Hop til indhold

Lejlighedskøb i Pattaya

Featured Replies

Skrevet

Hej alle.

Jeg er over de sidste 5-6 år blevet fuldstændig forelsket i Pattaya. Har i noget tid forsøgt at finde rundt i hvordan reglerne er for boligmarkedet, og hvor/hvornår/hvordan man må eje. Efter min seneste tur fik jeg et par snakke med et par ejendomsmæglere, og jeg overvejer derfor at gå lidt mere i dybden og undersøge muligheden for at købe en lejlighed. Jeg er selv midt i 30'erne, og min umiddelbare tanke er at købe en lejlighed på omkring 50m2, som kan lejes ud over en længere årrække. Hvis jeg låner et mindre beløb i banken, og derefter lejer lejligheden ud, og den deraf kan køre sig selv rundt, så har jeg potentielt en lejlighed en dag i fremtiden som er klar til at jeg flytter til landet. Mange tanker, store drømme. Mit opslag her er mere for at høre mig omkring blandt jer brødre, om der er andre der har gjort sig samme overvejelser, og/eller har slået til?

- Kender i til ejendomsmæglere der er til at stole på?
- Kender i til uafhængige advokater der kan hjælpe med det praktiske?
- Hvordan fungerer det med lån? Skal man låne i en dansk bank, eller skal man have en Thailandsk bankkonto og låne gennem der? Jeg forventer at skulle optage et lån på omkring 500.000,- DKK
- Kender i til udviklingen i boligmarkedet i området, og hvordan priserne har udviklet sig henover de sidste 10-20 år?
- Kender i til områder i byen som er værd at se efter? Jeg har set på The Edge i Pattaya Central, men er også ret interesseret i Patrumnak som vidst skulle være særligt populært.

Håber på en masse inputs, og min inbox er åben!

Skrevet

prøv at kontakte thaibolig.dk, jeg tror de kan hjælpe dig med både spørgsmål og eventuelt køb

Skrevet

Så vidt jeg ved kan man som udlændig ikke eje hus elle lejlighed og en bankkonto i thailand uden man er gift med en thailænder 

Skrevet
Bgo skrev, for 3 minutter siden:

Så vidt jeg ved kan man som udlændig ikke eje hus elle lejlighed og en bankkonto i thailand uden man er gift med en thailænder 

Det er vidst kun til dels korrekt. Som jeg forstår det, og har læst mig frem til, så har du mulighed for at eje en lejlighed i en bygning, men i følge Thai lovgivning, så skal 51% af lejlighederne i bygningen ejes af Thailændere. På samme måde, så er det ikke tilladt at eje en grund eller jord i Thailand, men lejligheder (condo) er okay.

Omkring det med bankkonto, så er det vidst bøvlet, men kan godt lade sig gøre - hvis man har intention om at købe lejlighed som f.eks en feriebolig i landet.

Redigeret af Supermayn

Skrevet

Beklager men der er 0% chance for at du får et lån til lejlighedskøb i Thailand.

Du skal selv finansiere det.

Skrevet

Du kan godt du kan købe en condo i Pattaya, men ikke finansiering/lån gennem Thai Bank, Men gennem dansk bank :)

Måske andre har noget info :)

Skrevet
Stenbukken4700 skrev, for 1 time siden:

Du må gifte dig først med en thai

Noooo :P og bankkonto ikke noget problem når du køber condo

Skrevet
Supermayn skrev, for 5 timer siden:

Kender i til ejendomsmæglere der er til at stole på?

Nej, det gør jeg ikke. :)

Men du kan godt købe og eje din lejlighed (condo) som udlænding i Thailand.

Kender også udlændinge incl. Danskere, som har et selskab der ejer deres bolig. Det er mest personer som i forvejen har et firma i Thailand. 

Men i de tilfælde, skal der også være en Thai' med mindst 51% ejerskab involveret. 

Om Bankkonto i Thailand er et must, er jeg ikke helt sikker på. Men sikker på, at det vil være en fordel. 

Glem det med lån i Thai' banker til køb af fast ejendom, det bliver op ad bakke.

Der er masser af tomme lejligheder til salg i Pattaya/Jomtien området. Også meget nybyggeri der har stået tomt længe. Det er som regel kinesiske investorer der har placeret deres penge der. 

Der er også mange gensalgs lejligheder i området,  hvilket jeg vil anbefale til dig, da bla. fællesudgifter (maintan) er billigere her end i nybyggeri, samt flere andre fordele. 

Køb endelig ikke lejlighed i igangværende byggeri og betal depositum eller en forudbetaling. Har set eksempler på udlændinge der har tabt store summer, når byggeriet pludselig stopper og firmaet bag byggeriet er konkurs.

Du skal også regne med at der er tinglysnings omkostninger forbundet med et køb. Så en advokat skal med ind over. 

Der kan være en del benspænd forbundet med bolig køb i Thailand, men spring ud i det - jeg kender flere som har gjort det til en god forretning, at leje deres condo ud, når de ikke selv er i Thailand. 

Redigeret af sanook

Skrevet
sanook skrev, 1 time siden:

Nej, det gør jeg ikke. :)

Men du kan godt købe og eje din lejlighed (condo) som udlænding i Thailand.

Kender også udlændinge incl. Danskere, som har et selskab der ejer deres bolig. Det er mest personer som i forvejen har et firma i Thailand. 

Men i de tilfælde, skal der også være en Thai' med mindst 51% ejerskab involveret. 

Om Bankkonto i Thailand er et must, er jeg ikke helt sikker på. Men sikker på, at det vil være en fordel. 

Glem det med lån i Thai' banker til køb af fast ejendom, det bliver op ad bakke.

Der er masser af tomme lejligheder til salg i Pattaya/Jomtien området. Også meget nybyggeri der har stået tomt længe. Det er som regel kinesiske investorer der har placeret deres penge der. 

Der er også mange gensalgs lejligheder i området,  hvilket jeg vil anbefale til dig, da bla. fællesudgifter (maintan) er billigere her end i nybyggeri, samt flere andre fordele. 

Køb endelig ikke lejlighed i igangværende byggeri og betal depositum eller en forudbetaling. Har set eksempler på udlændinge der har tabt store summer, når byggeriet pludselig stopper og firmaet bag byggeriet er konkurs.

Du skal også regne med at der er tinglysnings omkostninger forbundet med et køb. Så en advokat skal med ind over. 

Der kan være en del benspænd forbundet med bolig køb i Thailand, men spring ud i det - jeg kender flere som har gjort det til en god forretning, at leje deres condo ud, når de ikke selv er i Thailand. 

Hey Sanook.

Tak! Du er en kæmpe champ. Ville det være okay hvis jeg skriver til dig privat på et tidspunkt, og stiller et par ekstra spørgsmål?

Skrevet
butterfly skrev, for 1 time siden:

Noooo :P og bankkonto ikke noget problem når du køber condo

Tak! Det var også sådan jeg forstod det! 

Skrevet
Supermayn skrev, for 5 timer siden:

Hey Sanook.

Tak! Du er en kæmpe champ. Ville det være okay hvis jeg skriver til dig privat på et tidspunkt, og stiller et par ekstra spørgsmål?

Du er velkommen ;)

Skrevet
Supermayn skrev, for 13 timer siden:

Tak! Det var også sådan jeg forstod det! 

Er lige selv kommet hjem fra LOS :) og læste at Imigrationen er OBS på at udlændinge skal udfylde det der TM 30 skema, især hvis der skal åbnes bankkonto eller søge om fornyelse af kørekort osv.

TM 30 så Imigration kan følge i ens færden i LOS :wub:

Har aldrig selv brugt det, da jeg bor privat/alene og har ignoreret den ;)

Ska siges jeg har bankkonto i SBC 

Skrevet
butterfly skrev, den 6.11.2023 at 07:58:

Er lige selv kommet hjem fra LOS

LOS ??  Den internationale kode for Lagos, Nigeria ??

Skrevet
tvr skrev, 1 time siden:

LOS ??  Den internationale kode for Lagos, Nigeria ??

Land Of Smile  :D

Skrevet

Nu har jeg ikke været i Thailind i en årrække men hvad Sanook er også hvad jeg husker reglerne som.

Da jeg fik en bank konto for mange år siden var kravet i Kasikorn Bank at man havde et visum som f.eks et turist visum på 90 dage som man skal have fra en ambassade.

Jeg fik mit i Pattaya på South Pattaya Road, på det tidspunkt fik jeg råd om at få en bankkonto i Thailand var nemmeste i Pattaya.

Skrevet
Supermayn skrev, den 5.11.2023 at 11:29:

min umiddelbare tanke er at købe en lejlighed på omkring 50m2, som kan lejes ud over en længere årrække. Hvis jeg låner et mindre beløb i banken, og derefter lejer lejligheden ud, og den deraf kan køre sig selv rundt, så har jeg potentielt en lejlighed en dag i fremtiden som er klar til at jeg flytter til landet

Jeg vil anbefale dig kun at leje en lejlighed, mens du er på ferie i landet - lej en Airbnb lejlighed i min. 4 uger ad gangen, så får du en klækkelig rabat, skal kun betale leje og andre udgifter i den tid, du er der - ejer du - så skal du betale for 12 mdr. + du ved aldrig om den condo med havudsigt, du har købt dyrt pludselig bliver det halve værd, fordi der overnight skyder et nyt condominium up lige foran. Det kan også være du køber noget og så hurtigt bliver træt af naboer, der larmer, ryger, konstant steger kyllinger, har børn, der skriger, har træ og grene på balkonen, så duer mv. kan bygge rede og overskide det hele, komplekset bliver ikke vedligeholdt, selv om du betaler i dyre domme, ejendomsadministratorerne er besværlige, sikkerhedsvagterne er dumme, poolen bliver ikke rengjort, liggestolene er affældige, lejligheden vrimler pludselig med myrer, fordi ingen har støvsugere, din evt. p-plads bliver indskrænket fordi alle andre ikke kan leve uden en stor ATV med brede dæk inde i byen, elevatorerne er for langsomme eller altid optagede, døre til brandtrapper står altid åbne, naboerne holder høns, hunde der bliver ladt ud kl. 03 om natten for at stå og gø i en halv time, osv. osv. - og du kan bare ikke flytte igen, uden besvær og et stort tab.

Det med at leje ud, kan også være en by i Rusland, da jeg kan se utrolig mange lejligheder og hele condominiums uden lys, som potentielt nemt også kunne sættes i stand og lejes ud, men så vil lejepriserne styrtdykke.

Lej den lejlighed du ønsker i det tidsrum du ønsker - og stort set til den pris du ønsker - og du behøver ikke optage lån, for at sætte dig i gæld og være stavnsbundet til altid at tage på ferie i Thailand - og kun en by i Thailand.

Om ikke andet, så får du ved at shoppe lidt rundt og afprøve flere forskellige lejligheder, boligområder mv. en større ide om hvad du ønsker, hvor du ønsker og prisniveauet, så du kan se hvormeget eller hvor lidt du får for pengene - og du kan i mellemtiden få opsparet de nødvendige midler til selv at købe, men jeg vil tro du får større udbytte af at investere i noget her i Danmark og så evt. bruge overskudet til at rejse til Thailand et par gange om året.

Redigeret af Jernsvinet

• 1 month later...
Skrevet
Stenbukken4700 skrev, den 5.11.2023 at 14:51:

Du må gifte dig først med en thai

Og så ejer hun det hele, hvis hun skulle blive træt af dig :wacko:

Skrevet

Det vil ofte være billigere at leje på en 6 eller 12 måneders kontrakt, og du er forholdsvis frit stillet hvis planerne ændre sig, og det gør de ofte i Thailand. Det kan også være svært at sælge en lejlighed selv om du er blevet forsikret om god gensalg værdi. Jeg vil foreslå at du opholder dig i landet i nogle år inden du beslutter dig for køb.

(det er nok her beskeden skulle ligge)

Skrevet

Findes der ikke franchise projekter som man kan købe andele i.

Med forret til brug x antal gange og uger om året.

Hvis ja så har du betalt et engangs beløb uden husleje hver gang.

Måske med lidt fællesudgifter - tænker jeg?

Så har du en base og en rettighed til du går på pension, og kan når som helst sætte din andel til salg hvis du gerne vil sælge.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 6 timer siden:

Findes der ikke franchise projekter som man kan købe andele i.

Med forret til brug x antal gange og uger om året.

Hvis ja så har du betalt et engangs beløb uden husleje hver gang.

Måske med lidt fællesudgifter - tænker jeg?

Så har du en base og en rettighed til du går på pension, og kan når som helst sætte din andel til salg hvis du gerne vil sælge.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Det findes måske - men hvorfor, når man bare kan leje en lejlighed fra gang til gang til billige penge med swimmingpool og havudsigt - så behøver man ikke bekymre sig om fællesudgifter, forsikring og ikke mindst om man kan sælge, når man bliver for gammel og affældig til at kunne rejse.

Skrevet
butterfly skrev, den 7.11.2023 at 11:42:

Land Of Smile  :D

LOS

Some call it: Land Of Scam 

Spøg til side. Men man skal virkelig være på mærkerne når vi taler om Thai'er og penge.

Julemanden kommer ikke med gaver i Thailand. ;)

Redigeret af sanook

Skrevet
sanook skrev, for 3 timer siden:

LOS

Spøg til side. Men man skal virkelig være på mærkerne når vi taler om Thai'er og penge.

-det er helle ikke nødvendigt, det er en gave i sig selv, at være i Thailand;-) Thai'er er bare endnu større købmænd end vi forstiller vos;-) Vi tror vi er så og så kloge -de er bare endnu bedre til, at regne den ud end de fleste af os andre... Hvis vi aldrig "glemmer" det -er det paradis...ggg

Skrevet
sanook skrev, for 4 timer siden:

LOS

Det gør farang i form af penge :P

Skrevet
Møffe skrev, for 7 timer siden:

Hvis vi aldrig "glemmer" det -er det paradis...ggg

Ja og hvis vi glemmer det, så risikerer du at stole på de forkerte.

Og så kan det blive rigtig dyrt.

Vi havde en gang en bruger på EG!

Der havde en blog hvor han skrev i sin blog og på EG om alle dyrekøbte erfaringer, en del danske mænd har gjort sig med at finansierer ejendom og jord.

Og så meget andet der endte med at koste dem dyrt, mod forventning.

Hvor det stod i en thais navn, og det er nok situationer som det er klogest ikke at bringe sig selv i.

Måske tråde herom kan genfindes langt tilbage i arkivet på EG?

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.