Hop til indhold
Finn1101

Lad os nu få ordnede forhold

Er det på tide at politikerne vågner op og får skabt lovgivning, der fungerer med virkeligheden?  

44 medlemmer har stemt

This poll is closed to new votes
  1. 1. Hvad foretrækker du?

• Statsgodkendte bordeller med lægetjek, socialrådgiver, loft over huslejen, skattebetaling, sociale rettigheder og ordnede forhold er en god idé
      25
    • Branchen funger bedst på "wild west-"vilkår og uden for meget regulering, - men det skal være lovligt at drive bordel
      13
    • Tingene fungerer bedst som de er i dag: At prostitution er lovligt, men at drift af arbejdssteder (bordeller) er ulovligt
      6

Recommended Posts

Jeg er på ingen måde fortaler for at så mange udenlandske piger, der arbejder i prostitution i Danmark. Jeg ved ikke, om tingene er i orden, jeg håber det og har ikke selv oplevet direkte beviser på det modsatte, men det er svært at vurdere, og jeg har desværre ikke den store tillid til myndighedernes kontrol.

Jeg gætter på, at der p.t. alene i Københavnsområde er over 500 udenlandske prostituerede i gang hver eneste dag i lejligheder, baggårde, kældre, bordeller, værtshuse, på gaden og i stripklubber. Et forsigtigt skøn er, at de udenlandske prostituerede på landsplan, har en årlig omsætning på over 1 mia. kroner, og det er alligevel noget af en undergrundsøkonomi, hvor de fleste penge må formodes at forsvinder ud af landet som et hul i valutakassen.

Er det til at stoppe? Ikke medmindre der gribes ind, og det er nok ikke sandsynligt i disse internationale tider. Og markedet forstår heller ikke her at reagere, sandsynligvis på grund af den måde som det fungerer på.

En væsentlig årsag til at branchen (altså de danske prostituerede) er så lidt konkurrencedygtige, er muligvis at de danske prostituerede betaler en alt for høj leje til udlejerne af de steder, hvorfra de driver deres forretning. Enhver privat/diskret-udlejer eller bordelejer lever i virkeligheden på den lokale politimesters nåde, og i strafferetslig forstand giver det næppe nævneværdig ”rabat” at være en rimelig udlejer (bordelmutter), så de fleste presser citronen mest muligt, og ofte er priserne helt urimelige, men accepteres, fordi de ikke findes billigere.

Så selvom prostitution nu er blevet lovligt, så lever miljøet, eller branchen om man vil, stadig i en gråzone og en snært af noget kriminelt, og udover at dette ikke er rimeligt, gør det samtidig at de danske prostituerede har meget svært ved at tage konkurrencen op det meget store antal udenlandske prostituerede.

Jeg besøgte for et halvårs tid siden megabordellet Paradise i Stuttgart. Selvom jeg nok synes at den tyske model burde indeholde nogle regler for fortjeneste og arbejdsvilkår, og fx et forbud mod flatrate og andre uhyrligheder, så synes jeg at dette sted var et forbillede: 

Pigerne betalte det samme i entre som gæsterne (ca. kr. 500), derudover skal stedet afregne et a conto-beløb i skat for de piger, der er tilknyttet stedet, og dette beløb skal pigerne også betale. Nu er Paradise i Stuttgart et meget eksklusivt sted, så jeg formoder er prisen på mere ydmyge steder er lavere, men det er ikke noget som jeg har undersøgt. 

Al indtjening tilfalder den enkelte pige, der er selvstændig. Jeg tror at værtinderne skal godkendes til at arbejde fra stedet, men stedet har ikke del i indtjening. Stedet lever af entreindtægter (500 kr. pr. gæst) samt salg af alkohol m.v. Priserne i baren er som på et 5-stjernet hotel. Sodavand er gratis, og det er også gratis at spise - både morgenmad, frokost og aftensmad. 

Pigerne kan, så vidt jeg forstod det, bo gratis på stedet, det er dog en seng i et fælles soverum med 4-6 senge, og der kræver vistnok at pigerne arbejde hver dag, hvis de vil bo der gratis. 

Det er måske at overdrive at sige at der var en kollegial stemning blandt pigerne, men i forhold til det, som jeg fornemmer at der er mellem danske glædespiger, vil jeg kalde det solidarisk. Jeg tror at dette, plus at pigerne betaler skat og er sikret alle sociale rettigheder, er med til at stigmatiseringen er væsentlig reduceret. Dette ses i praksis ved at pigerne ikke ”gemmer” sig på samme måde som vi ofte ser det herhjemme.

Det burde være indlysende for politikerne at vilkårene for de prostituerede forringes på grund af de den undergrundsøkonomi, der gør sig gældende for ved udlejning, som principielt er ulovlig, men hvor anklagemyndigheden rejser så få sager at risikoen for at blive dømt er meget lille.

Men det fremmer jo ikke de prostitueredes vilkår, hvis de må betale urimelige priser til bagmænd (bordelejere) og samtidig skal kæmpe mod udenlandske piger, der sjældent afregner skat, hvilket dog også er en udfordring for mange danske glædespiger. Det mest ideelle var nok at området blev fritaget for moms og at der blev opkrævet en flad skat på et par et par hundrede kroner pr. arbejdsdag, men at opkrævningen så var konsekvent som i Tyskland.

Det er dog svært at få politikerne i tale, for hvilket folketingsmedlem tør stille sig op på folketingets talerstol og argumentere for at bordeldrift skal være lovligt og at der skal orden på de prostitueredes skattebetaling. Der vil ikke gå 5 minutter, så er højtråbende og ubehagelige repræsentanter fra bl.a. KFUK Reden og diverse kvindesagsforkæmpere på barrikaderne.

Området kræver i den grad lobbyister, så ville den sag hurtigt være klaret, for det er indlysende at det ikke er rimeligt den måde som tingene fungerer på i dag, og at det kun ville forbedre de prostitueredes vilkår at bordeldriften blev afkriminaliseret, men disse lobbyister har branchen jo desværre ikke – og i dag kommer der jo ikke meget gennem folketinget, hvis det ikke kommer fra lobbyister eller fra EU.

Men måske kunne branchen håbe på at der findes bare ét folketingsmedlem/ordfører, der tør og som selv kan tænke, og det er nok den eneste chance, men det kræver at debatten renses for al støj.

Hvis vi nogensinde skal videre på dette område, så kræver det at der trækkes en linje. Uanset at det antageligt for de fleste er hårdt arbejde at være sexarbejdere, så må fokus være på ordentlige vilkår og at ingen er ufrivilligt i prostitution eller er udsat for menneskehandel.

Begynder man først at inddrage alle mulige andre sociale og menneskelige forhold, uanset hvor rimelige disse kan være for det enkelte menneske, så bliver det svært, især i et land som Danmark, og det bliver, hvis man må være en lillesmule hård, nemt noget ynkeligt.

Selvom de sociale vilkår har været bedre, og arbejdsmarkedet de seneste årtier er blevet helt umuligt for skæve eksistenser, så har vi dog stadig et velfærdssystem og især et gratis uddannelsessystem med muligheder for økonomisk støtte.

Medmindre man går ind for et forbud for at beskytte dem, der ikke kan tage vare på deres eget liv og handlinger (og her forudsætter vi at vi ikke har ufrivillige eller handlede kvinder i prostitution), så er man nødt til at fastholde at det må være den enkelte sexarbejders eget ansvar at stoppe, hvis han eller hun synes at forholdene taler for at fortsætte eller hvis han eller hun ikke kan klare det menneskeligt.

Derimod kan der godt være behov for en særlig social indsats til mennesker, der vil forlade prostitution, og dette kunne passende finansieres af en afgift, der skal betales af de bordeller, der forhåbentlig snart bliver lovlige at drive i Danmark – og som naturligvis skal leve op til en lang række krav, således at man undgår de mest indlysende skadevirkninger. Det kan kun blive bedre.

Og så kan der samtidig kommer styr på de mange udenlandske prostituerede – for det skal selvfølgelig være sådan, at prostitution kun skal være lovligt, hvis man er tilknyttet et lovligt og reguleret ”arbejdssted.”

Del dette indlæg

Link til indlæg

I en årrække ønskede jeg faktisk også, at man skulle ændre lovgivningen og indføre mere ordnede forhold.  I dag synes faktisk ikke at man skal ændre noget.  Begynder man først at pille ved de nuværende forhold, vil det hurtigt ende op i en pokkers masse kontrol og registreringer omkring pigerne - Det har jeg ikke fantasi til at tro at de ønsker.

Den med at det er ulovligt at drive en klinik, er også en sandhed med modifikationer.  Hvis man holder sig inden rufferi loven er det på ingen måder ulovligt.  Ja, det er fuldstændigt korrekt at jeg f.eks ikke kan drive en klinik og tjene penge på pigerne.  Derimod er det helt reelt at pigerne laver en slags pigekollektiv og driver det i fællesskab.

Med hensyn til af lokaler, må lejeomkostningerne ikke overstige markedsværdien væsentligt, og udlejer må ikke være involveret i at drive stedet.  At mange piger sikkert ikke har interesse i sådanne konstellationer er jo ikke lovens skyld.  Lidt groft tolket kunne man så sige at loven tilsigter at hver prostitueret skal være selvstændig, og drive sine forretninger selvstændigt. 

Jeg kan egentlig godt lide det princip.  Jeg ved godt at man er gået videre i eksempelvis Tyskland, hvor det betragtes som et fuld ud lovligt erhverv.  Det er mit indtryk, at som ved alle andre typer erhverv så er det ejerne og dem der driver erhvervet der primært scorer kassen samt at de prostituerede har ringe indflydelse på deres arbejdsbetingelser. Koncepter, prissætning m.v. Set ude fra og i teorien kan de tyske modeller omkring specielt FKK virke tillokkende, men i praksis er disse konstellationer ikke ønskværdige.   

Del dette indlæg

Link til indlæg
TheVoice skrev, for 1 minut siden:

Set ude fra og i teorien kan de tyske modeller omkring specielt FKK virke tillokkende, men i praksis er disse konstellationer ikke ønskværdige.   

Det synes jeg nok, du skylder en mere udførlig begrundelse for!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 56 minutter siden:

Det synes jeg nok, du skylder en mere udførlig begrundelse for!

Der er ikke meget der tyder på, at man Tyskland via lovliggørelser har fået udskiftet det kriminelle bagland med "almindelige" forretningsfolk med en bedre forretningsetik.  Jeg ved selvfølgelig godt at skandalen på Artimis og med HA som bagmænd ikke kan gøres til genstand for hele prostituionsbranchen i Tyskland, men at markedet bestemt er tillokkende for disse kredse skal man nok ikke fornægte.  

Jeg ved også godt, at de dokumentarer der har været vist omkring pigerne forhold, hvor de bor på stederne, betaler for meget for et lille værelse, arbejder for mange timer, og mere eller mindre bliver hundset med, selvfølgelig altid er vinklet.  Det største problem er bare, at det findes, samt at det er ganske svært at finde fakta omkring udbredelsen.  

Så alt i alt har jeg svært ved at se, at ønsket om en legalt og "ren" branche er lykkedes særligt godt.  Jeg ser ingen grund til at man i Danmark ændre vores lovligning, såfremt af de ønskede forbedringer vil blive af tvivlsom karakter.   

Jeg vil gerne fastholde vort princip at hver pige skal være selvstændige sexarbejder.  En del tyder på, at på de store og flotte steder i Tyskland, at de måske på papiret er ansat som selvstændige, men i praksis er de ansatte med faste arbejdstider, priser og instrukser omkring hvad der tilbydes og ikke tilbydes - Kort sagt lidt accepter eller forsvind. Eller måske lidt pænere formuleret "Man kan være ansat som GP´er".   Jeg anerkender at man kan have forskellig holdning til det med ansættelsesforhold, Jeg er bare af den opfattelse at brug af intimitet ikke kan gøres til et job med en ansættelseskontrakt.  

Redigeret af TheVoice

Del dette indlæg

Link til indlæg
Krølle Bølle Jr. skrev, for 3 minutter siden:

Nogen der kan fortælle mig, hvad Finn1101 mener.

Jeg fik mig en morfar inden jeg blev færdig med at læse skrivet.

Umiddelbart regner han vel at en kombination af ordnede forhold og en prisnedsættelse fra de danske (En af hans andre tråde) vil skabe bedre forhold og samtidigt sikre en bedre balance imellem danske piger kontra udenlandske.   

Del dette indlæg

Link til indlæg
TheVoice skrev, for 3 minutter siden:

Umiddelbart regner han vel at en kombination af ordnede forhold og en prisnedsættelse fra de danske (En af hans andre tråde) vil skabe bedre forhold og samtidigt sikre en bedre balance imellem danske piger kontra udenlandske.   

Tak.

Ham Finn1101:

Det er en ihærdig herre. 

Men det er prisværdigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
TheVoice skrev, for 4 timer siden:

Der er ikke meget der tyder på, at man Tyskland via lovliggørelser har fået udskiftet det kriminelle bagland med "almindelige" forretningsfolk med en bedre forretningsetik.  Jeg ved selvfølgelig godt at skandalen på Artimis og med HA som bagmænd ikke kan gøres til genstand for hele prostituionsbranchen i Tyskland, men at markedet bestemt er tillokkende for disse kredse skal man nok ikke fornægte.  

Jeg ved også godt, at de dokumentarer der har været vist omkring pigerne forhold, hvor de bor på stederne, betaler for meget for et lille værelse, arbejder for mange timer, og mere eller mindre bliver hundset med, selvfølgelig altid er vinklet.  Det største problem er bare, at det findes, samt at det er ganske svært at finde fakta omkring udbredelsen.  

Så alt i alt har jeg svært ved at se, at ønsket om en legalt og "ren" branche er lykkedes særligt godt.  Jeg ser ingen grund til at man i Danmark ændre vores lovligning, såfremt af de ønskede forbedringer vil blive af tvivlsom karakter.   

Jeg vil gerne fastholde vort princip at hver pige skal være selvstændige sexarbejder.  En del tyder på, at på de store og flotte steder i Tyskland, at de måske på papiret er ansat som selvstændige, men i praksis er de ansatte med faste arbejdstider, priser og instrukser omkring hvad der tilbydes og ikke tilbydes - Kort sagt lidt accepter eller forsvind. Eller måske lidt pænere formuleret "Man kan være ansat som GP´er".   Jeg anerkender at man kan have forskellig holdning til det med ansættelsesforhold, Jeg er bare af den opfattelse at brug af intimitet ikke kan gøres til et job med en ansættelseskontrakt.  

Tak for dit uddybende og meget sympatiske svar, som jeg langt hen ad vejen kan tilslutte mig. :)

Der, hvor jeg synes, at de tyske regler fungerer, er, at pigerne skal til regelmæssige helbredskontrol for at arbejde på bordel.

En pige, der står med et frisk og ok "Kockkarte" er en betryggelse, uanset hvor paranoid man er med hensyn til kønssygdomme.

At branchen tiltrækker lyssky elementer, kommer vi nok aldrig til livs, men man kunne jo lovliggøre bordeller, som drives i selskabsform, hvor ejerkredsen kan identificeres og skal være til stede eventuelt by proxy, som har et uplettet ry og ditto straffeattest.

At alfonseri finder sted, skyldes jo ikke udelukkende gængs kriminalitet, men lige så meget pigerne (og nu får jeg nok ørerne i maskinen), for de behøver ikke at være handlede eller lignende for at have en sådan i slæbetovet, desværre er det sådan, at et stort antal piger specielt i denne branche er afhængige af sådanne typer.

At lodde kvindesindets dybder er sværere end at bygge en bro over Atlantens dybder, se blot på dem, der kaster sjæl, sind og krop i grams for typer som Peter Lundin!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Krølle Bølle Jr. skrev, for 40 minutter siden:

Tak.

Ham Finn1101:

Det er en ihærdig herre. 

Men det er prisværdigt.

Krølle Bølle ordnet forhold til pigerne ….jeg faldt nemlig også i søvn, er noget med en seng på en sovesal med plads til 6 senge....så sig ikke at at Finn har regnet den ud for os piger! Tyske forhold du ved! Tyskerne ved jo noget om hvordan sådan noget skrues sammen...du ved ….hvad var det nu de der lejre hed....der var også nogen i Polen...

Ordnung mus sein(den kunne jeg skuda ik på tysk)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lady Cherie skrev, for 1 minut siden:

Krølle Bølle ordnet forhold til pigerne ….jeg faldt nemlig også i søvn, er noget med en seng på en sovesal med plads til 6 senge....så sig ikke at at Finn har regnet den ud for os piger! Tyske forhold du ved! Tyskerne ved jo noget om hvordan sådan noget skrues sammen...du ved ….hvad var det nu de der lejre hed....der var også nogen i Polen...

Søde veninde, selv om dit indlæg skal nydes med blik for glimtet i dine øjne, så synes jeg nok, at det virker noget fordomsfuldt. :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
TheVoice skrev, for 4 timer siden:

Nu er der jo også andre brancher der nødigt kan holde kriminaliteten fra sig. Se bare på restaurantnæringen. Kender ikke forholden i Danmark, men her ovre er det de fleste lidt finere restauranter der betaler beskyttelsepenge. Politiet kan altså ikke komme det til livs. Og hellere betale end at få sit sted smadret. 

Kan ikke rigtigt se hvorfor det at GP'erne får mulighed at tilgodegøre sig detsamme som alle andre erhvervsarbejder har, skulle gøre noget værre? Eller at muligheden at tage hjælp fra andre skulle gøre det?

Mange brancher har problemer med at mennesker udnyttes på det skammeligste, rengøringsbranchen er et eksempel her hvor jeg bor. Men det har næppe at gøre med at rengøring er et lovligt og accepteret erhverv.

Og mange brancher har problemer med sorte penge, hvilket ikke heller har at gøre med lovligheden i branchen. Det ene er det ene, og det andet det andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
TheVoice skrev, for 6 timer siden:

Den med at det er ulovligt at drive en klinik, er også en sandhed med modifikationer.  Hvis man holder sig inden rufferi loven er det på ingen måder ulovligt.  Ja, det er fuldstændigt korrekt at jeg f.eks ikke kan drive en klinik og tjene penge på pigerne.  Derimod er det helt reelt at pigerne laver en slags pigekollektiv og driver det i fællesskab.

@TheVoice

Jeg mener ikke at disse pigekollektiver findes. Kan du nævne ét? Men ellers er det rigtigt nok, hvad du skriver: Den eneste måde man kan drive lovligt bordel på i Danmark, er via et egentligt kollektiv eller hvis en glædespige fx deler faciliteterne med et par andre piger, men det kræver at ”mutter” selv er aktiv glædespige, og det kræver også at der ikke er nogen fortjeneste.

I praksis er det ikke muligt at drive klinik/bordel i Danmark, uanset hvordan man gør det, uden at det ulovligt (rufferi), og enhver udlejer eller bordelejer lever på anklagemyndighedens nåde. Hvis man ser på nogle af de straffesager, der har været, virker det i de fleste tilfælde helt tilfældigt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lady Cherie skrev, for 1 time siden:

@Lady Cherie, jeg er glad for at du har læst mit indlæg, selvom du faldt i søvn undervejs, men det er også et stort emne.

Nu er mange af pigerne på Paradise jo meget unge, og bor ikke i nærheden, men mig bekendt er der ikke noget krav om at de arbejdende indlogerer sig på stedets sovesal – det er både frivilligt og gratis. (Vi er nogen, der har boet på sovesal, selv har jeg gjort det både i min skoletid og som soldat, og jeg overlevede). 

Men ellers er der jo plads til at du kan hoste op med dine egne idéer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Finn1101 skrev, for 6 minutter siden:

@Lady Cherie, jeg er glad for at du har læst mit indlæg, selvom du faldt i søvn undervejs, men det er også et stort emne.

Nu er mange af pigerne på Paradise jo meget unge, og bor ikke i nærheden, men mig bekendt er der ikke noget krav om at de arbejdende indlogerer sig på stedets sovesal – det er både frivilligt og gratis. (Vi er nogen, der har boet på sovesal, selv har jeg gjort det både i min skoletid og som soldat, og jeg overlevede). 

Men ellers er der jo plads til at du kan hoste op med dine egne idéer.

Kære Finn

Nu har du jo lige skrevet en streg om vores priser, ...tror du sådan helt seriøst, at vi så sover i sovesale?

Nu må du altså lige komme ind i kampen...

Og jeg er ærlig talt ligeglad med om du har været tinsoldat og kørt i hestevogn!

Med mindre altså vi skal sætte priserne så langt ned, så vi ikke har råd til andet end en 6-seng sovesal!

Når nu du laver sådan en afstemning...hvorfor laver du så ikke en, hvor det kun er pigerne der kan stemme? Det er deres job det gælder?

Men det er konstant jer drenge, der har en rasende masse meninger om hvordan og hvorledes det skal være og være glædespige...drive Bordel....ordnet forhold osv

Finn hvornår var det du skulle starte på job efter ferien? :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Haxel

Ha ha ja husker godt min soldatertid, ført i sandholmlejren, otte senge, senere i Godthersgade, fire senge, det var sku svært at have et sexliv under de forhold, men man overlevede

Del dette indlæg

Link til indlæg

@Lady Cherie

Måske mangler jeg bare sarkasme, men fremmende for debatten er dine skriv sjældent. Og jeg synes ikke at du dokumenterer noget belæg, der sætter dig i rollen til at bedømme os andre, der i det mindste forsøger at deltage. Tænk over det. Min ferie sluttede i dag ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Piraten

Jeg er sikker på at @Finn1101 har de bedste intentioner, både mht. pris(anden tråd) og forhold for pigerne. Til gengæld er jeg også sikker på at pigerne er dem der synes dårligst :D om hans forslag

Del dette indlæg

Link til indlæg
Finn1101 skrev, for 25 minutter siden:

@Lady Cherie

Måske mangler jeg bare sarkasme, men fremmende for debatten er dine skriv sjældent. Og jeg synes ikke at du dokumenterer noget belæg, der sætter dig i rollen til at bedømme os andre, der i det mindste forsøger at deltage. Tænk over det. Min ferie sluttede i dag ;) 

Lady Cherie har vel rimelig belæg i og med at hun arbejder som GP. 

Hvad er dit belæg, udover du vil have noget billig sex? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Finn1101 skrev, for 34 minutter siden:

@Lady Cherie

Personlig har jeg en meget weak spot for Lady Cherie's sarkasmer. Gør noget med både mine ovre og nedre regioner.:wub:

Del dette indlæg

Link til indlæg
AalborgLook skrev, for 2 minutter siden:

Lady Cherie har vel rimelig belæg i og med at hun arbejder som GP. 

Hvad er dit belæg, udover du vil have noget billig sex? 

Det mener jeg, med al respekt, ikke er belæg i en offentlig debat, og slet ikke når man ikke fremfører ordentlige og saglige argumenter. Og hvis du nu læste, hvad jeg skrev, så argumenterer jeg jo slet ikke for billigere priser. Jeg argumentere for at tingene ikke fungerer optimalt, og jeg argumenterer for, hvorfor jeg mener dette. 

I min model tror jeg faktisk at bundlinjen ville være bedre hos de fleste. Og det er da langt sjovere at tage 1.500 kr. i timen og komme hjem med 4.000 end det er at tage 2.000 kr. i timen og komme hjem med 2.400 kr. for nogenlunde det samme arbejde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bananas skrev, for 1 minut siden:

Personlig har jeg en meget weak spot for Lady Cherie's sarkasmer. Gør noget med både mine ovre og nedre regioner.:wub:

Hi hi, det skal du have lov til. Jeg synes bare godt at ladyen kunne skruen en smule ned, i visse sammenhæng. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Finn1101 skrev, Lige nu:

Hi hi, det skal du have lov til. Jeg synes bare godt at ladyen kunne skruen en smule ned, i visse sammenhæng. 

Men forstår du, det kan hun altså ikke - så ville hun ikke være Lady Cherie.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...