Hop til indhold
Rejsenetværk

Betal for at blive vaccineret

Recommended Posts

Nemtøs skrev, for 15 minutter siden:

En  hpv  vaccine  er  en  fremragende ide  også  efter  man  er  startet  med  at  være  seksuel  aktiv  for  at  begrænse  risikoen  for visse typer af  cancer hos  både  mænd  og kvinder. Består  af  3 vacciner af  af  1400 kr  fordelt  over  6 mdr. 

Det  er  en  god  investering  I jeres  helbred. 

Vær  opmærksom  på, at  jeres  børn  kan  få  vaccinen  gratis - anbefales  ved 12-13 års  alderen  og  der  kan  de  nøjes  med  2 vacciner. 

Vær obs på at det kun er drenge som er fyldt 12 (eller er det 13) efter 1. September 2019 som kan få det gratis. Hurra for ligestillingen :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nemtøs
Jesperdjensen skrev, Lige nu:

Vær obs på at det kun er drenge som er fyldt 12 (eller er det 13) efter 1. September 2019 som kan få det gratis. Hurra for ligestillingen :-)

Ja  - ved  ikke  om  den  undtagelse  fortsat  er  der; hvis  drengen  udtrykker  at  han  er  homoseksuel  eller  usikker  på  sin  seksualitet  er  det  også  gratis. 

Det  er  tåbeligt! 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hep A og B indgår som almindelige rejsevaccinationer og anbefales til mange rejsemål rundt om i verdenen. Hvorfor skulle det være et problem at det blev noteret? Desuden er det vigigt at vaccinationer bliver noteret, således at du ikke bliver fejlmedicineret engang ud i fremtiden.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Pophair
Jesperdjensen skrev, 1 time siden:

Vær obs på at det kun er drenge som er fyldt 12 (eller er det 13) efter 1. September 2019 som kan få det gratis. Hurra for ligestillingen :-)

Vaccination mod Human Papilloma Virus (HPV-vaccination) har været en del af det danske børnevaccinationsprogram siden 1. januar 2009. Tilbuddet gælder for piger på 12-17 år og for drenge, der er fyldt 12 år den 1. juli 2019 eller senere. Tilbuddet til drenge træder i kraft den 1. september 2019.

Det er da begge køn der kan få, drenge er bare kommet på 1. september 2019

Kilde

ssi.dk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Kim Nielsen skrev, for 13 timer siden:

Jeg har ikke brug for at der står i mine lægepapirer hvis jeg bliver vaccineret mod hpv,

Hvad er problemet egentlig? Det er en vaccine mod kræft. Hvem er du bange for får indblik og kan du ikke forklare at det handler om kræft?

Men du kan få vaccinen et andet sted, på en vaccinationsklinik eller muligvis apoteket - så står det ikke i din læges journal (og ingen andre må se det uden din tilladelse - og de vil ikke spørge efter det, når de ikke ved der er noget at spørge om).

 

I øvrigt har det ikke så meget med superfransk eller usikker sex at gøre, da hpv smitter selvom man bruger kondom

Og noget andet er, at det sandsynligvis er for sent at få den.

Nemtøs skrev, for 2 timer siden:

Vær  opmærksom  på, at  jeres  børn  kan  få  vaccinen  gratis - anbefales  ved 12-13 års  alderen 

De kan kun få den gratis, hvis de opfylder alderskriterierne, som er forskellige for drenge og piger, da det først lige er indført for drenge.

Drenge skal være født 1. juli 2007 eller senere. Både drenge og piger skal være under 18.

Dvs. en dreng på 12½ eller ældre skal betale.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Pophair skrev, for 37 minutter siden:

for drenge, der er fyldt 12 år den 1. juli 2019 eller senere. 

...

Det er da begge køn der kan få, drenge er bare kommet på 1. september 2019

Læs det du citerer, som jeg har markeret med fed/understregning. Ældre drenge kan ikke få det gratis.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nemtøs skrev, for 2 timer siden:

hvis  drengen  udtrykker  at  han  er  homoseksuel  eller  usikker  på  sin  seksualitet  er  det  også  gratis

Hvor har du hørt det?

Edit: Nåh, det her forsøg? Det er vist for sent eller er ordningen blevet permanent?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/gratis-hpv-vaccine-til-homoseksuelle-drenge-er-et-hit

Edit2: Nej, det er vist for sent, siger googling.

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Pophair
Bebop skrev, for 20 minutter siden:

Læs det du citerer, som jeg har markeret med fed/understregning. Ældre drenge kan ikke få det gratis.

Nu er jeg med. Ordningen for drenge trådte først i kraft 1. September 2019. Dvs drenge fyldt 12 1.juli eller senere kan blive vaccineret til de fylder 18.

Drenge, der bliver 12 år d. 1. juli 2019 eller senere, kan blive gratis vaccineret mod HPV. For denne gruppe af drenge er det gratis at blive vaccineret, indtil de fylder 18 år.

Drenge, der allerede er fyldt 12 år d. 1. juli 2019, bliver ikke tilbudt gratis HPV-vaccination

Del dette indlæg


Link til indlæg
People Pleaseren skrev, for 6 minutter siden:

Nu kan man ikke engang få lov at købe vaccinationen til sine børn, da den er udsolgt. Det er noget forbandet svineri at drenge er blevet og fortsat bliver diskrimineret på den her måde.

Jeg går da ud fra, at det beror på en lægefaglig vurdering af, at hvis ikke der er vaccine nok tilrådighed, så er det vigtigere at vaccinere pigerne, end drengene?

Kan ikke svare på om det er tilfældet, men vi må vel som borgere formode, at det forholder sig sådan.

Mon ikke også der mulighed for at tage en lille ferie i udlandet, og skaffe sine børn de vaccinationer i privat praksis?

I nogle lande er det jo pengepungen, der kan skaffe en foran i køen, hvis man kan betale.

Ja hvem ved, måske også i Danmark udenom den offentlige sygesikring?

Og det danske marked er så lille for medicinal industrien, og priserne så regulerede, at medicin som der er mangel på allokeres til større markeder med større profit.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 4 minutter siden:

Jeg går da ud fra, at det beror på en lægefaglig vurdering af, at hvis ikke der er vaccine nok tilrådighed, så er det vigtigere at vaccinere pigerne, end drengene?

Og så er spørgsmålet i denne sag, hvorfor det ene køn lige er vigtigere end det andet?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, for 9 minutter siden:

Og så er spørgsmålet i denne sag, hvorfor det ene køn lige er vigtigere end det andet?

Det er Rejse, der gætter ud af blå luft.

Rejsenetværk skrev, for 14 minutter siden:

Jeg går da ud fra, at det beror på en lægefaglig vurdering af, at hvis ikke der er vaccine nok tilrådighed, så er det vigtigere at vaccinere pigerne, end drengene?

Hvorfor går du ikke bare ud fra, at der mangler forsyninger?

https://dbrs.dk/artikel/tusinder-forhindres-i-at-få-kræftvaccination-før-2021-producent-kan-ikke-følge-med

People Pleaseren skrev, for 28 minutter siden:

Det er noget forbandet svineri at drenge er blevet og fortsat bliver diskrimineret på den her måde.

Hvad mener du med at de fortsat bliver diskrimineret? Vilkårene er ens for begge køn.

Og er det ikke lidt fjollet at kalde en økonomisk prioritering for "svineri"? Der er tonsvis af den slags i sundhedspolitikken, for vi har ikke noget pengetræ. Risikoen for kræft ved hpv er væsentligt større for piger end for drenge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bebop skrev, for 16 minutter siden:

Hvad mener du med at de fortsat bliver diskrimineret? Vilkårene er ens for begge køn.

Og er det ikke lidt fjollet at kalde en økonomisk prioritering for "svineri"? Der er tonsvis af den slags i sundhedspolitikken, for vi har ikke noget pengetræ. Risikoen for kræft ved hpv er væsentligt større for piger end for drenge.

WRONG. Vilkårene er IKKE ens. Det er kun drenge der er født i 2007 eller senere der kan få vaccinen gratis, hvorimod piger op til 17 år kan få den gratis. Men det er ikke det værste. Vaccinen er udsolgt og kommer først på markedet igen i 2021 og man prioriterer så at vaccinere 11-12 årige børn fremfor ældre børn, der har langt mere brug for den her og nu, eftersom den helst skal gives inden ens seksuelle debut.

Jeg skriver det er noget svineri fordi jeg mener det er noget svineri. Når man tænker på hvor meget man går op i ligestilling og positivt særbehandler kvinder, muslimer, svage og alverdens folk i ligestillingens hellige navn, så synes jeg det er utroligt at drenge skal forfordeles i det her tilfælde. 230 årlige tilfælde af hpv-kræft hos mænd er altså ingen bagatel og læg dertil 8000 behandlinger af kønsvorter OM ÅRET der også kan undgås. 26 millioner kroner for at vaccinere alle drenge på en årgang er altså ikke noget der vælter statsbudgettet. Vi mænd skal snart til at begynde at kæmpe for vores rettigheder for de kommer ikke nødvendigvis af sig selv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
People Pleaseren skrev, for 20 minutter siden:

26 millioner kroner for at vaccinere alle drenge på en årgang er altså ikke noget der vælter statsbudgettet. Vi mænd skal snart til at begynde at kæmpe for vores rettigheder for de kommer ikke nødvendigvis af sig selv

Nej det burde ikke være afgørende, men det synes heller ikke at være tilfældet?

Tilfældet er tilsyneladende, at der ikke er nok vaccine til alle, både drenge og piger.

Hvem der får den vaccine som er tilrådighed, beror forhåbentlig på en videnskabelig prioritering, og ikke en politisk.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 7 minutter siden:

Nej det burde ikke være afgørende, men det synes heller ikke at være tilfældet?

Tilfældet er tilsyneladende, at der ikke er nok vaccine til alle, både drenge og piger.

Hvem der får den vaccine som er tilrådighed, beror forhåbentlig på en videnskabelig prioritering, og ikke en politisk.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Det ER tilfældet. Der er tale om at spare nogle penge OG at prioritere således at dem man vil give vaccinen gratis kan få den her og nu og resten må sejle i deres egen sø (gange to). Derudover fik jeg ikke engang nævnt hvilken social slagside dette får. De resourcestærke betaler selv (når det bliver muligt i 2021) og de resourcesvage kan så dø af kræft eller få kønsvorter. Med al den fokus på lighed i sundhedsvæsnet der er, er dette en besynderlig prioritering.

Redigeret af People Pleaseren

Del dette indlæg


Link til indlæg
People Pleaseren skrev, for 3 timer siden:

WRONG. Vilkårene er IKKE ens. Det er kun drenge der er født i 2007 eller senere der kan få vaccinen gratis, hvorimod piger op til 17 år kan få den gratis

Ja, det er jo beskrevet ovenfor i tråden. Men det at vaccinen nu er udsolgt er jo ikke yderligere diskriminerende.

People Pleaseren skrev, for 3 timer siden:

Men det er ikke det værste. Vaccinen er udsolgt og kommer først på markedet igen i 2021 og man prioriterer så at vaccinere 11-12 årige børn fremfor ældre børn, der har langt mere brug for den her og nu,

Jeg synes du har en vigtig pointe om, at det ville være rationelt at prioritere de ældre. Du tager til gengæld bare fejl, når du skriver "man", for som du kan læse er det et specielt samspil med producentens kontraktlige forpligtelse. Ingen af parterne kan uden videre ændre i sådan en kontrakt. Der er altså reelt ikke nogen, der foretager den prioritering. Producenten leverer pga kontrakten og kontrakten binder sundhedsvæsenet til, hvad de må bruge leverancen til.

People Pleaseren skrev, for 3 timer siden:

så synes jeg det er utroligt at drenge skal forfordeles i det her tilfælde.

Det må være fordi du ikke tager højde for det jeg sagde. Det tidligere fravalg af drenge skyldtes en politisk cost benefit. Det er ikke simpel forfordeling, når det faktisk er sådan iflg vores viden, at der er langt større gevinst ved at vaccinere piger end ved at vaccinere drenge. Faktisk mistænker jeg, at et af de argumenter som var med til at sikre drenge tilbuddet var, at det også vil komme pigerne til gavn, at drengene er vaccineret. Men det er muligvis også den nye viden om kræft i svælget forårsaget af hpv, som mange flere - især mænd  får. Der er dog ikke dokumentation endnu for at vaccinen beskytter mod det.

Men når det er sagt, så er jeg selvfølgelig principielt enig i at drenge skal have tilbuddet, det er pengene værd og det har de jo så også fået. Der vil bare altid være en grænse for, hvem der får hhv. ikke får den slags tilbud. Jeg synes også selv, at ældre drenge skulle have haft tilbuddet.

Rejsenetværk skrev, for 4 timer siden:

Tilfældet er tilsyneladende, at der ikke er nok vaccine til alle, både drenge og piger.

Der er ikke nok til at dem, der ikke er omfattet af programmet, kan få - uanset deres køn. Både drenge og piger i programmet kan få.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bebop skrev, for 1 time siden:

Ja, det er jo beskrevet ovenfor i tråden. Men det at vaccinen nu er udsolgt er jo ikke yderligere diskriminerende.

Det er det jo i praksis, eftersom piger fra 12-17 år kan få den, mens drenge i samme aldersgruppe ikke kan få den, selvom de betaler selv. Derudover mener jeg at grænsen på 12 år er grotesk lav. Hvor mange har lige haft deres seksuelle debut som 13-årig og selv hvis man har haft sin seksuelle debut er det jo langt fra sikkert at man er blevet smittet med noget. Der er tale om et usympatisk forsøg på at spare nogle småpenge.

 

Bebop skrev, for 1 time siden:

Der er altså reelt ikke nogen, der foretager den prioritering. Producenten leverer pga kontrakten og kontrakten binder sundhedsvæsenet til, hvad de må bruge leverancen til.

Jeg vil godt sætte spørgsmålstegn ved at sundhedsvæsenet skulle være kontraktligt bundet til at bruge vaccinen på nogle børn men ikke andre. Jeg kan ikke se producentens interesse i et sådant krav. Hvor har du den viden fra? Selv hvis det skulle være tilfældet, burde det være muligt at genforhandle den aftale, hvis viljen var til stede.

Bebop skrev, for 2 timer siden:

Det må være fordi du ikke tager højde for det jeg sagde. Det tidligere fravalg af drenge skyldtes en politisk cost benefit. Det er ikke simpel forfordeling, når det faktisk er sådan iflg vores viden, at der er langt større gevinst ved at vaccinere piger end ved at vaccinere drenge. Faktisk mistænker jeg, at et af de argumenter som var med til at sikre drenge tilbuddet var, at det også vil komme pigerne til gavn, at drengene er vaccineret. Men det er muligvis også den nye viden om kræft i svælget forårsaget af hpv, som mange flere - især mænd  får. Der er dog ikke dokumentation endnu for at vaccinen beskytter mod det.

Selvom piger statistisk set har en større gevinst ved vaccinen, så mener jeg stadig at man sender et helt forkert signal ved denne besynderlige opdeling. En dreng på 15 år kan se på at han ikke kan få vaccinen og risikerer at få disse kræftformer, mens hans tvillingesøster får vaccinen gratis her og nu og det samme med hans 12-årige lillebror. Hvor er logikken? Og selvfølgelig kunne dette være anerledes, hvis den politiske vilje var tilstede. Børnenes statsminister min bare røv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nemtøs

Det  er  en  god  investering,  og  jeg  vælger  at  betale  for  vaccinen  til  mig  selv  samt  min  søn, at  min datter  får  vaccinen  ganske  gratis  synes  jeg  bare  er  skønt.  

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
People Pleaseren skrev, for 47 minutter siden:

Hvor mange har lige haft deres seksuelle debut som 13-årig

Du vender vist tingene på hovedet, da 12 er den tidligste alder børnene tilbydes vaccinen, mig bekendt? Det giver bedst mening at have en margen til seksuel debut.

 

People Pleaseren skrev, 1 time siden:

Hvor er logikken

People Pleaseren skrev, for 54 minutter siden:

Hvor har du den viden fra?

Læs artiklen. Producenten leverer kun pga aftalen for vaccinationsprogrammet. Hvis myndighederne skulle bruge leverancen på en anden målgruppe, så skal programmet laves om, da man ellers ikke vil have vaccine til programmets nuværende målgruppe. Hvis programmet laves om er der ændrede forudsætninger for aftalen. Leverandøren kan måske så vælge at gå et andet sted hen med sine varer? 

Det kommer an på leverandøraftalens ordlyd, som jeg ikke kender, så du har ret i, at det kan være forkert.

Uden ironi: Jeg synes faktisk du skulle skrive til en avis med en klage over situationen.

Mht logikken: Det er et sammenfald af omstændigheder. Som sagt er jeg enig i, at ældre drenge burde have været omfattet. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men nu der er mangel på den (HPV vaccinen) i Danmark, kan man så købe den ?   Lidt i tvivl når man læser de efterfølgende indlæg.

Kunne da også selv overveje at lade mig vaccinere.    Går udfra prisen i linket er for de to eller 3 behandlinger.  Og ikke stk prisen pr behandling.

Redigeret af ZEUS

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bebop skrev, for 3 minutter siden:

Nej, man kan ikke købe den i det næste års tid.

Okay så ikke noget jeg bør overveje foreløbigt.     Men tak for svar.

Redigeret af ZEUS

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nemtøs
ZEUS skrev, for 21 minutter siden:

Men nu der er mangel på den (HPV vaccinen) i Danmark, kan man så købe den ?   Lidt i tvivl når man læser de efterfølgende indlæg.

Kunne da også selv overveje at lade mig vaccinere.    Går udfra prisen i linket er for de to eller 3 behandlinger.  Og ikke stk prisen pr behandling.

Koster  ca  1200 kr  per  vaccine  x med  3.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nemtøs skrev, for 2 timer siden:

Koster  ca  1200 kr  per  vaccine  x med  3.

Okay så da alligevel en sjat penge.   

Ifølge trådstarter så et lille beløb skrev han.   Men ifølge link i samme indlæg så pris på HPV ( 3 x  kr 1550,- = 4650 og for Hepatitis A+B 3 x kr 710,- = kr 2130,- 

Ialt kr 6780,-.   Ikke det jeg forstår som et bette beløb.

Noget med hvis man var medlem af sygesikring Danmark så halv pris.  Aner ikke om jeg er berettiget til det.  Har i årevis stået som "hvilende" medlem og betaler et mindre beløb for det.  Ved ikke hvad fordel der er i det hvis de så alligevel ikke dækker noget her :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 5 timer siden:

Ikke det jeg forstår som et bette beløb

Det skal ses som lille udgift for samfundet i betragtning af al den kræftbehandling+kondylombehandling+menneskelig lidelse man kan slippe for. Samfundsøkonomisk et lille beløb, måske endda en god investering som sparer penge i det lange løb.

Som individ er det ligesom roulette: Der er stor sandsynlighed for at du ikke får gevinst, men hvis du får gevinst er den meget stor.

Sidstnævnte gælder dog ikke seksuelt aktive voksne. Der er stor risiko for at du allerede er smittet med en eller flere af de vira vaccinen beskytter mod, og så er den gavnlige effekt mindre eller tættere på nul.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...