Hop til indhold
Gæst

Synes ikke godt om-knap (god tone)

Recommended Posts

Man kan altså også vælge at sende en venlig PB til vedkommende, som har lavet et indlæg og fortælle at man ikke synes om det og det eller brugen af enkelte ord, som kan give en negativ holdning til hele indlægget, selvom det grundlæggende er velformuleret, og man ellers er enig i det meste.

Ligeledes behøver man heller ikke forstyrre en hel tråd med at gå i petitesser omkring stavefejl og grammatik - også her er en PB ofte den enkleste vej.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Jo, og det har jeg også forklaret klart og utvetydigt. Du inddrager så specielle, marginale forhold om, at nogle gange indeholder et indlæg mange synspunkter, og enkelte andre brugere kan så finde på at klikke "like" selvom de ikke er enige i "alt." Det synes du åbenbart er noget rod?

Tjah - det er marginalt, og det modsiger intet i mit argument.

Mit argument er helt basal logik: Ved at sige man kan lide "X," så har man sagt noget veldefineret. Ved at sige man ikke kan lide "X," har man sagt uendeligt lidt - idet "ikke-X" er uendeligt. Dermed informerer det ikke rigtigt nogen andre om noget på en særligt effektiv måde, fordi et "synes ikke om" er langt sværere at tolke end "synes om".

Det er ikke specielle marginale forhold - hvor får du det fra? 

Ja jeg synes det er noget rod at man liker et indlæg hvor man er uenig i nogle synspunkter. Det mudrer hele billedet. 

Du skriver selv: 

Mit argument er helt basal logik: Ved at sige man kan lide "X," så har man sagt noget veldefineret. Ved at sige man ikke kan lide "X," har man sagt uendeligt lidt - idet "ikke-X" er uendeligt. Dermed informerer det ikke rigtigt nogen andre om noget på en særligt effektiv måde, fordi et "synes ikke om" er langt sværere at tolke end "synes om".

Ved at sige at man kan lide X, har man jo netop ikke sagt noget veldefineret, idet man jo ikke er enig i alt??? 

Jeg kan overhovedet ikke se at det er sværere at fortolke like eller not like. Det er vel blot din opfattelse af symbolerne, du giver udtryk for, og ikke andres? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Nej, det virker forstyrrende for trådens udvikling, hvis folk hele tiden skal ind at skrive at de også synes om et indlæg.

Mht. mislike, så findes den jo allerede, idet man kan vælge at rapportere et indlæg, skrive en kort begrundelse til Admin, som så kan tage action og fjerne, rette, give reprimander eller hvad han nu synes er det mest rigtige.

Det du egentlig argumenterer for er:

Er man positiv så skal man fortælle det til alle via en like

Er man negativ, så skal man snakke med moderator? 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det du egentlig argumenterer for er:

Er man positiv så skal man fortælle det til alle via en like

Er man negativ, så skal man snakke med moderator? 

 

Næh, derimod argumenterer jeg for at vi skal diskutere i en god tone og holde trådene fri for ævl og kævl om petitesser, gammelt nag og hvad ved jeg :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Næh, derimod argumenterer jeg for at vi skal diskutere i en god tone og holde trådene fri for ævl og kævl om petitesser, gammelt nag og hvad ved jeg :)

ok der er jeg også nået til. 

Men havde vi en dislike knap, så slap vi måske netop for de mange begrundede mishagsytringer i de tråde der altid ender med at blive låst ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Ved at sige at man kan lide X, har man jo netop ikke sagt noget veldefineret, idet man jo ikke er enig i alt??? 

 

Det du misforstår (med vilje?) er, at du generaliserer ud fra den situation, at nogen liker noget de ikke er fuldt enige i, som om det var typisk. Det er det næppe. Derfor er hele dit argument  forfejlet. Men det jeg har forsøgt at understrege er, at der er fundamentale forskelle på at sige "like" og "dislike" uanset i hvilken grad folk mener det.

Det problem du udpeger er altså et anvendelsesproblem; mens det problem jeg peger på, er et problem ved dislike i sig selv. Ingen af os kender udbredelsen af det "problem," du påpeger, men der er ingen grund til at tro det er stort i den forstand, at det mudrer tolkningen af folks "likes." Dislikes vil derimod være umulige at tolke - uanset hvordan folk bruger det.

Jeg tror ikke det er muligt at skære det mere ud nu.

EDIT: Jeg prøver alligevel: "Dislike" er altid uklart - "like" er nogen gange.

Det uforståelige for mig, derimod, er hvad du egentlig ønsker: Ingen knapper eller begge knapper? Med de argumenter du hidtil har haft i denne tråd kan du mene begge dele og modsige begge dele. Det er ret tåget for mig, hvor du står. :)

 

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg

ok der er jeg også nået til. 

Men havde vi en dislike knap, så slap vi måske netop for de mange begrundede mishagsytringer i de tråde der altid ender med at blive låst ;) 

Hvis folk vil give udtryk for mishag ved et indlæg, så tror jeg næppe de nøjes med et dislike og så har vi balladen - men jeg synes efterhånden det er sjældent at tråde bliver låst, da Admin er god til at tage dem i opløbet - måske fordi folk er gode til at rapportere :) - så det er vel til at overse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Det du misforstår (med vilje?) er, at du generaliserer ud fra den situation, at nogen liker noget de ikke er fuldt enige i, som om det var typisk. Det er det næppe. Derfor er hele dit argument  forfejlet. Men det jeg har forsøgt at understrege er, at der er fundamentale forskelle på at sige "like" og "dislike" uanset i hvilken grad folk mener det.

Det problem du udpeger er altså et anvendelsesproblem; mens det problem jeg peger på, er et problem ved dislike i sig selv. Ingen af os kender udbredelsen af det "problem," du påpeger, men der er ingen grund til at tro det er stort i den forstand, at det mudrer tolkningen af folks "likes." Dislikes vil derimod være umulige at tolke - uanset hvordan folk bruger det.

Jeg tror ikke det er muligt at skære det mere ud nu.

Det uforståelige for mig, derimod, er hvad du egentlig ønsker: Ingen knapper eller begge knapper? Med de argumenter du hidtil har haft i denne tråd kan du mene begge dele og modsige begge dele. Det er ret tåget for mig, hvor du står. :)

 

Jeg misforstår ikke noget med vilje. Ved at antyde det, antyder du samtidig at min argumentation blot er for at provokerer. En mistolkning du før har fremført. 

Vi er fundamentalt uenige i at der er forskel på like og dislike. Jeg kan ikke se der er forskel på at tolke det ene eller det andet. 

Jeg er egentlig ligeglad om begge knapper er der, eller der ingen er. Men at der kun er en knap, synes jeg er at skrive med ført pen. 

Du kan erklære dig enig ved at trykke like, og ingen kommenterer det! Er du uenig må du skrive, og det kommenteres. 

Hvad nu hvis man kunne erklære sig uenig ved at trykke unlike? Tror du så der ville komme modargumenter? Nej vel. Like/unlike er sådan nogle feelgood knapper-ingen tand. Man kan give udtryk for sin mening, folk noterer sig status, men det afføder ikke en shitstorm. 

Du har ret - det har du tit - vi kan nok ikke skære den skarpere nu. 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej allesammen.

Måske lidt off topics. Hvis jeg nu skriver, et indlæg om jeg har fået stjålet min cykel. Og der er en dislike knap. Jeg får så 20 dislike. Ja så er det vel ret positivt ment. At folk tilkendegiver det er noget skidt, at få stjålet noget?

Når jeg liker et indlæg, er det fordi. Jeg anerkender det, andre deler, fordi jeg synes, det er godt, sjovt, frækt, modigt, inspirerende, pudsigt, overraskende, vigtigt eller, et relevant indlæg. Er jeg uenig i noget skriver jeg det i indlægget til den, jeg er uenig med. 

God dag.

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lidt filosofi til aftenkaffen for folk, der lider af eromani:

Vi har 3 skribenter A - B - C.

A laver et skriv. B giver A  et like for et godt skriv. C kan ikke lide at B har givet A et like. C giver derfor B et ikke like.

Så kunne  vi jo fortsætte. 

Kan  vi  overskue det til sidst!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg tror ikke der findes nogen nemme løsninger, såfremt man ønsker en bedre tone i debatterne. I øvrigt mener jeg tonen er som man kan forvente på nettet.

Det var også kun i forhold til, at ledelsen har ønsket en bedre tone. Og for nye brugere tager det lidt tid at vænne sig til den hårde omtale af kvinder, helt unge piger og andre brugere. Mig generer det ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Lidt filosofi til aftenkaffen for folk, der lider af eromani:

Vi har 3 skribenter A - B - C.

A laver et skriv. B giver A  et like for et godt skriv. C kan ikke lide at B har givet A et like. C giver derfor B et ikke like.

Så kunne  vi jo fortsætte. 

Kan  vi  overskue det til sidst!

Sommetider er du ligefrem genial :)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vi er fundamentalt uenige i at der er forskel på like og dislike. Jeg kan ikke se der er forskel på at tolke det ene eller det andet. 

Uenighed er en ærlig sag. Jeg har bare til gode at se dig gendrive mit argument om de fundamentale forskelle på de to typer tilkendegivelse. Se evt mit EDIT:

EDIT: Jeg prøver alligevel: "Dislike" er altid uklart - "like" er nogen gange.

 

Måske lidt off topics. Hvis jeg nu skriver, et indlæg om jeg har fået stjålet min cykel. Og der er en dislike knap. Jeg får så 20 dislike. Ja så er det vel ret positivt ment. At folk tilkendegiver det er noget skidt, at få stjålet noget?

 

Det er den nærmestlliggende tolkning i det scenarie: dislike som sympati for offeret for en negativ hændelse. Men lad os tage en sjovere:

Jeg anmelder en skodoplevelse, hvor jeg er blevet røvrendt. Hvis folk liker vil jeg jo ikke tro, det er fordi de synes det er fedt jeg blev røvrendt, vel? Jeg vil tro, de er glade for at jeg beskriver oplevelsen - altså de påskønner indlægget - ikke hændelsen (jævnfør det du selv skriver om, hvad du liker). Et dislike kan derimod både betyde det som du antyder om cykeltyveri (klassisk facebook-situation) at de sympatiserer med mig ved at dislike hændelsen, men det kan jo også være de disliker mit indlæg, fx hvis de syne jeg er unfair i beskrivelsen. Eller fordi de har et horn i siden på mig i forvejen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Uenighed er en ærlig sag. Jeg har bare til gode at se dig gendrive mit argument om de fundamentale forskelle på de to typer tilkendegivelse. Se evt mit EDIT:

 

Bebop, jeg synes ikke dit EDIT er et argument. Jeg læser det blot som din beskrivelse af hvordan du opfatter de to funktioner. For mig er de lige klare/uklare.

Men det her når vi vist ikke videre med :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad med en I don't give a fuck knap? Kommer den på FB vil jeg overveje at bruge det igen. 

Bortset fra at man så ikke kunne bestille andet end at bruge knappen. :-)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så skal en sådan knap da være på dansk. Vi har glimrende eder på dansk, som vi kan øse af.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...