Hop til indhold
Rejsenetværk

Trist - Esbjerg Harwich lukker

Recommended Posts

For få passagerer: DFDS lukker Esbjerg-Harwich-ruten

Om fem måneder er det slut med at sejle direkte fra Esbjerg til Harwich, når den 139-årige færgerute nedlægges
29. april 2014 kl. 16:00

http://www.information.dk/telegram/495690

 

Denne nyhed skær mig i hjertet, nu hvor det hæderkronede gamle danske rederi DFDS må kaste håndklædet i ringen, og lukke Tietgens gamle historiske rute mellem Esbjerg og Harwich :(

 

Gid Oslo ruten må overleve :!:

 

For mig har det at rejse altid drejet sig om at komme fra punkt A til punkt B hurtigst muligt, mens det at sejle for mig altid har udgjort den eneste rejseform der gerne må tage lang tid.

 

DFDS passagerskibe - husk det er ikke færger, men skibe med sjæl, atmosfære og oplevelser ombord undervejs, som fly, bus, tog eller bil ikke kan byde på.

 

Hvorfor var det også lige at det toldfrie salg ombord, skulle slagtes i det indre markeds hellige navn :evil:

 

Det udgjorde jo på ingen måde en konkurrenceforvridende faktor, men var alene en ekstra branche relevant faktor, der styrkede incitamentet til at købe en billet, og øgede rentabiliteten af driften.

 

Der er jo ikke nogen der styrter ud for at købe en billet til skib eller fly, bare for at kunne købe den toldfrie ration, men jeg er sikker på at det toldfrie salg undervejs på rejsen, havde en kulturel og identitetsmæssig betydning, som EU begejstrede politikere i deres stupide tunnelsyn, ikke havde, hverken blik eller forståelse for.

 

Frihandel lød mantraet, det er alt sammen fint nok, men den hele politiske virkelighed beror på kompromisets kunst, uden af den grund at tabe målet af syne.

 

Hvad med mediestøtten og licensen, støtten til den kollektive trafik - der er nok at tage fat på, men uanset vil jeg til enhver tid foretrække en grundlæggende fri konkurrence, begrænset af principper i en social markedsøkonomi, fremfor den rene neu-liberale vare.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Øvs...

Jeg har haft noget meget sjove ture på den færge da jeg var yngre... historierne må jeg hellere holde for mig selv :D

NEJ, lad os høre ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Meget ærgerlig da spritteren døde! Hvor har den givet anledning til megen snak, sange og sjove ture. Og bom, fra den ene dag til den anden, var der nogle EU politikkere der fik sat en stopper for det :-(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Er der en finger på stemmesedlen? eller hvad skal man stemme for at få spritteren igen  :-P  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis i tror at i gør en forskel hvor i sætter jerese kryds til EU valget, så må jeg beklage.

EU har opnået kritisk masse og kører videre uanset hvad vi, stakkels borgere, vil.

Men tilbage til OP, så hadder jeg at sejle som pesten, så for min skyld så kan alle færge hoppe i øhhhh havet...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Englandsfærgen lukker: Stort tab for vores by

Borgmesteren i Esbjerg er ked af, at færgeruten mellem Esbjerg og Harwich lukker efter 139 år.

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Esbjerg/2014/04/30/085213.htm

 

Personligt glæder det mig trods alt, at samtlige 100 berørte medarbejdere tilbydes arbejde andet sted hos DFDS.

 

Når det nu ikke kan være anderledes, er det altid positivt når der både er vilje til, og mulighed for at bevare flest mulige ansatte indenfor familien.

 

Et arbejde er selvfølgelig først og fremmest en indtægtskilde, men alt efter tilknytningsforhold og anciennitet repræsenterer historiske nationale virksomheder trods alt en kultur og nogle værdier, der for den enkelte, virksomheden og samfundet, ikke kun kan gøres op i den økonomiske virkelighed, der ligger til grund for tabet af et enkelt forretningsområde.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest bogholderen

Tiden er løbet fra at bruge så lang tid på at krydse en bette å.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Eh.

Hvorfor spilde al den tid på en gyngende båd, når man kan være fremme på få timer.

 

Det kommer helt an på formålet!

 

Jeg er relativt tit i Oslo. Er det afslapning eller fornøjelse uden større tidspres, tager jeg med glæde båden både op og ned.

 

Men er det i erhvervssammenhæng, tager jeg altid flyet. Selvom jeg ikke kan fordrage Gardermoen. Der gik en del tabt, da man lukkede Fornebu næsten lige på den anden side af Bygdøya.

 

Og nu til noget helt andet, men i samme boldgade:

Det var da ærketorskedumt, da DSB lukkede sin rute direkte til Berlin i begyndelsen af 90'erne – netop som Østeuropa var ved at blive lukket op.

Helt vanvittigt blev det da, at DBS dagligt (og vist nok stadigt!) må sende en tom vognstamme fra Nykøbing F til Gedser t/rblot for at bevare koncessionen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tiden er overhovedet ikke løbet fra at bruge så meget tid på at krydse en bette eller en stor å bogholder :wink:

 

Tværtimod - drop konference hotellet på landjorden, og flyt det hele ud på Oslo båden i stedet, og du har krammet på dem, kunder og eller medarbejdere, for de kan ikke rigtig stikke af og tage andre steder hen undervejs, men har selv vandets bedste undskyldning for ikke at gøre det, når mobilen bimler og indbakken gløder :)

 

Fagligt og socialt er det alle tiders alternativ til landjorden, der er alt på et sted, konferencecenter, butikker, restauranter, barer og underholdning - og så skal ingen jo køre hjem bagefter, men bare finde vej til kahytten.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

At medbringe bilen på båden er vist nemmere end på flyet :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej,

ja det en skam, det var hyggeligt med ture over vandet og drikke moderart :cool:,

og få en tur i London og tilbage igen med båden....

 

prøvemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Du har ret Rejse.

Færgerne giver en tvungen hvile pause.

Jeg synes det er skønt at jeg kan tage broen til Fyn og Sjælland, men lige så ofte tager jeg færgen til Odden. Jeg får pausen, muligheden for at slappe af, skrive lidt, læse, kigge på piger, spise ja sågar nappe en lille lur.

Jeg tog i forgangne tider ofte natfærgen fra Grenå til Hundested. 7 timers søvn, morgenmad og så i Kbh kl 0900, frisk og udhvilet. OK, nu vågner Københavnere først ved 10 tiden. Det var så den time vi jyder brugte på at få vores vilje igennem på kontrakten :)

Esbjerg færgen brugte jeg ofte. Ikke fordi det var billigere end at flyve, men tidsmæssigt var det vældigt bekvemt. Ombord ud på eftermiddagen, hvile, kigge, så aftensmad - lækkert og udsøgt - så et par timer i baren. Der var altid nogen man kunne få en hyggelig sludder med, og sommetider var der også ål i rusen ;) Og næste morgen var man, igen frisk og udhvilet, sådan da, parat til dagens møder i London når engelskmanden havde fået øjne.

At rejse er at leve, og man lever kun når man får sjælen med. Det gør man ikke når man står i Langtbortistand 10 timer efter man lettede fra Hamborg. Bevares der er da sparet tid, men har vi nu så travlt?

Del dette indlæg


Link til indlæg

For få passagerer: DFDS lukker Esbjerg-Harwich-ruten

Om fem måneder er det slut med at sejle direkte fra Esbjerg til Harwich, når den 139-årige færgerute nedlægges
29. april 2014 kl. 16:00

http://www.information.dk/telegram/495690

 

 

 

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

 

 

Hva så Rejse...

 

Er du en tur i det vindblæste Esbjerg til en sidste tur på farvandet ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Delphi

Åh ja, disse minder... :)

Jeg er fra dén tid, hvor ruten Esbjerg - Harwich blev betjent på daglig vis at passagerskibene England og Winston Churchill, sidenhen af Dana Regina og Dana Anglia. Sidstnævnte er iøvrigt netop vendt tilbage til Esbjerg, hvor hun skal fungere som hotelskib indenfor off-shore industrien...

Tilbage i de glade 80'ere var det stadigvæk tilladt passagerskibenes officerer at "fraternisere" med de kvindelige passagerer, både i restauranterne og i diverse barer og diskoteker. I dag er samme slags fraternisering på f.eks. Oslo bådene, lig med en fyreseddel...

Der kunne fortælles mange fornøjelige historier fra henholdsvis København - Oslo og Esbjerg - Harwich ruterne.

Jeg er én af dem, der inderligt håber at DFDS beholder København - Oslo ruten. Den har jeg mange gode minder fra, senest ved juletid 2012. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej holstebronx, jeg var ikke med på den sidste tur til Harwich, men tak til Loui De Palma for linket :)

 

Forhåbentlig lukker Oslo ruten aldrig :???:

 

Kun kunne jeg ønske mig at det en dag går så godt igen for Seaways at de får lov til at bygge helt nye skibe til Oslo ruten, og ikke kun foretage ombygninger og opgraderinger af de eksisterende 2 skibe på ruten.

 

Fokus er nok mest på fragt divisionen Tor Line?

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er det slut :( 

Stopfyldt Englandsfærge har sejlet for sidste gang

Ruten mellem Harwich og Esbjerg er lukket mandag. Verden forandrer sig, og vi må følge med den, siger DFDS.
29. september 2014 kl. 13:35
 
Danskere sørger over nedlagt færgerute
Skibsfart 29.09.2014 kl. 12:27
Klassikeren Esbjerg-Harwich lukkede i weekenden efter 139 år. Nyt rederi står på spring til at overtage.
Venlig hilsen
Rejsenetværk
 

 

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Husker Fodboldmagasinet TipsBladets svipture henover en weekend. Ud- og hjemrejse, bus til stadion i London og nogle slagtilbud i nærheden af en plovmand. Hvis vejret eller andet drillede kunne det være Swinging London blev erstattet med et besøg hos mægtige Colchester hvor en stor flok danskere smed sig på pubben og fik flere pints og en meat pie eller fish'n'chips. Fandme ærlig fodbold i stedet for det hjerteløse bold de hjemlige rækker kunne byde på. Oh Dana Anglia, disse minder. Men træls at bo på monkey hvor alle væltede rundt i hinanden. I dag er både Thomsen og Høyer ikke mere og TipsBladet er et indstik i Ekstra Bladet...

Redigeret af Pele10

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aros

På sin vis sørgeligt men forståeligt nok.

Det tog en krig at komme til England med færgen og prisen var stort set det samme eller lidt billigere end en flybillet. Så vidt jeg husker sejlede man fra Esbjerg sidst på eftermiddagen og nåede frem til England sidst på formiddagen dagen efter.

Færgen i sig selv var noget kedelig og umoderne.

Sidst jeg skulle til England for nogle år siden tog jeg færgen alene ud fra en opfattelse af at det kunne være en hyggelig sejltur, det var en beslutning jeg fortrød mange gange på den tur.

Beklager at hælde lidt malurt i bægeret men det de tilbød var ikke godt nok på de fleste parametre synes jeg.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Da jeg var ung i Esbjerg, tog vil tit en sviptur til 198 kr. Og det var billigt både, at spise og drikke, og så var der ikke ret langt hjem i seng på monky Claes nede i bunden af skibet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...