Hop til indhold
kanonkongen

Hvordan jeg/vi agere i debatter eller diskussioner.

Recommended Posts

Hej allesammen på EG. Jeg har egentlig tænk meget på om jeg, skulle skrive dette indlæg, For har undret mig meget over de sidste par weekenders personfnidder herinde, Stemningen har jo ellers været rigtig god, og pludselig er der på kort tid sat lås på 6 tråde. 

Dette indlæg er IKKE EN ANKLAGE MOD NOGEN, men mere en konstatering af hvad der er sket.

 

Det starter gerne  i det helt små Man skriver et indlæg, Det kan være kontroversiel Det der skrives. Der kommer modargumenter, som jo er forventelig og pludselig så sker der et eller andet i os.
 
Man føler afmagt i en svær situation man kan ikke svare igen. Man mærker en svag impuls til at hæve stemmen, ignorere, straffe, skælde ud, konfrontere eller være hårdhændet. Ja herinde på EG er det så tastaturet der bliver rødglødende Det første lille skridt er taget i forråelseprocessen. Jo hyppigere impulserne forekommer, Hvem kender det ikke. Man kan ikke forstår den man debattere med ikke kan se de pointer man kommer med. Jo kraftigere de er, og jo mere man forsøger at bortforklare, legitimere eller glemme dem, desto tættere kommer man på næste skridt, hvor man begynder at handle på dem. Så kommer de grimme ord frem, ja man anmelder til moderator teamet osv osv. Ja det bliver lige som en møtrik der ikke vil tage fat. 
 
Den ene uskyldige handling tager den næste lidt mindre uskyldige handling med sig. I denne fase er det en stor fristelse at bekræfte sig selv i, at ens handlinger er i orden, (men man ser ikke, at det man skriver skaber utryghed, lede, fordømmelse, harme og ikke mindst det faktum man bliver upopulær). Fordi den meget ubehagelige følelse af afmagt forsvinder i det øjeblik, man tager magten.
 
Pludselig, uden man har lagt mærke til det, er fornærmet hed, irritation, aggression og fjendebilleder blevet en del af den person man bliver til herinde. En helt almindelig gruppe Mennesker , som alle er gået ind for at svine til, for at hjælpe andre mennesker,
 
Men hvorfor ender mennesker, som ønsker at gøre godt med at gøre ondt? Det er dette, Spørgsmål jeg egentlig har stillet til mig selv, over de sidste par weekenders indlæg og tråde.. Ondskab og forråelse er tabuiseret, men det er nødvendigt at bryde tavsheden og tale om de onde handlinger, der kan ske, når der skrives kontroversielle indlæg  Når disse indlæg kommer, kan man jo vælge, at debattere det eller lade det gå i glemmebogen. Men når man fx interessere sig for et emne og det bliver belyst på en anden måde, end man selv ser det. Ja så Kommer ofte det grimme ansigt frem. Jeg vil ikke fremhæve nogens indlæg, I læsere må selv drage den konklusion, det er ikke min pligt at gøre dette.
 
Og lad os nu vise, at en debat og diskussion kan føres i et sobert skriv. Det kan vi vel blive enige om, også selvom i ikke er enige i dette indlæg.
 
God tirsdag aften til jer alle.
 
KK
 

Del dette indlæg


Link til indlæg

En net kook er en ofte meget produktiv deltager i Usenet nyhedsgrupperne. En kook udtrykker sig ofte som om han eller hun er den mest vidende om det specifikke emne der diskuteres. Ofte er der tale om et videnskabeligt emne, om hvis vanskelighed vedkommende ikke har noget som helst begreb. Dette giver sig så udtryk i enten en total afvisning, for eksempel af Albert Einsteins almene relativitetsteori, eller en argumentation imod den almindeligt accepterede fortolkning.

Beskrivelse af andre som net kook eller blot som kook, forekommer i ophedede debatter, hvor der er tale om en mere subjektiv vurdering. Generelt er en kook en person der har en stærkt afvigende holdning. De viser sig sjældent at have ret. En kook er overbevist om at han eller hun har ret, hvorfor det ofte er nytteløst at diskutere med vedkommende.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Hej allesammen på EG. Jeg har egentlig tænk meget på om jeg, skulle skrive dette indlæg, For har undret mig meget over de sidste par weekenders personfnidder herinde, Stemningen har jo ellers været rigtig god, og pludselig er der på kort tid sat lås på 6 tråde. 

Dette indlæg er IKKE EN ANKLAGE MOD NOGEN, men mere en konstatering af hvad der er sket.

 

Det starter gerne  i det helt små Man skriver et indlæg, Det kan være kontroversiel Det der skrives. Der kommer modargumenter, som jo er forventelig og pludselig så sker der et eller andet i os.
 
Man føler afmagt i en svær situation man kan ikke svare igen. Man mærker en svag impuls til at hæve stemmen, ignorere, straffe, skælde ud, konfrontere eller være hårdhændet. Ja herinde på EG er det så tastaturet der bliver rødglødende Det første lille skridt er taget i forråelseprocessen. Jo hyppigere impulserne forekommer, Hvem kender det ikke. Man kan ikke forstår den man debattere med ikke kan se de pointer man kommer med. Jo kraftigere de er, og jo mere man forsøger at bortforklare, legitimere eller glemme dem, desto tættere kommer man på næste skridt, hvor man begynder at handle på dem. Så kommer de grimme ord frem, ja man anmelder til moderator teamet osv osv. Ja det bliver lige som en møtrik der ikke vil tage fat. 
 
Den ene uskyldige handling tager den næste lidt mindre uskyldige handling med sig. I denne fase er det en stor fristelse at bekræfte sig selv i, at ens handlinger er i orden, (men man ser ikke, at det man skriver skaber utryghed, lede, fordømmelse, harme og ikke mindst det faktum man bliver upopulær). Fordi den meget ubehagelige følelse af afmagt forsvinder i det øjeblik, man tager magten.
 
Pludselig, uden man har lagt mærke til det, er fornærmet hed, irritation, aggression og fjendebilleder blevet en del af den person man bliver til herinde. En helt almindelig gruppe Mennesker , som alle er gået ind for at svine til, for at hjælpe andre mennesker,
 
Men hvorfor ender mennesker, som ønsker at gøre godt med at gøre ondt? Det er dette, Spørgsmål jeg egentlig har stillet til mig selv, over de sidste par weekenders indlæg og tråde.. Ondskab og forråelse er tabuiseret, men det er nødvendigt at bryde tavsheden og tale om de onde handlinger, der kan ske, når der skrives kontroversielle indlæg  Når disse indlæg kommer, kan man jo vælge, at debattere det eller lade det gå i glemmebogen. Men når man fx interessere sig for et emne og det bliver belyst på en anden måde, end man selv ser det. Ja så Kommer ofte det grimme ansigt frem. Jeg vil ikke fremhæve nogens indlæg, I læsere må selv drage den konklusion, det er ikke min pligt at gøre dette.
 
Og lad os nu vise, at en debat og diskussion kan føres i et sobert skriv. Det kan vi vel blive enige om, også selvom i ikke er enige i dette indlæg.
 
God tirsdag aften til jer alle.
 
KK

 

 

De gange, jeg har set det tæt på, mens det udviklede sig, har det drejet sig om to, måske tre mennesker, der følte sig udfordret/udæsket af, at de blev citeret af deres modparter. Alle vil ha' det sidste ord, og ingen vil give sig sidst på aftenen eller først på natten. Og det ender vel bare i noget, som er hverken mere eller mindre end et skænderi. Det, synes jeg sådan set, er temmelig pinligt at opleve, og det er naturligvis helt ødelæggende for den mere seriøse del af debatten.

 

Jeg tror ikke, det hjælper så vildt meget at lukke tråden, for når man er i gang med et godt skænderi, er det ikke emnet, der er det vigtigste. Derfor fortsætter skænderiet i en anden tråd.

 

Stop dem, slet indlæggene så der er en chance for, at de glemmer, hvad skænderiet handlede om, og giv dem en tidsbegrænset tænkepause i gentagelsestilfælde.

 

Jeg synes ikke, andre skal lide under, at en god og relevant diskussion bliver stoppet af et par tosser, der elsker hinanden for lidt eller for meget til at udtrykke sig civiliseret.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

I stor udstrækning tror jeg det drejer sig om at folk keder sig. Når jeg nogle (få) gange ser dagen efter at jeg har skrevet noget dumt, så tænker jeg "Ej, Bananas - at du keder dig skal vel ikke andre lide for"

 

Jeg ved jo ikke med andre, men nogle gange læser man bare så dumme ting her inde at det næppe kan være rigtigt. Og så tænker jeg: "han keder sig den fanden, bid ikke på den krogen". Hvilket man jo alligevel gør nogle gange, men jeg prøver i hvert fald at lade være..

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis man vil lufte ens holdninger, må man regne med der bliver stillet spørgsmålstegn til dem. Jeg burde nok i visse tilfælde lade det ligge, fordi jeg udemærket viste hvad udfaldet af det ville blive. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

I stor udstrækning tror jeg det drejer sig om at folk keder sig. Når jeg nogle (få) gange ser dagen efter at jeg har skrevet noget dumt, så tænker jeg "Ej, Bananas - at du keder dig skal vel ikke andre lide for"

 

Jeg ved jo ikke med andre, men nogle gange læser man bare så dumme ting her inde at det næppe kan være rigtigt. Og så tænker jeg: "han keder sig den fanden, bid ikke på den krogen". Hvilket man jo alligevel gør nogle gange, men jeg prøver i hvert fald at lade være..

 

Ja der er mange dumme ting herinde. 

Man må bare lære at leve med at der også skal være plads til at diskutere emner, som ikke lige passer ind efter jeres hoved. 

Redigeret af titman

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja der er mange dumme ting herinde. 

Man må bare lære at leve med at der også skal være plads til at diskutere emner, som ikke lige passer ind efter jeres hoved. 

Kom sku helt ufriviligt til at tænke på dig da jeg så denne her :D

 

http://lokalavisen.dk/apps/pbcs.dll/gallery?Site=PL&Date=20150327&Category=POLA&ArtNo=327009997&Ref=PH&Params=Itemnr=17

 

 

Ps. Undskyld for off topic, se det som en peace offering. 

Redigeret af DETH

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja der er mange dumme ting herinde. 

Man må bare lære at leve med at der også skal være plads til at diskutere emner, som ikke lige passer ind efter jeres hoved. 

 

Der er der skam da også :geek:.

 

Er der et emne, der ikke "passer ind i mit hoved", så undlader jeg da ganske enkelt at deltage i tråden. Det er en fremgangsmåde, der sikkert benyttes af flere andre end mig.

 

Nu er det imidlertid svært at føre en fair diskussion herinde, hvis en deltager underkender ens argumenter/anderledes tilgang til tingene med, at det er personangreb :shock:. Så falder kæden da først rigtigt af.

 

Så jo, egentlig har du ret: Der er mange dumme ting herinde :sad:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er der skam da også :geek:.

 

Er der et emne, der ikke "passer ind i mit hoved", så undlader jeg da ganske enkelt at deltage i tråden. Det er en fremgangsmåde, der sikkert benyttes af flere andre end mig.

 

Nu er det imidlertid svært at føre en fair diskussion herinde, hvis en deltager underkender ens argumenter/anderledes tilgang til tingene med, at det er personangreb :shock:. Så falder kæden da først rigtigt af.

 

Så jo, egentlig har du ret: Der er mange dumme ting herinde :sad:

 

Ja, det fremgangsmåden "Sortering", jeg bruger den selv, og kan anbefale det.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Man kan måske lave en diskussionstråd :D hvis du lige er indebrændt over en, så inviter til battle... Og få det overstået smiler

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Man kan måske lave en diskussionstråd :D hvis du lige er indebrændt over en, så inviter til battle... Og få det overstået smiler

 

Sara, noget i denne stil?

 

Redigeret af hot6

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg kan kun ryste på hovedet af det....

 

-Tænk at man gider og bruge energi og tid på at diskuterer online med mennesker man aldrig har mødt, og at de samme diskutioner med de samme mennesker går igen og igen og skaber dårlig stemning på forum, og det er ikke sober debat, det er latterligt personfnidder.

 

Det virker også bare som om nogle personer sidder og venter på at andre personer skriver, så de kan skynde sig og være uenige.

 

Lad det dog ligge, hvor svært kan det være? -Og hvor svært kan det være og trykke på ignorer knappen?

 

Gir dig helt ret kanonkonge, i påsken var der så god stemning, men det varede ikke længe...

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan kun ryste på hovedet af det....

 

-Tænk at man gider og bruge energi og tid på at diskuterer online med mennesker man aldrig har mødt, og at de samme diskutioner med de samme mennesker går igen og igen og skaber dårlig stemning på forum, og det er ikke sober debat, det er latterligt personfnidder.

 

Det virker også bare som om nogle personer sidder og venter på at andre personer skriver, så de kan skynde sig og være uenige.

 

Lad det dog ligge, hvor svært kan det være? -Og hvor svært kan det være og trykke på ignorer knappen?

 

Gir dig helt ret kanonkonge, i påsken var der så god stemning, men det varede ikke længe...

 

Molly jeg har siddet hele mit liv og ventet på dig og dit skriv... det lykkes nu jeg er ovenud lykkelig :D

jeg er helt uenig med dig bare for at være åndssvag som de andre sure gamle mænd haha :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Molly jeg har siddet hele mit liv og ventet på dig og dit skriv... det lykkes nu jeg er ovenud lykkelig :D

jeg er helt uenig med dig bare for at være åndssvag som de andre sure gamle mænd haha :P

 

Nille for hælvede   :P  :lol:  :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den er svær, har allerede nu lyst til at finde bøssen frem og skyde med spredehagl. Efterfølgene hive citationskanonen frem og udføre præcisions angreb der kan udrette størst mulig personskade.

Tror desværre aldrig vi kommer det til livs. Vi er kun mennesker, og vi kan ikke somregel ikke tænke længere end hvad vores egen næse kan se og overbevises om.

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg er helt uenig med dig bare for at være åndssvag som de andre sure gamle mænd haha :P

Jeg er fandme ikke gammel, og heller ikke sur ret lang tid af gangen, men åndssvag rammer ret godt :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er fandme ikke gammel, og heller ikke sur ret lang tid af gangen, men åndssvag rammer ret godt :D

 

Jeg er bare gammel. Alt andet er i top.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er bare gammel. Alt andet er i top.

Så mangler vi bare en der vil stå vel han altid er sur ;) Redigeret af DETH

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg melder mig frivilligt, og tager en for holdet.

Åndssvag, Gammel og Sur..........ihvertfald for i dag!

1. Åndssvag fordi jeg ikke trak håndbremsen da jeg skiftede hjul på bilen.

2. Gammel fordi jeg ikke kunne rive donkraften fri under bilen.

3. Sur......se pkt. 1&2

I morgen er en ny dag :D

Redigeret af Butch1

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så mangler vi bare en der vil stå vel han altid er sur ;)

 

Det må så være mig, og jeg sætter en ære i det :lol: :lol: :lol:. Så er der ikke lover for meget.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg melder mig frivilligt, og tager en for holdet.

Åndssvag, Gammel og Sur..........ihvertfald for i dag!

attachicon.gifimage.jpg

1. Åndssvag fordi jeg ikke trak håndbremsen da jeg skiftede hjul på bilen.

2. Gammel fordi jeg ikke kunne rive donkraften fri under bilen.

3. Sur......se pkt. 1&2

I morgen er en ny dag :D

 

KENDER DET DESVÆRRE . . .  :twisted:  :twisted:

 

HÅBER DA IKKE BILEN TOG ALT FOR MEGET SKADE . . .  :D  :D  :D  :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...