Shinyhappypeople 1 Skrevet for 17 timer siden Hej alle Det er ikke let for mig at skrive dette, og jeg bærer på en del skam, men jeg har brug for råd og perspektiv. Jeg har været i en affære/relation med en kvinde, som jeg i dag forstår havde stærke narcissistiske træk – muligvis også borderline. Relationens dynamik var meget pervers og destruktiv. I starten var hun kærlig, opmærksom og intens (love bombing), men langsomt blev jeg trukket ind i et mønster af kontrol og manipulation. Hun skabte en afhængighed, også seksuelt, med elementer af sado-masochisme, som tappede mit selvværd og mit ego fuldstændigt. Hun var både sød, krævende, vred og ekstremt manipulerende – ofte uden empati. Hun løj konstant til egen fordel, og hun fremstillede sig altid som offeret, selvom jeg i dag er overbevist om, at hun selv skabte konflikterne. Hun spillede konstant offerrollen for at få støtte udefra. Hun udnyttede mig økonomisk gennem “forskud”, ekstra betalinger og grænseoverskridende krav. Til sidst havde hun fuld kontrol over både mig og mine midler. Jeg blev reduceret til en pengepung og et objekt, hun kunne lege med og dominere. Men kunne ikke stoppe med at se hende og det blev ligesom med at tag cocaine, hun hvade fuld kontrol. Hun var meget egocentrisk og beregnende, havde brug for andre for at føle, at hun eksisterede, og brugte smiger og flatterende ord til at trække mig tilbage, når jeg forsøgte at slippe fri. Det destabiliserede mig igen og igen. Nu står jeg tilbage forvirret, følelsesmæssigt drænet og uden kontrol – men jeg vil ud. Mine spørgsmåle er: Hvordan forlader man endeligt en narcissistisk relation? Hvordan genvinder man kontrollen, selvrespekten og sit liv – uden at falde tilbage i manipulationen? Alle råd, erfaringer eller perspektiver modtages med stor tak. Har lært så meget af hendes adfærd og savner vildt meget hendes sin, person, krop og mentalitet…. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Decent 3 Skrevet for 16 timer siden Snakker du traditionelt forhold, eller SB eller? for regel nr 1 er jo man ikke må falde for hende (SB) . og det kan være svært i sig selv.. men få lukket ned, kig en anden vej, få nogle andre interesser der kan flytte fokus, og kom ud.. og slet alt.. så læger tiden forhåbentlig alle sår… 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
sexlife 308 Skrevet for 16 timer siden Hov - har du været sammen med min ex? Hun lyder som en typisk borderline. Det vigtigste du skal vide er, at der ikke er noget galt med dig. Du har følelser og empati, og det er naturligt at forsøge at hjælpe andre. Du har også tillid, og den tillid skal du huske at beholde, også selv om du har mødt en borderline. Ikke til hende, men til potentielt andre i fremtiden. Du kan læse en masse om borderline på nettet og hvordan du skal gribe det an. Husk på, at både psykopater og borderliner kan have følelser, men de oplever tingene på en anden måde end vi andre. De tænker ikke nødvendigvis over deres væremåde og de navigerer ofte ved at "kaste" noget op i luften og herefter se på resultatet. Blev den anden vred, ked af det, glad eller skete der ikke noget. Herefter vil de skrue på de knapper, som får den anden til at reagere - præcis som et musikanlæg. Lidt for meget bas, jeg skruer lidt ned og op for diskanten i stedet. På den måde regulerer de deres omgivelser. Det har ikke noget med intelligens at gøre, snarere aflæser de vores reaktioner og indretter sig efter dem. Derfor - hvis du vil have kontrol over en borderline, så udvis ligegyldighed. Lad som ingenting og gå din vej uden at sige farvel. Hun skal nok kontakte dig igen, men overvej lige konsekvenserne. Men hvorfor spilde sin tid på et menneske, som på mange måder slet ikke er et rigtigt menneske. Bliv væk, og hvis du ikke kan lade være med at duske hende, så vær iskold og ligeglad. På et tidspunkt opdager du, at du mister lysten til hende i takt med, at du får overtaget. Ja - jeg har prøvet det, men jeg anbefaler stadig at du bruger din tid på et menneske af kød og blod, også selv om du måske kommer til at savne dramaet, den intense sex og tilfredsstillelsen, når I er sammen og forenes i et øjeblik. Jeg spurgte altid mig selv hver gang jeg stak pikken ind i hende, hvorfor jeg ikke giftede mig med hende. En halv time efter sex'en havde jeg svaret. Mit råd er - løb og se dig ikke tilbage. Ellers en fin artikel her, som jeg vil anbefale dig at læse: https://kbhpsykoterapi.dk/offermentaliteten-en-skjult-maade-at-manipulere-paa/ 3 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9769 Skrevet for 8 timer siden (edited) Der er adskillige bøger om emnet - læs en af dem, det hjælper. Been there, done that. Shinyhappypeople skrev, for 8 timer siden: Mine spørgsmåle er: Hvordan forlader man endeligt en narcissistisk relation? Hvordan genvinder man kontrollen, selvrespekten og sit liv – uden at falde tilbage i manipulationen? Det er sådan set det samme spørgsmål, men det ene er bare kortsigtet og det andet er langsigtet. Det kortsigtede: Du fortæller hende, at du afbryder forholdet, fordi du kan mærke at det er dårligt for dig. Hver gang hun derefter begynder at gøre sig selv til offer, der har brug for hjælp og/eller overstrømmer dig med idealiserende ros, fordi du "er den eneste" der [et eller andet med at forstå hende, kan hende få hende til at føle sig elsket/osv. osv.] så minder du dig selv om, at det bare er hendes "mønster" - sandsynligvis er hun ikke engang bevidst om dele af det. Du fortæller hende i neutrale vendinger, at du ikke kan og heller ikke vil. Hvis hun ikke respekterer det, så fortæl hende, at du er nødt til at blokere hende for at få ro (og bloker så alle de steder du kan). Der kan være omstændigheder, der kan gøre denne tilgang svær. Det lyder ikke til der er børn i relationen. Men der kan være andre grunde til at du ikke kan undgå hende, fx job, fritidsaktivitet o.lign. Overvej så alvorligt, hvad du kan gøre - enten dine muligheder for at træde ud af sammenhænge, hvor du ikke kan undgå hende, eller opsøg støtte til, hvordan du kan håndtere at du ikke kan undgå hende helt. Fordi det er den eneste vej videre: Undgå hende helt. På længere sigt er denne erfaring som første vaccinationsstik. Den betyder, at du opdager det hurtigere, hvis du ender i en tilsvarende relation igen, så du bedre kan nå at trække dig i god ro og orden. Det er næste vaccinationsstik. Med tiden opnår du immunitet. Hvis det udvikler sig med vold, stalking, hærværk el.lign. så gå til politi og/eller fx Dansk Stalking Center. Disse råd hjælper dig ikke umiddelbart til din egen "afhængighed" af relationen til hende. Det du beskriver som kokain. Der er rådet at læse en af bøgerne, så du tvinger dig selv til at indse at mønsteret er destruktivt, så du er nødt til at give slip på det "rush" du sikkert kan opleve i korte øjeblikke. Redigeret for 8 timer siden af Bebop Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9769 Skrevet for 7 timer siden Decent skrev, for 8 timer siden: Snakker du traditionelt forhold, eller SB eller? Der er ingen forskel. Jeg har prøvet begge dele. Decent skrev, for 8 timer siden: for regel nr 1 er jo man ikke må falde for hende (SB) Hvis man ikke falder for en kvinde, man har en intim relation til over længere tid, der ikke kun handler om sexmøder, så har man selv et problem. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Pink Peach 375 Skrevet for 7 timer siden (edited) Er ked af du har været det igennem. Var det selv med min søns far. Man bliver langsomt nedbrudt og når det går op for en er man blevet så afhængig af dem at det er svært at forlade dem. Jeg fik hjælp i noget der hedder exitcirklen, ved ikke om I har lign. Tilbud hvor du bor. Men det der virkelig for alvor hjalp hos mig var at erkende at den slags mennesker ikke er i stand til at elske andre eller forandre sig. Gider du være sammen med hende vel vidende at hun ikke elsker dig og det aldrig bliver anderledes? Du elsker helde ikke selv. Du elsker illusionen. Du elsker den du troede hun var. Men hun er ikke den person og bliver det aldrig. Læs evt op på tilknytningsmønstre i kærlighedslivet. Redigeret for 7 timer siden af Pink Peach 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
M A M 7 Skrevet for 7 timer siden (edited) Det er svært , men se i øjnene, at en person der har den slags lidelse, ikke kan bekræftiges eller være i et forhold. Der er ikke en stabil følelses accept hos hende , så alt forsvinder og bliver mødt med afvisning af dine følelser og handlinger, og et ønske om mere bekræftigelse , da følelserne forsvinder i den ustabile personlighed. Du kan ikke hjælpe, kun gå væk. Og fald ikke for de måske dramatiske forsøg på at få dig tilbage. Spørg dig selv om hvorfor du behøver at gøre så meget for at få accept i et forhold. Du bliver fanget i afvisning og din selvfølelse og selvværd bliver udhulet. Måske kan du få mere tilbage , ved at gøre mindre, Men det skal du turde forsøge Held og lykke Redigeret for 7 timer siden af M A M Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
3300-76 28 Skrevet for 4 timer siden Hende kender jeg også..... 1,5år med nassacisten tog 40 psykolog timer og næsten 3 år at komme over For mig har det været virkelig svært at få tillid til kvinder igen, men er da landet et godt sted nu, råd er svære at give, da vi alle arbejder med os selv på forskellige måder, dog tillad dig selv at være ked af det, og fokusere på alle hendes dårlige egenskaber i stedet for de meget få ting du savner, og snak med andre om dét.... jeg har fortalt gud og hver mand om dét Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
sejer 380 Skrevet for 3 timer siden En mulighed for helbredelse kan være Vækstcentret i Nr Snede. Der er mulighed for personlig terapi Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
SweettieDK 2143 Skrevet for 3 timer siden (edited) Shinyhappypeople skrev, for 13 timer siden: Jeg har været i en affære/relation med en kvinde, som jeg i dag forstår havde stærke narcissistiske træk – muligvis også borderline. Relationens dynamik var meget pervers og destruktiv. Dem er der desværre mange af i begge køn. Eftersom du omtaler total økonomisk kontrol mm. Tænker jeg ikke det er en affære ved siden af en fast forhold. Men mere at i mødtes uforpligtende. Men nævner det, da det i min optik kan have stor betydning for processen i at komme ud af det. Genvinde kontrollen over dit eget liv. Om det er en hemmelighed eller noget du kan tale åbent om med venner, familie etc. Har selv været der med en jeg var i fast forhold med, boede sammen med. Og det krævede meget støtte fra min omgangskreds at komme ud af det. At kunne række ud hvis man er ved at blive lokket tilbage, få nogen til at minde en om hvorfor man skal lade være. Du sammenligner selv med konkain. Det kræver også massiv støtte at stoppe med, nogen falder i mange gange før de lykkes med at stoppe helt. Nogen skriver hvis du ikke kan undvære at have sex med hende så… min klare anbefaling. Drop kontakten fuldstændig, det er netop total mental styring. At tro man kan styre det er at narre sig selv. Lidt som dem der tænker, jeg kan godt lige ryge en pind til en fest, eller drikke en enkelt øl. Nej, nej og nej. Håber du får dig frigjort og kan finde andre sunde relationer. Redigeret for 3 timer siden af SweettieDK Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg