Hop til indhold
Guest fraodense

Musik der har betydet noget for dig.

Recommended Posts

Guest fraodense

Der er er anden rigtig dejlig tråd om musik, men denne er tænkt lidt anderledes.
Hvilken kunstner eller musikstykke har betydet mest for dig?

Jeg lægger ud med det første album jeg købte tilbage i 1970, 10 år gammel - min første LP. Synes stadig at de “holder” :)

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
fraodense skrev, for 28 minutter siden:

Der er er anden rigtig dejlig tråd om musik, men denne er tænkt lidt anderledes.
Hvilken kunstner eller musikstykke har betydet mest for dig?

Jeg lægger ud med det første album jeg købte tilbage i 1970, 10 år gammel - min første LP. Synes stadig at de “holder” :)

 

 

Fint initiativ på tværs af generationer

klart Metallica! Rid på lynet, batteri og retfærdighed 

Del dette indlæg


Link til indlæg

For mig er det uden tvivl Simon og Garfunckel.

Derudover betød Danyel Gerards "Butterfly" (på fransk, som jeg lige var begyndt at lære) meget for mig i gymnasiet. Det var selvfølgeligt noget med en pige, der var uopnåelig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Aha -Hunting high and low

Fordi den minder mig min seksuelle debut midt i 80'erne, hvor jeg lige før akten med min udkårne havde sat Aha LP'en på mit konfirmationsgave-stereoanlæg. Jeg får stadig kraftige minder om dengang når jeg hører sangen i dag, og jeg er snart 48 nu. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest lurik

Pink Floyd - the Wall var det første album jeg købte - ellers er Nick Cave and the bad seeds og Leonard Cohen nogle af de mange kunstnere der har haft betydning for mig. 
 

men der er mange og mange genrer der har betydet noget gennem tiderne. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det første album jeg købte var Jimi Hendrix: Axis: Bold as Love og jeg husker stadig chokket da han døde i 1970.

Men anden musik, der har betydet meget for mig er Bob Dylan: Highway 61 Revisited og Blonde on Blonde, derudover reddede Frank Zappa: Overnite Sensation mig mit allerførste knald (med min bedste vens kæreste).

Beethovens Violinkoncert kan jeg ikke høre, da den minder mig om dengang jeg næsten mistede Fru Timeren til en trussetyv.

Ellers er Isoldes Liebestod fra Wagners Tristan og Isolde noget, der rører mig dybt...kan ikke lytte til den uden at få tårer i øjnene og på skjorten.

Venligst OT (der har sit eget soundtrack kørende i hovedet næsten konstant)

Del dette indlæg


Link til indlæg

To der lige springer mig i tankerne:

https://www.youtube.com/watch?v=HARBIZUbB2c

så megen ægthed.

der næst:

https://www.youtube.com/watch?v=jXsCkX7e7ok

 

sangen om mit livs kærlighed i det andet univers, 

oft in meinem Kopf, immer in meinem Herz.

Du sagst oft "meine Tür steht für dir immer offen" ich habe aber keinen Mut, ich kann nur beten, dass unser Gott seine Hand über dich hält.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
jenslillemandhansenv2 skrev, 1 time siden:

To der lige springer mig i tankerne:

https://www.youtube.com/watch?v=HARBIZUbB2c

så megen ægthed.

der næst:

https://www.youtube.com/watch?v=jXsCkX7e7ok

 

sangen om mit livs kærlighed i det andet univers, 

oft in meinem Kopf, immer in meinem Herz.

Du sagst oft "meine Tür steht für dir immer offen" ich habe aber keinen Mut, ich kann nur beten, dass unser Gott seine Hand über dich hält.

 

Uventet og glædeligt med Willy Deville. En dejlig version af en sang der ellers nemt bliver kedelig. Så ham flere gange.

Del dette indlæg


Link til indlæg

To af Kevin Coyne's mange fine sange. Her med Andy Summers (later of Police) og den uforlignelige Zoot Money på Fender Rhodes. Jeg  elskede den lille vrede Conye af hele mit hjerte. Gør stadig.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og selvfølgelig the great love of my life. Har fulgt hende siden 1976. 

Make love - with affection!!! Good advice.

 


Samme sang 36 år senere:

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

For mig har The Moody Blues altid været det ultimative inden for musik, ingen har som de bidraget til at bygge bro mellem de store klassiske mestre og rockmusikken.

Og Leonard Cohen har lært mig, at også kærestesorger kan være smukke.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det musik, der har betydet mest for mig, blev lavet året efter min fødsel, i år 1976.

Jean-Michel Jarre:

Albumet Oxygène

Det var noget som har klart har haft indvirkning på min musik smag ,som mange måske ikke helt kan forstå, men jeg har rejst rundt i verden som DJ og spillet med mange store kanoner i techno miljøet.

Men Jean-Michel Jarre kan noget som ingen andre kan.

Hilsen

Zaq

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Emmalie

Det er nok ikke prisvinderen for mest betydningsfulde, men det var noget der kørte i stor stil på MTV da jeg var lille(Dengang det var musik på MTV :-(), og som stadig kan findes på Københavns diskoteker idag ;)

https://youtu.be/y6120QOlsfU

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg opdagede Townes van Zandt ret sent, efter adskillige af mine yndlingsartister: The Bad Seeds, Rowland S. Howard, Neil Young, Bob Dylan, The Cowboy Junkies, Tom Waits, Leonard Cohen  - havde henvist til ham. Og med Townes opdagede jeg amerikansk country som unik kunstform. 

Townes' eget liv var nærmest mere dramatisk end hans bagkatalog: Kronisk dranker, stofmisbruger, smerte, bipolar. Man kan forestille sig der skulle meget til for at stå mod det brutale amerikanske liv med den skrøbelighed som var nerven i hans kunst. 

Videon (fra en dokumentar) indeholder et af hans første numre: Waitin' around to Die  (starter ved 0.53).

Læg mærke til den gamle mands reaktion ved 2.10:   "I tried to kill the pain / bought some booze / and hopped a train / seemed easier than just waitin' around to die

Den gamle mand kender det! - dette er det andet Amerika, dette er om rigtige mennesker ! Og det er stor kunst !  

Sangen fremsiger iøvrigt nærmest også hans eget livs slutpunkt:

Now I'm out of prison / I got me a friend at last / He don't drink or steal or cheat or lie
His name's Codeine / He's the nicest thing I've seen / Together we're gonna wait around and die 

 

 

Redigeret af autobahn

Del dette indlæg


Link til indlæg

https://en.wikipedia.org/wiki/Juju_(Siouxsie_and_the_Banshees_album)
Har nok en stor del af ansvaret for min musiksmag overordnet - og min tilbøjelighed til at foretrække stærke, intense brunetter med kant. Desuden samtlige guitarister jeg er inspireret af er inspirerede i stor grad af John McGeoch. Min pladesamligen havde været meget mindre uden John McGeoch.

 

Redigeret af MC5tooge2

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 23 timer siden:

For mig har The Moody Blues altid været det ultimative inden for musik, ingen har som de bidraget til at bygge bro mellem de store klassiske mestre og rockmusikken.

Lad os nu ikke skændes om størrelsen. Men i den sammenhæng ville jeg have nævnt Keith Emerson (både med The Nice og ELP) først.

Brandenbuger #3

PS: Det er også mit svar på trådstarters spørgsmål.

Redigeret af slip
Tilf. PS

Del dette indlæg


Link til indlæg

I min tid og i min verden  ingen over og ingen ved siden af Creedence ...

 

Emmalie skrev, for 12 timer siden:

(Dengang det var musik på MTV :-(),

Uha ja .. dén periode gav mig i sluthalvfemserne min anden musikalske opvågnen (var der nogen der sagde 'midtlivskrise' .. - No Way .. bare fed musik)

Det er nummer med Oasis er fantastisk - fuldstændig Beatles uden Messias-ambitioner ... :D 

 

(håber eventuelle gentagelser tilgives . kan ikke huske hvad jeg postede i den 'gamle' musiktråd ...  

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
MC5tooge2 skrev, for 11 timer siden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Juju_(Siouxsie_and_the_Banshees_album)
Har nok en stor del af ansvaret for min musiksmag overordnet - og min tilbøjelighed til at foretrække stærke, intense brunetter med kant. Desuden samtlige guitarister jeg er inspireret af er inspirerede i stor grad af John McGeoch. Min pladesamligen havde været meget mindre uden John McGeoch.

 

Siouxsie ....<3 Endnu en kærlighed. Går stadig ind i Banshees og Creatures-perioder når jeg ikke lytter på andet.  Ja John McGeoch var noget helt for sig selv. Nogle gange kunne man tro det var ham der opfandt elguitaren. Hvorfor døde han så ung?

But what's wrong with Budgie? 

Hvilke er de andre brunetterne med kant? Chrissie Hynde? Poly Styrene (hvorfor døde hun så ung?) ? Patti Smith?

Redigeret af Bananas

Del dette indlæg


Link til indlæg
autobahn skrev, for 14 timer siden:

Jeg opdagede Townes van Zandt ret sent, efter adskillige af mine yndlingsartister: The Bad Seeds, Rowland S. Howard, Neil Young, Bob Dylan, The Cowboy Junkies, Tom Waits, Leonard Cohen  - havde henvist til ham. Og med Townes opdagede jeg amerikansk country som unik kunstform. 

Townes' eget liv var nærmest mere dramatisk end hans bagkatalog: Kronisk dranker, stofmisbruger, smerte, bipolar. Man kan forestille sig der skulle meget til for at stå mod det brutale amerikanske liv med den skrøbelighed som var nerven i hans kunst. 

Videon (fra en dokumentar) indeholder et af hans første numre: Waitin' around to Die  (starter ved 0.53).

Læg mærke til den gamle mands reaktion ved 2.10:   "I tried to kill the pain / bought some booze / and hopped a train / seemed easier than just waitin' around to die

Den gamle mand kender det! - dette er det andet Amerika, dette er om rigtige mennesker ! Og det er stor kunst !  

Sangen fremsiger iøvrigt nærmest også hans eget livs slutpunkt:

Now I'm out of prison / I got me a friend at last / He don't drink or steal or cheat or lie
His name's Codeine / He's the nicest thing I've seen / Together we're gonna wait around and die 

 

 

Hans musik smertede ud af hans krop. 

Ja amerikansk country skjuler mere fantastisk kunst end de fleste får øje på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
hansii skrev, for 14 timer siden:

Van Morrison - what a man. Husker stadig at jeg ikke fik spille "Here comes the night", når min søster havde købt den. Hun var bange for at blive træt af den "bedste plade nogensinde".

Hvad er det egentlig med Irland? Sikke musikere de har født. En anden af mine kærligheder var Rory Gallagher. Når Jimi Hendrix fik spørgsmålet om hvordan det føltes at være verdens bedste guitarist, svarede han: "No idea, ask Rory Gallagher." Manden som nægtede at udgive singler, som takkede nej til Rolling Stones. Jeg mødte ham nogle gange - den sødeste fyr man kan tænke sig.

Her akustiskt:

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
slip skrev, for 10 timer siden:

Lad os nu ikke skændes om størrelsen. Men i den sammenhæng ville jeg have nævnt Keith Emerson (både med The Nice og ELP) først.

Brandenbuger #3

PS: Det er også mit svar på trådstarters spørgsmål.

Ja, Emerson var noget særligt. Men i det fald skal vi heller ikke glemme Deep Purple og Jon Lord. 

Og heller ikke hollandske Focus med den uforlignelige Thijs van Leer (musikaliskt højuddannet og en af de virkeligt progressive musikerne i Europa)

Et sjovt klip:

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...