Hop til indhold
katja

Udbud og efterspørgsel

Recommended Posts

Ja det har jeg også selv undret mig en del over. Hvorfor er der så mange HIV smittede mænd i afrika når nu risikoen er så lille jf. min tidligere statistik! Men hvis nu vi har et land 25 mill sexaktive mænd som boller uden siger statistikken, at ca. 0,4 pct = 10.000 HIV tilfælde. Dette tal virket stort, men er kun 0,4 pct.

 

 

Fordi de tal for sandsynlighed er helt til hest. Derfor.

 

Der er et hav af reelle faktorer der spiller ind. Empirisk kan man i stedet registrere smitteudbredelse i en befolkning og krydse det med hyppighed af sex, supplere med interview af smittede - og vupti ind i en model og så får man en gennemsnitlig sandsynlighed for den befolkning. Et år efter vil resultatet sikkert være et andet, hvis smitten er sjælden, fordi enkeltfaktorer kan have stor indflydelse (en enkel effektiv smittespreder med promiskuøs usikker adfærd kan hurtigt ændre tallene i Danmark).

 

Men i Afrika vil man helt sikkert nå frem til andre sandsynligheder, fordi de underliggende faktorer (fx hygiejne, sexmønstre, sex-praktik) ser anderledes ud. Den begrænsede udbredelse af kondomer og større hyppighed af voldtægt bidrager fx væsentligt (det er nok ret sandsynligt at en voldtægt giver større sandsynlighed for smitteoverførsel, hvis en af parterne er smittet end tilfældet er ved alm sex).

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Har du mulighed for at citere den præcise tekst fra dit link?

 

Jeg kan kun finde:  

The risk of contracting HIV through oral sex is not zero, but it is lower than from vaginal sex.[24]

 

Men den siger jo ikke noget om hvilken slags oralsex, og den deler det ikke op i om man modtager eller giver. Det var det, som jeg godt kunne lide ved mit wikipedialink, der havde flere detaljer med.  Det siger vel sig selv at hvis der kommer sperm ud af penis er der en risiko for giveren af et blowjob. Men hvis vira skal den anden vej fra mund til penis, hvordan skal overførslen så ske? Rygterne/teorierne siger vist noget om tandkødsbetændelse.

 

 

Sjovt at du indfører "det siger sig selv", for det gør det åbenlyst ikke.

 

Du har fundet det jeg hentydede til. "Selvfølgelig" kan man smitte begge veje, for hvis man kan den ene vej kan man også den anden vej. I munden er der slimhinde - derfor kan smitte komme ind. På pikken er der slimhinde, derfor kan der komme smitte ind.

 

Men, siger skeptikeren nu, kys smitter jo ikke? Det er rigtigt, men der er heller ikke nær så meget slimhindekontakt, plus der er et forsvar hos den raske i munden, men ikke på en rask piks slimhinde. For det er meget lidt virus der kan være i munden (afhængigt af konkrete faktorer kan det være lidt højere) - ifølge teorien for lidt til at smitte en rask mund. Men ikke lidt nok til at det kan afvises at en pik kan smittes.

 

Jeg har selv mødt en hiv-smittet trækkerdreng, der påstod at han aldrig havde suttet pik, men kun havde ladet andre sutte ham. Han fastholdt den forklaring temmelig længe. Det er ikke til at vide om det er rigtigt - og det er vanskeligheden med det her område, man kan ikke være særligt sikker på det de smittede fortæller, og derfor kan man aldrig opnå helt sikker viden om mulige smitteveje og sandsynligheder. Kun tilnærmelser.

 

EDIT:

Men for lige at pointere: Jeg er ikke det mindste bekymret selv over at modtage superfransk. Det er meget værre at slikke en pige - og det undrer mig til stadighed at nogen fordømmer det ene men ikke det andet (o.k. kan måske forstå det, hvis det er fordi man ser pigen som den svage part, men det er ikke mit indtryk, at det er der skoen trykker)

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Omkring hiv, skal man lige huske at i visse lande er en stor smittebærer er genbrug af kanyler, i forbindelse med fix. Det er heller ikke alle hospitaler der har check på om blodet er ok osv.

 

Personligt ved jeg ikke om et svagt immunforsvar har nogen indflydelse på smitterisikoen, men er dette tilfældet, så kunne jeg godt forstille mig, at malaria og andre trope sygdomme, kan forklare hvorfor at smitte risikoen er større i Afrika end andre steder (når der dyrkes ubeskyttet sex med en person der er smittet med HIV) 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...