Hop til indhold
Rejsenetværk

Betal for at blive vaccineret

Recommended Posts

Guest Nemtøs
Bebop skrev, 1 time siden:

Det skal ses som lille udgift for samfundet i betragtning af al den kræftbehandling+kondylombehandling+menneskelig lidelse man kan slippe for. Samfundsøkonomisk et lille beløb, måske endda en god investering som sparer penge i det lange løb.

Som individ er det ligesom roulette: Der er stor sandsynlighed for at du ikke får gevinst, men hvis du får gevinst er den meget stor.

Sidstnævnte gælder dog ikke seksuelt aktive voksne. Der er stor risiko for at du allerede er smittet med en eller flere af de vira vaccinen beskytter mod, og så er den gavnlige effekt mindre eller tættere på nul.

Det  anbefales i sundhedsvæsenet  at  seksuelle  aktive  kvinder  med  celleforandringer  for  vaccinen  for  at  hindre  negativ  udvikling  i celleforandringerne. Vaccinen har  en  effekt. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bebop skrev, for 3 timer siden:

Sidstnævnte gælder dog ikke seksuelt aktive voksne. Der er stor risiko for at du allerede er smittet med en eller flere af de vira vaccinen beskytter mod, og så er den gavnlige effekt mindre eller tættere på nul.

Sådan var det lige da Hpv-vaccinen kom frem. De første typer var udelukkende profylaktiske (forebyggende) fordi de kun gav en humoral respons, hvilket vil sige at vaccinen aktiverede den type hvide blodlegemer der sørger for at danne antistoffer imod proteiner udenpå den pågældende virus. Problemet med HPV er imidlertid, at når den har inficeret en slimhindecelle vil dens DNA blive integreret i cellens genom, gerne lige oven i de gener der skulle sørge for at cellen dør planmæssigt. Virus DNA'et kan nu ligge og hygge sig 10-20 år indtil den "hopper ud" af genomet igen og bruger cellens replikationsmekanismer til at lave kopier af sig selv.

Cellerne kan dog forsvare sig ved at præsentere virusproteiner på cellens yderside hvilket virker som signal til den type hvide blodlegemer der står for at slå inficerede celler ihjel (den cytotoxiske effekt).

De nyere typer HPV-vacciner virker ved at aktivere den sidste type hvide blodlegemer til at gå målrettet efter de celler der præsenterer HPV proteiner på ydersiden, og dermed virker vaccinen terapeutisk (og også profylaktisk).

HPV-vacciner er under stadig udvikling og afprøvning. Her er lige en artikel om nogen af de nyeste resultater:

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190404074913.htm

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nemtøs skrev, for 3 timer siden:

Det  anbefales i sundhedsvæsenet  at  seksuelle  aktive  kvinder  med  celleforandringer  for  vaccinen  for  at  hindre  negativ  udvikling  i celleforandringerne. Vaccinen har  en  effekt. 

Nu har Lauersen suppleret med nuancer om den teapeutiske effekt (altså at vaccinen virker som medicin), men det er ikke en egentlig "anbefaling", der findes aktuelt. De siger der teoretisk set kan være en fordel:
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/sygdomme/infektioner/hpv-vaccination/

Citat

HPV vaccination efter keglesnit

Dansk Selskab for Gynækologi og Obstetrik beskriver en teoretisk effekt af HPV-vaccination til kvinder, der har fået foretaget keglesnit, men anbefaler det ikke direkte. Rationalet er både, at vaccinen eventuelt kan skabe immunitet mod en virus, der allerede har forårsaget celleforandringer men også, at den beskytter mod de andre virus, som kvinden eventuelt endnu ikke er eksponeret for. Rådgivningen bør ske hos gynækologen i i forbindelse med keglesnittet, og det er den enkelte læges vurdering, om denne vil anbefale vaccine eller ej

Det er altså teoretisk, og derfor ikke en egentlig anbefaling (da man altid skal afveje ulemper også).

 

Lauersen skrev, for 9 minutter siden:

De nyere typer HPV-vacciner virker ved at aktivere den sidste type hvide blodlegemer til at gå målrettet efter de celler der præsenterer HPV proteiner på ydersiden, og dermed virker vaccinen terapeutisk (og også profylaktisk).

Spændende! Tak for at bringe nye oplysninger ind, som jeg vil fordybe mig i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nemtøs
Bebop skrev, for 5 minutter siden:

Nu har Lauersen suppleret med nuancer om den teapeutiske effekt (altså at vaccinen virker som medicin), men det er ikke en egentlig "anbefaling", der findes aktuelt. De siger der teoretisk set kan være en fordel:
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/sygdomme/infektioner/hpv-vaccination/

Det er altså teoretisk, og derfor ikke en egentlig anbefaling (da man altid skal afveje ulemper også).

 

Spændende! Tak for at bringe nye oplysninger ind, som jeg vil fordybe mig i.

I praksis  (irl) bliver  vaccinen anbefalet som  forebyggende behandling for  visse  typer af celleforandringer  som  er  forstadier til  cancer - dette  gælder  både  hos  de  praktiserende  læger  samt  hos  speciallægerne på  afdelingen  for  kvindesygdomme.  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Mature Touch

Da jeg blev skilt for 20 år  år siden . Valgte jeg selv efter min læges anbefalinger . . at blive steriliseret og få en HPV vaccine
og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...