Hop til indhold

Rabat/Gebyr efter aflysning med kort varsel

Featured Replies

Skrevet

Ved ikke om det kun er mig eller om “lyserøde” ikke kan oprette afstemninger. 
Men nu får I det bare som spørgsmål. 

Når jeg en sjælden gang imellem må aflyse med kort varsel, sker der det af og til kunden spørger om der så er rabat som kompensation ved næste besøg. 
Svaret er Nej. 

For hvis det skulle være retfærdigt skulle kunderne jo så omvendt betale tilsvarende ekstra ved næste besøg, i de tilfælde hvor de aflyser med kort varsel. 
Og det tror jeg ikke der er generel stemning for. Tror de fleste bare ville tænke niks masser af andre piger så vender da bare ikke tilbage til dig?

Men tager jeg fejl?

Er er der en eneste der som minimum ved deres favorit gp ville betale et lille beløb. For at være velkommen retur. Især hvis rabatten var tilstede med omvendt fortegn?? 

Skrevet
SweetMilf6630 skrev, for 11 minutter siden:

Ved ikke om det kun er mig eller om “lyserøde” ikke kan oprette afstemninger. 
Men nu får I det bare som spørgsmål. 

Når jeg en sjælden gang imellem må aflyse med kort varsel, sker der det af og til kunden spørger om der så er rabat som kompensation ved næste besøg. 
Svaret er Nej. 

For hvis det skulle være retfærdigt skulle kunderne jo så omvendt betale tilsvarende ekstra ved næste besøg, i de tilfælde hvor de aflyser med kort varsel. 
Og det tror jeg ikke der er generel stemning for. Tror de fleste bare ville tænke niks masser af andre piger så vender da bare ikke tilbage til dig?

Men tager jeg fejl?

Er er der en eneste der som minimum ved deres favorit gp ville betale et lille beløb. For at være velkommen retur. Især hvis rabatten var tilstede med omvendt fortegn?? 

Jeg er selvstændig, og de gange jeg har måtte aflyse et kundebesøg pga. sygdom, så har jeg altid sørget for at lave min research, så jeg ved, hvad den pågældende salgschef eller direktør har af svage sider. Det kan være, at de elsker Redbull light eller at de er addicted til cola, og så tager jeg sådan en med, som en lille undskyldning, men aldrig om jeg vil give rabat; for som du siger, vil kunden så også skulle betale ekstra hver gang, der er en forsinkelse eller et afbud fra deres side, og ja, selvfølgelig vil jeg kunne indarbejde det i mine priser, men det synes jeg ikke er fair. SÅ jeg er helt på linje med dig.

Skrevet

Ville aldrig selv spørger om rabat hos GP’er så tror jeg at oplevelsen vil blive dårligere, uanset hvad. 

Vil dog sige at det er god stil evt. at GP’eren tilbyder en lille kompensation som fx. en ekstra med i prisen, ville aldrig forlange det eller forvente det, det ville dog give et plus i bogen hos mig personligt. 

At der er mange klienter der ikke dukker op eller aflyser, kan aldrig være andres skyld end det individ selv,. 

Skrevet

Kunne aldrig drømme om at bede om rabat - og giver det heller ikke selv i min forretning.

Ødelægger stemningen, især fordi jeg har hørt rabat-anmodninger i alle varianter hundrede gange før.  Synes det er en dårlig start på samværet/samarbejdet;)

Skrevet

Tak for svar som indtil videre bekræfter min egen holdning til og opfattelse af situationen. 

@Bøf'en nu har jeg kun en extra, og ville stadig økonomisk kunne omsættes til en rabat. Så længe det ikke går begge veje kommer det aldrig til at ske. 

Skrevet

Jeg giver ca 50% når jeg aflyser med kort varsel (samme dag) syntes man på denne måde viser at man har respekt for at andres tid også er vigtig og at de indimellem har planlagt deres dag efter vores planlagte hyggestund. Jeg tilbyder  gerne rabatten i samme sms som aflysningen, så mine gæster forhåbentligt giver mig en chance til, eller som minimum føler at jeg forsøger at råde bod på min aflysning.

Omvendt har jeg også sagt til enkelte at de ikke får lov at booke igen medmindre de betaler en kompensation - de kan jo nemt bare lade være , men så vil de opleve at døren  er lukket fremover, Op til dem. Sker dog kun i særtilfælde med 2 aflysninger i træk eller andet i den dur

Skrevet

Hvad med, at give 15 min. ekstra næste gang kunden kommer.

Så har man "givet noget" uden det "koster noget" og alle er glade....

Skrevet

Rabatkultur og rabattiggeri, og efterlysning af ekstra betaling er ødelæggende for det gode samvær, hvis en GP aflyser siger blot tak og vi ses, ved efterfølgende besøg har jeg ikke kommenteret det, der er i mon optik altid tungvejende årsager til at af aflyse en business, der casher in, med x antal 100 krone sedler, eller ditto 1000 krone sedler. Til gengæld har jeg enkelte gange oplevet at en GP helt uopforderet, gav ekstra tid ydelse, fordi jeg tog et afbud pænt, så en gang dansk, blev til fransk til sidste dråbe, og så dansk,  i begge tilfælde uden gummi, (før HIV tiden) og lidt pude snak og gensidig petting, jeg blev stamkunde til hun stoppede..

Skrevet
TordenSkjold skrev, 1 time siden:

I det mindste ved næste møde "så kunne vi mødes"/ekstra knus/undskyldning.

Skjold.

Undskylder altid også ved evt. næste aftale. Den del kan dog også være lidt ensidig. Langt fra alle kunder undskylder. Det er mere sådan kan alligevel ikke bum. Kunder der selv har haft aflyst (stamkunder som med jævne mellemrum booker aflyser, booker dukker op, tager jeg det ikke så tungt der er vi lige gode om det. Det værste er helt nye bookninger hvor man let kommer til at fremstå useriøs. 

Skrevet
Randers_Borger skrev, for 1 time siden:

Hvad med, at give 15 min. ekstra næste gang kunden kommer.

Så har man "givet noget" uden det "koster noget" og alle er glade....

Tid koster altid så vil være et økonomisk tab. Min pointe er ikke hvor vidt jeg/andre skal give noget på den ene eller anden måde. Udelukkende ville en sådan ordning kunne gå begge veje. Og fornemmer jeg både før mit indlæg og nu at det ikke kan. Men jøsses ellers ville jeg principelt blive rig. For er pænt mange flere aflysninger fra kunder end fra mig. 

Skrevet

Rekorden for sen aflysning fra en kunde ef pt 3 min. før aftalt tid. Bilen var brudt ned, og afstanden var åbenbart stadig for stor til at gå. Selvom han jo skulle ha været der lige om lidt. 
Nå men dengang for længe siden, lovede kunden helt uopfordret at kompensere næste gang. Vi ombookede til et par dage efter, som han også aflyste. 
3. Gang blev lykkens et par måneder efter. Jeg havde ikke glemt hvad han lovede men det havde han. Jeg lod som ingenting, men var da pænt skuffet. For den lå virkelig på vippen om 3min før er afbud eller udeblivelse. 
Og det blev vendepunktet for mig inden da kørte jeg med rabat hvis jeg aflyste med mindre end 2 timers varsel. Ikke mange steder i dk det tager mere end 2 timer at køre og ellers er folk ikke nået langt og kan vende om. Men det holdt jeg så op med. Det var aldrig frivilligt gengældt.

Skrevet
SweetMilf6630 skrev, for 17 minutter siden:

Og det blev vendepunktet for mig

Som du allerede gør, så skal du gøre præcist det, du helst selv vil i forhold til, om gæsten skal kompenseres eller ej.

Gæsten har ikke krav på noget, men omvendt kan det (som @Bøf'en og @Bødlen indirekte er inde på) ses som en investering i en glad kunde, som næste gang får mere, end han forventer.

Skrevet
SweetMilf6630 skrev, for 22 minutter siden:

Rekorden for sen aflysning fra en kunde ef pt 3 min. før aftalt tid. Bilen var brudt ned, og afstanden var åbenbart stadig for stor til at gå. Selvom han jo skulle ha været der lige om lidt. 
Nå men dengang for længe siden, lovede kunden helt uopfordret at kompensere næste gang. Vi ombookede til et par dage efter, som han også aflyste. 
3. Gang blev lykkens et par måneder efter. Jeg havde ikke glemt hvad han lovede men det havde han. Jeg lod som ingenting, men var da pænt skuffet. For den lå virkelig på vippen om 3min før er afbud eller udeblivelse. 
Og det blev vendepunktet for mig inden da kørte jeg med rabat hvis jeg aflyste med mindre end 2 timers varsel. Ikke mange steder i dk det tager mere end 2 timer at køre og ellers er folk ikke nået langt og kan vende om. Men det holdt jeg så op med. Det var aldrig frivilligt gengældt.

Et typisk eksempel. Vi selvstændige kan vist alle nævne mange lignende skuffelser fra det evige rabattiggeri og de brudte løfters univers. Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger.

Og i dag var min lokale Irma stopfuld af kunder, som jeg, stamkunde ,aldrig har set før. For der var 50% rabat. De lukker fredag.

Jeg forlod stedet på under et minut.

Skrevet

Hvis man som virksomhed må aflyse en aftale, er det ofte en god ide at give en kompensation, men det afhænger af, hvor stor chance der er for genkøb. Hvis det er et produkt eller service, som kun sælges en enkelt gang, er der ingen grund til at give rabat. Er det i stil med FMCG (Fast Moving Consumer Goods), hvor genkøb og loyalitet er nøglen til succes, skal der selvfølgelig gives en kompensation, men er der tale om nedrivning af et hus, er der ingen grund til at give rabat, for det hus skal alligevel aldrig rives ned igen.

Hvis du tænker at din kunde ville komme (og komme) igen og igen (og igen) er det en god ide at give en rabat, men nedslaget i prisen skal afspejle potentialet for gensalg. Ellers er det ligegyldigt, og så kan du ligeså godt sælge dit produkt til fuld pris til en anden kunde.

Hvis jeg som gæst (jeg ser ikke mig selv som kunde) aflyser sent, som vil jeg ofte tilbyde en kompensation, men det er udfra et menneskeligt synspunkt, respekt for andre menneskers tid og truslen om at miste chancen for at købe den omtalte service hos den pågældende udbyder. Rent forretningsmæssigt giver det ingen mening, for der er er flere udbydere af samme eller lignende produkter, som har samme brand value.

Hvis du som serviceudbyder oplever at en kunde ikke respekterer din tid, synes jeg, at du bør fravælge fremtidige handler med denne kunde. Ligesom vi har flere serviceudbydere at vælge imellem, vil du have flere kunder at tiltrække. Selvfølgelig mister man lidt undervejs med aftaler, som aflyses for sent, men i servicebranchen er det en gensidig risiko, og det giver dig en højere brand value bare at sige nej, end det gør at dumpe prisen.

Til perspektivering: Min kiropraktor var syg og aflyste en aftale. Jeg måtte booke en ny tid, kom bagerst i køen og måtte betale præcis det samme. En reduktion i prisen havde måske fået mig til at føle, at normalprisen var sat alt for højt.

Skrevet

Der er en anden tråd om både lidt fra den ene og fra den anden side... hvor jeg traditionen tro har skrevet noget smadder langt :D 
Jeg synes det er et vurderingsspørgsmål i hver enkelt situation. 
Nu er jeg ret vild med at give rabatter. Men jeg gør det faktisk aldrig første gang jeg møder folk. Og ALDRIG hvis de selv foreslår det, ganske enkelt af princip. Erfaringsmæssigt er det helt sikkert sådan at hvis de ikke mener det er fuld pris værd, uanset årsagen, så ser jeg allerhelst at de besøger en anden. Så bliver der plads til at en anden der synes værdien passer, kan komme til. Desuden forventer folk ofte at der hver gang efterfølgende er en slags mulighed for prisforhandling hvis de får kompensation eller rabat første gang - det gider jeg ganske enkelt ikke. 
Så jeg har en skabelon-sms der slutter med "God dag og god fornøjelse med vikaren <3". 
Det' smaaaart, mand! ;) 

Kærligst, Eva <3

5B1F3334-847A-459D-9453-A03AAC748E7A.jpeg

Redigeret af Eva Nadine

Skrevet

Jeg ved ikke rigtigt med rabatter..... Hvis man får noget til en rabateret pris, ender dén pris med at være prisen. Og giver man rabat én gang, ender folk med at tro de skal have det hele tiden. Jeg synes egentlig bare, at må man aflyse, så undskylder man. Er det kunden der aflyser med kort varsel, må han forvente at betale for den tid han har blokeret/booket, for den tid er jo ikke solgt til anden side. Er det pigen, er der ikke sket et egentligt økonomisk tab, så et undskyld er nok - og på sin plads. Alt ud over dette, er noget pjat efter min mening.

Skrevet
SweetMilf6630 skrev, den 29.3.2023 at 12:52:

Tak for svar som indtil videre bekræfter min egen holdning til og opfattelse af situationen. 

@Bøf'en nu har jeg kun en extra, og ville stadig økonomisk kunne omsættes til en rabat. Så længe det ikke går begge veje kommer det aldrig til at ske. 

Mit svar var også generelt set, igen ville aldrig forlange noget som helst ud over det man har aftalt fra start, siger bare at jeg personligt synes det er god stil, det ville nok få mig til at bruge lidt ekstra i en eller anden form, i mit fag ville jeg kalde det kunde pleje,  synes der er en tendens til at man ikke ser klinten som en betalende kunde i ens “butik”

Men det sidste jeg vil er at blande mig i din forretnings model, hvilket sikkert funger for dig. 

Skrevet
SweetMilf6630 skrev, den 29.3.2023 at 11:37:

Jeg giver ofte lidt drikkepenge til mine favoritter. For at vise, at jeg sætter stor pris på dem og, at jeg sætter pris på den opmærksomhed, de giver mig.

Men jeg kunne da godt tænke mig, at der også blev givet noget loyalitetsrabat den anden vej. Så hvis pigen synes, jeg er en behagelig kunde, og hun hellere vil se mig igen end at bruge tiden på en ukendt, så kunne hun lige smide en ekstra service eller en kontantrabat på bordet. Det ville helt klart øge chancen for genbesøg, hvis jeg blev tilbudt gratis CIM eller 15 minutter ekstra U/B - og samtidig ville det øge chancen for drikkepenge så den samlede udgift ville ende på det samme. :) 

Skrevet
yrghh skrev, for 3 minutter siden:

Jeg giver ofte lidt drikkepenge til mine favoritter. For at vise, at jeg sætter stor pris på dem og, at jeg sætter pris på den opmærksomhed, de giver mig.

Men jeg kunne da godt tænke mig, at der også blev givet noget loyalitetsrabat den anden vej. Så hvis pigen synes, jeg er en behagelig kunde, og hun hellere vil se mig igen end at bruge tiden på en ukendt, så kunne hun lige smide en ekstra service eller en kontantrabat på bordet. Det ville helt klart øge chancen for genbesøg, hvis jeg blev tilbudt gratis CIM eller 15 minutter ekstra U/B - og samtidig ville det øge chancen for drikkepenge så den samlede udgift ville ende på det samme. :) 

Det oplever jeg tit i Thaimassage miljøet.

Skrevet

Interessant tråd, jeg har endnu ikke været ude for at måtte melde afbud til en booket gæst. Men tråden fik mig til at overveje, hvad jeg ville gøre i situationen. Hvis det er en aflysning samme dag, tænker jeg at jeg vil opgradere den bestilte tid, til den næste på menukortet. Jeg er ikke særlig glad for kontante rabatter, da det netop ofte forventes så at være ‘prisen’ 

Det syntes jeg er svære, at ‘forvente’ hvis jeg f.eks skrev en besked ala

“Hej. Jeg beklager meget, men grundet private anliggende er jeg nødsaget til at aflyse vores aftale om xx-tid. Som kompensation opgradere jeg din tid fra 20 til 30 minutter næste gang uden beregning…”

Afbud er træls og fornemmer jeg deres hensigt aldrig har været at dukke op forlanger jeg 200 i depositum (som så trækkes fra, hvis de mødte op) men ingen har endnu ville betale depositum så tager det som jeg havde ret i min antagelse, hæhæ:ph34r: 

Men er det f.eks en tidligere gæst eller en gæst der har virket seriøs i sin forespørgsmål får de et svar ala “Det er helt okay, god bedring/jeg håber du er ok. Du er altid velkommen til at skrive igen”    

Skrevet
SiaUngQ skrev, for 18 minutter siden:

så tager det som jeg havde ret i min antagelse

tænker mere folk hopper fra fordi den holdning for mange er et nogo incl. undertegnet jeg hopper over til enhver tid når man nævner noget om forudbetaling

Skrevet

Der er ikke nemt at være erhvervsdrivende, men det må jo trods alt kunne betale sig siden i gider ? :D

Redigeret af Mr Black

Skrevet
gøffe skrev, for 11 minutter siden:

tænker mere folk hopper fra fordi den holdning for mange er et nogo incl. undertegnet jeg hopper over til enhver tid når man nævner noget om forudbetaling

Det ved jeg - men ofte, er det ikke beskeden

“Det føler jeg mig ikke tryg ved, da mange snyder…” jeg får.

Men mere beskeden

“Min mosters-tantes-onkels-hunds-nevøs-onkels-ejers-barnebarn har spist et æble, så derfor kan jeg ikke huske koden til mobilpay eller kontooverførsel…”  eller en anden langt ud liderlig underskyldning :ph34r:

For mit synspunkt, er vi der at forudbetaling er deres chance for at vise de er seriøse. Har jeg nævnt det, så har de spildt deres chance og valget står i mellem forudbetaling eller en blokering. 

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.