Hop til indhold
Guest Liderligfyr

Det er alligevel vildt nok

Recommended Posts

Guest Liderligfyr

Vil lige pointere, det er din fantasiverden og dine visioner! jeg ser det ikke som realistisk

 

Jeg har kun  argumenteret for, at uanset hvad vil penge/betalingsmidler/belønning altid eksistere

 

Filosoffen skriver:

 

Måske, men hvis alle mennesker har ubegrænsede ressourcer til rådighed, hvad skulle fodboldspilleren så - i din fantasiverden - bruge sine penge til? Til at betale for at se på andre fodboldspillere??
 

Den siger du måske til, altså ikke afvisende. Til dit spørgsmål angående hvad han skal bruge pengene på, så er svaret: menneskeskabte ting/underholdning etc. Altså det du ikke kan sætte computeren/teknikken til at fremstille.

 

Mennesket natur er, man er driftig, gerne vil skille sig ud, gerne gøre en forskel, gerne føle der er brug for en, gerne mærke der er forventninger til en etc.

 

Derfor vil vi altid prøve at finde en mulighed, som giver vores liv indhold, hvor der er brug for en. Mærke at folk er villige til at betale/belønne den indsats.

 

Livet ville være meget tomt, hvis teknikken/computeren har overtaget ALT, så du slet ikke skal lave noget som helst resten af livet. Nærmest ligesom en ALL INKLUSIVE ferie, det er super dejligt, men efter 14 dage, så vil man gerne igang igen

 

_________________________________________________________________________________________________________________

 

Du har ret i, man kan læse og forstå ting som det passer en!

 

Men når diskution går på, om alle lande kunne tilslutte sig sådan en aftale

 

Jeg så svarer

 

Der er en problemstilling i, hvem de 85 rigeste er. Nogle af dem er diktatorer andre af dem er Kinesere, så sandsynligheden for det kan gennemføres er praktisk talt ikke eksisterende

 

Så synes jeg det er utrolig, du pådutter mig, at skulle mene:

 

Og når der er mere end 1 mia. kinesere, og de alle - hver og en - skulle være lige så grumme som Sadam Hussien eller Adolf Hitler, så kan jeg godt forstå, hvorfor nogle mennesker går rundt med angst-problemer. :lol: :lol:

 

med kinese menes naturligvis landet kina.... som ikke er kendt for at være et Demokratisk regime, så deres politik er langfra alle kineseres holdning

Redigeret af Liderligfyr

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vil lige pointere, det er din fantasiverden og dine visioner!

Enig.

 

jeg ser det ikke som realistisk

Fint med mig.

 

Jeg har kun  argumenteret for, at uanset hvad vil penge/betalingsmidler/belønning altid eksistere

En udtalelse jeg synes er meget bombastisk. Du kan ikke vide hvordan verden ser ud om 300 år eller mere... hvis vores civilisation går under (f.eks. ved et kæmpe-meteor nedslag), så eksistere penge næppe.

 

Hvis du havde skrevet, at så længe der eksister mennesker, eksisterer der penge/betalingsmidler, ville det have været mere acceptabelt.

Men jeg synes stadig, at det er for "let" bare at sige, at penge altid vil eksisterer.

 

Den siger du måske til, altså ikke afvisende. Til dit spørgsmål angående hvad han skal bruge pengene på, så er svaret: menneskeskabte ting/underholdning etc. Altså det du ikke kan sætte computeren/teknikken til at fremstille.

Vi har forskellige forudsætninger.

Jeg mener, at det ikke vil være urealistisk, at teknologi en dag, vil være så raffineret, at mennesker ikke vil kun se forskel på det menneskeskabte og teknologiskabte.

Dette mener du så ikke er realistisk.

Og denne forskel i forudsætninger kan vi diskuterer i laaang, uden at komme til nogen fornuftig konklusion, eftersom ingen af os, med 100% garanti, kan forudse hvordan verden ser ud om 300 år eller mere.

 

Du har ret i, man kan læse og forstå ting som det passer en!

Arrgh, det var ikke helt det jeg skrev. Man skal selvfølgelig kunne argumeterer for sin analyse og konklusioner.

 

med kinese menes naturligvis landet kina.... som ikke er kendt for at være et Demokratisk regime, så deres politik er langfra alle kineseres holdning

Bemærk venlist, at jeg havde placeret smileys i slutningen af min "kritik". Selvfølgelig ved jeg godt, at det ikke er det du mener.

Redigeret af Filosoffen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Filosoffen skriver

 

Jeg mener, at det ikke vil være urealistisk, at teknologi en dag, vil være så raffineret, at mennesker ikke vil kun se forskel på det menneskeskabte og teknologiskabte

 

Her er vi helt og aldeles enige. Jeg kunne sagtens forestille mig, vi i fremtiden har nogle menneskerobotter, hvor man ikke kan se, mærke, føle nogen forskel.

 

Men jeg vil stadig vide det er en robot, og det vil gøre forskellen for mig. For at tage HJ igen, selvom om man kunne lave en robotkvinde, der 100 % ville kunne gøre det ud for en kvinde, uden jeg kan se eller mærke en forskel, så falder det alligevel på jeg ved det er en robot. Og derfor vil foretrække en rigtig kvinde.

 

Hvis/når vi får disse robotter. Vil de blive brugt til at hjælpe mennesket. Altså udføre arbejdet etc. Jeg ser det ikke som en mulighed, vi producerer en masse robotter, der skal gå rundt i samfundet som ligeværdige mennesker, uden du ved hvem de er. Altså at konen måske er en robot (who knows) Det vil så også falde på, det jo er robotterne der skal udføre arbejdet, imens du ligger på sofaen :wink: Der vil de skille sig ud.

 

Jeg kan sagtens ændre mit udsagn til, så længe menneskeheden eksisterer, vil der altid være en form for betaling/penge, hvis den bliver mere spiselig af den grund.

 

Nå emnet er: Den nuværende fordeling af formuer (år 2014) Er den i orden? burde der gøres noget ved ekstremerne? evt hvad og hvordan

Redigeret af Liderligfyr

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men jeg vil stadig vide det er en robot, og det vil gøre forskellen for mig. For at tage HJ igen, selvom om man kunne lave en robotkvinde, der 100 % ville kunne gøre det ud for en kvinde, uden jeg kan se eller mærke en forskel, så falder det alligevel på jeg ved det er en robot. Og derfor vil foretrække en rigtig kvinde.

Det kan godt være, at du foretrækker en "rigtig" kvinde. Men det ændrer stadig ikke på, at du ingen chance har for at vide om det er en robotkvinde eller menneskekvinde, under forudsætningen "Jeg mener, at det ikke vil være urealistisk, at teknologi en dag, vil være så raffineret, at mennesker ikke vil kun se forskel på det menneskeskabte og teknologiskabte".

I min optik, vil forudsætningen "ubegrænsede ressourcer" gøre, at "ægte" menneskers samspil udelukkende vil blive baseret på lyst, istedet for betaling, underforstået at penge vil blive overflødige.

Nå emnet er: Den nuværende fordeling af formuer (år 2014) Er den i orden? burde der gøres noget ved ekstremerne? evt hvad og hvordan

Jeg går ud fra, at denne sætning er din måde at udtrykke, at du mener, at vores diskussion har bevæget sig for langt væk fra trådens hovedemne. Heldigvis er vi i "Hyggesnak", så mon ikke det gå alligevel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Jo det er min måde at udtrykke det :-)

 

Som sagt er det din fantasiverden og vision.

 

Min er om man burde gøre noget ved, at nogle enkelte mennesker besidder så enorme rigdomme som er tilfældet. Mit løsningsforslag til dette, er ikke specielt mere realistisk end din drøm om ubegrænsede ressourcer. Men trods alt derfor jeg startede tråden under hyggesnak ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej,

det handler om at man giver fair lønninger..

 

nu hørte jeg i radioen at flere og flere i EU er det man kalder working poor...

det er et problem at man selv om man har et fuldtids arbejde ikke kan betale for et sted og bo, samt mad...

selv om de firmaerne tjener milliarder....

 

prøvemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

Præcis prøvemanden

Det som jeg forsøgte at forklare er at rigdom ikke udgør en entydig størrelse.

Foreksempel ejer fondene bag Novo og Mærsk svimlende milliard formuer, og bag dem sidder der nogle familier eller kontrollerende personer, der enten er hvad vi forstår som særdeles velhavende, eller vellønnede, der kontrollerer disse formuer, der ligger til grund at disse virksomheder fortsat kan virke til gavn for samfund og medarbejdere.

At disse værdier er samlet hos og kontrolleret af nogle meget få mennesker der på ingen måde formøbler disse værdier som personligt forbrug, gør at medarbejdere kan tjene anstændigt, de og virksomhederne kan betale skat til samfundet.

Det er bare tal på en bundlinje, der tager sig helt forkerte ud hvis vi vinkler dem som andel af hvem der ejer hvor meget af samfundskagen.

Det der er vigtigt er at vi billedligt talt har et Novo i toppen med en masse veluddannede medarbejdere, og et Dansk Supermarked i bunden med en masse kortuddannede.

Dette afspejler sig naturligt i en væsentlig forskel i indkomst på de 2 grupper af arbejdstagere, men det vigtige er at de to gruppe interagerer sådan at varerne koster det de skal koste hos Dansk Supermarked, at Dansk Supermarked og Novo betaler det det skal koste for billedligt talt at få gjort rent af ISS, sådan at de mennesker der sidder ved kassen og dem der gør rent inkluderes som forbrugere, medborgere og skatteydere på et indskomstgrundlag hvor de ikke forstødes ud i armod som fattige i arbejde.

Modsat Tyskland og Storbritannien hvor en stadig mindre middelklasse, og en stigende højere middelklasse hvis levestandard serviceres af en underklasse, som den ikke vil give bare toppen af egen levestandard, for at betale underklassen for alt det arbejde den yder for dem.

Når politikken så er den at der altid findes fattigere mennesker i andre lande til at øge udbuddet af arbejdsløse i kamp om de dårligst betalte jobs, får vi den ulighed i indkomster der er potentielt ødelæggende for sammenhængskraften og stabiliteten i landene i nord Europa og Skandinavien.

Sælger man så samtidig ud af arvesølvet til spekulanter der ingen steder har hjemme, men hvis formål alene er at maksimere kortsigtet profit, placere denne og flytte igen mellem selskaber og verdensdele hvor de altid kan betale mindst mulig skat, mens de splitter virksomheder op, flytter dem, skaber arbejdsløshed og presser lønnen hos de desperate overlevende arbejdere, ja så får vi globalt den cocktail af skadelig koncentration af værdier der kunne være anvendt og fordelt bedre til gavn for det fælles bedste.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Nu er det ca 1/3 del af alle virksomheder i DK, der ikke giver overskud.

I et lukket samfund ville det være ideelt at give " bunden" en høj løn, men det er straks værre i en konkurrence præget verden. Har du 10.000 medarbejdere og vælger at give alle 2.000 kr mere i måneden, så koster det firmaet 240.000.000, det er jo ret mange penge. Her er det noget billige at give den helt rigtige direktør med de rigtige forbindelser 2.000.000 mere i løn. At ansætte den helt rigtige direktør har ofte enormt meget at sige. Det kan ændre et firma fra at give underskud til overskud. Sjældent produktionsmedarbejdere. har så meget at sige.

Nu er " bumden" i DK nogle af dem i verdenen har det absolut bedst! Et par der er produktionsarbejdere, der kun arbejder 37 timer/ uge har sagtens råd til hus og bil i DK, hvis de ikke bor i KBH. Der er ikke særlig mange steder i verdenen, det kan lade sig gøre, ved at arbejde så få timer

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg køber ikke en neuliberal dagsorden om at det ikke kan lade sig gøre at bevare arbejdspladser i i Danmark, betale en anstændig løn og at det ikke er muligt at betale for og opretholde en basal offentlig kernevelfærd.

Det handler altsammen om at behandle mennesker som ham her med fløjshandsker, sammen med ham og det erhversliv han er en del af, en ansvarlig fagbevægelse og forhåbentlig fornuftige politikere at værne Danmark mod truslen fra det værste af hvad dem nedenunder står for:

Ydmyg jyde er Danmarks ukendte milliardær
AF JENS EHLERS
Mangemilliardær har skabt sin formue under bordet.
http://epn.dk/brancher/industri/ECE5271396/ydmyg-jyde-er-danmarks-ukendte-milliardaer/

Kim fournais og lars seier christensen
https://www.google.dk/search?q=kim+fournais+og+lars+seier+christensen&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=T1_hUr3nMsPO0AWj3YDgBg&ved=0CDkQsAQ&biw=1920&bih=917

EU
https://www.google.dk/search?q=EU&hl=da&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=iV_hUrfHPKWo0AWoqoHIBQ&ved=0CFsQsAQ&biw=1920&bih=917

Bent Jensen ejer af Linak har produktion både i Slovakiet og i Danmark.

800 arbejdspladser har han holdt i Danmark til nu, driften er sund og giver massivt overskud, og det det altsammen drejer sig om at give ham muligheden for at kunne blive ved med det.

Solgte han til en udenlandsk multinational viksomhed eller en kapitalfond ville Linaks dage i Danmark i værste fald være talte.

Vi så hvordan det gik Prince i Søborg.

Sådan går det ikke nødvendigvis altid, det handler både om viljen og evnen til at kunne blive i Danmark, men tæller kun og alene at der kan tjenes mere ved at lukke og flytte, ja så er der jo ikke mere at gøre :sad:

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Har du opfundet den dybe tallerken, kan du sagtens drive produktionsvirksomhed i DK.

Hvis du har et almindelig firma der producere almindelige produkter som alle andre også kan finde ud af at producere. Så er det svært, når du skal betale arbejderne det dobbelte, som syd for grænsen. Hvis du rykker lidt længere væk er det 3-6 gange så meget.

Danish Crown har lige nedlagt 800 stillinger i DK..... dette sker konstant, vestas coloplast danish crown smartguy og mange flere. Altid fordi det er for dyrt herhjemme

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har hverken skrevet at jeg har opfundet den dybe tallerken, eller at vi sagtens kan drive produktionsvirksomhed i Danmark.

Jeg har alene anfægtet at vi pr definition i enhver henseende er tvungent til, enten at lægge os fladt på maven for institutionelle globale spekulanter repræsenteret ved den kultur Goldman Sachs mfl repræsenterer, eller også lægge service og produktions sektorerne øde i Danmark.

Vi har en fornem 100 årig tradition i Danmark for et ansvarligt kapitalistisk tankegods, ved de eksempler jeg allerede har givet, men fælles for dem og vi på gulvet er at vi er under pres fra et globalt kapitalisme syn, der kun drejer sig om at gøre de få endnu rigere på bekostning af at resten bliver endnu fattigere.

Hvis man så er globalist frem for nationalt sindet kan man jo altid argumentere for at den enes brød er den andens død, når argumentet for endnu mere rigdom til de 85 personer, er at nogle millioner i den tredje verden løftes lige et trin ud af fattigdommen - deriblandt måske de mere end 1000 syerske der døde i ruinerne under sammenstyrtede fabrikker i Bangladesh.

Måske også nogle af dem der havde syet de seneste skjorter jeg købte i Kvickly og Bilka.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Det gælder langt fra altid, at maksimere sit overskud, men ofte ren overlevelse.

 

Lego sendte flere tusinde arbejdspladser ud, de havde milliardunderskud og kæmpede for overlevelse. 

 

Vestas har rykket en stor del af deres ingeniør afdeling til Polen, kig på deres regnskaber, det er en nødvendighed. De har heller ikke meget produktion i DK længere

 

Vognmanden der måske har købt 10-20-30 lastbiler, som han skylder en masse penge på. Desværre får han ikke nok at køre med så han kan forrente dem.  Enten kan han lade livsværket falde på gulvet eller kæmpe for det. Han prøver at flage ud med så meget af forretningen som det kan lade sig gøre med gældende regler. Nu får han lavere priser, ergo mere at køre med. Men det snupper han jo fra en anden vognmand, der bliver nød til at gøre det samme. OSV.

 

Håndværkeren med sit firma. Han taber mange af de licitationer han byder på. Men da han ikke er forpligtet tjl, at køre efter overenskomst. Ansætter han nogle polakker til halv pris, og begynder at vinde ordrer/licitationer. Igen snupper han ordren fra et andet firma, som måske vælger samme løsning.

 

Hvad jeg har hørt, skifter Mærsk besætningen på de forskellige skibe ud med Asiatere, hvis det pågældende skib giver underskud. Hårdt, men forretningen skal jo køre rundt.

 

Bønderne beder Danish Crown (som de ejer) slagte deres kreaturer så billigt som muligt, da mange af dem hænger i bremsen. Det koster arbejdspladser herhjemme.

 

Ja listen kan fortsættes.... og i alle tilfældende, har man været nødsaget til at rykke arbejdspladser, da arbejdskraften i DK er for dyr. Mange/de fleste firmaer producerer noget som så mange også producerer. De har store problemmer med at kunne konkurrere, med Dansk arbejdskraft. Jo jo vi skal være innovative, men det prøver de andre jo også ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg glemmer aldrig da den daværende finansminister og storsmilende Lykketot med gedebukkeskægget, pralede med at have solgt TDC for 22. mia - nogle få år efter var det 75 mia værd - og han har da også taget et nyt standpunkt:

 

http://www.computerworld.dk/art/101505/lykketoft-salget-af-tdc-039-s-kobbernet-var-en-fejl

 

Undrede mig allerede dengang over, hvorfor en finansminister ikke kunne regne den ud - men han var vældig selvtilfreds og vippede fornøjet med gedebukkeskægget.

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

RN skriver:

 

Jeg har alene anfægtet at vi pr definition i enhver henseende er tvungent til, enten at lægge os fladt på maven for institutionelle globale spekulanter repræsenteret ved den kultur Goldman Sachs mfl repræsenterer, eller også lægge service og produktions sektorerne øde i Danmark.

 

Vi lægger produktions sektorerne øde i DK. Hver gang der ryger nogle job til udlandet, rykker vi sammen om de færre job der er tilbage. Hellere Fagforening end et job, der ikke giver en overenskomstmæssig løn (det må Polakkerne tage)

 

Men den går jo ikke :-) se hvad der er sket de sidste par år. Dagpenge perioden er nedsat, kontantshjælpsreformerne har været hårde og nu også sygedagpenge reformer. Sygehuse og ældrepleje er også skåret ind til benet.

 

En logisk konsekvens af, at færre og færre arbejder og flere og flere skal forsørges på den ene eller anden måde. 

 

Og nedskæringerne og reformerne er langt fra slut! De vil fortsætte indtil vi ikke mister Job længere, og det sker først når vi er konkurrencedygtige.

 

Jo Jo, vi skal jo bare satse på andre ting, nicheting osv. Men det sker bare ikke, siden 2007/8 er der kommet færre og færre som arbejder. PT noget under halvdelen af befolkningen. Arbejdsløsheden er ikke steget så vildt meget, men årsagen ligger i, at folk er guidet over i uddannelse, efterløn, ældrebyde etc. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej..

siger ikke at firmaer ikke må tjene penge...

eller give godt overskud..

det som er farligt er at man presser løn ned...

 

i USA har walmart og andre firmaer så lave lønninger at deres ansatte faktisk må have socialhjælp for at overleve...

det samme gælder i tyskland, det ikke ok at firmaer på den måde får stats støtte til at skabe gigant overskud...

når deres arbejder ikke giver dem nok til at leve ordenligt... og  det kommer jo til at ramme virksomhederne og samfundet at arbejder ikke forbruger fordi de ikke har råd...

ja løn i DK har været for høj i forholde til vores arbejds indsat..men det ændre sig jo nu

samt hvad er det banker og økonomerne siger nu, vi forbruger for lidt, vi skal have pengene op af lommerne....

kan vi det? hvis vi tjener så lidt..

samt firmaer er nu ved at flytte ud af Kina fordi de har for høje lønninger til syning af tøj og sko..

synes du at vi får noget ud af at det koster cirka 50 kr at få lavet et par nike sko i kina?

transport og skat... så du måske på 100kr -150 så butikken og firmaet tjent godt

koster et par nike sko 150 kr her hjemme??

samt kan produktions virksomheder godt leve og producere i DK..

 

og se den berømte dåse cola du køber i tyskland...

produceret sjovt nok i DK...

koster 1,9 kr i tyskland..

pant 3 kr, skat afgifter mv cirka 4 kr... i DK til 8-9 kr normalt+ pant....

sjovt så mange af de firmaer der ikke har overskud stadigvæk producere..

og har store overskud i Irland?

 

prøvemanden

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Så må du jo starte en produktionsvirksomhed i DK prøvemand, hvor du giver gide lønninger :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...