TommyHansen 2973 Skrevet 26. Januar, 2019 (edited) Inden længe får en ny dansk film, der hedder "Dronningen" premiere. Trine Dyrholm spiller titelfiguren, som en succesrig advokat, der har et forhold til sin stedsøn. Ifølge traileren kan man se, at der medvirker op til flere svenske skuespillere. Jeg er selvfølgelig klar over, at det skyldes, at der er svenske penge investeret i filmen. Disse investorer forventer, at man hyrer svenske skuespillere til nogle af rollerne. Det har man set i årevis. Det er på ingen måde et nyt fænomen i dansk film. Og det muliggør vel også muligheden for, at filmen kan indspille penge på begge sider af Øresund. Men jeg tænker alligevel, at det måske også afspejler en nutidig situation, hvor der i hvert fald i Københavnsområdet bor mange svenskere. Ligesom der vist også bor en del danskere i Malmø-området. Selv bor jeg på Sydfyn og har svensk familie, der bor i Göteborg. Men dem ser jeg trods alt meget sjældent, og jeg er stort set aldrig i København. Mit spørgsmål er derfor rettet mestendels mod københavnerne: I hvor høj grad synes I, at man møder fastboende svenskere i jeres hverdag? Afspejler antallet af svenskere i danske film også det som I selv oplever? Redigeret 26. Januar, 2019 af TommyHansen Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TommyHansen 2973 Skrevet 26. Januar, 2019 Kan tilføje, at ifølge et par artikler fra Kristeligt Dagblad, som jeg har fundet på nettet, så boede der i 2010 cirka 12.000 svenskere i Københavns-området. Og i en lille by som Skagen boede der faktisk 40 svenskere. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lillemand Skrevet 26. Januar, 2019 Svenskar som bor och arbetar i Köpenhamn är lätta att finna... Vi har alla en stor skylt med oss som det står ’Svensk’ på... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Visti-Vistisen 1899 Skrevet 26. Januar, 2019 Når man som jyde en sjælden gang kommer til hovedstaden og man så træffer en af disse snusgnaskere fra Den Nære Orient (som man kaldte Sverige, da jeg var knejt i 50'erne), og man så ikke forstår hvad de siger. Man forsøger så helt diplomatisk og med stor medmenneskelighed at bygge bro til det uforståelige individ, som står over for en: "Entschuldigung, sprechen Sie deutsch bitte?". Knap er disse velmenende ord kommet over ens tunge førend elgsdyrrytteren er gået amok i alverdens uforstålige ytringer og fakter. Man indser så at det er bedst at trække på skulderen og hovedrystende forlade stedet og opsøge mere venlige himmelstrøg. 1 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TommyHansen 2973 Skrevet 26. Januar, 2019 Visti-Vistisen skrev, for 39 minutter siden: Når man som jyde en sjælden gang kommer til hovedstaden og man så træffer en af disse snusgnaskere fra Den Nære Orient (som man kaldte Sverige, da jeg var knejt i 50'erne), og man så ikke forstår hvad de siger. Man forsøger så helt diplomatisk og med stor medmenneskelighed at bygge bro til det uforståelige individ, som står over for en: "Entschuldigung, sprechen Sie deutsch bitte?". Knap er disse velmenende ord kommet over ens tunge førend elgsdyrrytteren er gået amok i alverdens uforstålige ytringer og fakter. Man indser så at det er bedst at trække på skulderen og hovedrystende forlade stedet og opsøge mere venlige himmelstrøg. Funny, but ... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
DK fyr 34 4439 Skrevet 26. Januar, 2019 (edited) Jeg boede indtil for en lille håndfuld år siden, i Kbh. og nåede at have 10 års jubilæum. Bare i den tid kunne der mærkes en voldsom stigning i antal svenskere ansat i forretninger. Særligt i det store indkøbscentre. I nogle forretninger var det nok tæt på 100 % ansatte der var fra hinsidan En overgang arbejdede jeg ved en af de store indfaldsveje til København og der kom svenskere med særlige pendlerbusser alene med det formål at køre til og fra arbejde i København. Har personligt aldrig haft besvær med at forstå svensk. Uanset om det er en fra Malmö eller en nollåtta. Jeg læser også lige gerne og lige ubesværet danske som svenske bøger.......men til gengæld er tysk ikke min spidskompetence. Men det siges jo også at Sjællændere forstår bedre svensk end tysk og Jyder har det omvendt. Om det stadig er sandt eller en skrøne ved jeg ikke. Synes personligt at brugen af skuespillere på kryds og tværs i de nordiske lande er en fordel. Dog savner jeg flere fra de Grønland, Færøerne og Island Redigeret 26. Januar, 2019 af DK fyr 34 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17705 Skrevet 26. Januar, 2019 Vi har jo også rigtigt mange danskere her ovre. Mange der bor i Malmö fordi det er billigere, mange som bare tager her for at shoppe - det er jo også billigere. Og der hvor jeg bor har vi mange som har sommerhus. Jeg oplever aldrig at det er problemer for svenskere at forstå dansk mærkeligt nok. Danskerne spørger på dansk og personalet i butikkerne svarer på svensk og det fungerer fint. Men når jeg er i København så oplever jeg at danskerne ikke forstår hverken mit svensk eller mit dansk. Så svarer de hellere på et gebrokkent engelsk, som jeg næsten ikke forstår. Der er det nemlig stor forskel; svenskere snakker langt bedre engelsk end hvad danskere gør - især i de lidt højere aldre. Men ligesom @DK fyr 34 synes jeg at brugen af skuespillere på kryds og tværs er godt. Vi svenskere har jo en idé om at jeres skuespillere er langt bedre end vores, og måske har i det omvendt? Men det skylder jeg nok at vi alligevel ikke opfatter danske nuancer, og i ikke opfatter svenske. Så er det sværere at høre det som ev. lyder falskt. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
DK fyr 34 4439 Skrevet 26. Januar, 2019 Bananas skrev, for 6 minutter siden: Vi har jo også rigtigt mange danskere her ovre. Mange der bor i Malmö fordi det er billigere, mange som bare tager her for at shoppe - det er jo også billigere. Og der hvor jeg bor har vi mange som har sommerhus. Jeg oplever aldrig at det er problemer for svenskere at forstå dansk mærkeligt nok. Danskerne spørger på dansk og personalet i butikkerne svarer på svensk og det fungerer fint. Men når jeg er i København så oplever jeg at danskerne ikke forstår hverken mit svensk eller mit dansk. Så svarer de hellere på et gebrokkent engelsk, som jeg næsten ikke forstår. Der er det nemlig stor forskel; svenskere snakker langt bedre engelsk end hvad danskere gør - især i de lidt højere aldre. Men ligesom @DK fyr 34 synes jeg at brugen af skuespillere på kryds og tværs er godt. Vi svenskere har jo en idé om at jeres skuespillere er langt bedre end vores, og måske har i det omvendt? Men det skylder jeg nok at vi alligevel ikke opfatter danske nuancer, og i ikke opfatter svenske. Så er det sværere at høre det som ev. lyder falskt. Enig enig.....kender også en del der er flyttet til sverige af nøjagtig den grund og om man flytter f.eks. 5 km ud af København til den ene eller den anden side gør jo ikke den store forskel og så det bare billige og bedre at købe ind i Sverige. Elsker som i ELSKER at gå rundt i svenske supermarkeder Kan huske forskellen i Kbh. fra før og efter broen. Inden var en tur til Sverige noget der aldrig skete og bare aldrig var en tanke der krydsede én og efter blev det bare en dl af københavn. Vi tog f.eks. gladeligt fra Kbh. med s-tog til Køge for at gå i byen men aldrig Malmø. Efter broen var vi næsten lige så ofte der som i nogle af brokvartererne. Så hurra for broen - selvom jeg savner hurtigbådene. De var nu lidt charmerende og gav ture en lidt anden dimension Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Sailorman 265 Skrevet 26. Januar, 2019 Der arbejder rigtig mange svenskere i Københavns Lufthavn i butikker, barer og restauranter. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TommyHansen 2973 Skrevet 26. Januar, 2019 DK fyr 34 skrev, for 2 timer siden: Jeg boede indtil for en lille håndfuld år siden, i Kbh. og nåede at have 10 års jubilæum. Bare i den tid kunne der mærkes en voldsom stigning i antal svenskere ansat i forretninger. Særligt i det store indkøbscentre. I nogle forretninger var det nok tæt på 100 % ansatte der var fra hinsidan En overgang arbejdede jeg ved en af de store indfaldsveje til København og der kom svenskere med særlige pendlerbusser alene med det formål at køre til og fra arbejde i København. Tak for din kommentar. Ved du noget om, hvor det særligt var/er i de store indkøbscentre, at man bruger meget svensk arbejdskraft? 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
xo-nix 433 Skrevet 26. Januar, 2019 TommyHansen skrev, for 3 timer siden: Tak for din kommentar. Ved du noget om, hvor det særligt var/er i de store indkøbscentre, at man bruger meget svensk arbejdskraft? I tøjforretningerne i Fields er der mange svenskere ansat. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
DK fyr 34 4439 Skrevet 26. Januar, 2019 TommyHansen skrev, for 3 timer siden: Tak for din kommentar. Ved du noget om, hvor det særligt var/er i de store indkøbscentre, at man bruger meget svensk arbejdskraft? Ja som @xo-nix ganske rigtig påpeger så var det særligt i de store indkøbscentre. Fields og til dels Fisketorvet og (dengang) også butikkerne på Strøget. Særligt de velkendte kæde-butikker som findes i alle større byer f.eks. H & M, Vero Moda, Sportsmaster osv. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TommyHansen 2973 Skrevet 26. Januar, 2019 (edited) DK fyr 34 skrev, for 24 minutter siden: Ja som @xo-nix ganske rigtig påpeger så var det særligt i de store indkøbscentre. Fields og til dels Fisketorvet og (dengang) også butikkerne på Strøget. Særligt de velkendte kæde-butikker som findes i alle større byer f.eks. H & M, Vero Moda, Sportsmaster osv. Igen tak for svar. Desværre var jeg lidt for hurtig til at skrive mit svar, så jeg fik skrevet "hvor" men mente faktisk "hvorfor". Så altså: Hvorfor lige de steder? Er det dårligt lønnede jobs? Man skulle da tro, at masser af danske unge gerne ville arbejde sådanne steder? Og så igen-igen: Ifølge artiklen fra Kristeligt Dagblad, så bor der 12.000 svenskere i København. Men de kan da ikke alle sammen arbejde i tøjbutikker? Redigeret 26. Januar, 2019 af TommyHansen Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 26. Januar, 2019 Sailorman skrev, for 6 timer siden: Der arbejder rigtig mange svenskere i Københavns Lufthavn i butikker, barer og restauranter. Ja, og forklaringen er nok, at f.eks Fields ligger på togstrækningen Malmø/København, og i hvert fald for nogle år siden var arbejdsløsheden i Skåne, så vidt jeg er orienteret, ret høj, så København var en ren magnet. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TommyHansen 2973 Skrevet 26. Januar, 2019 Borende X skrev, for 1 minut siden: Ja, og forklaringen er nok, at f.eks Fields ligger på togstrækningen Malmø/København, og i hvert fald for nogle år siden var arbejdsløsheden i Skåne, så vidt jeg er orienteret, ret høj, så København var en ren magnet. Tak for det svar. Det giver straks lidt mening. Men hvad så med de 12.000 fastboende? 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 26. Januar, 2019 DK fyr 34 skrev, for 7 timer siden: ... Har personligt aldrig haft besvær med at forstå svensk. Uanset om det er en fra Malmö eller en nollåtta ... Ja, da er skånsk, som er en østdansk dialekt, ellers for viderekomne. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest umiaqse Skrevet 31. Januar, 2019 Borende X skrev, den 26/1/2019 at 23:01: Ja, da er skånsk, som er en østdansk dialekt, ellers for viderekomne. Vi har trods alt tilhört Danmark längre än Sverige... Har personligen inget emot Hvis ni tar oss tilbage Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 31. Januar, 2019 umiaqse skrev, for 8 minutter siden: Vi har trods alt tilhört Danmark längre än Sverige... Har personligen inget emot Hvis ni tar oss tilbage Korrekt, Sverige har kun administreret Skåneland i 361 år, og I skal være hjertelig velkommen tilbage. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
People Pleaseren 875 Skrevet 1. Februar, 2019 Årsagen til at der så ofte sniger sig en svensker ind i danske film og serier er at der så følger støttekroner med fra det svenske filminstitut. Jeg er dødtræt af at se på disse uforståelige svenskere. Sørgeligt at vi ikke kan finansiere vores egne film uden svensk indblanding. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8098 Skrevet 1. Februar, 2019 TommyHansen skrev, den 26/1/2019 at 11:48: Inden længe får en ny dansk film, der hedder "Dronningen" premiere. Trine Dyrholm spiller titelfiguren, som en succesrig advokat, der har et forhold til sin stedsøn. Ifølge traileren kan man se, at der medvirker op til flere svenske skuespillere. Jeg er selvfølgelig klar over, at det skyldes, at der er svenske penge investeret i filmen. Disse investorer forventer, at man hyrer svenske skuespillere til nogle af rollerne. Det har man set i årevis. Det er på ingen måde et nyt fænomen i dansk film. Og det muliggør vel også muligheden for, at filmen kan indspille penge på begge sider af Øresund. Men jeg tænker alligevel, at det måske også afspejler en nutidig situation, hvor der i hvert fald i Københavnsområdet bor mange svenskere. Ligesom der vist også bor en del danskere i Malmø-området. Selv bor jeg på Sydfyn og har svensk familie, der bor i Göteborg. Men dem ser jeg trods alt meget sjældent, og jeg er stort set aldrig i København. Mit spørgsmål er derfor rettet mestendels mod københavnerne: I hvor høj grad synes I, at man møder fastboende svenskere i jeres hverdag? Afspejler antallet af svenskere i danske film også det som I selv oplever? Ja, jeg møder svenskere dagligt, både på mit arbejde, og i forretninger og på restauranter/hoteller rundt omkring. (for slet ikke at nævne lufthavnen hvor der er rigtigt mange) Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
mr. sving 278 Skrevet 1. Februar, 2019 Jeg må indrømme at jeg aldrig ser disse dansk/svenske film/serier. Jeg forstår ikke hvad de siger på svensk. Lavede man en dansk/tysk film behøvede de ikke at tekste for min skyld. Skrønen om at jyder kan forstå tysk er ved at være usand. Efter at alle kabelpakker nærmest ikke indeholder tyske tv-kanaler, forstår færre og færre tysk i jylland. Alt i Danmark er rettet mod det engelske sprog og så Sverige. Kun på niche-tv-kanaler kan man finde enkelte tyske film/serier. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TommyHansen 2973 Skrevet 1. Februar, 2019 mr. sving skrev, for 3 timer siden: Jeg må indrømme at jeg aldrig ser disse dansk/svenske film/serier. Jeg forstår ikke hvad de siger på svensk. Lavede man en dansk/tysk film behøvede de ikke at tekste for min skyld. Well, for det meste er der vel danske undertekster hvis det er en svensk film eller serie, som der bliver sendt. Og i en serie som "Broen" tekster man vel de svenske skuespilleres replikker i Danmark og omvendt. Det er der sikkert nogen som synes er overflødigt, hvis de forstår begge sprog lige godt. På samme måde har Mr. Sving det med tysk. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 1. Februar, 2019 mr. sving skrev, for 6 timer siden: ..... Lavede man en dansk/tysk film behøvede de ikke at tekste for min skyld .... Heller ikke for min. Vi har her virkeligt lidt et kulturtab efter 1945. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17705 Skrevet 1. Februar, 2019 Bear skrev, for 7 timer siden: Ja, jeg møder svenskere dagligt, både på mit arbejde, og i forretninger og på restauranter/hoteller rundt omkring. (for slet ikke at nævne lufthavnen hvor der er rigtigt mange) Og...? Er du stadig ok? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17705 Skrevet 1. Februar, 2019 umiaqse skrev, for 23 timer siden: Vi har trods alt tilhört Danmark längre än Sverige... Har personligen inget emot Hvis ni tar oss tilbage Nej det ville være helt ok. Hvis i bare kunne være liiiiidt mindre danske. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg