Hop til indhold

Skal jeg skrive på engelsk eller dansk?

Featured Replies

Skrevet

Hej fra et nyt medlem – men en mangeårig læser – af dette forum.

Jeg har i de sidste 15 år besøgt Danmark jævnligt i forbindelse med mit arbejde. Jeg har derfor haft stor glæde af dette forum, selvom jeg aldrig tidligere har meldt mig til eller bidraget.

Mit arbejde foregår nu primært fra det danske kontor, så jeg kommer nok til at bruge forummet mere fremover og får også mere at skrive om. Derfor har jeg endelig besluttet at blive medlem og begynde at bidrage (på trods af min modvilje mod at have en online-"profil"!).

Udover at sige hej – og tak for alle de gode råd, interessante historier og meninger, jeg har fået herfra gennem årene – har jeg et enkelt spørgsmål, som jeg ikke mener at have set besvaret før.

Bør vi tilflyttere skrive på engelsk (hvis vi er bedre til det end dansk), eller bør vi bruge Google Translate til at oversætte fra vores modersmål til dansk?

Jeg er klar over, at det sandsynligvis er lettere for 99 % af forummets medlemmer at læse et indlæg på dansk, men Google Translate fungerer godt 99 % af tiden, mens det andre gange laver så stort rod i tingene, at det ikke engang er til at forstå, hvad der bliver sagt...

Når jeg forsøger mig med mit begrænsede dansk her i Danmark, får jeg som regel et svar i retning af: "What did you say?". Den fejl vil jeg gerne undgå her...

Denne tekst er oversat ved hjælp af Google Translate, så måske kan det tjene som en test?

Redigeret af sperm donor

Skrevet

På dansk. Det er jo også en måde til at blive bedre på dansk på. Selv springer jeg oftest indlæg på engelsk over.

Skrevet

Brug Google Translate, og skriv evt. i dine indlæg, at du har oversat fra engelsk.
Som du selv skriver, så er det lettere for 99% af brugerne her, og de samme 99% springer måske engelske indlæg over, eller undlader at kommentere på dem.

Skrevet

Personligt er jeg ligeglad med om det er på dansk eller engelsk, men for din egen skyld, bør du få trænet dit danske. Det vil gøre det sjovere at kommunikere med danske kolleger, venner og bekendte, når du kan dansk.

Skrevet

Så du føler, du udtrykker dig bedst - men som det fremgår, mister du nok nogle ved at skrive på engelsk.

En del engelsksprogede anmeldelser virker ikke særlig troværdige, specielt hvis det er eneste opslag fra en ny bruger.

Skrevet

Velkommen til EG @sperm donor

Som flere skriver så foretrækker jeg også helt klart indlæg på 🇩🇰dansk 🇩🇰

Dit indlæg her i tråden er en ganske glimrende oversættelse med Google Translate, så fortsæt endelig med det.

Du vil helt sikkert også opleve en større hjælpsomhed når du skriver på dansk 🇩🇰

Jeg vil foreslå dig at læse denne tråd, der er et par gode tips til søgning her på EG.

Skrevet
sperm donor skrev, for 4 timer siden:

Hej fra et nyt medlem – men en mangeårig læser – af dette forum.

Hjertelig velkommen til forumet. Det er dejligt, at du endelig har besluttet dig for at gå fra at være fast læser til også at blive en aktiv deltager.

Det er skønt, at du har fulgt forumet i mange år og haft glæde af de forskellige diskussioner, erfaringer og gode råd. Endnu bedre er det, at du nu også har lyst til at dele dine egne erfaringer og synspunkter.

Når det gælder sproget, synes jeg, at det er bedst at prøve at skrive på dansk så meget som muligt, også selv om du i begyndelsen bruger oversættelse som hjælp. Ingen forventer, at dit dansk er perfekt. Fejl er en helt naturlig del af det at lære et nyt sprog, og jo mere du øver dig, desto mere sikker bliver du. Med tiden vil du sikkert også få mindre og mindre brug for oversættelse.

Samtidig gør det kommunikationen lettere for alle herinde, når der bliver skrevet på dansk, og det hjælper dig også med at udvikle dit sprog endnu mere.

Og lad endelig ikke et “hvad sagde du?” få dig til at holde op med at prøve. Alle, der lærer et nyt sprog, oplever den slags situationer undervejs.

Endnu en gang velkommen. Vi håber at få lov til at læse mange gode og spændende indlæg fra dig fremover...

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.