Hop til indhold
kanonkongen

sextortion

Recommended Posts

Hej med jer.

Så lige DR1 om dette nye fænomen sextortion. afpresning af folk. 

Dette citat er taget fra DR1.dk

"Ofrene skal  betale penge til bagmændene for at undgå, at materialet bliver offentliggjort - til eksempelvis alle ofrets Facebook-venner.

Det er uvist, hvor udbredt sextortion er, men det internationale politisamarbejde Interpol vurderer, at der er flere hundredtusinde ofre på verdensplan"

Ja en ny måde, at narre folk. Så pas på derude.

Sov godt når jeres tid kommer.

KK

Redigeret af kanonkongen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Ja kreativiteten kender ingen grænser, når det handler om at snyde enfoldige og godtroende mennesker på nettet. 

Grunden til at det fænomen eksisterer er, at der er nogle, som bare er for lette at manipulere med :P

Del dette indlæg

Link til indlæg

For år tilbage da jeg fik min første laptop med webcam brugte jeg netop at sætte tape over cameraet. Men senere tænkte jeg, nej det er for paranoidt.  :shock:

Men nu tror jeg da jeg finder tapen frem igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Læste om det for et stykke tid siden, men vidste ikke at de var så organiseret. Før tænkte jeg sporadisk over det. Nu opgraderer jeg sikkerheden. Dog lang tid siden jeg har været på chat roulette. :D

Får mig sgu også til at tænke på, om udenlandske GPere kan gøre noget lignende vha telefonnumre.

Redigeret af Tip toe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Det kommer bag på mig, at det er så udbredt

Hvorfor ? 

Der er jo folk, der falder i fælden, så det kommer ikke bag på mig at kriminelle også benytter sig af denne metode til at lokke penge ud af folk. 

Der har før været sager med mænd, som blev forført af kvinder fra Polen og Rusland på diverse dating sider. Disse fake datingprofiler franarrede godtroende og enfoldige danske mænd tusindvis af kroner ved at fabrikere en eller anden løgnhistorie om, at de skulle bruge penge til at forny deres pas eller rejse til Danmark.

Så længe der er enfoldige mennesker, som går i fælden, så vil der også være en stadig tilgang af nye kriminelle, som udnytter folks godtroenhed til at berige sig selv.  

Del dette indlæg

Link til indlæg

Om folk hacker sig ind og optager hemmeligt, det ved jeg ikke.

Men der var da sidste år, en dreng på de 14-17 år i midtjylland som cammede nøgen.

Han kunne jo så ikke lige skaffe 30.000 kr på 30 minutter, så "filmen" røg på nettet... Ups!

Redigeret af holstebronx

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvorfor ? 

Der er jo folk, der falder i fælden, så det kommer ikke bag på mig at kriminelle også benytter sig af denne metode til at lokke penge ud af folk. 

Der har før været sager med mænd, som blev forført af kvinder fra Polen og Rusland på diverse dating sider. Disse fake datingprofiler franarrede godtroende og enfoldige danske mænd tusindvis af kroner ved at fabrikere en eller anden løgnhistorie om, at de skulle bruge penge til at forny deres pas eller rejse til Danmark.

Så længe der er enfoldige mennesker, som går i fælden, så vil der også være en stadig tilgang af nye kriminelle, som udnytter folks godtroenhed til at berige sig selv.  

Hey Titman.

Helt enig i, at de scams med russiske og Polske piger Er mænds egen skyld, at de er naive og ikke tænker rationel, Når de får disse breve om alverdens ulykker fra pigerne. Kan ha svært ved, at have ondt af dem sorry to say. Og her er det ikke afpresning. Men ren og skær fup og humbug, fra pigerne.

Men jeg synes, denne form for afpresning (sextortion)  hvor de filmer seancen, Ja truer med afsløring osv. Som Holstebronx historie også vidner om desværre. Som potentiel kan være meget hårdt psykisk og fysisk får de ramte. Der er meget store konsekvenser forbundet med denne form for forbrydelse.

Og den sag med den 15 årige pige der begik selvmord efter årelang pres fra folk gør det jo til en forfærdelig historie. Men ja man skal da i den grad tænke sig om hvordan man agere på nettet.

Og som Miza sætter jeg lige et  stykke klister på mit webcam. Det er su skræmmende at de kan komme ind på uvidendes folks pc. Siger jeg som IT mongol.

God mandag til alle.

KK

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja kreativiteten kender ingen grænser, når det handler om at snyde enfoldige og godtroende mennesker på nettet. 

Grunden til at det fænomen eksisterer er, at der er nogle, som bare er for lette at manipulere med :P

Lige præcis, samt når personer der installerer webcam på PC´en ikke engang magter at oprette et password inden ibrugtagning, så beder de sgu også selv om at få taget røven.

De låser sgu da bilen, telefonen, PC´en og deres bolig inden disse ting forlades, men webcam, nej nej, desuagtet der under installationen bliver spurgt, om man vil sikre det med et password. Gud fader bevares.

Venligst Landsbytossen - stadig uden smart phone   :(

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hey BD.

Nu kan alle jo ikke være så kreative som dig :-P . Og mange pcér i dag er forud installeret. ja det var min nu. Men jeg bruger så aldrig mit webcam. Men derfor kan den jo godt hackes de her typer som begår disse forbrydelser er jo IT kyndige folk. Uanset om man har passwords eller ej. Er man en god hacker er der vist ikke mange ting der ikke kan lukkes op.

Og selvom man låser sin bil, pc, hus, telefon osv. Kan der jo godt begås en forbrydelse ikke  :-P  :-P

God mandag

KK

Del dette indlæg

Link til indlæg

Lige præcis, samt når personer der installerer webcam på PC´en 

Mange bærbare er i dag født med web cam ...

Del dette indlæg

Link til indlæg

På sugardaters har jeg et par gange overvejet om nogle profiler er ude i det ærinde. Fx dem der skriver at de har Skype.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

På sugardaters har jeg et par gange overvejet om nogle profiler er ude i det ærinde. Fx dem der skriver at de har Skype.

Well det er fint du har gjort dig den overvejelse, men hvorfor har du så ikke gjort noget ved problemet ?

Du kunne i det mindste have anmeldt dem..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Mange bærbare er i dag født med web cam ...

Bibob, nu tror jeg faktisk at BigDick mest hentydede til stationære PC'er. 

Hvad skal BigDick bruge en bærbar til? Han har ikke engang en smartphone, så moderne er han ikke ;-)

Redigeret af titman

Del dette indlæg

Link til indlæg

I dag er det vel de færreste, der har en stationær . . .

På den bærbare er det sikkert nok bare at smække låget i . . . 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

I dag er det vel de færreste, der har en stationær . . .

På den bærbare er det sikkert nok bare at smække låget i . . . 

Jeg har både en stationær og bærbar ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har både en stationær og bærbar :wink:

Har 'desværre' også stadig en stationær. Qua mit arbejde må jeg have en maskine med ekstra power, MEN den står ikke i de rum jeg færdes mest - her er det den bærbare, og låget smækkes bare i, når jeg er færdig . . . 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg smækker også låget i på min bærbare når jeg er færdig, men der er det allerede for sent hvis der er folk der kigger med via mit webcam og det tror jeg gælder mange mennesker. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Hey Titman.

Helt enig i, at de scams med russiske og Polske piger Er mænds egen skyld, at de er naive og ikke tænker rationel, Når de får disse breve om alverdens ulykker fra pigerne. Kan ha svært ved, at have ondt af dem sorry to say. Og her er det ikke afpresning. Men ren og skær fup og humbug, fra pigerne.

Men jeg synes, denne form for afpresning (sextortion)  hvor de filmer seancen, Ja truer med afsløring osv. Som Holstebronx historie også vidner om desværre. Som potentiel kan være meget hårdt psykisk og fysisk får de ramte. Der er meget store konsekvenser forbundet med denne form for forbrydelse.

Og den sag med den 15 årige pige der begik selvmord efter årelang pres fra folk gør det jo til en forfærdelig historie. Men ja man skal da i den grad tænke sig om hvordan man agere på nettet.

Og som Miza sætter jeg lige et  stykke klister på mit webcam. Det er su skræmmende at de kan komme ind på uvidendes folks pc. Siger jeg som IT mongol.

God mandag til alle.

KK

Ja det må da være frygteligt for ofrene at blive udsat for sådan en form for afpresning. 

Hvad angår IT-sikkerhed og dine bemærkninger om at klistre tape på dit webcam, så forstår jeg dig godt. Jeg vil dog ikke mene at du er en IT-mongol bare fordi du tager din sikkerhed på nettet ekstra alvorligt ;-)

Der er en aktuel sag om en DJ, som har hacket 49 kendte danskeres computer og har kunnet bruge deres webcam og tilgå deres private dokumenter. Han fik adgang ved at sende et billede eller en lydfil til dem via mail, som også indeholdte en trojansk hest. 

Der har vidst også været en lignende sag i USA om en anden hacker som fik adgang til kendtes PC'er og kunne overvåge dem i intime stunder via deres webcam. 

Så din frygt er ikke ubegrundet ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Du behøver skam ikke være IT-mongol for at klistre tape henover dit webcam. 

Læste lige en artikel i JP om en datasikkerheds-ekspert, som gjorde det samme som dig og Miza. 

Den 13. februar 2015 kl. 14:03

"Jeg har 12 kameraer i mit hjem, og jeg har puttet sort tape på de fleste af dem"

http://jyllands-posten.dk/livsstil/digitalt/ECE7448086/Jeg-har-12-kameraer-i-mit-hjem-og-jeg-har-puttet-sort-tape-p%C3%A5-de-fleste-af-dem/

Hey Titman.

Og som Miza sætter jeg lige et  stykke klister på mit webcam. Det er sgu skræmmende at de kan komme ind på uvidendes folks pc. Siger jeg som IT mongol.

God mandag til alle.

KK

Redigeret af titman

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...