Hop til indhold

Kan banken ringe og spørge ind?

Featured Replies

Skrevet

Hej chat.

Man kan vist godt sige, at mine forbrugsvaner har ændret sig, siden jeg blev bruger herinde.. Jeg har ikke haft noget bøvl endnu, men blev nysgerrig på, om man kan risikere at få et opkald fra banken, hvor de spørger ind til det mønster?

Nogen erfaringer? Og hvad siger man lige? Overvejer bare at være ærlig hvis det er... Det er jo ikke ulovligt.

Skrevet
skjald skrev, for 5 minutter siden:

Hej chat.

Man kan vist godt sige, at mine forbrugsvaner har ændret sig, siden jeg blev bruger herinde.. Jeg har ikke haft noget bøvl endnu, men blev nysgerrig på, om man kan risikere at få et opkald fra banken, hvor de spørger ind til det mønster?

Nogen erfaringer? Og hvad siger man lige? Overvejer bare at være ærlig hvis det er... Det er jo ikke ulovligt.

Kommer an på hvordan du betaler.

Hvis du laver mange kontant hævninger, så ja, banker er forpligtet pga hvidvask lovgivning. Det er meget forskelligt fra bank til bank. Nogen "flager" ned til 500 kr. Andre 5000. Skal dog siges at de ofte er mere interesseret indgående beløb.

Redigeret af akata21

Skrevet

Nu kender jeg ikke din økonomi, så derfor et lidt generelt svar.

Hvis du hæver 3-5000 om dagen, så vil de nok undre sig på et tidspunkt og ringe )

hvis du hæver mindre, men har et større overtræk på din konto, så vil de nok reagere.

hvis du laver bankoverførsler og det er til udenlandske konti, så vil de nok reagere.

Hvis du haver 500-1000 kr i en automat et par gange om ugen, så er de lige glade.

Skal du have et dybere svar, så må du spørge mere præcist :)

Skrevet

Hvis du hæver kontanter i en jævn strøm, og du har en sund økonomi, tror jeg ikke, banken får mistanke til noget ulovligt, og kontakter dig ikke.
Jeg bruger helst kontanter, alle steder, og bruger kun kort i Føtex og Netto hvis beløbet er over et par hundrede. Hvordan butikkerne så håndterer kontanterne, det er deres beslutning.

Hvis banken kontakter dig, synes jeg da bare, du skal sige, at du ofte oplever problemer med diverse betalingsapps og kortterminaler. Kontanter virker altid, og så har du lagt mærke til, at du altid får ekstra god betjening og et stort smil, når du betaler kontant hos frisøren, bageren, slagteren og det lokale pizzaria 😉

Skrevet
  • Author

Gode svar, tak!

Jeg søgte netop et mere generelt svar. Har ikke overtræk og fin økonomi, men hæver relativt ofte. Har brugt kort et par gange, så måske de bare kan kigge på det og regne ud hvad kontanterne er til.

Skrevet
skjald skrev, for 20 minutter siden:

Gode svar, tak!

Jeg søgte netop et mere generelt svar. Har ikke overtræk og fin økonomi, men hæver relativt ofte. Har brugt kort et par gange, så måske de bare kan kigge på det og regne ud hvad kontanterne er til.

Nu er det jo hverken ulovligt at hæve sine egne penge eller bruge dem på prostitution. Så længe der ikke er overtræk eller du jævnligt sætter tusindvis af kontanter ind på din konto, så tror jeg simpelthen de 1. er ligeglade og 2. har andet at give sig til.

De sidder altså ikke og kigger din konto igennem, og ser hvor du har brugt 1200 kr. For så derefter at se om det skulle være en thai massage biks.

Og hvis de skulle ringe, så kan du jo bare bede dem om at blande sig uden om.

Skrevet

Jeg hæver 50.000 - 70.000 i kontanter om året.

Og da banken spurgte, sagde jeg bare jeg bruger dem til massage og andre der kun tager kontant. Så var den sag lukket.

Skrevet
LK12345 skrev, for 11 minutter siden:

Og hvis de skulle ringe, så kan du jo bare bede dem om at blande sig uden om.

Nej. Det kan du ikke gøre. Vær ærlig.. sig du bruger dem i byen. Eller at du bedst kan lide at bruge kontanter i byen, på thaiklinikker og andre fornøjelser.

Siger du de skal blande sig udenom så ringer alle alarmklokkerne. Husk det er ikke din bankrådgiver der vil vide det. Men noget højere op i systemet

Skrevet
xazia skrev, for 22 minutter siden:

Nej. Det kan du ikke gøre. Vær ærlig.. sig du bruger dem i byen. Eller at du bedst kan lide at bruge kontanter i byen, på thaiklinikker og andre fornøjelser.

Siger du de skal blande sig udenom så ringer alle alarmklokkerne. Husk det er ikke din bankrådgiver der vil vide det. Men noget højere op i systemet

Og hvad så hvis alle alarm klokker ringer? Hvis jeg ikke hvidvasker penge så har jeg mit på det rene, så må de da undesøge mig så meget de vil.

Skrevet
  • Author
LK12345 skrev, for 38 minutter siden:

Og hvad så hvis alle alarm klokker ringer? Hvis jeg ikke hvidvasker penge så har jeg mit på det rene, så må de da undesøge mig så meget de vil.

Så kunne de i sidste instans kontakte politiet for at dække deres egen ryg, eller begynde at afvikle dig som bankkunde? Og det er alt andet lige lidt mere irriterende end at en tilfældig bankdame finder ud af at du er en liderkarl.

Skrevet
LK12345 skrev, for 1 time siden:

Når nu hele ideen er man vil undgå opmærksomhed er dit råd jo direkte i modstrid ;)

LK12345 skrev, for 1 time siden:

Tja så ryger du i værste fald gennem deres hvid vask protokol.. forsætter du så i samme spor der, vil bankens juridiske afdeling tager stilling til hvordan de videre melder. Så må vi se om skat også mener det ikle rager dem :D

Kan ikke se hvad dit svar har at gøre med den oprindelige tråd. For ja sort på hvidt, banken har en forpligtelse til at forhindre hvid vask af penge. Du kan kigge efter den enkelte banks KYC (know your Customer) proces

Skrevet
akata21 skrev, for 42 minutter siden:

Når nu hele ideen er man vil undgå opmærksomhed er dit råd jo direkte i modstrid ;)

Tja så ryger du i værste fald gennem deres hvid vask protokol.. forsætter du så i samme spor der, vil bankens juridiske afdeling tager stilling til hvordan de videre melder. Så må vi se om skat også mener det ikle rager dem :D

At banken skulle sætte deres AML afdeling igang fordi jeg hæver mine egne penge 😂 Og at de derefter skulle melde mig til skat fordi jeg igen hæver mine egne penge 😂 Og hvad så hvis de melder mig til skat?? Tror du seriøst nogle giver en fuck for, om jeg hæver 1500 kroner af mine egne penge, så længe der ikke er overtræk på kontoen?

Der er godt nok nogle her inde med en livlig fantasi, der tror at de er verdens centrum.

Skrevet
LK12345 skrev, 1 time siden:

At banken skulle sætte deres AML afdeling igang fordi jeg hæver mine egne penge 😂 Og at de derefter skulle melde mig til skat fordi jeg igen hæver mine egne penge 😂 Og hvad så hvis de melder mig til skat?? Tror du seriøst nogle giver en fuck for, om jeg hæver 1500 kroner af mine egne penge, så længe der ikke er overtræk på kontoen?

Der er godt nok nogle her inde med en livlig fantasi, der tror at de er verdens centrum.

nej faktisk præcis det omvendte. ALM er i langt de fleste tilfælde automatiseret. ogmåske genlæse hvad jeg startet med at sig? Forskelligt beløbsgrænse der trigger for forskelige banker. og ja de meget mere interesseret i indsætning og ikke hævning.
Men lad os da følge dit fantastiske eksempel. bruger ændre markant mønster "som der bliver startet med at sige" det trigger bankens UAR (unusual activity report) en del af AML. standard vil så være at spøger kunden hvad pengene bliver brugt til... så følger kunden dit råd "rager ikke jer" processen kører vide, det vil forsætte 3 gange indtil kunden enten har svaret eller den ryger videre i AML.

Du har ganske ret i at person ikke har gjort noget forkert, problemet er bare at dit råd faktisk kun eskalere.. og i den sjældne chance hvor en person skulle få spørgsmålet ville være meget bedre stillet med at svare "bruger det på mad" eller whatever. Og bankerene tager deres ansvar for hvid vask meget seriøst :P især efter den lille sag med Danske Bank.

Skrevet
skjald skrev, for 14 timer siden:

men hæver relativt ofte. Har brugt kort et par gange, så måske de bare kan kigge på det og regne ud hvad kontanterne er til.

De kan jo ikke konkludere noget fordi du har brugt kort hos en GP tidligere. At du så hæver kontanter senere behøver jo ikke at have noget at gøre med dette.

skjald skrev, for 12 timer siden:

kontakte politiet for at dække deres egen ryg, eller begynde at afvikle dig som bankkunde?

Hvis de kontakter politiet pga. kontanthævninger, så skal det virkelig være grelt og vil kun ske hvis man modarbejder deres eventuelle spørgsmål. Som @akata21 skriver er der mere fokus på hvor pengene kommer fra, end hvad de bruges til.

skjald skrev, for 15 timer siden:

Overvejer bare at være ærlig hvis det er... Det er jo ikke ulovligt.

Følg din egen intuition som du selv har skrevet her, da det ikke er ulovligt så vær ærlig )

Skrevet

Bankerne hader at skulle bruge tid på det. Så de gør absolut minimum for at opfylde kravene så de ikke selv kommer i problemer. Fx auto spørgeskema til alle kunderne om egne forventninger til egen privat økonomi. Jeg gætter på ingen læser dem. Men så har banken jo opfyldt kravet om at "Banken skal kende deres kunder"

Såhh "de kan jo være ligeglade" som nogen fortørnet siger. Ja det kan de, og det er de. (Utallige sager viser bankernes moral ikke hindrer noget som helst)

Anyway, dit spørgsmål. Jeg hæver altså 25.000 af gangen og er ikke spurgt. Endnu da. Men jeg har også i sin tid svaret på forventet kontant hævninger. Og det satte jeg HØJT.

Hvis de spørger, så er det kontanter til ferie (i danmark.!) weekendtur med konen på restauranter og i alle tøjbutikkerne, herretur i byen og min tur til at give, til min hobby køber jeg en del udstyr brugt, osv osv ...

Ikke alt for meget løgn. Men ting der ikke rigtig kan undersøges alligevel. Hvem har bon med hjem fra herretur og gemt i 2 år.

Nu har de noget at skrive i deres rapport som de så smider dybt ned i bunden af et arkiv

Skrevet
Mr Comeagain skrev, for 1 time siden:

Bankerne hader at skulle bruge tid på det. Så de gør absolut minimum for at opfylde kravene så de ikke selv kommer i problemer. Fx auto spørgeskema til alle kunderne om egne forventninger til egen privat økonomi. Jeg gætter på ingen læser dem. Men så har banken jo opfyldt kravet om at "Banken skal kende deres kunder"

Du rammer hovedet på sømmet her. Godt beskrevet.

Som personer bliver vi naturligt mistroiske, når nogen (her banken) blander sig i noget, de ikke gjorde tidligere. For hvad rager det dem, tænker vi. Men det har yderst sjældent noget med os at gøre. Det er banken, som skal følge lovgivningen, for ellers vanker der bøder.

Skrevet

Jeg ved ikke om der er forskel. men når jeg hæver kontanter fra mit mastercard kan hvad som helst lade sig gøre, men hvis jeg formaster mig til at hæve fra bankkontoen er der straks ballade.

Og hvis der er tale om overførsler er mastercard´et via western union i alt fald også uden spørgsmål.

Skrevet

Husk hvis du beder om 500 over, når du handler varer hos dagligvarerhandlen, så optræder det som ganske uskyldigt køb af varer...

Skjold.

Skrevet
ToxicWaste skrev, for 3 timer siden:

Er der forskel på deres snagen, afhængigt af om man hæver DKK eller EURO?

Ikke efter mine erfaringer - hæver ofte EURO til brug i Flensburg, og der er ikke til indkøb af sodavand og øl :-) - men jeg bor også i grænselandet, og her er der måske mere normalt end i andre dele af landet ...

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.