestemt heller ikke et manifest mod kryptovaluta, men bare et heads op at du reelt ikke er mere anonym end i alle andre butikker (banker), dog at det ikke er så gennem reguleret som de almindelige banker. Og ja. Du kan selv bestemme præcis hvilket wallet du vil overføre til, ingen begrænser dig der, hvilket er fint. Så vi har vel begge ret bare uden "...og så alligevel ikke" eller hvad? ;)

Redigeret af AB455

Del dette indlæg


Link til indlæg

En lidt vigtig detalje omkring crypto-valuta er, at der ikke rigtigt er nogen butikker, der tager imod dem. Det giver et lidt spøjst problem for...

Lad os sige, at Adam sætter penge han har tjent på sit arbejde og er blevet beskattet af, ind på sin crypto-konto, og senere tager en smut forbi Eva, der giver ham "en time med det hele" og tager sig betalt i Crypto-penge. Adam's bank véd, at han har købt crypto-valuta - og når Eva overfører crypto-penge til sin almindelige bankkonto for at gå ned i Brugsen for at handle tomater så registrerer hendes bank, at hun har overført penge fra en crypto-wallet til sin bankkonto.

Og bankerne er notoriske med at være varsomme med "hvidvaskning" fra små kunder - Statan kan komme efter dem med dét og giver dem bøder så dét er de meget varsomme med. Det er kun enorme summer i skattesvindel og hvidvask bankerne overser, men ikke når små kunder kunne mistænkes for hvidvask. Hvis Eva er smart så overfører hun kun sine crypto-penge med store mellemrum så banken tror, at det er gevinst på valuta-spekulation for så lader de hende være i fred.

Men hvis bankerne ser at hun månedligt, ugentligt eller dagligt overfører penge fra Crypto to sin bank (så hun kan købe sine tomater) så får hendes konto en anmærkning, som sendes videre til Statan. Og nu har vi så balladen på hendes vegne - hun kan ikke få sine penge uden at banken opdager det...

Crypto er pt. en rigtigt god investering, hvis man ved hvad man laver. Det er ikke et stabilt eller brugbart betalingsmiddel endnu. Det er Jeg overbevist om, at det bliver inden for nogle år, men der kommer til at gå længe inden man kan købe sine tomater med Bitcoin. Det bliver GODT den dag det sker, men det bliver ikke i min levetid, desværre - måske i Argentina, hvis Anarko-Kapitalisten får den succes Jeg håber, men ellers ikke...

Det kan lade sig gøre, men det kræver en del opsætning. 1) Kunderne skal have crypto-valuta, 2) pigen skal have en crypto-wallet, 3) pigen skal have en online-bank med et Master eller Visa. Dét ville kunne lade sig gøre, men det er en enorm mængde opsætning af noget helt nyt, og dét bliver svært at forklare for pigerne.

Det værste er dog, at crypto stadig er enormt ustabilt. Hvad der var en krone værd igår kan være 10 øre værd i dag - eller 200 kroner. Og man har ingen indflydelse på udviklingen. Det er kun crypto-bankerne, der har dét. Mening-mand (eller glædespige) kan risikere at deres indtægt er nul og niks værd (eller tager et 'bitcoin hop' til 500 gange højere beløb) uden varsel....

Desuden virker crypto-valuta som en magnet på scam-people på grund af den manglende regulation. Hvem skal man gå til, hvis man bliver franarret en bunke penge af en scammer, men ikke kan bevise at man overhovedet har haft de penge - for hverken banken eller staten aner de eksisterer.

En dag bliver det godt... men det er ikke endnu....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Obersten skrev, den 16.1.2024 at 20:47:

Send lige noget af din optimisme min vej :-)

Jeg tror desværre det presses igennem om man vil det eller ej. Se bare nem-id, mit-id, digital post osv osv. De ældre der ikke kan virker ikke til at bekymrer nogen som et eksempel.

Lad os nu se hvad der sker - USA's økonomi er lige på vippen til at kollapse pga BRIX, som ikke længere bruger petro-dollars - Og EU's økonomi ryger med i faldet, hvis det sker

Redigeret af sunny

Del dette indlæg


Link til indlæg
sunny skrev, for 9 timer siden:

Lad os nu se hvad der sker - USA's økonomi er lige på vippen til at kollapse pga BRIX, som ikke længere bruger petro-dollars - Og EU's økonomi ryger med i faldet, hvis det sker

Mange er trætte af den amerikanske imperialisme og ja en ny verdensorden ser ud til at forme sig med Østen i front, men ville ikke håbe på ovenstående. Historisk set ved sådanne begivenheder har vi altid endt i gigantiske krige. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
AB455 skrev, for 11 timer siden:

Jamen dette var bestemt heller ikke et manifest mod kryptovaluta, men bare et heads op at du reelt ikke er mere anonym end i alle andre butikker (banker), dog at det ikke er så gennem reguleret som de almindelige banker. Og ja. Du kan selv bestemme præcis hvilket wallet du vil overføre til, ingen begrænser dig der, hvilket er fint. Så vi har vel begge ret bare uden "...og så alligevel ikke" eller hvad? ;)

Jo du er mere anonym hvis du forvalter det rigtigt. Du har ret i man kan udlede hvem personer er ved at følge deres adfærd ind i krypto og ud af krypto (on/off ramps). Men det kan sløres nemt gennem Monero. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Obersten skrev, 1 time siden:

Jo du er mere anonym hvis du forvalter det rigtigt. Du har ret i man kan udlede hvem personer er ved at følge deres adfærd ind i krypto og ud af krypto (on/off ramps). Men det kan sløres nemt gennem Monero. 

Som jeg startede med at skrive, så er jeg ikke ekspert og jeg kan derfor ikke argumentere i forhold til Monero teknologien som jeg slet ikke kender. Men det er da interessant hvis det hjælper i forhold til anonymitet. 

Men bemærker jeg også en lille usikkerhed hos dig selv når du skriver "Jo du er mere anonym..."?

Altså "mere anonym" og ikke bare "anonym"?

Nå men dette er jo trods alt et sidespor i forhold til kernen i tråden og jeg er som sagt kommet forbi grænsen af min egen viden. Så tak for at nuancere og udvide min indsigt på området. Jeg vil ihvertfald være opmærksom når jeg fremover falder over noget om Monero.

Del dette indlæg


Link til indlæg
AB455 skrev, for 17 minutter siden:

Men bemærker jeg også en lille usikkerhed hos dig selv når du skriver "Jo du er mere anonym..."?

Altså "mere anonym" og ikke bare "anonym"?

Jeg vil ihvertfald være opmærksom når jeg fremover falder over noget om Monero.

Tror du læser ting ind i det jeg skriver som ikke er der. Jeg er ikke usikker på noget, du kan være 100% anonym hvis du forvalter dine transaktioner rigtigt og undgår steder som Coinbase som udlevere alle dine oplysninger så snart myndighederne spørger om det. Det ligger i når man går fra FIAT til krypto at du laver et link fra dig selv med en konto og dit navn at du overfører til x adresse på blockchain, der skal man være opmærksom for netop dette kan spores og man kan udlede at du er personen bag. Derfor skal man igennem vaskemaskinen som Monero som netop ikke giver denne indsigt. 
 

Hvis du absolut skal finde noget usikkerhed i hvad jeg skriver, så er det quantum teknologien. Den kan bryde alle krypteringer vi har i dag. Når dette bliver reelt er jeg dog sikker på man blot finder en ny måde at krypterer endnu hårdere på. Men dette gælder alt kryptering og ikke kun krypto valuta.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Obersten skrev, den 18.1.2024 at 06:00:

Mange er trætte af den amerikanske imperialisme og ja en ny verdensorden ser ud til at forme sig med Østen i front, men ville ikke håbe på ovenstående. Historisk set ved sådanne begivenheder har vi altid endt i gigantiske krige. 

Det har usa jo så desværre allerede gang i via Ukraine og mellemøsten. USA har aldrig haft venner - kun interesser.

Både Cadaffi og Sadam H. ville afskaffe petro-dollar .... det kan jo give lidt til eftertanke ...

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Skal vi nu ikke holde os fra de store geopolitiske diskussioner og i stedet holde os til emnet om digitaliseringens indflydelse på vores hobby. Så kan det være at tråden for lov at fortsætte ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...