Hop til indhold
Rejsenetværk

Konsulenten - frygt eller tryghed

Recommended Posts


Konsulent branchen har et kliche fyldt image, af at trække et blandet spor af blodig frygt og resultater efter sig.

Med rette eller urette, eksempelvis når jungletrommerne varsler McKinsey's ankomst.

Men sådan behøver det ikke at være, det handler om kommunikation og inddragelse.

Læs gernne denne meget interessante artikel:

»Min kone tør ikke sige, hvad jeg laver, når vi er til middagsselskaber«

Hans bilnøgler er altid i højre lomme, så han aldrig skal lede efter dem. Og han reder seng hver eneste dag. Selv når han er på hotel.

Erhverv  06.11.2015 kl. 09:45

"Michael Leck er effektiviserings-ekspert og partner ved Implement Consulting Group. I øjeblikket er han i gang med et stort ledelsesprojekt i Danmarks største virksomhed, Maersk Line. Et projekt, der har strakt sig over flere år."
http://finans.dk/live/erhverv/ECE8187740/%C2%BBMin-kone-t%C3%B8r-ikke-sige-hvad-jeg-laver-n%C3%A5r-vi-er-til-middagsselskaber%C2%AB/?ctxref=ext

Hvis han kom til min virksomhed, turde jeg godt som simpel medarbejder nederst i hierarkiet gå i dialog med ham om forandringer, for han virker ikke til at personificere manden med leen, i sin tilgang til sit virke som konsulent.

Jeg har altid i min tid som simpel medarbejder, i de få virksomheder hvor jeg har været ansat, haft en lyst til, og har forsøgt at byde ind med oplæg til forbedringer og nye initiativer.

I nogle tilfælde opmuntret af yngre mellemledere, der opfattede mine ideer som værende på et niveau, som de ikke forventede fra en i en stilling som min.

Imidlertid har jeg gjort mig den iagttagelse at det kan forekomme i en virksomhed, at mellemlaget kan udgøre et Rockwool-lag, der på den ene side skal administrere en forandringsproces, men som på den anden side gerne vil kontrollere processen så meget, at den insisterer på at alt skal gå kommandovejen hele vejen fra bund til top.

På hvert trin på vej gennem systemet, kan forslag og initiativer kvæles, glemmes eller syltes.

Jeg har undervejs udviklet min egen tese om, at det ofte er tilfældet at den Administrerende Direktør og medarbejderen på gulvet, de har den samme oprigtige interresse i at komme i direkte kontakt med hinanden, men at denne mulighed hæmmes, eller forhindres af hele den formelle procedure, som består i at Rockwool-laget udgør kommandovejen undervejs.

For en del år tilbage oplevede jeg at en ny Administrerende Direktør tilsyneladende havde draget samme konklusion, efter nogen tids ansættelse, hvorefter han kortsluttede kommandovejen, og i forbindelse med en kampagne for nye forslag, gav medarbejderne en direkte adgang til at formidle til Direktionen.

Da lykkedes det mig at blive hørt på højeste niveau, og det var en utrolig tilfredsstillende oplevelse så længe det varede, men desværre forlod han firmaet kort tid efter under en frasalgs proces, hvorefter alt hurtigt faldt tilbage til det gamle.

Jeg er helt på det rene med at det ikke kan fungere i større virksomheder, at alle menige medarbejdere har en ubegrænset direkte adgang til den Administrerende Direktør/Direktionen, men jeg vil stærkt anbefale at Direktions Sekretariatet, eller et andet sammensat team indsættes som et filter mellem gulv og top, hvorigennem alle henvendelser og input fra alle medarbejdere kan vurderes til at opnå adgang til Direktionen.

Ofte kan de mest uventede ideer komme fra medarbejdere, om muligheder der ligger helt udenfor deres eget arbejdsområde, men som kan vurderes af andre kompetancer på andre niveauer i virksomheden, men der består ofte en risiko for at den gode ide bliver kvalt undervejs op gennem hierarkiet, hvis der ikke findes en formaliseret mulighed for at medarbejdere kan undlade at gå kommandovejen.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

... læste godt artiklen på nettet..., absolut en af de bedre. Tænker, at mange vil få ændret deres syn på Lean-konsulenter, hvis de er af samme støbning, som ham. som der refereres til her...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Mizz Skov skrev, for 9 minutter siden:

... læste godt artiklen på nettet..., absolut en af de bedre. Tænker, at mange vil få ændret deres syn på Lean-konsulenter, hvis de er af samme støbning, som ham. som der refereres til her...

Lean - konceptet er et fantastisk stykke værktøj til at optimer arbejdsgange, hvis det bruges efter hensigten.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Rejse 

Meget interessant artikel. Jeg kender en smule til LEAN ikke, at jeg er mester i det. Men ja det er bestemt et værktøj der kan bruges hvis alle er motiverede for det. Jeg er ikke leder i det daglige. Det lader jeg andre om, men jeg har da holdninger og meninger om, hvad en god leder, skal gøre. For at, arbejdspladsen bliver fed at være på.

- Kommunikation.  Når jeg ser på en  leder, så er kommunikation en af de opgaver, der fylder allermest. Han/hun skal kunne kommunikere med sine medarbejdere. De skal kommunikere på en måde der er forståeligt. 

Men det er ikke nok bare at kommunikere. De skal selvfølgelig have noget indhold i deres kommunikation. Det skal være værd at kommunikere. Men indhold er heller ikke nok. De skal vide præcis, hvor fx din force er, hvad du er god til. Og også høre på manden på gulvet. Da det jo er dem der har med tingene at gøre. Og ikke mindst hvad dit ansvar er, og hvordan du håndterer dine opgaver.

- Lyttende Det er bestemt en force mange ledere ikke har. Men Lige meget hvor du er placeret i virksomhedens hierarki, så skal de lytte. Og de skal være gode til det. At være god til at lytte betyder også, at de skal lytte oprigtigt og interesseret. En ligeså stor opgave. 

Empati. Nu er vi, så nået til de bløder værdier i ledelsesopgaven. Ledere har en forbandet pligt til, at være gode, til at fornemme, hvordan folk føler, hvorfor de føler det, og hvad de kan gøre, så du føler noget andet. Empatiske evner er specielt vigtige, når du fx er i kontakt med folk du er sammen med i dagligdagen. Og uanset hvad er dette punkt meget vigtigt. Ja man hører oftest at ledere har psykopatiske træk, og der er nok noget om det.

Der er mange flere ting en leder skal, for mig er disse tre ting de vigtigste for mig. Men der er fx disse ting ledere også skal kunne. Vise retning, Forestille sig hvilke forandringer, der sandsynligvis kan fremkomme eller opstå  Altså (visionær), Innovative,  gode til at være præcise mht. hvad der kræves af den enkelte medarbejder, og ikke mindst, Skabe en fælles vision,

Jeg har netop haft min MUS samtale. Og det havde jeg flere spørgsmål til min leder. Blandt andet.

- Hvad er din bedste egenskab som leder? Det gør ikke noget, at vi stiller spørgsmål at vi også har forventninger til dem.
- Hvad vægter du højest hos dine medarbejdere? Egenskaber og faglige kvalifikationer. Igen det visionære og innovative. Kunne også være videre udd. Til os på gulvet.
- Hvordan er din lederstil vedr. frihed og ansvar? Ret vigtigt at, vide hvor man har sin leder.
- Hvilke ting er vigtige for dig i et godt samarbejde? Jeg er nødt til, at vide hvilke fejl jeg, måske begår Og samarbejdet skal jo ikke ødelægges.
- Hvordan foretrækker du vores daglige kommunikation? Mail, mundtligt, ugentlige møder eller andet? Ja den behøvede jeg egentlig ikke spørge, om. Da vi bruger det hele. 
- Hvad skal der i dine øjne til, for at jeg er en succes? Ja jeg har bare brug for, at vide om de ting jeg gør i det daglige er 10-4 

god fredag aften Rejse.

KK
 

 

Redigeret af kanonkongen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Konsulenter er efter min mening en flok svindlere. De fortæller os det, vi egentlig godt ved i forvejen. Til en tårnhøj timepris.

Jeg hørte engang om en hankat, der støjede temmelig meget om natten. Det blev efterhånden omgivelserne for meget, så den blev indfanget og brutalt kastreret.

Den sad imidlertid i baggården og miawede videre. De andre hankatte spurgte nysgerrigt, om det ikke var et tab at miste nosserne – selv skulle de jo bestemt ikke nyde noget. "Nææh", svarede vor nykastrerede hankat, "det gør såmænd ikke så meget, for nu har jeg nedsat mig som konsulent".

Nej, spøg til side: Jeg har i min lange karriere mødt et hav af konsulenter på diverse vel- og navnligt mislykkede kurser, og jeg aner stadig ikke, hvad de gør godt for. Jeg er sjældent blevet klogere.

Men konsulentbranchen er måske en ny version af "Kejserens nye klæder"? Jeg tror det faktisk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, for 18 minutter siden:

Konsulenter er efter min mening en flok svindlere. De fortæller os det, vi egentlig godt ved i forvejen. Til en tårnhøj timepris.

Jeg hørte engang om en hankat, der støjede temmelig meget om natten. Det blev efterhånden omgivelserne for meget, så den blev indfanget og brutalt kastreret.

Den sad imidlertid i baggården og miawede videre. De andre hankatte spurgte nysgerrigt, om det ikke var et tab at miste nosserne – selv skulle de jo bestemt ikke nyde noget. "Nææh", svarede vor nykastrerede hankat, "det gør såmænd ikke så meget, for nu har jeg nedsat mig som konsulent".

Nej, spøg til side: Jeg har i min lange karriere mødt et hav af konsulenter på diverse vel- og navnligt mislykkede kurser, og jeg aner stadig ikke, hvad de gør godt for. Jeg er sjældent blevet klogere.

Men konsulentbranchen er måske en ny version af "Kejserens nye klæder"? Jeg tror det faktisk.

Kære BX

Jeg har i min lange karriere mødt et hav af konsulenter på diverse vel- og navnligt mislykkede kurser, og jeg aner stadig ikke, hvad de gør godt for. Jeg er sjældent blevet klogere.

Jeg mener også man for de mest forvrøvlede og intetsigende kurser kan sige: - - at de eneste der har udbytte af kurset er dem der skriver regningen og modtager pengene.  Sådan synes jeg vitterlig, at den triste sandhed har været i aaalt for mange tilfælde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nyder livet skrev, 1 time siden:

Kære BX...

Du citerer HELE BX's indlæg, og nedenunder citerer du så igen den del du ønsker at kommentere :grin:

Hvad var der ivejen med kun at citere den del du vil kommentere, i første omgang? 

Et funktion som er indført med denne nye EG version, er at hvis man  markerer noget tekst i det indlæg man vil besvare, så popper der en lille 'quote this' boble op. Hvis man klikker på den, citerer man automatisk kun den markerede del. :wink:

Del dette indlæg


Link til indlæg

KF:

Her lærte jeg  noget nyt. Tak!

Vi (eller jeg) er ikke alle med på den hurtigste knallert.

Giv os (mig) tumper lidt tid til at vende os til det nye.

Vi  (jeg ) skal nok komme efter det.

Sov godt!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nyder livet skrev, for 12 timer siden:

Jeg mener også man for de mest forvrøvlede og intetsigende kurser kan sige: - - at de eneste der har udbytte af kurset er dem der skriver regningen og modtager pengene.  Sådan synes jeg vitterlig, at den triste sandhed har været i aaalt for mange tilfælde.

Kære nyder livet.

Uheldigvis har alle offentlige arbejdsgivere den skøre ide, at der skal eksterne konsulenter ind over.
Det er muligvis fordi at dem der tager beslutning på den ene eller anden måde har en ven de pgl. steder som der er lavet en aftale med. (korruption)
Bare trist at der ikke er hjerne til at tage beslutningerne selv.
Nej konsulenter skulle satme ikke have betaling hvis det er noget lort de foreslår eks. IT systemerne i bla.- AF, Skat osv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
KF skrev, for 11 timer siden:

Et funktion som er indført med denne nye EG version, er at hvis man  markerer noget tekst i det indlæg man vil besvare, så popper der en lille 'quote this' boble op. Hvis man klikker på den, citerer man automatisk kun den markerede del. :wink:

Tak KF, og det kan man gøre ligeså mange gange man ønsker i et indlæg? (pinde et indlæg ud)
Kan man så åbne andre indlæg, hvorfra det er ønsket at citere, og gøre det på samme måde, altså citere fra et andet indlæg i det man aktuelt er igang med.
Håber mine spørgsmål giver mening..

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, for 1 time siden:

Tak KF, og det kan man gøre ligeså mange gange man ønsker i et indlæg? (pinde et indlæg ud)
Kan man så åbne andre indlæg, hvorfra det er ønsket at citere, og gøre det på samme måde, altså citere fra et andet indlæg i det man aktuelt er igang med.

Ja det kan man. Du laver det første citat, og skriver dit svar under dét. Så flytter du curseren én linie ned, og laver det næste citat. (Nøjagtig som med den gamle Citer indlæg funktion).

BigDick skrev, for 1 time siden:

...Håber mine spørgsmål giver mening..

Jow jow.

KF skrev, for 12 timer siden:

... kun at citere den del du vil kommentere...

Det ser sådan her ud ;)

Håber du/i hitter ud af det. 

Vi må nok hellere stoppe afsporingen her.

KF.

Redigeret af KF

Del dette indlæg


Link til indlæg
KF skrev, for 3 minutter siden:

Ja det kan man. Du laver det første citat, og skriver dit svar under dét. Så flytter du curseren én linie ned, og laver det næste citat. (Nøjagtig som med den gamle Citer indlæg funktion).

Jow jow.

Det ser sådan her ud ;)

Håber du/i hitter ud af det.

KF.

Det vil så sige at "Quote this" betyder at dette lægges i udklipsholderen. Endelig en forklaring en dum vestjyde forstår. Tak.

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, for 5 minutter siden:

Det vil så sige at "Quote this" betyder at dette lægges i udklipsholderen....

Nej, det er ikke sådan det fungerer. Qoute this, betyder Citer dette. Og virker ligesom Citer indlæg knappen, det er blot kun den markerede del af teksten der medtages, istedet for HELE indlægget. Jeg opretter en tråd i hyggesnak, om citat funktionen, da vi fuldstændig afsporer denne tråd. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Konsulenter er da i mine øjne helt berettigede. De kommer sjældent med noget en organisation ikke ved. Men det er ikke sikkert at alle i organisationen "tør" dele det hele med ledelsen. Rejsenetværket kommer med nogle fine pointer, og man kan se hvad det kan betyde, når ledelsen lytter til dem der VED det. Men tit er der en misforstået "kollegialitet" (hvad sker der med XX hvis jeg fortæller hvordan det her kan effektiviseres...?), og der er det fint med konsulenter der kan distancere sig lidt fra kollegialitet, følelser, og så selvfølgelig se mange ting med NYE briller. De nye briller skulle man ellers ansætte på højt niveau, så uanset at konsulenter er dyre, er de billigere end når organisationen (privat eller offentlig) selv skal løse problemet, uanset at de rent faktisk nok kunne, hvis de ville. Det forudsætter at der selvfølgelig ER et problem. Men i langt de fleste tilfælde er også tilfældet. 

Lean er et fint værktøj, men hvis man tror det er det eneste rigtige og andre værktøjer er overflødige tager man fejl. Det vigtigste er altid ledelse. Og en leder der lytter er guld værd. Se blot Rejse's beskrivelse. Han kunne have løst problemet uden en dyr konsulent..... hvis lederen altså ikke var blevet skræmt væk.

Kulturen i firmaet betyder meget. Som man siger på engelsk: Culture eat strategy for breakfast.  Kultur spiser strategi til morgenmad.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu mener jeg ikke at det udgør misforstået kollegialitet, at være tilbageholdende med at byde ind med tiltag der kan koste egne kolleger jobbet.

Man saver ikke den gren over man selv sidder på, men det er en ledelsesopgave at save grene over hvis den selv mener at det er nødvendigt, og den er ikke opgaven voksen, hvis den skubber konsulenter ind mellem dem og medarbejderne, for at træffe de nødvendige beslutninger.

Først og fremmest så skal der informeres, og eksekveres på ordentlig vis, hvis der saves grene over - det værste er at holde medarbejdere i uvidenhed, hvis de kan bibringes vished.

Der hvor der imidlertid ofte kan bestå uudnyttede potentialer, og hvor konsulenter nok et langt stykke kunne undværes, det er hvis afdelinger og ledere ikke kommunikerer en "skomager bliv ved din læst" holdning, det signal at passe du bare dit, så passer jeg mit, og vi vores.

Det er ofte en holdning der bygger på, at du uddanner dig og avancerer til den stilling, den funktion og det ansvar som du oppebærer, og derfor skal andre uden de samme forudsætninger, og på lavere niveauer ikke blande sig i ens/vores område.

Heri er jeg enig så langt at de pågældendes uddannelse, deres erfaringer og kompetencer, udgør forudsætningen for at det netop er dem der har de stillinger som de bestrider, og at ikke alle og enhver kan erstatte dem, blot fordi de har egne ideer og meninger der omfatter deres ansvarsområder.

Imidlertid består der en top over dem, og en bund under dem, hvor direktionens opgave er at se på virksomheden ud fra et helikopter perspektiv, og hvor medarbejderen på gulvet er den der i praksis oplever hvordan den driftledelse, og de initiativer der udøves af alle leddene mellem top og gulv kommer til udtryk.

Jeg er blot af den overbevisning at der i alle virksomheder findes medarbejdere, der på den ene side besidder beskedne stillinger på lavere niveau, som ikke evner de stillinger som de har, dem der har ansvaret, og som træffer beslutningerne, men som ikke desto mindre vil kunne komme med gode ideer til gavn for den fælles virksomhed, som hverken de område ansvarlige, den Administrerende Direktør, direktionen eller bestyrelsen nogensinde selv vil få.

I stedet for at vogte eget ansvarsområde for sig, der bør  der gives adgang til, og der bør opmuntres til at alle uanset stilling byder ind med egne ideer, uanset hvilke, og en direktion der giver manden på gulvet oplevelsen af at det er muligt, vil i bedste fald aktivere et uudnyttet potentiale for nye ideer, som mange har gået og gemt på, ud fra en opfattelse af at det ikke er velkomment at blande sig i noget, som andre har ansvaret for, og som andre igen derfor ikke skal blande sig i.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...