Hop til indhold

Afpresning?

Featured Replies

Skrevet
nørden skrev, for 5 timer siden:

For engangs skyld er jeg enig med ab455. IMEI og meta data kan ikke bruges til at indentificer personen som ejer telefonen, ligesom lokations data kun kan bruges til at bestemme nogenlunde hvor telefonen befinder sig. Faktisk er der en del sager som har måtte gå om de sidste par år fordi politiet har fejlfortolket lokations data.

Så vidt jeg husker så var det pga de ikke brugte triangulering og kun brugte  et eller to master og ikke tre som det kræver .  Men de tilfælde drejede sig om  positionen af en allerede identificerede telefon og ikke om identifikationen.

IMEI er med i standarden pga den svenske eferretningstjeneste ikke ville miste muligheden for at spore og spionere på folk. Ericsson og Nokia var dominerende dengang. Måske nogen kan huske at Nokia og Ericsson telefoner kunne tændes og bruges som mikrofon selvom telefonen tilsyneladende var slukket (slut halvfemserne). Det var derfor vi stadig har IMEI numre.

Citat

Hvis man skal lave en præcis lokations bestemmelse kræver det at telefonen er tændt så man kan kryds pejle den. Så kan man bestemme dens position ned til 2M. De historiske lokations data som politien kan få adgang til som en del af deres efterforskning kan ikke bruges til krydspejling. Der kan man kun se hvilken sende mast som er den primære forbindelse for telefonen.

Nej det kræver at telefonen er på nettet (og dermed tændt) og husker jeg ret så var der et par sager om Bandidos rockere der ikke kunne køres fordi præcisionen var på et par hundrede meter. Måske nogen med ekspertise kan byde ind.

Men igen så er det ikke lokationen prævist vi er interesseret i men identifikationen.  Hvar man en burner phone så har man typisk også en almindelig phone så følger  den anden, og dermed er man identificeret :)

Citat

Formålet med registrering af telefon nr. er så politiet kan tage ud og tage en snak med dig når dit tlf. nr. f.eks. dukker op i en række narko sager. Med registrerede tlf. nr. kan de slå dig op i nummer registeret på sek. Hvis de skal finde dig via IMEI og meta data samt lokations data vil det nemt tage 2-4 uger før de har en idee om hvem der ejer telefonen. Ofte kan de ikke med sikkerhed sige det da der i f.eks. etage ejendomme kan bo temmeligt mange mennesker og her vil selv kryds pejling komme til kort.

Måske er det bare fordi det er hurtigere og i særdeleshed billigere.

Nej, det tager ikke 2-4 uger. IMEI bliver sendt med i takstelegrammer, det er hele ideen med det. Det er bare en nøgle på samme måde som tlfnr er en nøgle. Det er principielt ikke anderledes end noget analytics software  der kan spore dig på tværs af enheder.

Det er heller ikke et it-relateret problem men et identifkations og telefoni problem.

Redigeret af Halvstor

• Svar 94
  • Visninger 10k
  • Oprettet
  • Seneste svar

Top indlægsskrivere i denne tråd

Mest populære indlæg

• Hvor er jeg træt af disse “jeg har ret” tråde, emnet er afpresning og det hele ender i IMEI og hvem der har det bedste job Det er en påstand fremsat fra min side baseret på sund fornuft, men jeg

• JenniferRomantica
    JenniferRomantica

Det da utroligt som du ved hvad der kan og ikke kan lade sig gøre.. Igen jeg er imponeret over din "ekspertviden".. Jeg tror derimod at mange flere har meget mere at tabe end du lige render rundt

• Jeg har netop købt et Lycamobile taletids sim kort i 7/11 på en tog station. Det kostede 29 kr, med 10 timers taletid, fri sms, og 5 GB data, og en gyldighed på 30 dage.  Det virkede uden nogen f

Skrevet
Halvstor skrev, for 6 timer siden:

Så vidt jeg husker så var det pga de ikke brugte triangulering og kun brugte  et eller to master og ikke tre som det kræver .  Men de tilfælde drejede sig om  positionen af en allerede identificerede telefon og ikke om identifikationen.

IMEI er med i standarden pga den svenske eferretningstjeneste ikke ville miste muligheden for at spore og spionere på folk. Ericsson og Nokia var dominerende dengang. Måske nogen kan huske at Nokia og Ericsson telefoner kunne tændes og bruges som mikrofon selvom telefonen tilsyneladende var slukket (slut halvfemserne). Det var derfor vi stadig har IMEI numre.

Nej det kræver at telefonen er på nettet (og dermed tændt) og husker jeg ret så var der et par sager om Bandidos rockere der ikke kunne køres fordi præcisionen var på et par hundrede meter. Måske nogen med ekspertise kan byde ind.

Men igen så er det ikke lokationen prævist vi er interesseret i men identifikationen.  Hvar man en burner phone så har man typisk også en almindelig phone så følger  den anden, og dermed er man identificeret :)

Måske er det bare fordi det er hurtigere og i særdeleshed billigere.

Nej, det tager ikke 2-4 uger. IMEI bliver sendt med i takstelegrammer, det er hele ideen med det. Det er bare en nøgle på samme måde som tlfnr er en nøgle. Det er principielt ikke anderledes end noget analytics software  der kan spore dig på tværs af enheder.

Det er heller ikke et it-relateret problem men et identifkations og telefoni problem.

Hvordan vil du via IMEI identifiser den personen som ejer telefon hvis den befinder sig bland 1000 andre i f.eks. København?

Registrering af taletidskort handler om at matche et navn til et telefon nr. Intet andet. Det kan IMEI IKKE bruges til.

Skrevet
Halvstor skrev, for 7 timer siden:

Ja, det er sandelig alle de små detaljer der skal med :ph34r: men igen det er så at frygt for myndighederne. Det er "trods alt" kun dem der kan spore på lokationsdata og krydscheck af enheder, men det er naturligvis også noget skidt, hvis det kan det uden en dommerkendelse. Og er det ikke lige præcis hvad logningsdirektivet handler om?

Redigeret af AB455

Skrevet

Hvor er jeg træt af disse “jeg har ret” tråde, emnet er afpresning og det hele ender i IMEI og hvem der har det bedste job

Det er en påstand fremsat fra min side baseret på sund fornuft, men jeg er ret sikker på at rumænske bagmænd ikke kan finde brugeren ud fra triangulereinger, IMEI, telefonnummer osv.

Så har man en bollofon og ikke bruger andet end ringe, sms, WhatsApp og data, så er man godt sikret

Ansigt genkendelse kan jo ske, hvis der bliver taget billede af dig under besøget, men jeg finder sandsynligheden ret lille, men er man nervøs for dette, så må man sørge for at man ikke er på sociale medier eller ikke have billeder på, bruge maske under besøget eller lad være med at besøge glædes piger

Skrevet
GP_Nyder skrev, 1 time siden:

Hvor er jeg træt af disse “jeg har ret” tråde, emnet er afpresning og det hele ender i IMEI og hvem der har det bedste job

Det er en påstand fremsat fra min side baseret på sund fornuft, men jeg er ret sikker på at rumænske bagmænd ikke kan finde brugeren ud fra triangulereinger, IMEI, telefonnummer osv.

Men et det ikke netop det vi diskuterer? Altså om, og i givet fald hvordan, vores data kan registreres af bagmænd og grimme organisationer?

Og jeg er i øvrigt selv enig i at de næppe kan udnytte IMEA og lokationsdata. Derfor min opfølgende kommentarer.

AB455 skrev, for 4 timer siden:

...men igen det er så at frygt for myndighederne. Det er "trods alt" kun dem der kan spore på lokationsdata og krydscheck af enheder, men det er naturligvis også noget skidt, hvis det kan det uden en dommerkendelse....

Skrevet
GP_Nyder skrev, for 4 timer siden:

Ja, diskussionen stak lidt af og endte med lokalisering af telefonen selvom det ikke var emnet.

GP_Nyder skrev, for 4 timer siden:

Så har man en bollofon og ikke bruger andet end ringe, sms, WhatsApp og data, så er man godt sikret

Ansigt genkendelse kan jo ske, hvis der bliver taget billede af dig under besøget, men jeg finder sandsynligheden ret lille, men er man nervøs for dette, så må man sørge for at man ikke er på sociale medier eller ikke have billeder på, bruge maske under besøget eller lad være med at besøge glædes piger

WhatsApp og data så er du jo ikke anonym længere.

Ansigtsgenkendelse bliver mere udbredt med f.eks.  PimEyes hvor der alle kan lege med i noget tid. Selvom du ikke tror på det så er der et behov ellers eksisterede det ikke. ID af prostitutions kunder er da et muligt forretningsområde :) om man kan lide det eller ej.

Skrevet
Halvstor skrev, for 3 timer siden:

Ja, diskussionen stak lidt af og endte med lokalisering af telefonen selvom det ikke var emnet.

WhatsApp og data så er du jo ikke anonym længere.

Ansigtsgenkendelse bliver mere udbredt med f.eks.  PimEyes hvor der alle kan lege med i noget tid. Selvom du ikke tror på det så er der et behov ellers eksisterede det ikke. ID af prostitutions kunder er da et muligt forretningsområde :) om man kan lide det eller ej.

Hus din sølvpapirshat næste gang du besøger en GP. :D

Skrevet
Halvstor skrev, for 5 timer siden:

WhatsApp og data så er du jo ikke anonym længere

Jeg har da kun oplyst mit telefonnummer på mit anonyme taletidskort til WhatsApp/Meta. Et nummer som kun er på bollofonen, hvor der ikke er Facebook og andet skrammel på. Så ja, en GP/Pimp vil få mit nummer, men det ville de også få hvis jeg sendte en sms

Halvstor skrev, for 6 timer siden:

Ansigtsgenkendelse bliver mere udbredt med f.eks.  PimEyes hvor der alle kan lege med i noget tid. Selvom du ikke tror på det så er der et behov ellers eksisterede det ikke. ID af prostitutions kunder er da et muligt forretningsområde :) om man kan lide det eller ej.

Jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, men at tro at en pimp vil tage billede af mig og bruge tid på det, for at måske kunne finde mig på LinkedIn, det tvivler jeg på. Der er nok mere interessante end mig at søge på

Skrevet
GP_Nyder skrev, for 15 timer siden:

Jeg har da kun oplyst mit telefonnummer på mit anonyme taletidskort til WhatsApp/Meta. Et nummer som kun er på bollofonen, hvor der ikke er Facebook og andet skrammel på. Så ja, en GP/Pimp vil få mit nummer, men det ville de også få hvis jeg sendte en sms

Facebook=Meta=WhatsApp=Instagram og sikkert flere jeg ikke kan komme i tanke om. Men  der foregår to diskussioner. En om anonymitet og en om en ondsindet pimp kan identificiere personen bag.

Det kan pimpen åbnbart nemt iflg colombiameme.

GP_Nyder skrev, for 15 timer siden:

Jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, men at tro at en pimp vil tage billede af mig og bruge tid på det, for at måske kunne finde mig på LinkedIn, det tvivler jeg på. Der er nok mere interessante end mig at søge på

Måske, men der er mere end en herinde klage over afpresningsforsøg. Det har været en mere primitivt fremgangsmåde men  nogle er villige til at prøve. Ansigtsgenkendelse øger bare mulighederne for banditterne.

Skrevet
nørden skrev, for 18 timer siden:

Hus din sølvpapirshat næste gang du besøger en GP. :D

Jeg har en masse aluminiumsfolie. Kan du ikke vejlede i hvordan man laver en der virker?

Skrevet
Halvstor skrev, for 2 timer siden:

Jeg har en masse aluminiumsfolie. Kan du ikke vejlede i hvordan man laver en der virker?

Mon ikke du allerede har indtil flere.

Skrevet
Halvstor skrev, for 2 timer siden:

Måske, men der er mere end en herinde klage over afpresningsforsøg. Det har været en mere primitivt fremgangsmåde men  nogle er villige til at prøve. Ansigtsgenkendelse øger bare mulighederne for banditterne.

Så du mener seriøst at et halvhjertet afpresning forsøg efter en aflyst aftale kan sammenlignes med slemme bagmænd som indsamler data som de kan bruge hvis deres prostitutions forretning engang skulle gå ned af bakke. Ikke så underligt at du tror at IMEI kan bruges til at identificer en person.

Skrevet
Halvstor skrev, for 3 timer siden:

Enig.

Og der skal trods alt bare én klaphat til at sende lister med kontaktinfo, besøgstider og billeder fra indgangen eller det der er værre, ud på nettet eller direkte til arbejdsplads eller hjemmet før skaden er sket. Klaphatten behøver ikke engang at være særlig smart og gøre tingene sofistikeret for at gøre rigtig meget skade.

Man kan jo ligefrem være bekymret for det netop ikke er en der er særlig kvik det går offentliggjort det hele på en klodset måde eller en ødelagt kvinde der som hævn lækker alt muligt fra bagmændenes kartoteker, inklusiv kundedata i en hævnaktion. Sidstnævnte tilgiver jeg hermed på forhånd, selvom jeg naturligvis ville være rigtig ked af at indgå i sådan en bunke offentliggjort materiale.

Skrevet
AB455 skrev, for 4 minutter siden:

Enig.

Og der skal trods alt bare én klaphat til at sende lister med kontaktinfo, besøgstider og billeder fra indgangen eller det der er værre, ud på nettet eller direkte til arbejdsplads eller hjemmet før skaden er sket. Klaphatten behøver ikke engang at være særlig smart og gøre tingene sofistikeret for at gøre rigtig meget skade.

Man kan jo ligefrem være bekymret for det netop ikke er en der er særlig kvik det går offentliggjort det hele på en klodset måde eller en ødelagt kvinde der som hævn lækker alt muligt fra bagmændenes kartoteker, inklusiv kundedata i en hævnaktion. Sidstnævnte tilgiver jeg hermed på forhånd, selvom jeg naturligvis ville være rigtig ked af at indgå i sådan en bunke offentliggjort materiale.

Manner. Nu tør jeg efterhånden ikke gå uden for en dør. Jeg kan jo blive kørt over når jeg krydser vejen.

Det er livsfarligt at leve. Man ender med at dø af det.

Skrevet
AB455 skrev, for 5 timer siden:

Enig.

Og egentlig også have i tankerne at de fleste kameraer har et webinterface og sidder bag en hjemmerouter, med wifi, der næsten aldrig holdes opdateret. Vi har vist opskriften på en potentiel katastrofe allerede.

Skrevet
nørden skrev, for 7 timer siden:

Så du mener seriøst at et halvhjertet afpresning forsøg efter en aflyst aftale kan sammenlignes med slemme bagmænd som indsamler data som de kan bruge hvis deres prostitutions forretning engang skulle gå ned af bakke. Ikke så underligt at du tror at IMEI kan bruges til at identificer en person.

Jeg ved IMEI kan bruges til at identificere personer. Du mangler da lidt fantasi hvis du tror en enhed altid optræder alene. Folk træder i spinatten.

Lokalisering og identificering er to forskellige ting. Du blander to diskussioner sammen igen.

Hvorfor skulle bagmænd kun bruge data når deres "forretning engang skulle gå ned ad bakke". What?? Det er jo allerede et reelt problem selvom implementeringen er noget primitiv.

Hint.  Jeg har arbejdet i telebranchen, ikke som telemand men indenfor IT og ved lidt, meget lidt, men ved hvorfor svenskerne ville have IMEI med.

Redigeret af Halvstor

Skrevet
Halvstor skrev, 1 time siden:

Og egentlig også have i tankerne at de fleste kameraer har et webinterface og sidder bag en hjemmerouter, med wifi, der næsten aldrig holdes opdateret. Vi har vist opskriften på en potentiel katastrofe allerede.

Ja, der er jo stadig nogle stykker der mangler at slå deres enheder op på https://www.shodan.io/ :ph34r:

Skrevet
AB455 skrev, for 10 minutter siden:

Ja, der er jo stadig nogle stykker der mangler at slå deres enheder op på https://www.shodan.io/ :ph34r:

Kendte jeg ikke - hvilket beviser jeg ikke er så hysterisk alligevel.

Til interesserede:

Find din IP adresse på http://geo.zombe.es/ (og måse få et mindre chock når bydel/landsby dukker op) - og det er nok routerens IP adresse

Indtast IP på https://www.shodan.io/

Måske er man uheldig - for de lister ikke alle enheder.

Skrevet
Halvstor skrev, for 8 timer siden:

Jeg ved IMEI kan bruges til at identificere personer.

Så synes jeg det er på tide at du deler din viden så vi andre kan blive kloger.

Halvstor skrev, for 8 timer siden:

Hint.  Jeg har arbejdet i telebranchen, ikke som telemand men indenfor IT og ved lidt, meget lidt, men ved hvorfor svenskerne ville have IMEI med.

Sikkert på samme måde som ab455 arbejder med it-kriminalitet og ikke engang ved at hvis man har med ransomware sager at gøre ala den 7-eleven pt. er ramt af, så har man MANGE samtaler med politiet og her kommer man selvfølgelig også til at tale andre former for afpresning end lige den aktuelle sag.

Men fortsæt i 2 bare jeres udveksling af gossip. Det meste af de i skriver er teoretisk muligt og ofte brugt i TV serie som CIS etc. I praktis er det dog noget mere besværligt og tidskrævende at bruge, hviklet er grunden til at den alm. prostitutions kunde ikke skal frygte det mere end at krydse en gade i københavn en mørk aften.

Redigeret af Gæst

Skrevet
Halvstor skrev, for 9 timer siden:

De fleste hjemme router er leveret at ISP'er som også holder dem opdateret. Det er normalt også disse router som står for WIFI i boligerne. Min ISP router er efterhånden 5 år gammel. Men den bliver fortsat sikkeheds patchet af min ISP mindst hver 3 mdr.

Redigeret af Gæst

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.