Hop til indhold
Gæst

Forsker: Afrikanske prostituerede er ikke ofre

Recommended Posts

Sjovt så stor forskel der er på humaniora og sundheds/naturvidenskab. 

Tænk at kunne udtale sig så skråsikkert på baggrund af en relativt lille kvalitativ undersøgelse. Det er godt nok en anelse mystisk. 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja det er en anelse mystiskt. Men der findes langt mer dybtgående forskning omkring afrikanske prostituerede i England. Forskning der viser hvilken uhyre stor betydning disse kvinders arbejde i England, får for familien og landsbyen der hjemme.Og det værdi dette faktum giver disse kvinder.

 

Jeg skal ikke gøre mig klog på det eksakte indhold eller dets relevans, men det er i hvert fald vært at tænke over at erhvervet og des udøvere ofte skjuler en hel verden bag sig; en verden som vi ikke har en anelse om her midt bland vores fordomme.

 

B

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg gider ikke engang se det 6 min videoklip. Når jeg kan læse at han mener afrikanske piger ikke er ofre kun fordi deres forhold i Lagos er endnu værre så er jeg stået af og gider ikke høre mere.

 

Det er et idiotisk synspunkt at fordi forholdene i visse dele af afrika er uhyrlige så er det helt fjong at afrikanske piger står på gaden i Danmark.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tywin Lannister

Er der nogen der har spurgt de afrikanske kvinder om de selv føler sig som ofre?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Tywin Lannister sagde den 07 Nov 2014 - 10:24 AM:

Er der nogen der har spurgt de afrikanske kvinder om de selv føler sig som ofre?

 

Følg link i trådstart....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg gider ikke engang se det 6 min videoklip. Når jeg kan læse at han mener afrikanske piger ikke er ofre kun fordi deres forhold i Lagos er endnu værre så er jeg stået af og gider ikke høre mere.

 

Det er et idiotisk synspunkt at fordi forholdene i visse dele af afrika er uhyrlige så er det helt fjong at afrikanske piger står på gaden i Danmark.

 

Det ville jo også være skidt hvis hvis man pludselig opdagede at man ikke havde heeelt så meget at have sine fordomme i :).

Christian Groos-Green er en meget mådeholdende og forsigtig kommentator af sine egne og andres undersøgelser, man kan roligt regne med han har fundamentet i orden. Hans iagttagelser stemmer godt overens med Sine Plambech's, og efterhånden mange andres undersøgelser.

Det stemmer også overens med de iagttagelser der kan gøres blandt pigerne på Vesterbro, hvis man først får deres fortrolighed. Deres verden er slet ikke så sort og hvid som vi umiddelbart tror. Og når en pige fra Lagos står på gaden på Vesterbro så får hun altså 10 - 15 gange så meget for en seksuel ydelse , som hjemme i Lagos - og under nogle anderledes trygge forhold. Vi skal huske at måle hendes tilværelse med hendes målestok - ikke vores.

Hun kan sagtens være kommet herop på eget initiativ, vi skal ikke undervurdere den 3. verdens unge mennesker, de kan ligesom vores unge godt finde ud af at klare sig selv, internettet er globalt - og findes også i Lagos.

 

Hjælpeorganisationen HOPE NOW blev nævnt af intervieweren, at de skulle have været i forbindelse med mindst 1500 kvinder tillader jeg mig at tvivle ikke så lidt på. Jeg kende lidt til HN og der er vist ikke mange indenfor området der tror på at HN på nogen måde har/har haft resourcer til at udføre bare tilnærmelsesvis det arbejde de hævder.

Venligst

Spunsen/Bundstokken :geek:

Redigeret af Bundstokken

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tywin Lannister

Følg link i trådstart....

Afsløret! Mit spørgsmål var polemisk og retorisk, som en reaktion på tigers indlæg.

Lige efter frygt er beskyttelse af et opfundet "offer" nemlig den korteste vej til rigtig elendig, frihedsberøvende lovgivning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tywin Lannister

.... og jeg beklager de korte svar. Mobil... arbejde... og alt det der.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vi skal huske at måle hendes tilværelse med hendes målestok - ikke vores.

 

Det er netop det jeg er uenig i.

 

Når det foregår i Danmark skal vi bruge en dansk målestok ellers åbner man for muligheden af at behandle afrikanere som andenrangsmennesker. Det er ikke værdigt for pigerne og det er slet ikke værdigt for os.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er netop det jeg er uenig i.

 

Når det foregår i Danmark skal vi bruge en dansk målestok ellers åbner man for muligheden af at behandle afrikanere som andenrangsmennesker. Det er ikke værdigt for pigerne og det er slet ikke værdigt for os.

 

Jamen så må løsningen jo være at vi, samfundet, giver hende nøjagtig de samme forhold som alle andre mennesker her i landet - eller sende hende tilbaget til den forfærdelige armod hun netop er flygtet fra. Sender vi hende tilbage har vi jo også fjernet hende fra vores åsyn og vi behøver ikke væmmes over at blive konfronteret med et menneske vi synes er dårligere stillet end vi selv med villa, Volvo og vovhund - er det mere værdigt for os?

 

Den migration vi oplever bla. på dette område svarer på mange måder til den emigration der foregik fra Europa, for min farfars vedkommende for 135 år siden, nogen kunne selv finde ud af det, andre brugte rejseagenter. Man søgte derhen hvor man håbede græsset var grønnere, nogen fandt det grønne græs, andre gjorde ikke, men alle havde muligheden for at få det bedre end hjemme.

 

Venligst

Spunsen/Bundstokken :geek: 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jamen så må løsningen jo være at vi, samfundet, giver hende nøjagtig de samme forhold som alle andre mennesker her i landet - eller sende hende tilbaget til den forfærdelige armod hun netop er flygtet fra. Sender vi hende tilbage har vi jo også fjernet hende fra vores åsyn og vi behøver ikke væmmes over at blive konfronteret med et menneske vi synes er dårligere stillet end vi selv med villa, Volvo og vovhund - er det mere værdigt for os?

 

Den migration vi oplever bla. på dette område svarer på mange måder til den emigration der foregik fra Europa, for min farfars vedkommende for 135 år siden, nogen kunne selv finde ud af det, andre brugte rejseagenter. Man søgte derhen hvor man håbede græsset var grønnere, nogen fandt det grønne græs, andre gjorde ikke, men alle havde muligheden for at få det bedre end hjemme.

 

Venligst

Spunsen/Bundstokken :geek: 

 

 

Vi kan jo ikke løse alle problemer i hele verden. Det ved du jo også godt. Dog er det således, at Danmark rent faktisk er et af de lande der bidrager mest i verden med u-landsbistand.

 

Ja, hun skal tilbage til der hvor hun kom fra. Hvis de er så oplyste, disse unge mennesker, som du hævder, så kommer det nok heller ikke som en overraskelse for dem, at de har taget ophold her i landet på falsk grundlag, de arbejder her uden at have den fornødne tilladelse og de afregner ikke skat og eventuel moms af deres indtægter. Så når de er kommet her på helt egen hånd, så er de kriminelle fra første dag de har en kunde. Og dem der ikke er kommer hertil på egen hånd, er i hænderne på menneskehandlere, der skummer fløden af de stakkels pigers hårde arbejde.

 

At vi skal måle deres tilværelse efter deres målestok, mener jeg ikke er foreneligt med det menneskesyn, vi danskere generelt har. Som Tiger siger, vi kan da ikke acceptere at disse mennesker skal leve under kummerlige forhold efter vores standard her i landet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det her hænger jo i virkeligheden sammen med hvordan vi har fået skruet verden sammen. Det er nok i længden ikke synderligt holdbart at 5% af verdens befolkning sidder på 95% af velstanden og formuerne. Og afrikanske prostituerede, thailandske brude, russiske koner osv..osv.. er jo intet andet end et symptom på den skæve fordeling.

Afrikanske prostituerede er blot et synligt eksempel på hvordan de rige samfund udnytter og altid har udnyttet de fattigste samfund i verden. Hvis man virkelig mente det alvorligt at man ikke vil "udnytte" en handlet kvinde, bør man vel i samme åndedrag også nægte at "udnytte" en tekstil arbejder i Bangladesh, en kaffeplukker i Afrika, en minarbejder i Sydamerika osv..osv... De er blot meget mindre synlige end den sorte prostituerede der står på gaden, men udnyttelsesgraden er den samme.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jeg ønsker jeg kunne være lige så sikker på tingene som starson og tiger. Men jeg synes dette er svært. Vi har fået mange tiggere ind i Sverige, rigtigt mange. Og de lever under forfærderlige vilkår. Og alligevel har det det bedre end i Rumænien, og de fortjener tilstrækkeligt for at hjælpe børnen der hjemme.
Nu er det jo ikke forbudt at tigge i Sverige, så loven har ikke meget at tilbyde i det her fald.
Hvordan skal man så forholde sig? I hvert fald er det meget interessant at se hvor meget disse magtløse sigøjnere, faktiskt udfordrer os, vores system og vores perfekte verden.
 
Selvfølgelig kan man ikke have små separate mikroøkonomier, hvor udenlandske prostituerede lever under sine egne love. Men jeg synes stadig det er interessant - og vigtigt - at kigge lidt på de faktiske forhold disse kvinder arbejder under, og hvordan de har det med sin tilværelse. Jeg kan ikke lige præcis nu finde den engelske undersøgelse jeg læste sidste år, men det var i hvert fald meget overraskende for mig at forstå at mange af de afrikanske kvinder der arbejdede i England, faktiskt havde fået øgt sin selvtillid og sit værdi og i mange fald hjemme i landsbyen blev betragtet som engle eller helte. Hver kvinde i England forsørgede op til 50 mennesker derhjemme. Hvor mange af os gør det?
 
Menneskerne bag studiet havde faktiskt gået hele vejen og besøgt nogle af de landsbyer kvinderne kom fra. Lige præcis det her studiet - ligesom mange andre der ikke fortæller det politiskt korrekte budskab - blev  udelukket fra et seminar om prostitution i Sverige. Og dette er et problem når vi akademiskt skal håndtere politikt følsomme evner. Rigtigt mange undersøgelser og videnskablige arbejden, når aldrig ud i samfundet, fordi magten - læs de politiske interesserne - vil det ikke. På den anden side får vi ofte se resultater der er bestilte fra magthaverne. F.eks. den som Anna Skarhed satte sig navn under vedrørende fremgangen for den svenske prostitutionslov efter de første ti år. 
 
Jeg advokerer ikke for at vi skal acceptere dårlige forhold, kun fordi de er bedre end andetsteds. Men jeg mener at vi så langt det er muligt, skal prøve at se hele billedet, snarere end at lade fordomme ligge til grund for vores standpunkter. Dem der vil forbyde prostitution bruger nemlig fordomme for at plante billeder i vores  hoveden, billeder som vi selvfølgelig ikke kan acceptere og på samme gang kalde os humane. Men nogle gange skal disse billeder udfordres: er menneskehandel virkelig en så stor del af prostitutionen I Skandinavien som man vil gøre gældende? Er de afrikanske kvinder virkelig de stakkels ofre som man påstår?
 
Hvad jeg advokerer for er at prøve at se the Big Picture, og ikke altid nøjes med børnebogsillustrationer over vores lille perfekte verden her oppe i nord. 
 
B

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hvor er der mange gode pointer i denne tråd, både de nødvendige og de medmenneskelige.. :smile:

 

Hvis man nu fjernede nogle af de ressourcer fra Told og skat, som var afsat til tyranni i den danske branche, og flyttede dem over til ordensmagten med en øremærkning til gadeprostitution, så var der en chance for man på sigt kunne udrydde det visuelle og offentlige billede af branchen, som altid bliver anvendt i debatterne om handlede piger.

 

Groft sagt, så er de Thailandske kvinde her, af nøjagtig den samme årsag som mange af de Afrikanske, de gør det bare på forskellig vis. Hvis afrikanerne var lige så organisatorisk dygtige som asiaterne, og havde de samme krav til omgivelserne, så ville vi nok hellere ikke ha' så ondt af dem. Nok lidt naivt, men kunne man fjerne prostitution fra fortorvene, så havde branchens modstandere heller ikke de sædvanlige skræmmebilleder at bidrage med i medier og debatter, og REDENS sædvanlige ynk kunne vi til sidst fritages for.

 

Hvor er de østeuropæiske piger i denne debat..? Er de ikke ved at trænge sig gevaldigt på overalt i branchen..? Her er der næppe tale om at fodre landsbyer af, men omvendte så rækker vores valuta sikkert langt hvor de kommer fra. Jeg tror bare at handlede piger er mere udbredt fra øst end noget andet sted fra. Nærmest alt hvad der lukker af dansk, bliver erstattet fra øst med et tilbud om naturblow i bagagen..Lidt skræmmende syntes jeg.

 

Det allerbedste ville jo være hvis gadeluderne ingen gæster havde..Hvis nu man valgte sine køb fra næst nederste hylde.. :huh:

 

God weekend

 

Ludvig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det her hænger jo i virkeligheden sammen med hvordan vi har fået skruet verden sammen. Det er nok i længden ikke synderligt holdbart at 5% af verdens befolkning sidder på 95% af velstanden og formuerne. Og afrikanske prostituerede, thailandske brude, russiske koner osv..osv.. er jo intet andet end et symptom på den skæve fordeling.

Afrikanske prostituerede er blot et synligt eksempel på hvordan de rige samfund udnytter og altid har udnyttet de fattigste samfund i verden. Hvis man virkelig mente det alvorligt at man ikke vil "udnytte" en handlet kvinde, bør man vel i samme åndedrag også nægte at "udnytte" en tekstil arbejder i Bangladesh, en kaffeplukker i Afrika, en minarbejder i Sydamerika osv..osv... De er blot meget mindre synlige end den sorte prostituerede der står på gaden, men udnyttelsesgraden er den samme.

 

Nej, desværre er udnyttelsegraden langt større. Det er lidt detsamme som at spise dyr, der er produceret i forfærderlige dyrefabriker under pinefulde forhold. Så længe vi ikke ser hvad der foregår, og stegen ser appetitlig ud i butikken, så har vi ingen problemer. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Må hellere komme afsted og få kneppet dem. Det lettede på samvittigheden. Lyserød fjappe, det skal pikken dyppes i aften.

God aften til folket.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

 

 

Det allerbedste ville jo være hvis gadeluderne ingen gæster havde..Hvis nu man valgte sine køb fra næst nederste hylde.. :huh:

 

God weekend

 

Ludvig.

 

Helt enig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja det er en anelse mystiskt. Men der findes langt mer dybtgående forskning omkring afrikanske prostituerede i England. Forskning der viser hvilken uhyre stor betydning disse kvinders arbejde i England, får for familien og landsbyen der hjemme.Og det værdi dette faktum giver disse kvinder.

 

Jeg skal ikke gøre mig klog på det eksakte indhold eller dets relevans, men det er i hvert fald vært at tænke over at erhvervet og des udøvere ofte skjuler en hel verden bag sig; en verden som vi ikke har en anelse om her midt bland vores fordomme.

 

B

 

Uden at jeg her vil afsløre for meget kan jeg sige, at det du opfatter som landsbyen faktisk ofte er pulserende byer, hvor der findes er rigt livt forstået på den måde, at der i Afrika er vildt gang i økonomien mange steder. I Lagos fx sælges der langt flere af de helt store B&O anlæg end i DK. Der kører langt flere Mercedes Benz og Hummers rundt i gaderne mv. Afrika er ikke lerhytter udelukkende, men meget andet. Jeg har en del kendskab til hele systemet, men ønsker ikke at komme med for meget her, da jeg værner om min annonymitet. Jeg kan dog sige følgende, som gælder for en af hovedaktørene på det Afrikanske prostitutionsmarked. Pigerne indgår en deal med en sponsor, som oftest er en såkaldt Madame om at rejse til Europa. Spanien og Italien er ofte den første destination. Madame finansierer og skal så have ca. 50.000 - 80.000 USD tilbage. Pigerne balance [udtryk for afdrag] herefter en væsentlig del af deres prostitutionsindtjening overfor Madame. De fleste føler sig taknemmelige overfor Madame og nejer og bukker for hende. Madame selv har som altovervejende hovedregel selv været igennem møllen og kender the business ind og ud fra egne erfaringer. Madame ejer ofte flere huse i hjemlandet og fremstår som en meget respektabel person og et forbillede for pigerne. Deres drøm er at få clearet gælden og selv blive Madame og sponsor for deres egne piger. Pigerne kan vanskeligt komme ud af deres gældsforhold til en Madame, da der bruges "Black Magic" som de er meget bange for. Afklipning af hår og negle samt en ceromoni i hjemlandet gør dette system særdeles magtfuldt. Pigerne tror selv på, at hvis de ikke opfylder deres forpligtelser overfor Madame vil alskens ulykker ramme dem selv eller deres familier. Familierne i hjemlandet presser også på for at få pigerne til at betale og håber på, at de bagefter selv vil kunne tjene de store penge som frie individer. For mange lykkes det faktisk. MANGE bliver også gift og kommer videre. For de Afrikanske kvinder er det meget skamfuldt at være en GP og alle har planer om at starte noget andet så snart der er kapital til det. Forskeren har meget ret i sine udtalelser!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lige en ting til. Pigerne er ikke dumme og afleverer ikke alle deres indtægter. Der er ikke tale om 100 pct. slaveri på den måde. Jeg vil tro, at de balancerer omkring 50 - 75 pct. af deres indtjening. Alle parter er interesseret i, at gælden cleares hurtigst muligt. Pigerne bliver dog af og til presset umenneskeligt, hvis de ikke afdrager nok og hvis deres Madame er special wicket. Også her vil der være store individuelle forskelle!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

.....Hvor er de østeuropæiske piger i denne debat..? Er de ikke ved at trænge sig gevaldigt på overalt i branchen..? Her er der næppe tale om at fodre landsbyer af, men omvendte så rækker vores valuta sikkert langt hvor de kommer fra. Jeg tror bare at handlede piger er mere udbredt fra øst end noget andet sted fra......

Apropos. Her er lidt aktuelle nyheder:

http://m.vafo.dk/article/20141107/ARTIKLER/141109563/1124

Det er nok bare endnu en overdrivelse fra pressens side.

Redigeret af Starson45

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har en del kendskab til hele systemet, men ønsker ikke at komme med for meget her, da jeg værner om min annonymitet.

Det er fair nok, at folk der administrerer Danmarks udviklingsbistand, ikke går i detaljer med hvad de rent faktisk foretager sig.

Hvilket naturligvis ikke implicerer nogen formodninger om, hvilke job folk herinde har.

Redigeret af Louie De Palma

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis jeg må komme med en lille kommentar........?
Så er det ikke lige så socialt stigmatiserende.......og tabuiseret at sælge sex i Afrika....som her i Dannevang.
Det bunder måske i en kulturel forskellighed og at der på det seksuelle område er en "noget for noget" tilgang til sex i Afrika.

Lige meget hvor meget jeg argumenterer for at mit salg af sex IKKE er påtvunget mig eller noget jeg væmmes ved.....vil nogen mennesker aldrig tro mig.

 

DET er frustrende......;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...