Hop til indhold
Rejsenetværk

Mit livs tragedie - kunne ikke lære engelsk

Recommended Posts

Rejse,

der er kun en måde hvorpå man kan spise en elefant.......og det er ved at æde den bid efter bid!

Med det mener jeg, at uanset hvor uoverkommelig og stor opgaven ser ud, så er der kun en vej frem......tag det første bid (læs: skridt)

Jo før du kommer i gang, jo hurtigere ankommer du til målet.

Jeg er selv så heldig at jeg har lært både Engelsk og Tysk. ....... Engelsk lærte jeg af Frk. Hansen i folkeskolen..... Tysk lærte jeg af John Wayne på NDR, ARD og ZDF inden jeg fik min første skoletaske.

Jeg bruger begge sprog dagligt både privat og i mit arbejde, men med tidens trend hvor mere og mere produktion og udvikling flyttes østpå, er der et sprog som jeg rigtig gerne ville kunne forstå...... Kinesisk!........her står så min Elefant og venter på mig!

Der er fremlagt en del gode forslag i denne tråd, så tag hvad du kan bruge herfra og gå i gang!

For hvis det at du ikke har lært et fremmedsprog virkelig er dit livs tragedie, så er du en heldig mand.......for den "tragedie" kan du ændre!!!

Redigeret af Butch1

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

Engelsk udgør nu en gang din største chance for ikke at ende som arbejdsløs, for så er der ingen penge til at rejse til Tyskland for at gå på FKK   :(

 

 

Rejse - jeg er helt enig med dine betragtninger.  Engelsk er sproget som agerer fællesnævner, når folk med forskelligt modersmål mødes, og derfor kan det bruges til stort set alt.

Engelsk er jo allerede et krav indenfor den al forskning og den akademiske verden. Derudover kræves det i IT branchen , den finansielle sektor og en lang række andre brancher.

 

Dog vil der i kundeudadvendte jobs i Danmark stadigvæk vedblive at være krav om at man kan tale dansk - for det gør kunderne.

 

Jeg kan dog også godt forestille mig at engelsk sniger sig ind, som et sidekrav i en lang række jobs, hvor det ikke tidligere var påkrævet. Her bliver det nok ikke et særlig avanceret engelsk som kræves - mere en form for simpelt "kommando-engelsk".

 

Nu vil jeg ikke lyde alt for dystopisk, men i en ikke alt for fjern fremtid kan jeg godt forestille mig at de danskere, som er tilbage i arbejde i servicefag, agerer den dansk-talende person, som man kan stole på, og som er den, der taler med kunderne/brugerne for derefter at lede og fordele arbejdet. Det manuelle arbejde udføres så enten af lavt betalte øst-arbejdere eller lidt længere fremme i tiden: Robotter. Disse skal dog formentlig instrueres på engelsk, hvorfor det også bliver et krav at kunne "kommando-engelsk" for at kunne lede og fordele arbejdet.

 

Der kommer så også til at være en del danskere som ikke er i arbejde, og det kan være at man ender med at slå en masse af de forskellige ydelser sammen til at være det som det reelt er ved at blive: "Borgerløn". Den bliver dog næppe videre generøs.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu vil jeg ikke lyde alt for dystopisk, men i en ikke alt for fjern fremtid kan jeg godt forestille mig at de danskere, som er tilbage i arbejde i servicefag, agerer den dansk-talende person, som man kan stole på, og som er den, der taler med kunderne/brugerne for derefter at lede og fordele arbejdet. Det manuelle arbejde udføres så enten af lavt betalte øst-arbejdere eller lidt længere fremme i tiden: Robotter. Disse skal dog formentlig instrueres på engelsk, hvorfor det også bliver et krav at kunne "kommando-engelsk" for at kunne lede og fordele arbejdet.

 

Der kommer så også til at være en del danskere som ikke er i arbejde, og det kan være at man ender med at slå en masse af de forskellige ydelser sammen til at være det som det reelt er ved at blive: "Borgerløn". Den bliver dog næppe videre generøs.

Dit fremtidsperspektiv er jeg helt enig i. Også den, med at en "borgerløn" nok bliver temmelig sølle - så længe der er råd til den.

Der er sjovt nok mange, der glæder sig til at robotterne tager over, især i den yngre generation, for så slipper de for at bestille noget. Det er naivt uden for min fatteevne. Når folk ikke kan sælge deres arbejdskraft, så bliver de på længere sigt subsistensløse.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan følge jer så langt at en beskeden borgerløn for så vidt at ikke flere får den end at den kan finansieres, kan ende med at udgøre sidste udvej for dem der helt mister værdi på arbejdsmarkedet i kraft af at de ikke længere kan komme i betragtning til de jobs der efterspørges arbejdskraft til.

 

Men jeg mener at vi har bevist i Danmark at både Lidl, Mcdonalds og ISS mfl kan drive rentabel og profitabel virksomhed, baseret på en hjemmemarkeds drevet efterspørgsel, på et grundlag danske lavtløns LO brancheoverenskomster.

 

Kort sagt at påstandene af Liberal alliance, Cepos og deres sponsorer fra Saxobank om at medarbejdere indenfor servicevirksomhed ikke er produktiv nok til den løn de får, det er simpelthen ikke sandt.

 

Cheføkonom Mads Lundby Hansen Cepos kom, vel for skade til en artikel i Politiken at udtale, at danske mindstelønninger gør varer og service for dyr for den vellønnede middeklasse, der på den måde får udhulet sin købekraft i sammenligning med USA, Tyskland og England, hvilket udgjorde essensen af hans udtalelse som jeg forstod ham.

 

Det er jo i virkeligheden det der udgør den skjulte dagsorden, at selv kommercielt bæredygtig hjemmemarkeds baseret handel og service skal presses til at indføre "arms trotz arbeit", working poor og fattig i arbejde, i kraft af en politik om at erstatte dansk arbejdskraft med billigere udenlandsk på det hjemlige danske arbejdsmaked.

 

Vi ser det allerede indenfor pakkelevering, hvor underleverandør på underleverandør uden brancheoverenskomst til multinationale amerikansk ejede logistik selskaber underbyder eksempelvis Post Danmark, i kraft af anden etnisk arbejdskraft end dansk til 80 kr mindre eller mere i timen.

 

Burgere hos Mcdonalds i USA vil langt fra skulle stige det dobbelte i pris for at medarbejderne kan få det dobbelte i løn 15 dollar i timen, og en burger i Danmark hvor lønnen er 2,5 gange højere end hos Mcdonalds i USA koster ikke ret meget mere end i USA, men overskuddet er mindre end i USA, men den er stor nok til at ejer og investorer kan have et tilstrækkeligt incitament til fortsættende at drive og ekspandere burgerkæden.

 

Det har Mcdonalds erfaret i Danmark i begyndelsen på den hårde måde i konfrontation med fagbevægelsen, men i dag har de det bedste forhold til fagbevægelsen, som de har opdaget agerer langt mere pragmatisk, samarbejdende og i grunden erhvervsvenligt, end som desværre nok ikke altid tilfældet hos mere militante fragmenterede fagforeninger i syd-Europa.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bare lige et lille indspark her inden det er sengetid.

Jeg arbejder med softwareudvikling, og det kræver mildest talt at du er skrab til engelsk, men der er også tysk software, og tyskere foretrækker uanset uddannelse, at kommunikation foregår på tysk.

Jeg er flydende i engelsk i tekst og tale, men jeg bruger indtalte romaner på engelsk, bare for at holde min viden vedlige.

Det samme gør jeg med det tyske, men her har jeg principielt kun brug for at kunne tale det, dog en fordel at kunne læse. Men igen en CD i afspilleren i bilen, så får man sprogets tone med i købet.

Grammatik, det skal der jo til, men mest til tysk, det engelske har et hav af faste vendinger, som efter min mening bare skal læres udenad.

Ovennævnte er primært til vedligehold, jeg tvivler at man kan lære engelsk ved at lytte til krimier som 4:50 from paddington station.

Godfornøjelse. Vest

Del dette indlæg


Link til indlæg

Umiddelbart tror jeg at enetimer er vejen frem.

Kan du ikke finde en studerende som vil have eftermiddags arbejde, eller måske en senior som af en eller anden grund ikke arbejder?

Du behøver jo ikke at blive ekspert, men bare lidt bedre til engelsk :smile:

Jeg kan anbefale enetimer hos Vivian hos Engelsburg i Flensborg, hun snakker som et vandfald; men hun har også andre kvaliteter.  :-P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bare lige et lille indspark her inden det er sengetid.

Jeg arbejder med softwareudvikling, og det kræver mildest talt at du er skrab til engelsk, men der er også tysk software, og tyskere foretrækker uanset uddannelse, at kommunikation foregår på tysk.

Jeg er flydende i engelsk i tekst og tale, men jeg bruger indtalte romaner på engelsk, bare for at holde min viden vedlige.

Det samme gør jeg med det tyske, men her har jeg principielt kun brug for at kunne tale det, dog en fordel at kunne læse. Men igen en CD i afspilleren i bilen, så får man sprogets tone med i købet.

Grammatik, det skal der jo til, men mest til tysk, det engelske har et hav af faste vendinger, som efter min mening bare skal læres udenad.

Ovennævnte er primært til vedligehold, jeg tvivler at man kan lære engelsk ved at lytte til krimier som 4:50 from paddington station.

Godfornøjelse. Vest

Enig, lær proget på naturmetoden, ved at lytte, gramatikken er underordnet.

Siger man noget forkert så griner man af det i fællesskab. Husk det at du prøver at tale et fremmedsprog er en høflig gestus.

Selv taler jeg meget godt tysk, (er sønderjyde) og godt engelsk da jeg har familie i England.

Det har erhversmæssigt været en fordel for mig.

Mange er bange for at dumme sig på et fremmedsprog; men ofte er vi jo bedre kørende da vi kan lidt fremmedsprog, hvor mange udlændinge kan dansk?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan anbefale enetimer hos Vivian hos Engelsburg i Flensborg, hun snakker som et vandfald; men hun har også andre kvaliteter.  :-P

 

Det er næppe vejen frem.

Man lærer ikke et fremmedsprog ved passivt at høre andre tale det. Man må selv kvække aktivt med og formulere udsagn på det pågældende sprog. Ellers lykkes tingene ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Rejse.

Djævlen ligger også for os bogligt svage begravet netop i det faktum at det tager år at opnå mærkbare resultater i vanskeligt pensum, og ikke uger og måneder som for de bogligt stærke - for os er det nærmest som at følge håret gro.

 

Hej Rejse

 

I mit daglige arbejde, er jeg i forbindelse med adskillige turister, og mit engelsk/tysk er heller ikke noget at råbe hurra for, så det vil jeg undlade, det bliver på mit  skoleengelsk/tysk, kommunikationen foregår.

 

På et tidspunkt fik jeg at at vide af en af disse turister/passagerer(japaner) at "ja med dit og mit skole engelsk forstår vi hinanden på acceptabelt niveau". Dette blot for at påpege at der er altså andre personer der er ligeså godt hjulpet som os.

 

Jeg vil foreslå at du låner en CD på biblioteket, med titlen >tysk/engelsk for begyndere<,du har så altid mulighed for bygge videre på det efterhånden som det basale er på plads og du selv føler at det går fremad og tiden er til dette. sm90.gif  sm90.gif  sm90.gif

 

Edit. CD en hedder hverdags tysk - hverdags engelsk

 

Venligst Landsbytossen - stadig uden smart phone.

Du rammer meget af det jeg mener, man er ikke perfekt men man prøver alligevel og kommer i mål.

Jeg mener selv at jeg er begunstiget et rimeligt sprogøre; det jeg vil anbefale er at se film uden undertekst og læse bøger og blade på det ønskede sprog

Del dette indlæg


Link til indlæg

Frej , jeg er enig i meget af det du skriver.

Som 25. fik jeg et arbejde hvor jeg skulle arbejde for et skotsk firma, vi var mange danskere; men også coknier irer, waliser  og alt ind i mellem.

Det var langt fra skoleengelsk i tillæg var det teknisk engelsk.

Jeg kløede på, vi grinte af fejltagelserne og efter to måneder var jeg formand på grund af at jeg turde bruge sproget.

Jeg vil anbefale at se film uden tekst og at læse bøger og blade på et andet sprog.

Der kan selvfølgelig være problemer med dialekter, taler jeg med en udlænding der har lært dansk nytter det jo ikke at jeg svarer på sønderjysk som er mit favoritsprog.

Gode råd Harran

 

Jeg kan genkende det med først at lære at læse på engelsk.

 

Jeg selv lærte engelsk dengang jeg gik i skole - men det var bare ikke i skolen at jeg lærte det!.

Jeg var interesseret i computere og dungeons & dragons - og det foregik på engelsk. Så jeg lærte delvist af lyst at læse engelsk fordi de ting som interesserede mig stod på engelsk. Og jeg læste også fantasy bøger på engelsk.

 

Når først man har lært at læse det og har læst en masse på engelsk kommer det næsten automatisk at kunne skrive det. Det havde jeg så en hvis fordel af i gymnasiet, hvor man skulle skrive engelsk stil en gang imellem.

 

Men jeg havde meget lidt praktisk erfaring i at tale det da jeg forlod gymnasiet, og hakkede og stammede på engelsk - og derudover havde jeg svært ved at forstå hvad folk sagde, når de talte engelsk - det gik for hurtigt til at jeg kunne fange ordene. Da jeg senere hen på arbejde kom til at tale en del i telefonen med engelsk talende personer opdagede jeg dog, at jeg kunne lære at tale engelsk ordentligt på omkring 2 måneders tid - baggrunds ordforrådet var der, så det var et spørgsmål om øvelse.

 

Men jeg havde stadigvæk svært ved at forstå alle former for talt engelsk, og alt hvad der blev sagt. Måden jeg lærte at forstå engelsk helt perfekt var at jeg købte indtil flere sæsoner på dvd af tv serien "The West Wing", som jeg godt kunne lide. Det er afsnit med så komplicerede plots at de godt kan ses flere gange. Først så jeg afsnittene med engelske undertekster - og derefter en gang mere uden undertekster. Det trænede mit engelsk "øre". Til sidst behøvedes jeg ikke underteksterne på de nyeste afsnit.

 

Rejse - her er mine råd til "gratis" engelskundervisning:

Find noget at læse om som virkeligt interesserer dig, og er skrevet på engelsk - og så stav dig igennem artiklerne/bøgerne langsomt og møjsommeligt. Slå ord op, når du ikke forstår dem. Det vil være hårdt i starten, men efterhånden vil du forstå mere og mere og det går hurtigere og hurtigere.

For at lære at forstå det talte engelsk ville jeg se om du kan finde tv-serier eller film, som du godt kan lide - undersøg om de har både engelske tekster og danske tekster. Se dem først med danske tekster - dernæst med engelske tekster - og måske til sidst uden tekster.

 

 

P.S.: Engelsk grammatik ?!? Rejse, det er sgu ligegyldigt for dit vedkommende, hvis du bare skal tale det - det meste af det er også temmelig ulogisk.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rejse, jeg kunne godt anbefale dig et aftenskolekursus i enten tysk eller engelsk, da du her også har chancen for at møde andre voksne på samme niveau. Tysk er selvfølgelig udmærket, men jeg ville nok i din situation satse på kun af lære et fremmmedsprog: engelsk, som efterhånden er et verdenssprog og som de fleste tyskere mv. også taler - og en fordel kan være ved møde med f.eks en tysk pige: at I så begge taler et fremmedsprog.

 

 

Ellers var det nu først, da jeg begyndte at lytte til tysk radio, at jeg rigtig lærte at lytte til og udtale tysk - vigtigst var dog nok at jeg lærte at snuppe ordene af ligesom tyskerne - og det lærer man ikke i skolen :cry: . F.eks siger tyskerne ikke: "Ein Bier", men ofte kun "´n Bier", hvor n´et udtales gennem næsen - Derfor er jeg så god til tysk at selv tyskere ofte spørger hvilken landsdel i Tyskland, jeg kommer fra - eller ihvertfald roser mig: "Du Sprichst aber sehr gut Deutsch"  :D  Jeg vil ikke sige min grammatik er korrekt, men ofte kan jeg høre om det er korrekt eller ej.

 

Spansk har jeg udelukkende lært på aftenskole - og så ved at rejse rundt i spanien og have en spansk veninde.

 

Vil lige anbefale denne side: 

 

http://www.goethe-verlag.com/book2/DA/

 

som kan downloades som app til smartphone og man kan sidde på toilettet, i bussen mv. og lære et par nye ord og vendinger hver dag + ikke mindst tallene, når man har tid og lyst + tage med på rejsen.

De fleste sønderjyder på min alder (59) taler og forstår tysk.

Vi kunne det før vi kom i skole, vi lærte det fra fjernsynet. I Danmark var der kun et meget kedeligt program, tysk fjernsyn havde tre med gode film.

Tyskerne bruger ikke undertekster; men oversætter sproget, så jeg er vokset op med at John Wayn taler tysk; men det var sådan vi lærte tysk.

Ofte havde vi børn en bedre udtale en tysklærerne.

Redigeret af Gungner

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tusind tak for jeres overvældende hjælpsomhed

 

Jeg har rodet nettet igennem efter online kurser, men alt hvad der findes er uden dansk hjælp :sad:

 

Det eneste jeg kunne finde med dansk hjælpesprog, udgøres af CD rom, der skal installeres på computeren.

 

Jeg har derfor købt dette kursus for beskedne 295 kr, så får jeg se hvor galt det står til og om det bringer mig videre:

 

Lær engelsk - kursus for absolutte begyndere - Talk Now!

http://www.sprogbutik.dk/vis/p/engelsk/laer-engelsk-kursus-for-absolutte-begyndere-talk-now/

 

Det er nu installeret på min stationære pc, men for at kunne blive mobil med kursus, har jeg måttet købe en bærbar pc nedsat fra 3999 kr til 2666 kr, som jeg forhåbentlig får gavn af til andet og mere end dette kursus.

Måske meget godt at jeg ikke har et trådløst abonnement, men bare arbejder offline?

 

Skal lige have nogle gode fridage at starte op på, så får vi se ind i det nye år om det går helt som i skolen, eller om der er et eller andet håb endnu fra bunden og op :huh:

 

Nu har jeg så også et ordentligt redskab til at skrive kladder til beretninger, på mine sjældne ture til Tyskland, næste gang til februar.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...