Hop til indhold

Lejlighedskøb i Pattaya

Featured Replies

Skrevet
Supermayn skrev, den 5.11.2023 at 11:29:

Har i noget tid forsøgt at finde rundt i hvordan reglerne er for boligmarkedet, og hvor/hvornår/hvordan man må eje.

Folk som  udlændinge i Thailand  kan købe en ejerlejlighed. Men det skal være inden for lovens krav….. FX. 

Et ejerlejlighedsprojekt har 200 enheder og hver bolig har et areal på 100 kvadratmeter, hvilket bringer det samlede areal op på 20.000 kvadratmeter. Derfor kan udlændinge have frieje på eksempelvis 9.800 kvadratmeter.

Hvis man er som udlændinge, der ønsker at købe en ejerlejlighed med fuldstændig ejerskab (freehold) i eget navn. Skal overføre udenlandsk valuta Fra en udenlandsk indlånskonto til en indlånskonto i Thailand Angiv formålet med køb af ejerlejlighed.

*** Men hvis en lejlighed har en andel af udlændinge, der allerede ejer det. Andre udlændinge vil ikke være i stand til at købe den lejlighed igen ***

https://www.cleverthai.com/guide-on-buying-a-condo-in-thailand/

https://siam-attorney.com/buy-a-condominium/

Skrevet

Vedrørende køb af condo i Thailand så skal du lige have med i dine udregninger at de høje bygninger de er i, er designet til at stå i omtrent 30 år. Du har sikkert registreret i de property listings du har kigget på og er blevet besnæret af, at der ikke er nogen udgifter til udvendigt vedligehold af bygningen, nyt tag, nye elevatorer og ny rørføring. Hvad skal der så ske efter 30 år, og hvem skal betale?

En condo vil over tid være et passiv og ikke et aktiv for din økonomi. Glem det, med mindre du aktivt har tænkt dig at bo i den det meste af tiden.

Pro tip: Hvis du er i Pattaya i mere end 1 måned, så kan du typisk få en condo på 1 års lease billigere end 1 måneds hoteludgifter. Hvorfor tror du det er? Tænk grundigt.

Endelig, nu hvor vi er i gang med tal: Der er ganske vist et retirement visa i Thailand som folk over 50 kan få hvis de har de fornødne midler. Måske har du allerede sat dig og regnet på tidlig tilbagetrækning i Thailand. Men har du husket at regne sundhedsforsikring med? Og regnet ind at thaiernes definition på "førnødne midler" formentlig vil fortsætte med at stige i nominelle tal... De gider ikke have vesterlændinge til at bo og prøver at få færre af dem. De vil hellere have kinesere. Skal man satse på et land som ikke gider have en til at bo der?

Kig evt på Laos, Myanmar, Malaysia, Cambodia, Vietnam eller Filippinerne i stedet. De vil gerne have dig/os.

PS. Det her med finansiering kan jeg godt svare på. Du skal prøve at finde en kreditor i Danmark. Når pengene så overføres til Thailand er det vigtigt at der noteres på overførslen at pengene er til køb af ejendom. Grunde kan man ikke eje som udlænding, men man kan lease en grund på en tidsbegrænset aftale og dermed godt eje et hus som står på en anden person eller virksomheds jord.

PPS. du har ikke sagt noget om hvad det egentlig er der lige trækker ved Pattaya. Hvis det er med tilbagetrækning for øje, så er du nok for tidligt ude i forhold til din alder. Hvis det er med investering, så vil jeg som beskrevet kalde det en dårlig og usikker investering som du kan gøre bedre andetsteds. Hvis det er for at tage til Pattaya et par gange om året og vælte sig i freelancer poon, så ville jeg godt nok ikke turde det nogle andre steder end et hotel. Hvis det er fordi du ønsker at etablere et meningsfuldt forhold til en Thai, så behøver du ikke en lejlighed til dette. Cool it, sparky =) 

Redigeret af Gentleman and a Scholar

Skrevet
Mook skrev, for 6 timer siden:

*** Men hvis en lejlighed har en andel af udlændinge, der allerede ejer det. Andre udlændinge vil ikke være i stand til at købe den lejlighed igen ***

Jeg ved hvad du mener. Men det kommer an på Ejendommens andel af Thai'/Farang ejere. Så jo, andre udlændige kan godt købe din lejlighed igen, hvis antallet af Thai/Farang ejere i ejendommen ikke bliver overskredet.

Redigeret af sanook

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 7 timer siden:

Vi havde en gang en bruger på EG!

Der havde en blog hvor han skrev i sin blog og på EG om alle dyrekøbte erfaringer, en del danske mænd har gjort sig med at finansierer ejendom og jord.

Og så meget andet der endte med at koste dem dyrt, mod forventning.

Hvor det stod i en thais navn, og det er nok situationer som det er klogest ikke at bringe sig selv i.

Stumps historier var opdigtede med "inspiration" fra Stickman's website. Det skrev han selv, flere gange. Det var derfor ikke Danske mænd det handlede om. Se evt www.stickmanbangkok.com hvis du vil se hvor han fiskede dem frem henne.

Jeg kan forsikre dig om at de mange mange dansk-thai par jeg har omgåes med de sidste 10 år stadig er sammen og stadig ser ud til at være glade for hinanden. Rygterne du har hørt er stærkt overdrevne.

Jernsvinet skrev, den 11.11.2023 at 05:09:

Det kan også være du køber noget og så hurtigt bliver træt af naboer, der larmer, ryger, konstant steger kyllinger, har børn, der skriger, har træ og grene på balkonen, så duer mv. kan bygge rede og overskide det hele, komplekset bliver ikke vedligeholdt, selv om du betaler i dyre domme, ejendomsadministratorerne er besværlige, sikkerhedsvagterne er dumme, poolen bliver ikke rengjort, liggestolene er affældige, lejligheden vrimler pludselig med myrer, fordi ingen har støvsugere, din evt. p-plads bliver indskrænket fordi alle andre ikke kan leve uden en stor ATV med brede dæk inde i byen, elevatorerne er for langsomme eller altid optagede, døre til brandtrapper står altid åbne, naboerne holder høns, hunde der bliver ladt ud kl. 03 om natten for at stå og gø i en halv time, osv. osv. - og du kan bare ikke flytte igen, uden besvær og et stort tab.

Glimrende realitetscheck som altid, Jernsvin. :) 

Skrevet
Gentleman and a Scholar skrev, for 22 minutter siden:

Stumps historier var opdigtede med "inspiration" fra Stickman's website. Det skrev han selv, flere gange. Det var derfor ikke Danske mænd det handlede om. Se evt www.stickmanbangkok.com hvis du vil se hvor han fiskede dem frem henne.

Jeg kan forsikre dig om at de mange mange dansk-thai par jeg har omgåes med de sidste 10 år stadig er sammen og stadig ser ud til at være glade for hinanden. Rygterne du har hørt er stærkt overdrevne.

Det er jo kun godt hvis det er sådan du oplever det, men personligt ville jeg aldrig forpligtige mig økonomisk,.

Men jeg mener nu at jeg har grund til a tro på at rygterne jeg har hørt, ikke er stærkt overdrevne.

Men op til hver enkelt, det bliver bare ikke for min pengepung!

Tak til Gentleman and a Scholar for hans fremragende bidrag til en forståelse af emnet.

Jeg ville personligt have den samme tilgang som jeg har til gratis investeringsrådgivning i banken.

Jeg vil ikke bruge rådgivning af en bank til investering, men i stedet betale for uafhængig rådgivning.

I det øjeblik du har midler af en størrelse, som banken på eget initiativ viser interesse for at forvalte for dig.
Så tak nej, se dig godt for og betal i stedet for rådgivning af en velrenommeret uafhængig rådgiver.

Jeg tænker at muligheden også findes, hvis man går med overvejelser om køb af jord eller fast ejendom i Thailand.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.