Guest Aarhuselsker Skrevet 30. Januar, 2022 (edited) Der er af og til diskussioner på EG om utroskab. Nogle har meget stærke meninger om fænomenet, nærmest gammeltestamentelige. Prøv at læs denne artikel grundigt. Der er mange nuancer. https://www.femina.dk/liv/kaerlighed-og-sex/derfor-er-vi-utro-jeg-kom-faktisk-hjem-og-var-en-bedre-kaereste-min-kaereste?fbclid=IwAR0C_69vfStELa-HyD5lSrjZRsrn7pWUvMhhDoKeVs-8JCbTNffRBVz3zwk Redigeret 30. Januar, 2022 af Aarhuselsker Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lion69 Skrevet 30. Januar, 2022 Rent interesant, så hende også i go aften Danmark fortælle om bla 3F formanden og hans dobbelt liv . Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
vernerhansen 4 Skrevet 30. Januar, 2022 Problemet er jo ikke nuancerne i utroskab. Dem er vi alle enige om. Livet er ikke sort/hvid. Men det rigtige problem er, når man vælger at svigte ens partners tillid ved ikke at fortælle hende om ens gentagende udskejelser. Når man vælger at henkaste problemet ved at refererer til ærlighed i et ægteskab som “gammel testamentelige”, så understreger det blot det virkelige problem. Uanset hvordan man vender og drejer det, så indgår man en “kontrakt” i et ægteskab. Og den kontrakt er sgu nem at bryde, enig. Som jeg startede med at skrive, livet er ikke sort/hvid. Men når man konsekvent og GENTAGENDE gange vælger at finde yngre, tyndere og flottere modeller end konen, der lever derhjemme i lykkelig uvished, så frarøver man altså hende retten til at leve det liv, hun gerne vil. Det kan man altså ikke være bekendt... 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Elprebsi 1712 Skrevet 30. Januar, 2022 Jeg skal ikke udelukke at der kan være tilfælde, hvor utroskab gør personer til bedre kærester, men generelt set tror jeg ikke at svigt og bedrag er en god ting, og slet ikke overfor mennesker man elsker. Jeg ser det ærligt talt som en dårlig undskyldning for at fortsætte sit bedrag. Der kan være situationen der gør at sex er en umulighed, men her må man da tale med hinanden og opnå en enighed om at man kan tillade sex med andre. Der vil så ikke være tale om utroskab, da man jo netop så har en aftale. I den situation tror jeg faktisk at en prostitueret kan være en god ting, da der så ikke er risiko for følelser i klemme. Utroskab for mig er altid defineret ud fra den bedragedes side. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
mr. WilD 83 Skrevet 30. Januar, 2022 I min verden handler utroskab overhoved ikke om sex med andre. Men der hvor man er utro i min verden er netop hvis min partner eller jeg selv udvikler følelser og agere på disse. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
sanook 541 Skrevet 30. Januar, 2022 Elprebsi skrev, for 4 minutter siden: Der kan være situationen der gør at sex er en umulighed, men her må man da tale med hinanden og opnå en enighed om at man kan tillade sex med andre. Der vil så ikke være tale om utroskab, da man jo netop så har en aftale. I den situation tror jeg faktisk at en prostitueret kan være en god ting, da der så ikke er risiko for følelser i klemme. Dit skitserede tilfælde findes der faktisk en del af @El Prebsi Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Møffe 2207 Skrevet 30. Januar, 2022 Ja det er mange nuancer i det -og mange automattankegang der kommer frem -men også fordi "utroskab" er et meget negativt ladet ord -tror for alle, når man høre eller tænker det. Men det er tydeligt en kvinde der skriver sådan (artiklen) utroskab er i mine øjne utilgiveligt! Men det jeg gør, og har aftalt med min kone -er så noget andet, som hvis andre hørte om det ville kalde "utroskab" Vi har talt om det, og mit behov er et andet end min kones der nærmest er aseksuel... Hun siger hun godt kan se det fra min side af, at vi har forskellige behov -men hun kan ikke forstå hvorfor sex betyder så meget for mig og nærmest intet for hende -da hun mener vi er over børneavleralderen -og derfor er det spil af tid... Det syn har jeg haft svært ved, at helt acceptere, og har da forsøgt at overbevise hende om noget andet, og vi kunne dyrke mere sex -men siden jeg lod hende få fred, og jeg tog på besøg efter behov/lyst er vi faktisk kommen tætter, og vi kan begge slappe meget mere af i hinandens selskab... også fordi vi ikke behøver at havde dårlig samvittighed. Hun spørg aldrig -og jeg fortæller aldrig noget -udover hun kan sige "nååh var det en god massage?" og jeg svare "ja det var det da..." Men det er jo mange der har hemmeligheder overfor hinanden, og finder på "løgne" det er jeg fri for og lykkelig over det ikke er nødvendigt;-) 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lion69 Skrevet 30. Januar, 2022 (edited) mr. WilD skrev, for 29 minutter siden: I min verden handler utroskab overhoved ikke om sex med andre. Men der hvor man er utro i min verden er netop hvis min partner eller jeg selv udvikler følelser og agere på disse. Hvis man uden sin partners viden har sex med andre, og i din verden ikke betragter det for utroskab, hvad vil du så kalde det ? Redigeret 30. Januar, 2022 af Lion69 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Svendsenaalborg 911 Skrevet 30. Januar, 2022 Jojo, der er da mange nuancer i det. Men til syvende og sidst handler det vel netop om, at du, som utro (ikke møntet på nogen, ts), vælger at bedrage det menneske, som du har valgt at dele livet med. Om det så handler om partneren eller dig selv, er vel lige lige meget. Og hvis man bruger det som undskyldning/forklaring/retfærdiggørelse, at man kommer hjem og er en bedre kæreste, ja, så skal man nok liiige spørge om i hvis øjne, man er en bedre kæreste. Hvad ville ens kæreste egentlig foretrække? Mere opmærksomhed/blomster/blow jobs osv. eller en ærlig kæreste? Hvor meget skyldes så dårlig samvittighed, og hvor meget skyldes, at man reelt bliver en bedre kæreste? Og hvorfor kan man så ikke vælge at være ærlig om det?… Hvis man virkelig er en bedre kæreste, fordi man er utro, så er man sgu nok ikke lige den bedste kæreste til at starte med; man har bare bygget et godt net af løgne op. Jeg så en dokumentar om en serievoldsforbryder; hans kone forklarede, at han altid var en ekstra god mand (kærlig, opmærksom osv.) i de perioder, som så viste sig at ligge umiddelbart efter, at han havde tævet en uskyldig person halvt ihjel. Blev han så reelt en bedre mand af det? Han blev i hvert fald ikke et bedre menneske!… Uanset hvad: du pisser, i de fleste tilfælde, på et andet menneskes ultimative tillid, hvis du er utro. Vær dog M/K nok til at tage snakken i forholdet, så det ikke baserer sig på en løgn for din partner. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 30. Januar, 2022 vernerhansen skrev, for 37 minutter siden: Når man vælger at henkaste problemet ved at refererer til ærlighed i et ægteskab som “gammel testamentelige” Du misforstår. Det er manges holdning til utroskab jeg betegner som gammeltestamentlig. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17603 Skrevet 30. Januar, 2022 At utroskab betragtes som svigt og bedrag er derfor at vi har nogen slags fælles overenskommelse om at det er svigt og bedrag - gammeltestamentligt grundet måske, hvad ved jeg. Efter et langt liv med flere utroskaber begge vejne, er jeg blevet overens med mig selv om at det er op til den enkelt at vælge at føle sig svigtet eller at vælge en anden anskuelse. Når det rammede mig for første gang reagerede jeg umiddelbart og følelsemæssigt. Efter en tid befriede jeg mig fra den følelsen, og lagde det istedet hos hende. Det var hun som gjorde noget, ikke mig. Det hun gjorde handlede ikke om mig, etc. Vi standsede hos hinanden og jeg oplevede en enorm lettelse at som bonus være blevet befriet fra jalousi. Det nyder jeg stadig. Det paradoksale er at når jeg nogle år senere var hende utro, så blev hun fulststændigt gal. For mig er det et langt større bedrag at snyde hinanden økonomiskt eller på andre måder ødelægge sin partners muligheder til et godt liv. Utroskab er kun .... at nyde et andet menneske nogen gang indimellem. Nogle gange kan det være dramatiskt, men mange gange er dramatiken nok noget som man selv vælger. 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mesterjacob 390 Skrevet 30. Januar, 2022 Bananas skrev, for 22 minutter siden: Utroskab er kun .... at nyde et andet menneske nogen gang indimellem. Det er der meget rigtigt i, og mennesket er et biologisk væsen, der handler biologisk, mens ægteskabet er en social konstruktion. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Svendsenaalborg 911 Skrevet 30. Januar, 2022 Mesterjacob skrev, for 30 minutter siden: Det er der meget rigtigt i, og mennesket er et biologisk væsen, der handler biologisk, mens ægteskabet er en social konstruktion. Det er straffeloven også… Og aftaleloven Ægteskabet er jo også en aftale mellem to parter. Er du lige så large, hvor jeg render fra min aftale med dig på andre områder; fx forretningsmæssigt? Du løber fra en aftale og svigter et andet menneske. Og det bliver næppe mere personligt end i et forhold. Det kan jeg ikke rigtig se, at vi kan diskutere. Puha, det kunne blive en lang diskussion, det her… Men prøv evt at undersøge, om der fx er folk, der får livslange psykiske problemer af deres partners utroskab… Det lugter rigtig meget af retfærdiggørelse, uanset hvordan man drejer det. Kan nogen komme med en eneste grund til, at det er bedre at fortie det overfor sin partner? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Svendsenaalborg 911 Skrevet 30. Januar, 2022 Bananas skrev, 1 time siden: Utroskab er kun .... at nyde et andet menneske nogen gang indimellem. Nogle gange kan det være dramatiskt, men mange gange er dramatiken nok noget som man selv vælger. Jeg har al respekt for andre holdninger. Og med det sagt, må jeg godt nok sige, at det citat gør mig trist Det er ualmindelig kynisk i mine øjne, og jeg tænker, der må ligge nogle trælse erfaringer bag. Jeg er ellers generelt ret kynisk selv… 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
mr. WilD 83 Skrevet 30. Januar, 2022 Lion69 skrev, 1 time siden: Hvis man uden sin partners viden har sex med andre Dette vil jeg mene er at føle noget for en anden og agere på det, det kan f.eks være lyst. Lion69 skrev, 1 time siden: og i din verden ikke betragter det for utroskab, hvad vil du så kalde det ? Jeg er delvis enig, hvis den anden part ikke er viden om aktiviteten er det en form for utroskab men det er det vel også hvis du så tager i byen med vennerne og siger du er skal arbejde over. Det er jo et utroskab mod trygheden og sandfærdigheden at det forhold/aftale som ægteskabet også medfører. Men hvis vi definere utroskab på den måde så er alt din partner ikke er informeret om en form af utroskab. Grunden til min verden er at min kone og jeg har på forhånd aftalt at det er OK hun er sammen med andre da jeg ikke selv er voldsomt sexuel aktiv men finder det yderst lækkert at vide hun bliver tilfredsstillet og jo det gør da nok at vi har mere sex sammen også. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mesterjacob 390 Skrevet 30. Januar, 2022 (edited) Svendsenaalborg skrev, for 40 minutter siden: Kan nogen komme med en eneste grund til, at det er bedre at fortie det overfor sin partner? Ja, det kan jeg godt. Tidligt i vort ægteskab for mange år siden sagde min kone i en bisætning, at enhver jo kunne falde i, og hvis det skulle forekomme, ville hun helst ikke vide det. Det noterede jeg mig i det stille. At min "falden i" har så har været ret massiv i de senere år, har jeg da også skånet hende for. Redigeret 30. Januar, 2022 af Mesterjacob Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lion69 Skrevet 30. Januar, 2022 (edited) mr. WilD skrev, for 35 minutter siden: Dette vil jeg mene er at føle noget for en anden og agere på det, det kan f.eks være lyst. Jeg er delvis enig, hvis den anden part ikke er viden om aktiviteten er det en form for utroskab men det er det vel også hvis du så tager i byen med vennerne og siger du er skal arbejde over. Det er jo et utroskab mod trygheden og sandfærdigheden at det forhold/aftale som ægteskabet også medfører. Men hvis vi definere utroskab på den måde så er alt din partner ikke er informeret om en form af utroskab. Grunden til min verden er at min kone og jeg har på forhånd aftalt at det er OK hun er sammen med andre da jeg ikke selv er voldsomt sexuel aktiv men finder det yderst lækkert at vide hun bliver tilfredsstillet og jo det gør da nok at vi har mere sex sammen også. så er det jo heller ikke utroskab hvis i har aftalt det . Redigeret 30. Januar, 2022 af Lion69 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17603 Skrevet 30. Januar, 2022 Svendsenaalborg skrev, for 41 minutter siden: Jeg har al respekt for andre holdninger. Og med det sagt, må jeg godt nok sige, at det citat gør mig trist Det er ualmindelig kynisk i mine øjne, og jeg tænker, der må ligge nogle trælse erfaringer bag. Jeg er ellers generelt ret kynisk selv… Du må gerne kalde det kynisk; personligt kalder jeg det personlig udvikling og erfaring. Nej, mine erfaringer er ikke trælse når det gælder utroskab - tværtimod er jeg glad for dem, også når det rammede mig. Derimod har jeg haft nogle trælse erfaringer med forsøg på økonomiskt snyderi. De har gjort mig lidt mindre naiv, og måske - lidt mere kynisk. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 30. Januar, 2022 Når jeg læser alle svarene i denne tråd, spekulerer jeg på om ret mange har læst artiklen? Der diskuteres utroskab ud fra kristelige kriterier. Nogen taler om svigt, snyd og bedrag ligefrem. Jamen har vi alle lovet evig troskab da vi blev gift eller indgik et partnerskab? Men i artiklen slås der til lyd for at man kan betragte sidespring på en helt anden måde. Er der nogen der har fornuftige kommentarer til det? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 30. Januar, 2022 Jeg er med på at aftabuisere utroskab. At kunne tale med sin partner om ens behov, (seksuelle eller følelsesmæssige) frustrationer, fejltagelser mm., på en konstruktiv måde. For så vidt muligt åbne op for at arbejde på disse ting sammen eller hver for sig (men ærligt). At der også ligger et ansvar hos den anden part i forhold til hvordan denne går ind til snakken, og generelt i forhold til forholdet. Jeg tror også gerne på, at adskillige parforhold er blevet lykkeligere ved den ene parts sidespring i det skjulte. Forstået på den måde, at samlivet får et boost af, at den ene part får dækket et behov andetsteds. Det kan godt være, at første skridt bliver nødt til at være større åbenhed og forståelse for utroskab, men det kan da ikke være målet, at man skal være mere forstående overfor utroskab. Målet er vel, at man kan snakke om disse ting, inden der sker et bedrag og tillidsbrud, som gør ens partners liv til grin. Selv hvis man kommer videre fra selve sidespringet, står bedraget jo stadig som en kæmpe kløft der ikke bare lige lukkes. Her er vi jo så forskellige. Jeg ville selv personligt til en hver tid hellere ofre den "lykke" for ærlighed og det ligeværdige partnerskab som indebærer, at begge parter siger ja til den relation, de indgår i. Til gengæld ville jeg være villig at gøre meget for at få mit forhold til at bestå, og bestå lykkeligt, hvis jeg blev inkluderet i overvejelserne om hvordan vi kunne nå dertil sammen. Men helt med på autabuisering af emne om behov udenfor forhold. For det er da rigtigt, at det bliver enormt svært at dele med sin partner, at man går med et stort uopfyldt behov, hvis man er sikker på, at bare det at have snakken, vil lede til afslutningen af et forhold til en, som man elsker. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Mr. Sensual Skrevet 30. Januar, 2022 mr. WilD skrev, for 51 minutter siden: Dette vil jeg mene er at føle noget for en anden og agere på det, det kan f.eks være lyst. Jeg er delvis enig, hvis den anden part ikke er viden om aktiviteten er det en form for utroskab men det er det vel også hvis du så tager i byen med vennerne og siger du er skal arbejde over. Det er jo et utroskab mod trygheden og sandfærdigheden at det forhold/aftale som ægteskabet også medfører. Men hvis vi definere utroskab på den måde så er alt din partner ikke er informeret om en form af utroskab. Grunden til min verden er at min kone og jeg har på forhånd aftalt at det er OK hun er sammen med andre da jeg ikke selv er voldsomt sexuel aktiv men finder det yderst lækkert at vide hun bliver tilfredsstillet og jo det gør da nok at vi har mere sex sammen også. Læs her hvad denne broder skriver. Dette emne er ligeså differencieret og fascinerende som mennesket selv. Vi kan ikke tillade os at dømme andre, for vi kender ikke til de nærmere detaljer og argumenter for at være utro. Man kan ikke bare lave generelle regler for alle. Der er altid en undtagelse til. Og tak for det. Optimistisk hilsen fra Mr. Sensual Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Mr. Sensual Skrevet 30. Januar, 2022 Nannas Hjørne skrev, for 13 minutter siden: Jeg er med på at aftabuisere utroskab. At kunne tale med sin partner om ens behov, (seksuelle eller følelsesmæssige) frustrationer, fejltagelser mm., på en konstruktiv måde. For så vidt muligt åbne op for at arbejde på disse ting sammen eller hver for sig (men ærligt). At der også ligger et ansvar hos den anden part i forhold til hvordan denne går ind til snakken, og generelt i forhold til forholdet. Jeg tror også gerne på, at adskillige parforhold er blevet lykkeligere ved den ene parts sidespring i det skjulte. Forstået på den måde, at samlivet får et boost af, at den ene part får dækket et behov andetsteds. Det kan godt være, at første skridt bliver nødt til at være større åbenhed og forståelse for utroskab, men det kan da ikke være målet, at man skal være mere forstående overfor utroskab. Målet er vel, at man kan snakke om disse ting, inden der sker et bedrag og tillidsbrud, som gør ens partners liv til grin. Selv hvis man kommer videre fra selve sidespringet, står bedraget jo stadig som en kæmpe kløft der ikke bare lige lukkes. Her er vi jo så forskellige. Jeg ville selv personligt til en hver tid hellere ofre den "lykke" for ærlighed og det ligeværdige partnerskab som indebærer, at begge parter siger ja til den relation, de indgår i. Til gengæld ville jeg være villig at gøre meget for at få mit forhold til at bestå, og bestå lykkeligt, hvis jeg blev inkluderet i overvejelserne om hvordan vi kunne nå dertil sammen. Men helt med på autabuisering af emne om behov udenfor forhold. For det er da rigtigt, at det bliver enormt svært at dele med sin partner, at man går med et stort uopfyldt behov, hvis man er sikker på, at bare det at have snakken, vil lede til afslutningen af et forhold til en, som man elsker. Klogt. Mange hilsener Mr. Sensual Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Svendsenaalborg 911 Skrevet 30. Januar, 2022 Aarhuselsker skrev, for 6 minutter siden: Når jeg læser alle svarene i denne tråd, spekulerer jeg på om ret mange har læst artiklen? Der diskuteres utroskab ud fra kristelige kriterier. Nogen taler om svigt, snyd og bedrag ligefrem. Jamen har vi alle lovet evig troskab da vi blev gift eller indgik et partnerskab? Men i artiklen slås der til lyd for at man kan betragte sidespring på en helt anden måde. Er der nogen der har fornuftige kommentarer til det? Jeg er ikke sikker på, hvad du tænker på? Jeg er heller ikke enig i, at der diskuteres ud fra kristelige kriterier. Der diskuteres mest ud fra moralske kriterier, så vidt jeg kan se? Svigt, snyd og bedrag er ikke kristelige kriterier. Ift. om vi har lovet hinanden troskab ved at indgå i et forhold, så er mit svar ja. Interessant vinkel, bestemt, at troskab slet ikke er udgangspunktet, men også ret søgt i mine øjne, med mindre man decideret har taget snakken om det. Og i ægteskab er det helt klart det, man lover hinanden. Det er også grunden til at utroskab kan føre til direkte skilsmisse uden forudgående separation. Hvilke måder at betragte sidespring på, tænker du på? Der nævnes forskellige årsager til sidespring, men det sammenlignes også med at skjule ludomani for sin partner, og det er der vel ingen, der vil forsvare? Indholdet i artiklen er vel, at vi må være mere forstående overfor årsagerne til sidespring, men at det stadig er et problem? Eller hvad? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Den flittige Skrevet 30. Januar, 2022 Svendsenaalborg skrev, 1 time siden: Kan nogen komme med en eneste grund til, at det er bedre at fortie det overfor sin partner? Det hun ikke ved, har hun ikke ondt af. Nogle gange er det bedre og fortie sandheden. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Svendsenaalborg 911 Skrevet 30. Januar, 2022 Den flittige skrev, for 3 minutter siden: Det hun ikke ved, har hun ikke ondt af. Nogle gange er det bedre og fortie sandheden. Jamen det afgør jo sagen… Dejligt med sådanne velargumenterede indspark Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg