Hop til indhold
prøvemanden

ord luder..

Recommended Posts

Jeg opgiver Prøvemanden, for du forstår det ikke.

Jeg vil hellere han havde kaldt mig en halvfed gammel krage, det ville jeg kunne ta med et smil. Men ordet luder er bare så nedsættende, ikke kun for mig men også for mange andre.

Men jeg kan godt mærke hvilket ord du vil bruge, men kom ikke og sig jeg ikke har advaret dig, hvis der en dag er en pige der giver dig sin uforbeholdne mening på en knap så pæn måde.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej...

jeg tror at jeres opfattelse og behandling af ord luder, gør at mange ser negativt på det...

I faktiske med til at gøre at kvinder i branchen stigmatiseret som de gør...

som jeg ser det...

men jeg ser frem til at bliv i rettet af en kvinde, måske hun så vælger at tale om mit udseende end min arbejde...

mit udseende er jo bleven vurdere her... så må jeg se om jeg lever op til det :D

prøvemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej...

jeg tror at jeres opfattelse og behandling af ord luder, gør at mange ser negativt på det...

I faktiske med til at gøre at kvinder i branchen stigmatiseret som de gør...

som jeg ser det...

prøvemanden

Enig med Sanne, du er et håbløst tilfælde, som taler mod bedre vidende :(

Du burde hellere læse de 2 links, som OrganDonor har lagt i sit indlæg.

Så ville du kunne se, at flertallet betragter ordet "luder" som nedsættende og et skældsord. :evil:

Med venlig hilsen

:geek:

Del dette indlæg


Link til indlæg

hej, tja benjamin...

jeg føler ikke jeg skal føje flertallet ideer om som nedsættende og et skældsord...

men der vi nok forskellig benjamin...

men skulle admin bestemme at luder er forbudt her respekteret jeg det...

prøvemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu kører tråden for alvor i ring, og det er skadeligt for enhver debat! :(

@ Sanne, Prøvemanden forstår det ikke, skriver du, i mine øjne ser det ud til, at du tillægger ham motiver og udsagn, han ikke har givet udtryk for, og angriber ham på dem.

Jeg har nu nærlæst tråden, og jeg kan intet sted finde et eksempel på, at Prøvemanden tiltaler nogen som l.....

Hvis du vil gøre dig den ulejlighed at læse mit første indlæg i denne tråd, vil du kunne se, at jeg gør rede for, hvilke ord, der i min verden har negativ betydning og hvilke, som er neutrale, men kan skifte til det modsatte i tiltaleform.

Når Prøvemanden og undertegnede taler OM l..ere, så beskrives erhvervet uden nogen form for patos, når nogen kalder dig l.... i tiltale, så er det ikke sikkert, at det er venligt ment.

Specielt ikke, hvis ordet bruges af én af dine medsøstre, egentlig sjovt, ikke?

Jeg har selv igennem en længere årrække stort set aldrig brugt l-ordet efter en episode, hvor jeg sammen med min kone traf på et meget udfordrende klædt fruentimmer og så blikket i konens øjne, da hun hvæsede "L....". :)

Kvinde er kvinde vørst!

@Bananas, den med hesten og vandtruget kan du passende bruge på dig selv, for du kører da i den grad i samme rille, hvorfor al denne offergørelse af kvinder i din retorik?

P's eksempler med skraldemænd og viceværter siger rigtig meget, under den store renovationskonflikt for år tilbage så man det tydeligt, når DDR i TV-Avisen undtagelsesvis interviewede

udenfor voldene, så frabad de Århusianske "renovationsarbejdere" sig venligt men bestemt denne betegnelse, "vi er skraldemænd", lød udmeldingen.

Jeg bruger som sagt kun l....ordet meget sjældent og slet ikke med tilføjelsesord som billig og dum, med mindre altså, at det netop er det, jeg vil udtrykke.

Og hvis branchen i sin helhed ønsker, at jeg skal beskrive et totalt "rip off" besøg med "hovedet i rattet" afslutning, hvor luderen skal betegnes som Gudinde, Geisha eller Glædespige, når hun lige har opnået i hvert fald ikke at sprede glæde, ja så slår jeg 7 kors for mig.

Og Bananas, du ved jo godt, at de svenske prostituerede kalder deres kunder for torsk, ikke, føler du ikke, at det er krænkende for dig som kunde, eller er bare det faktum, at du er mand og dermed legitimt angrebsmål, der gør, at du ikke starter et korstog i den anledning?

Del dette indlæg


Link til indlæg

I faktiske med til at gøre at kvinder i branchen stigmatiseret som de gør...

Wauw... Undskyld jeg siger det, men det er sgu' ikke studenterhuen, der trykker dig, når du kommer med sådanne udtalelser.

Den er lige så langt væk fra vinduet, som da du skrev, at fordi vi danske piger satte det prisniveau, vi gjorde, så var vi en del af problemet med de handlede kvinder.

Måske du nogen gange bare skulle læse dine indlæg igennem, inden du poster, for det virker helt galt...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Nikita, tja det som jeg ser det, når man lader et ord blive negativt og man som nogle her inde gør det til et "dårlige" ord så mener jeg... at man er med til at stigmatisere kvinder som vælge det her som erhverv...

igen min mening :)

hvorfor vil pigerne så helst ændre navnet på arbejde???

vil gerne diskutere det med priserne igen med dig... men ikke her...

vil som onslow sige vi køre lidt i ring... måske debattere noget andet??

prøvemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

hvorfor vil pigerne så helst ændre navnet på arbejde???

Suk! Det vil vi heller ikke. Det er, hvad det er, og vi laver det vi laver, uanset hvad vi kalder det.

Men når du nu bliver fortalt, at størstedelen af pigerne finder det sådan lidt ubehageligt, at i gæster bruger betegnelsen luder, hvorfor er det argument så ikke godt nok for dig? Hvorfor skal der ligefrem laves en regel, før du kan vise den respekt og omtanke?

vil gerne diskutere det med priserne igen med dig

Men det vil jeg så ikke. For den er for langt under lavmålet.

Lad mig bare give dig 3 ord...

Respekt... Situationsfornemmelse... Gefühle.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og Bananas, du ved jo godt, at de svenske prostituerede kalder deres kunder for torsk, ikke, føler du ikke, at det er krænkende for dig som kunde, eller er bare det faktum, at du er mand og dermed legitimt angrebsmål, der gør, at du ikke starter et korstog i den anledning?

Ho ho cowboy. Hold your horses. Uanset hvor bred en røv man haver, så kan man kun ride en hest ad gangen. :D

Jeg er ikke den der starter korstog her vel? Det hele begyndte når OrganDonor meget beskedligt påpegede at han ikke syntes det var respektfuld at kalde kvinderne luder. Og då - hvis jeg ikke husker fejl - startede du alle hesterne op i motorn.

Når siden Co-admin rensede i tråden, var straks Prøvemanden der med en ny tråd.

Jeg og nogle andre har kun argumenteret imod jer, imod bruget af ordet som en generel term for kvinder i dette erhverv. Det drejer sig overhovedet ikke om offergørelse, men om en medvidenhed om ordens magt. Hvordan man bruger sproget er politik, uanset du vil det eller ikke. Du og Prøvemanden synes mene at det at ikke kalde kvinder der salger sex for luder, stigmatiserer dem. Jeg og andre mener at lige precis det ordet i mange mange år har været en del af stigmatiseringen.

Og ærligt talt Onslow: det har jo overhovedet ingen betydning hvad du egentlig mener når du bruger ordet, men al betydning hvordan det opfattes.

Og så kommer vi så til den svenske torsken. Rigtigt nok er torsk et meget nedgørende ord for sexkunde. Hvis pigerne bruger det ved jeg ikke, men det bruges generelt i Sverige. Også i andre sammenhang for at betegne en rigtig loser. Siden kan man være torsk på noget i en mer positiv bemærkelse, i det at man er op over hovedet interesseret i noget: musik, whisky, film - whatever.

Men lige precis som luder er et negativt ord for kvinder, så er torsk et negativt ord for mænd. Men hvorfor tog du det op? Det er jo ikke mig der starter korstogen herinde.

Eller var det for at bevise tesen, at hvis man kalder mennesker for deres "rigtige navn", så bliver det afstigmatiseret? Det har i hvert fald ikke sket med ordet torsk i Sverige, på trods af at det bruges meget flittigt.

Det kan være at renovationsarbejder i Århus vil kaldes for skraldemænd, men det kan jeg forsikre dig: Ingen mand i Sverige vi blive kaldet for torsk.

B

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ok, vi prøver en gang mere:

Hvis man ikke har noget imod hunde eller i det mindste acceptere dem, omtaler man

dem vel ikke som "køtere" i flæng?

Hvis man ikke har noget imod mennesker af mellemøstlig herkomst eller i det mindste

acceptere dem, omtaler man dem vel ikke som "perkere" i flæng?

Hvis man ikke har noget imod udbydere af seksuelle ydelser eller i det mindste

acceptere dem, omtaler man dem vel ikke som "Ludere" i flæng?

Og nej, man behøver såmænd ikke at gå over i den anden grøft og kalde dem:

Gudinder, Geisha eller Glædespiger.

Det "normale" ord af ikke fordømmende personer er prostitueret.

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Bananas

Hvorfor tog jeg det op, ja, jeg er jo nødt til at sætte stødene ind, når du ikke har paraderne oppe, ikke? 8-)8-)

Men du må da indrømme, at det er påfaldende, at ingen tilsyneladende finder det anstødeligt med torskebetegnelsen, ikke?

Og jeg vil vove den påstand, at hvis nogen ville vove at lave en lovgivning, der énsidigt diskriminerede kvinder, så ville menneskeretsforkæmpere stå i kø for at protestere og udtrykke betænkeligheder.

@OrgaDonor.

Jeg gætter på, at du lige er kommet hjem fra socialkammeraterned kongres, det er i hvert fald en forsamling, hvor man uden blusel insinuerer, at folk, man ikke er enige med , har suspekte motiver og skidt karakter.

Jeg håber, at du kan se ;) , selv om jeg ikke satte nogen.

Jeg har ikke noget imod hunde, har selv haft flere boxere, men det forhindrer mig da ikke i at synes, at uopdragede, bidende hunde er køtere.

Og jeg vil ikke prøve at skrive det hele én gang til, blot nøjes med at henvise til mit første indlæg i tråden, hvor jeg beskriver ordenes oprindelse og betydning i almindelighed og i tiltaleform.

Jeg er træt af offergørelse, men der er en klar linie fra kvinder i al almindelighed over prostituerede og sorte til muslimer, når det kommer til at se sig selv som ofre.

Læg i det, hvad du vil, men for mit vedkommende ligger jeg ikke under for det!

Del dette indlæg


Link til indlæg

men hvis du i dag råber skøge efter en ung pige, så tror jeg ikke hun vil reagere voldsom på dette, hun tror måske det er en fræk kompliment :lol:

Du har nok ret, og forklaringen er utvivlsomt, at ingen yngre mennesker efterhånden kender ordet "skøge". Det er gået med dette ord ligesom med "slejfred", "frille" og "beisloffer": Ingen tager anstød af dem, fordi de er gået ud af sproget, og ingen kender deres betydning. Det er svært at blive fornærmet over et ord, man ikke kender :!:

Derimod har ordet "luder" fået en renæssance, da det længe er blevet brugt især i visse ungdomskulturer som ringeagtsytringer om etnisk danske piger, der egentlig blot følger en normal dansk ungdomskultur.

Herved er dette ord blevet holdt i live. Jeg ville aldrig selv bruge det om glædespiger; dertil har jeg for stor respekt for dem relativt til den meget negative klang, jeg mindes, at begrebet vitterligt havde i 50'erne og 60'erne.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nysgerrig...

Jeg indrømmer gerne, at jeg var lidt hård ved prøvemanden. Man er vel kun et menneske, og mennesker kan blive frustrerede.

Jeg er meget bekendt ved, at der er en risiko for slag over næsen, når man stikker den frem og siger sin mening, men det må jeg jo bare tage med :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis man selv indrømmer man har været for hård mod en anden person bør man vel ikke være for stolt til at sige det direkte til personen selv, altså rette sit svar til denne person?

Man bør tænke før man skriver eller i det mindste læse det man har skrevet,

igennem inden man trykker udført. Men det kniber det jo åbenbart for hos mange.

Hilsen

Bing

Selv de fejlfri begår fejl.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis man selv indrømmer man har været for hård mod en anden person bør man vel ikke være for stolt til at sige det direkte til personen selv, altså rette sit svar til denne person?

Jeg skrev, at jeg havde været lidt hård ved prøvemanden...

Og undskyld bing, men det betyder ikke, at jeg fortryder det, så jeg kan ikke se, hvad jeg mere har at tilføje til det?

Sådan går det bare nogen gange til, når man har en heftig debat.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vi er rigtig mange der nyder at læse Nikitas indlæg, uanset hviket emne hun er inde og kommentere på. Jeg har stor respelt for Nikita´s meninger, erfaringer og ikke mindst, hendes misundelsesværdige måde at skrive på.

Men jeg har derimod ikke respekt for nyoprettede brugere som i deres første indlæg enten skal svine andre folk til eller iøvrigt ikke har noget fornuftigt på hjerte.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bryder mig bare ikke om at det kunne se ud som om man prøver at ned gøre andres intelligens.

Og nej, jeg er ikke personen bag Nysgerrig også. Har kun et navn her, alt andet er latterligt.

I øvrigt er jeg enig, luder er et forfærdeligt grimt ord.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Godt brølt, løv(inde) :) . Det må være en af de mange "lurere", hvis eksistens Nille tidligere gjorde opmærksom på, og som nu synes provokeret frem :twisted:

Del dette indlæg


Link til indlæg

"Jeg gætter på, at du lige er kommet hjem fra socialkammeraterned kongres, det er i hvert fald en

forsamling, hvor man uden blusel insinuerer, at folk, man ikke er enige med , har suspekte motiver og skidt karakter."

Godt gættet! Jeg har en del af "vores" partiprogram stående i bunden af samtlige mine indlæg!

"Jeg har ikke noget imod hunde, har selv haft flere boxere, men det forhindrer mig da ikke i at synes,

at uopdragede, bidende hunde er køtere."

Netop! du forstod min pointe, når opfattelsen er negativ bruger man skældsordet!

og den næste:

"Hvis man ikke bryder sig om udbydere af seksuelle ydelser og ikke

acceptere dem, omtaler man dem vel som "......" i flæng"

Nej, jeg er om nogen individualist og folk skal have lov at mene hvad de vil.

Med hensyn til sproget mener jeg til gengæld at det er en fordel, at der er en vis form for ensretning,

og enighed om ords betydning, det gør det lidt lettere at kommunikere, så misforståelser kan undgås.

Nu er det jo ikke et helt partiprogram vi diskutere men et enkelt ord på fem bogstaver.

Og det er jo såvidt kun 2 personer herinde som ikke er ening med Dansk sprognævn.

Så jeg er godt tilfreds.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg er godt klar over at det efterhånden er svært at tilføre noget nyt til denne debat, men jeg bliver et eller andet sted tilpas provokeret af nogle af indlægene til at jeg bliver nødt til at give mit besyv med.

Og jeg forstår simpelthen ikke diskussionen eller behovet for den.

Uanset den etymologiske betydning af ordet luder er vi vel alle blevet enige om at ordet i dag har en negativ klang, modsat ord som prostitueret og sexarbejder.

Derudover frabeder alle de piger der har blandet sig i debatten brugen af ordet.

Hvorfor i himlens navn så bruge det????????

Hvis i kalder mig tykke eller tynde og jeg siger at jeg ikke bryder mig om det holder i vel også op????!!

Og bruger i et navn om mit arbejde som jeg ikke bryder mig om holder i vel også op????!!!

Det handler om respekt!!!

Jeg er glad for at det er højt til loftet på denne side... det håber jeg så sandelig der bliver ved med at være! Og jeg håber aldrig vi som på VL bliver påduttet at omtale pigerne som gudinder. Jeg finder det utroligt hyklerisk at man samtidig med at man taler dårligt om den oplevelse man har haft hos en sexarbejder, samtidig ophøjer hende til gudinde.

Jeg går ikke ind for censur.

Jeg er meget glad for ytringsfrihed. Men ytringsfrihed forpligter... og det legitimerer ikke respektløshed - heller ikke selvom et enkelt fremmedfjensk parti på Christiansborg synes at have glemt dette!!!!!

Jeg er godt klar over at dette indlæg ikke vil ændre en tøddel på et par debatindlæggeres mening... men synes alligevel jeg vil gøre opmærksom på at det vi diskutere ikke er ordet luder, men respekt for andre mennesker!

MH sexafhængig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Co-Admin

Jeg er glad for at det er højt til loftet på denne side... det håber jeg så sandelig der bliver ved med at være! Og jeg håber aldrig vi som på VL bliver påduttet at omtale pigerne som gudinder. Jeg finder det utroligt hyklerisk at man samtidig med at man taler dårligt om den oplevelse man har haft hos en sexarbejder, samtidig ophøjer hende til gudinde.

Det tror jeg ikke, at du behøver at frygte. Jeg er sikker på, at administrationen har deres helt egen mening om det rimelige i, at kalde pigerne for luder og andre mindre pæne ting, men jeg har svært ved at forestille mig, at det vil blive pålagt brugere at bruge ét bestemt ord om pigerne. Vi vil ikke så gerne sammenlignes med VL med deres pålæg og restiktioner af brugerne.

Jeg går ikke ind for censur.

Det gør vi heller ikke, men det kan desværre, til tider, være nødvendigt at moderere i enkelte strenge således at reglerne overholdes. :)

MVH

Co Admin :ugeek:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvornår stopper den her debat? vi kan vel snart forstå man taler ikke ned

til glædespiger, vi skal alle være her, og den anden er vel lige så god som den anden,

men måske har jeg taget fejl?...

hilsen

skjold

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...