Hop til indhold
Hugewatergun

Persondataloven

Recommended Posts

Guest next
weber skrev, 1 time siden:

Jeg vil vurdere at persondataloven allerede er overtrådt. Det er sket ved overdragelse af listen fra GP til trådstarter. 

Det sker allerede når GP, som firma laver en registrering af kunden.

at du, jeg eller den hemmelige elsker laver en privat notits til et telefonnummer i egen telefonbog, er lige til "kanten af den juridisk streg", men når det er i forretningsøjemed (firmakunde) er der helt andre regler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liv skrev, for 39 minutter siden:

Du må naturligvis ikke videregive listen. Den vil heller ikke være videre nyttig for en anden GP; ham der er en god kunde hos pige 1, kan være en dårlig kunde hos pige 2, og omvendt. 

Tak for input.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nu er det nok et år siden jeg har været igennem GDPR certificering (på laveste niveau)

Men: telefonnummer regnes som personhenførbart.

Noget data er mere følsomt end andet. (gæld, seksuel orientering, besøg hos GP?) og skal behandles fortroligt.

Data skal være indsamlet med et legitimt formål.

Data må ikke senere anvendes til andet uden godkendelse (herunder videregivelse)

Den registerede har ret til indsigt i det registrede og bede om at få det slettet. (også på det videregivene data)

Skjold.

Redigeret af TordenSkjold

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest next
Hugewatergun skrev, 1 time siden:

Telefonnummeret fortæller jo ingenting om hvem personen er og hvor person bor

nej, men telefonnummeret "henfører" til en person, dermed er det omfattet af persondata.

har du nummeret, kan "du eller anden person" finde personen bag, ved du hvem personen er, kan du finde adressen osv

Fjern alle de oplysninger, der på nogen måder kan kædes til en person, og dataene bliver lovlige (forudsat at der er samtykke til at registrere dem)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Mortenkok
Den flittige skrev, for 1 time siden:

I stedet for og videregive listen, burde du sætte ild til den.

Præcis og alt andet er sådan set kun ordkløveri og kun med det formål at skade andre, så brænd den, jo før jo bedre uanset lovgivning 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nu er det jo sådan i det virkelige livet, at vi friskt deler telefonnr och andre kontaktopgifter. Jeg gør det på mit firma, andre gør det til mig. Nogle gange sammen med lidt fakta, à la: "Han er et røvhul, men fucking god til det eller det", eller "Du skal bare være obs på at han er dårlig på at betale i tid".

Så egentlig bryder vi jo imod loven dagligdags. Eller ...?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
next skrev, 1 time siden:

nej, men telefonnummeret "henfører" til en person, dermed er det omfattet af persondata.

har du nummeret, kan "du eller anden person" finde personen bag, ved du hvem personen er, kan du finde adressen osv

Fjern alle de oplysninger, der på nogen måder kan kædes til en person, og dataene bliver lovlige (forudsat at der er samtykke til at registrere dem)

Med den logik må han gerne dele informationen på eventuelt uregistrerede numre (fra fx bollofoner med simkort købt i kiosk), da de ikke er personhenførbare. 

Kan det være rigtigt? 

Redigeret af Nannas Hjørne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest hrolandj

Der er mange aspekter i det her, men det kan faktisk koges ned til;

Er den GP, der har indsamlet oplysningerne MOMS-registreret?
Hvis hun er må hun ikke videregive disse oplysninger. Hvis hun ikke er MOMS-registreret er der ingen hindring for, at hun videregiver oplysningerne. I første tilfælde gælder reglerne for GDPR og i sidste tilfælde gælder almindelige private regler, hvilket betyder at der ikke er nogen hindring for at videregive et tlf-nummer eller personlige holdninger til andre personer. Med andre ord; firmaer må ikke videregive info, privatpersoner må godt.

Det samme gælder, hvis den GP, der modtager oplysningerne, er MOMS-registreret må hun ikke modtage oplysningerne, men er hun privatperson må hun godt.

Det er ihvertfald ordene fra min kammerat, der er advokat med speciale i GDPR-lovgivningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Mortenkok
Nannas Hjørne skrev, for 47 minutter siden:

Med den logik må han gerne dele informationen på eventuelt uregistrerede numre (fra fx bollofoner med simkort købt i kiosk), da de ikke er personhenførbare. 

Kan det være rigtigt? 

Uanset så burde tråden blive afvist fra start da den ikke giver mening for nogen, dog kun alene Ordkløver som ud lukkende har til hensigt at skade andre men det er åbent bart fremtiden herinde og i Danmark, go aften 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest next
Nannas Hjørne skrev, 1 time siden:

Kan det være rigtigt? 

ja og nej

Teoretisk er et taletidskort ikke henføre til en person, det forudsætter dog at taletidskortet kommer i en ny ubrugt telefon, hvor telefon og taletidskort er købt og evt tanket op med kontanter.
Der er timelange videoer på nettet, hvordan man i DK får skabt sig sådan en telefon med nummer, der ikke kan spores tilbage til en person. Jeg tvivler på at nogen gider ligge den energi i en bollofon.

Det er nærmest umuligt i Danmark at lave sig en telefon med et telefonnummer der på den ene eller anden måde ikke kan henføres til en person, så tilfældet er nok at det er meget få procenter af numrene der kan henføres til personer.

men på den anden side, skal der lidt mere viden og adgang til registre hos teleudbydere for at kunne lave en personhenførbar bekræftelse, end den viden du og jeg har. Men helt firkantet juridisk (og logisk), må han ikke indsamle, opbevare og dele informationen uden den registreres samtykke. Hvilket han angiveligt ikke har, alene indsamlingen af oplysningerne antagets fortaget uden samtykke, så alene listens eksistens er med stor sansynlighed ulovlig jvf persondataloven, den bliver ikke lovlig igen af at trådstartere er mellemmand, og har fået GP samtykke.

Redigeret af next

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest next
hrolandj skrev, 1 time siden:

Der er mange aspekter i det her, men det kan faktisk koges ned til;

Er den GP, der har indsamlet oplysningerne MOMS-registreret?
Hvis hun er må hun ikke videregive disse oplysninger. Hvis hun ikke er MOMS-registreret er der ingen hindring for, at hun videregiver oplysningerne. I første tilfælde gælder reglerne for GDPR og i sidste tilfælde gælder almindelige private regler, hvilket betyder at der ikke er nogen hindring for at videregive et tlf-nummer eller personlige holdninger til andre personer. Med andre ord; firmaer må ikke videregive info, privatpersoner må godt.

Det samme gælder, hvis den GP, der modtager oplysningerne, er MOMS-registreret må hun ikke modtage oplysningerne, men er hun privatperson må hun godt.

Det er ihvertfald ordene fra min kammerat, der er advokat med speciale i GDPR-lovgivningen.

det er ikke helt rigtigt.
Du må som firma ikke indsamle og registrere oplysninger om personer uden deres samtykke
Du må som privatperson godt indsamle og registrere oplysninger om personer uden deres samtykke (dog stadig med respekt for privatlivets fred mm)
Du må hverken som firma eller privatperson videregive oplysninger om personer, uden personens samtykke.

Så den ikke momsregistrerede GP, må gerne indsamle og registrere oplysninger, men kun til helt eget private brug, skal oplysningerne videregives, kræves der samtykke, også selv om videregivelsen er til anden ikke momsregistreret privatperson.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest next
Bananas skrev, for 1 time siden:

Nu er det jo sådan i det virkelige livet, at vi friskt deler telefonnr och andre kontaktopgifter. Jeg gør det på mit firma, andre gør det til mig. Nogle gange sammen med lidt fakta, à la: "Han er et røvhul, men fucking god til det eller det", eller "Du skal bare være obs på at han er dårlig på at betale i tid".

Så egentlig bryder vi jo imod loven dagligdags. Eller ...?

yep, vi er alle lovbrydere. :)

Redigeret af next

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Som tidligere nævnt, må der for så vidt angår persondatafordningen, sondres mellem, om GP’en er moms-registreret eller ikke, da forodningen ikke finder anvendelse på forhold, der ikke er omfattet af EU-retten, hvilket prostitution ikke er, samt på forhold af rent private forhold.

En liste over sex-kunders telefonnumre vil formentlig være omfattet af straffelovens § 264 d, da seksuelle forhold er omfattet. 

Men som med meget andet vedrørende prostitution, er der tale om gråzoner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Hugewatergun skrev, for 8 timer siden:

Jeg er i besiddelse af komplet liste af kunder der har besøgt en gp gennem flere år....listen indeholder ikke navne eller adresser, blot info om kunde, dårlig kunde, god kunde os

Må jeg videregive denne liste til en evt anden gp??

Hwg

Min liste er større end din. Min liste kan ses på www.krak.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Landsbytossen

Hvor er jeg glad for, at jeg skifter mit telefonnummer, så ofte som jeg gør, når visse personer er så ligeglade med andres private info.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Hugewatergun skrev, for 11 timer siden:

Jeg er i besiddelse af komplet liste af kunder der har besøgt en gp gennem flere år....listen indeholder ikke navne eller adresser, blot info om kunde, dårlig kunde, god kunde os

Hwg

Jeg undrer mig mest over…. Hvorfor skulle du? Lovligt eller ej…

Har også haft en del omkring GDPR i mit arbejde, og det er ihverfald, som minimum, en gråzone…. og så bør man lade være.
Rent moralsk er der ingen tvivl, slet lortet!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Når vi selv ringer til et selskab eller en GP, og dermed får vores mobilnummer registreret på “Opkald fra”-oversigten, så kan det vel næppe siges, at selskabet eller GP’en har foretaget en dataindsamling, kan det? Eller sagt på en anden måde: Når opkaldet kommer fra os selv, så har vi vel givet samtykke til, at modtageren må vide, hvem som ringer?

Det lyder underligt, hvis alle som har en mobil i erhvervsmæssig regi ifølge loven skal slette sin opkaldsliste. I princippet efter hver opringning, man modtager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Den_glade_amatør skrev, for 45 minutter siden:

Når vi selv ringer til et selskab eller en GP, og dermed får vores mobilnummer registreret på “Opkald fra”-oversigten, så kan det vel næppe siges, at selskabet eller GP’en har foretaget en dataindsamling, kan det? Eller sagt på en anden måde: Når opkaldet kommer fra os selv, så har vi vel givet samtykke til, at modtageren må vide, hvem som ringer?

Det lyder underligt, hvis alle som har en mobil i erhvervsmæssig regi ifølge loven skal slette sin opkaldsliste. I princippet efter hver opringning, man modtager.

Men vi har ikke givet tilladelse til at det data deles med andre

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, 1 time siden:

Men vi har ikke givet tilladelse til at det data deles med andre

Nej, den del kan jeg godt følge. Min undren gik mere på, at det skulle være ulovligt at beholde opkaldsnumre, fordi det i nogens øjnes åbenbart sidestilles med at registrere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Hugewatergun skrev, for 21 timer siden:

Hwg

Var det mig, ville jeg bare lade være med at spørge nogen...

Skulle det på noget tidspunkt føre til dialog med en offentlig myndighed, ja, så har jeg lært af de bedste:

En tidligere minister udtalte, at han af princip aldrig udtalte sig om sager, som han selv havde været en del af.

En anden gav sig selv mundkurv på.

Og en tredje opfandt begrebet Nødløgn :)

Redigeret af Pinkman
manglende ord

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Den flittige

Jeg forstår virkelig ikke at en GP, giver sådan en liste videre til en kunde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Den flittige skrev, for 2 timer siden:

Enig - det bryder simpelt hen alle uskrevne regler om diskretion. Må hun rådne i helvede.... eller noget i den stil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Den flittige skrev, for 3 timer siden:

Det står at TS er “kommet i besiddelse af…..” ikke hvordan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liv skrev, for 28 minutter siden:

Det står at TS er “kommet i besiddelse af…..” ikke hvordan.

Jeg gerne høre TS om hvordan han er kommet i besiddelse af de oplysninger? 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...