Hop til indhold
Guest Claesen

flæskesteg

Recommended Posts

Guest Claesen

Jeg står med begge benene midt i flæskestegen og så slår det mig hvorfor skal der ikke løg ned til den ? Jeg mener salt og peber er sgu da trivielt ikk ? Det eneste svar jeg har kunnet få af mit ophav er at det skal der bare ikke færdig!!

Nå men hvad er jeres bud på den bedste flæskesteg ? Og skal det absolut være med brune og hvide kartoffeler og sky sovs ? Der blev set meget skævt til mig da jeg snakkede råstegte kartoffeler og jensens favorit sauce ??

Nå kom med bud jeg er lutter øre :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Nu er jeg så ikke nogen gourmet kok, men kom til at tænke på, hvorledes havde du forestillet dig, at løgene skulle afgive smag. Krydderier har det med at trænge ind købet, løg plejer man jo at blande i fars o.lign for at give smag ?

Del dette indlæg

Link til indlæg

jensens favorit sauce er en vederstyggelighed og virkelig synd for flæstesstegen...  det skal være rigtig sovs kogt på en suppevisk, svineben og så skyen fra stegen ved opbagningen (ikke noget med det dødsyge kartoffelvand) og det kan være med eller uden rødvin med uden fløde med uden... frit valg næsten... bare det passer til måden stegen er stegt på!!

men tilbehøret... det kan være hvad som helst alt efter sæson... rodfrugter, råstegte kartofler, bagekartofler sidst på vinteren, appelsinsalat, broccoli salat med bacon... bare det passer til måden du har stegt stegen

du kan proppe alt muligt ned til en flæskesteg.. laurbær, salt, peber, appelsin, ... du kan stege i pose og hælde masser af portvin og appelsin ved og lade den stege i det (god sovs), du kan lave en indisk variant med garam masala.... du kan proppe den i en plastpose og hælde en tyk blanding af "tikkah masala og sødmælksyoghurt" ned til dyret og lade den trække i et par dage på køl inden du steget den et par timer ved 150 gr (langtids)

der er uendelige muligheder med dyret - det eneste du skal være opmærksom på er at du skal vælge tilbehør der passer til måden du har stegt den på og at rødvinen ikke er for kraftig så den overdøver det hele... 

så bliver det et hit næsten uanset hvad du gør ved den :) jeg tror jeg har de første 10 forskellige opskrifter på flæskesteg jeg har lavet over årene til diverse buffeter og kolde borde... go get 'em.. mulighederne er mange :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Halløj claes.

Når, jeg laver flæskesteg. Sørger jeg altid. At skærer svær lige ned til kødgrænsen groft salt ned i mellem sværene så de bliver sprøde.

Skulle du opleve de, ikke bliver det. Vil jeg skære sværene fra. Dele dem putte dem i ovnen ved tja 225 min vend dem ofte. og så skal de ikk være for mørke.

Men jo put da løg gulerødder pastinak what ever, det giver jo super smag til sovsen. Den skal, jeg så ikke lære dig. er ikke god til sovs hehehe.

Det behøver jo ikke være julesmag her i marts mdr. hehehehe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jasmin

UUUUHHMMMM - lyder godt. Det kunne være at du skulle overveje at sætte "svin i forskellige varianter " på menukortet   :wink:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Claesen

Jasmin måske min næste tur skal gå til sjælland du sagde jo go and get it er man jo næsten nødtil nu ;-)

Hold nu op det lyder lækkert samtlige måder du foreslår må så nok indrømme at dine gastronomiske evner overstiger mine en 6 - 8 gange ;-) men måske du ku lære fra dig ? Dog over mail hvis jeg skal besøge dig så det ikke for at stå i kokkelære :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Claesen

KK det også måden jeg har lært det på :-) sovsen er jeg heller ikke go til hvilket jo også forklare min idé favorit sovsen det leth :-D jasmin har dog ret i at stegen fortjener bedre og det kan vel læres ? Men må nok blive næste gang, denne gang følges jeg rådet fra det møderne ophav ( mest fordi stegen jo var i ovnen. )

Del dette indlæg

Link til indlæg

jasmin har dog ret i at stegen fortjener bedre og det kan vel læres ? Men må nok blive næste gang

Sagtens :)  næste gang gør du følgende... 

køb 1-2 kg ben (gris til gris - ko til ko)  til sovs hos slagteren... hvis du ser nødlidende ud får du dem nok smidt i nakken.. det gør jeg som oftest :) eller til en meget billig penge...  fordelen ved at putte ben i er at sovsen kommer til at smage af noget :)  det er ikke så afgørende hvilke ben fra grisen.. blot der er knogle og lidt kød og ikke alt for meget fedt på..  så billigt og udsmidt fraskær kan altid bruges :)

så render du i rema og køber fra deres vej selv rodfrugter... 2 x af hver pastinak, persillerod, gulerod, porre og evt en jordskok eller 2 hvis du kan lide sovsen sødere...  hvis du er i spendere-hjørnet bruger du også en 10'er på en knoldselleri (du skal kun bruge 1/4 så i ovnen med resten til saltbagt selleri... det er en gudespise jf mine smagsløg og super tilbehør)

hjemme bruner du benene i en tykbundet gryde i SMØR!!! ikke margarine... verboten!!  og når det hele har en fin brun overflade putter du alle rodfrugtene (vasket og kvartede) ned til benene og hælder kogende vand (fra elkedlen så det går kvikkere) over det til dækker, tilsætter 2-3 grise-bouillon terninger eller bare salt!... og finder hulskeen frem og fjerner det brune stads der dukker op de første 10 min... 

så skruer du ned, lægger låg på og lader det "putre" "plumse" "plutte" "simre" (alt efter kokken du spørger) i lige så mange timer det skal være... jo længere jo mere koger den ind... du kan altid spæde den op - det er kun galt den anden vej.. 

det tager ca 20 min og 3 timers ventetid at lave bunden til en god sovs så man kan både nå film og nyheder og støvsugning og en tur ind til mig i Hvidovre inden fonden skal tages af og sies så den er klar til at bruge

den kan fryses og bruges til alle svine-retter - det er grundfond så det kan ikke gå galt... sovsens smag afgøres af skyen fra stegen.. sovsens MÆNGDE afgøres af hvor god en fond man har lavet.. 

resten er en standard opbagt sovs... smør, mel... røre... skyen i... og så fonden til sovsen har rette tykkelse :)... eller snyd.. bland fond og sky til den har den smag man kan lide og tilsæt maizena... knap så dyb og blød en sovs men helt ok hvis man ikke er fortrolig med opbagning... det er helt fair at være ked af den process og droppe den til fordel for maizenajævneren

det er mig der står for julemiddagen og 3 andestege hjemme... for 2 år siden var vi 12 og jeg lavede over ½ liter sovs til hver... sovs er godt... sauce er IKKE bedre *ggg*

bon appetit

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg

Link til indlæg

Sagtens :) næste gang gør du følgende...

køb 1-2 kg ben (gris til gris - ko til ko) til sovs hos slagteren... hvis du ser nødlidende ud får du dem nok smidt i nakken.. det gør jeg som oftest :) eller til en meget billig penge... fordelen ved at putte ben i er at sovsen kommer til at smage af noget :) det er ikke så afgørende hvilke ben fra grisen.. blot der er knogle og lidt kød og ikke alt for meget fedt på.. så billigt og udsmidt fraskær kan altid bruges :)

så render du i rema og køber fra deres vej selv rodfrugter... 2 x af hver pastinak, persillerod, gulerod, porre og evt en jordskok eller 2 hvis du kan lide sovsen sødere... hvis du er i spendere-hjørnet bruger du også en 10'er på en knoldselleri (du skal kun bruge 1/4 så i ovnen med resten til saltbagt selleri... det er en gudespise jf mine smagsløg og super tilbehør)

hjemme bruner du benene i en tykbundet gryde i SMØR!!! ikke margarine... verboten!! og når det hele har en fin brun overflade putter du alle rodfrugtene (vasket og kvartede) ned til benene og hælder kogende vand (fra elkedlen så det går kvikkere) over det til dækker, tilsætter 2-3 grise-bouillon terninger eller bare salt!... og finder hulskeen frem og fjerner det brune stads der dukker op de første 10 min...

så skruer du ned, lægger låg på og lader det "putre" "plumse" "plutte" "simre" (alt efter kokken du spørger) i lige så mange timer det skal være... jo længere jo mere koger den ind... du kan altid spæde den op - det er kun galt den anden vej..

det tager ca 20 min og 3 timers ventetid at lave bunden til en god sovs så man kan både nå film og nyheder og støvsugning og en tur ind til mig i Hvidovre inden fonden skal tages af og sies så den er klar til at bruge

den kan fryses og bruges til alle svine-retter - det er grundfond så det kan ikke gå galt... sovsens smag afgøres af skyen fra stegen.. sovsens MÆNGDE afgøres af hvor god en fond man har lavet..

resten er en standard opbagt sovs... smør, mel... røre... skyen i... og så fonden til sovsen har rette tykkelse :)... eller snyd.. bland fond og sky til den har den smag man kan lide og tilsæt maizena... knap så dyb og blød en sovs men helt ok hvis man ikke er fortrolig med opbagning... det er helt fair at være ked af den process og droppe den til fordel for maizenajævneren

det er mig der står for julemiddagen og 3 andestege hjemme... for 2 år siden var vi 12 og jeg lavede over ½ liter sovs til hver... sovs er godt... sauce er IKKE bedre *ggg*

bon appetit

Du burde lave et Gris med Sødt arrangement. En god gang flæskesteg, og så "motion" til dessert!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Claesen

Jasmin nu jeg jo fra det mørke jylland så at nå til dig i hvidovre mens sovsen koger er nok lige at spænde buen ;-) men du har ret det hedder sovs også i jylland :-) måske jeg kunne lokke dig herover til en dinner date ( du laver maden date ;-) ) lige meget hvad det skal dælme da prøves det med den sovs :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Claesen

Jeg skylder vist nu maden er spist at fortælle resultatet :-) det blev en fantastisk mør, saftig og velsmagende flæskesteg det var lykkes mig at få krydret den ret godt, så på trods af den "falske" sovs så smagte det hele super godt :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Sagtens :)  næste gang gør du følgende... 

køb 1-2 kg ben (gris til gris - ko til ko)  til sovs hos slagteren... hvis du ser nødlidende ud får du dem nok smidt i nakken.. det gør jeg som oftest :) eller til en meget billig penge...  fordelen ved at putte ben i er at sovsen kommer til at smage af noget :)  det er ikke så afgørende hvilke ben fra grisen.. blot der er knogle og lidt kød og ikke alt for meget fedt på..  så billigt og udsmidt fraskær kan altid bruges :)

så render du i rema og køber fra deres vej selv rodfrugter... 2 x af hver pastinak, persillerod, gulerod, porre og evt en jordskok eller 2 hvis du kan lide sovsen sødere...  hvis du er i spendere-hjørnet bruger du også en 10'er på en knoldselleri (du skal kun bruge 1/4 så i ovnen med resten til saltbagt selleri... det er en gudespise jf mine smagsløg og super tilbehør)

hjemme bruner du benene i en tykbundet gryde i SMØR!!! ikke margarine... verboten!!  og når det hele har en fin brun overflade putter du alle rodfrugtene (vasket og kvartede) ned til benene og hælder kogende vand (fra elkedlen så det går kvikkere) over det til dækker, tilsætter 2-3 grise-bouillon terninger eller bare salt!... og finder hulskeen frem og fjerner det brune stads der dukker op de første 10 min... 

bon appetit

Ja, jeg plejer at lave en ordentlig balje ad gangen, og så fryser jeg det ned i isternings-poser. Det er supernemt, når man så skal bruge igen, så tager man bare det antal terninger der passer til mængden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Claesen

Borende x ja det var en mulighed men jeg er nu så glad for min tro's retning og Jasmin siger jo jeg kan lære at lave mad så hellere det end at banke håndflader til ære for Allah eller muhamed

Del dette indlæg

Link til indlæg

Du kan også stikke laurbærblade og nilleke ned i ridserne i sværen, bare ikke for mange nilleker da de så bliver for dominerende

the rider

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg står med begge benene midt i flæskestegen og så slår det mig hvorfor skal der ikke løg ned til den ? Jeg mener salt og peber er sgu da trivielt ikk ? Det eneste svar jeg har kunnet få af mit ophav er at det skal der bare ikke færdig!!

Nå men hvad er jeres bud på den bedste flæskesteg ? Og skal det absolut være med brune og hvide kartoffeler og sky sovs ? Der blev set meget skævt til mig da jeg snakkede råstegte kartoffeler og jensens favorit sauce ??

Nå kom med bud jeg er lutter øre :-)

Du får simpelthen ikke bedre kraft end fra flæskestegen, så hvordan kan du overhovedet overveje en nødløsning som Jensens sauce? - den virker fint til frikadeller, hvor der ingen kraft kommer!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Claesen

WarmGun jamen tanken om jensen sovs kom til mig i erkendelse af at jeg aldrig har lavet en sovs fra bunden og igår just ikke var tidspunktet at øve på grundet sult :-) så derfor ikke fordi jeg er sær uopdragen eller på anden måde mere mærkelig end gennemsnittet :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Claesen

Forresten er en klar bonus ved flæskestegen at man kan få flæskesteg's sandwich med på madpakke dagen efter mums :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg

Forresten er en klar bonus ved flæskestegen at man kan få flæskesteg's sandwich med på madpakke dagen efter mums :-P

jaaaa .. en hjemmebagt sandwich bolle, rigelig ægte salatmayonnaise, 1-2 spiseskefulde rødkål, 2-3 skiver flæskesteg og en appelsinskive uden skræl... MUMS!!!!! 

jeg ved godt hvad jeg skal lave i morgen kan jeg læse :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Claesen

Jasmin ja eller min ( kedelige ) version 2 skiver brød 2 skiver steg og 2 asier ;-)

Orv jasmin jeg spiser hos dig i morgen :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg

jaaaa .. en hjemmebagt sandwich bolle, rigelig ægte salatmayonnaise, 1-2 spiseskefulde rødkål, 2-3 skiver flæskesteg og en appelsinskive uden skræl... MUMS!!!!!

Jeps.

Flæske steg til miiiggggg. Jeg skal nok spise op :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jasmin :wub:

Du er simpelthen en drømmekvinde, du ser lækkert ud, du er god til SEX, du har styr på at lave mad, men mest af alt du har styr på mos bekæmpelse :grin:

Åh - Susanne Jasmin vil du gifte dig med mig... :wub:  :P 

bon appetit :P

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...