Hop til indhold
Gæst

Gentlemen er et uddøde race

Recommended Posts

Hej allesammen.

At være en sand Gentle mand/kvinde. Kan være mange ting. Ja fandt da hurtigt ud af da jeg stod i lære som tjener, på et finere sted at man trækker stolen ud for kvinden, tager imod jakken osv. Ja det har jeg da aldrig glemt og bruger det stadigt. jeg er den old school mand, der også betaler på restauranten. Kan lyde mærkeligt men mon ikke vi er mange der kan nikke genkendende til, at det er ikke godt for en når kvinden betaler. Lidt pinligt når tjeneren kommer og hun betaler. Ja jeg ved godt det er noget pjat, men sådan er jeg nok bare opdraget.

Men da jeg var i forhold, og jeg fik søde smsér, søde beskeder i madpakken, beskeder på køkkenbordet eller mails fra kæresten var det i min optik rigtig gentle kvinde agtigt, ja eller når hun kom hjem og sagde hun havde fyldt benzin på bilen. Små ting men det gjorde mig glad.Jeg tror også det er populært, hvis os mænd regelmæssigt sender romantiske sms’er. Kvinder tror jeg, syntes, at deres kæreste eller mand fx skulle skrive beskeder på deres Facebook-væg. eller ja bare små ting der gør kvinderne glade. Det behøver såmænd ikke koste penge. 

Når jeg er vært til en fest. ja så elsker jeg, at gøre mine gæster glade, lave god mad, hyggesnakke med alle (detkan være svært at nå) men få alle til, at føle sig velkommen og værdsat. Når man bare viser hinanden at man er der for dem i modgang og medgang så er man i mine øjne en sand gentle mand/kvinde. Og det giver mange plus point og respekt. Ja høflighed kommer man rigtig langt med.

God aften til jer.

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

HUSKER stadig rødstrømpetiden i slut '70-erne . . . Holdt vi ikke døren for rødstrømperne, blev de squ smækfornærmet . . .:-(

Har siden droppet rødstrømpe fiset, og opfører mig som en gentleman . . . Der er da ikke noget sjovere end at efterlade en lille gave på morgenbordet, eller give GP'en en gave, når man kommer på besøg - De bedste gaver er faktisk dem der koster næsten ingenting . . . En blomst, eller frugt/bær fra haven . . 

DET AT DU TÆNKER PÅ ET ANDET MENNESKE . . . ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er min opfattelse, at vi danskere ofte af mennesker fra andre lande bliver opfattet som uopdragne. Vi har ikke lært at være høflige på samme måde som dem. Her i DK er vi blevet mere og mere uformelle i vores omgang med hinanden, måske fordi vi er så forholdsvis få og vi kan "aflæse" hinanden, fordi vi som danske har noget fælles. Andre folk finder en tryghed ved et vedtaget sæt af normer i omgang med andre mennesker. Formelt høflige vil nogen af jer måske synes, og at det derfor ikke har nogen værdi. Førhen var nogenlunde de samme normer gældende her hjemme. Jeg er så gammel, at jeg efterlever nogle af dem endnu. F.eks. holder jeg altid døren for en kvinde og maser aldrig ind foran hende. I en samtale efterlever jeg for det meste at lade den anden snakke ud uden at afbryde. Jeg synes det er rart med nogle normer. Det giver en tryghed i kontakt til andre mennesker.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Optræder  man så ikke som kvinde når man kan se at manden fryser og  man giver ham sin frakke fordi man selv var kvik nok til også at tage en sweater på ? 

Eller hvad med når man rækker ham hans frakke fordi man nu var den der modtog tøjet først i garderoben ? 

Eller er den der betaler fordi ... tja... man kan ? 

Eller den der har sørget for blomster leveret på hans arbejdsplads til hans fødselsdag og engageret blomsterfirma og reception og pedel for at sikre at den lander på hans bord ? 

 

Føler manden sig mindre som mand fordi jeg drager omsorg for hans kropstemperatur, hans tøj, en lækker middag eller mærkedage ?  For jeg føler da glæde og entusiasme ved at gøre de ting som viser at jeg kerer mig om ham...  det der for mig er den inkarnerede feminitet.... omsorgen.. 

Hvorfor skal det deles så skarpt op... hvorfor ikke blot gøre og tage imod de ting der er gjort for at glæde og for at vise omsorg  :) 

​Gør du alt det for din mand? Hvor er han heldig!

Selv ville jeg ikke have problemer med det du skriver, men jeg ved nogle har (både mænd og kvinder).

Gentlemen er måske en uddøende race, men tror snarere, det hænger sammen med, det jeg oplever som en generel forråelse af omgangsformerne i samfundet. Det er jo blevet sejt at kalde sin lærerinde for luder eller hoe, sin kæreste for slamfisse o.s.v. Det vigtigste er vel at vi er flinke og rare ved hinanden, så går tingene meget nemmere og behageligere. Jeg holder også døren for mine medmennesker (ikke kun kvinder) rejser mig i bussen for ældre, skrøbelige eller gravide o.s.v., gør det mig til en gentleman?

 

Venligt OT (oldschool)

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Optræder  man så ikke som kvinde når man kan se at manden fryser og  man giver ham sin frakke fordi man selv var kvik nok til også at tage en sweater på ? 

Eller hvad med når man rækker ham hans frakke fordi man nu var den der modtog tøjet først i garderoben ? 

Eller er den der betaler fordi ... tja... man kan ? 

Eller den der har sørget for blomster leveret på hans arbejdsplads til hans fødselsdag og engageret blomsterfirma og reception og pedel for at sikre at den lander på hans bord ? 

 

Føler manden sig mindre som mand fordi jeg drager omsorg for hans kropstemperatur, hans tøj, en lækker middag eller mærkedage ?  For jeg føler da glæde og entusiasme ved at gøre de ting som viser at jeg kerer mig om ham...  det der for mig er den inkarnerede feminitet.... omsorgen.. 

Hvorfor skal det deles så skarpt op... hvorfor ikke blot gøre og tage imod de ting der er gjort for at glæde og for at vise omsorg  :) 

​ Min pointe er bare, at man som kvinde godt må tage imod fra en mand, uden hun skylder ham noget til gengæld af den grund eller skal føle sig undertrykt.

Og selvfølgelig må hun også gerne række mig min frakke på restauranten, hvis begge frakker hænger bag ved hendes plads -og jo, lån mig bare din frakke, hvis det er koldt og du er så pisse forudseende, at du har en ekstra sweater med (typisk kvinder).

Meeen jeg ville nok sætte grænsen ved feks at betale for middagen. Det vil jeg insistere på at gøre, med minde jeg eksplicit var inviteret på middag af kvinden, så ville jeg ikke have noget i mod, at tage imod. Men har jeg inviteret, ville jeg ikke acceptere en deler.

Jeg ville nok heller ikke afvise det, hvis der kom en buket blomster på kontoret, bare tænke "for pokke kvinde, man kunne jo have fået en anstændig flaske whisky for de penge", eller noget.. men selvfølgelig må kvinder også gerne være både betænkelige eller gavmilde, uden der går nogen skår af hverken manden eller hans mandlighed.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu kommer den lidt firkantet generaliserende: Mænd der har behov for at indtage en manderolle, der hører til i en fortid, hvor der var grund til det (fordi fx mænd tjente pengene, eller kvinder blev betragtet som skrøbelige væsener uden egen vilje), har et problem med usikkerhed.  De håndterer det så ved at spille et spil, som får det til at virke som om de er mere "maskuline". Det er altså bare det man kalder en anakronistisk maskulinitet, altså en der hører til i fortiden.

Derfor kan det jo godt virke, og det gør det også. Både på manden og kvinden. Selv mister jeg al interesse for en kvinde, der forventer jeg betaler fordi jeg er mand. Men jeg har intet mod at betale, hvis der er grund til det.

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...