Hop til indhold
Jersey86

Jul og nytår i Tanzania og Kenya

Recommended Posts

Citat

- mad og hygiejne I Kenya? Vil helst undgå dårlig mave eller madforgiftning. Skal man være meget forsigtig med hvor og hvad man spiser? 

Jeg har aldrig haft større problemer med dårlig mave(ud over lidt tyndskid måske :D )  eller madforgiftning, og jeg er typen der spiser alt muligt fra alle muligsteder.

Men de generelle råd er jo at man kun skal drikke flaskevand og spis mad der er kogt/stegt, så undgå eksempelvis rå salat, og vælg dampede/stegte grøntsager i stedet for. Man må også gå ud fra at hygienen er bedre de steder hvor hvide mennesker kommer, men det er ikke nogen garanti

Citat

- kontanter og kreditkort. Hvor meget er maksimal beløb på ATM man kan hæve? Er det godt at have kontanter med hjemmefra?  

Min erfaring er enten 30 eller 40K shillings, omkring 1.600-2.200 DKK. De penge jeg bruger dernede er næsten udelukkende hævet i en ATM eller betalt med mit Visa. For mig giver det ikke så meget mening at tage en masse euro med derned som jeg så veksler, da jeg alligevel skal betale gebyrer når jeg skal have euro i kontanter i Danmark. Men synes altid det er rart at have lidt euro eller dollars på sig, omkring 2-300, som nødreserve, jeg har heldigvis aldrig haft brug for dem. Der plejer altid at være nogen ved udgangen af lufthavnen der kan veksle euro til shilling, og kursen plejer at være okay, men sørg for at have tjekket kursen hjemmefra og den vil nok ikke være så god som i en ATM. Men du kan altid veksle lidt til taxaen til dit hotel/airbnb hvis du ikke har data til Uber/bolt.

Jeg bruger altid et andet end mit primære kreditkort når jeg rejser, så er det der bliver spærret og ikke min normale VisaDankort. Udover mit VisaDankort fra min bank, så har jeg også et Norwegian bank visa, revolut visa og et MasterCard.

Jeg plejer altid at gemme mine penge når jeg har besøg af piger. Jeg plejer aldrig at have mere end ca. 30-40K i lejligheden/værelset, og hæver først nye penge når jeg er under 10K. Når jeg går ud, så plejer jeg ikke at have mere end måske 5K på mig, medmindre jeg ved at jeg skal bruge flere penge, eksempelvis på en god middag for 2 eller skal købe meget ind.

Citat

- Er det sikkert at tage en Uber alene? 

Jeg har kun haft gode erfaringer med Uber og Bolt. Almindelige taxier kan godt forsøge at tage røven på dig, en god ide er at bruge Uber eller Bolt til at finde ud af prisen for en eller anden distance, og så kan du vise den til en normal taxi og bruge det til at forhandle prisen ned.

Citat

- visum og negativ covid test ved indrejse. Ellers andet man skal være opmærksom på?

Gul feber er et krav. Jeg ved ikke om COVID test pt er et krav, men jeg har også ladet mig teste hver gang jeg har rejst, bare for en sikkerheds skyld, selvom jeg er vaccineret.

Hepatitis vacciner er vist generelt en god ide.

Del dette indlæg


Link til indlæg
elsker6 skrev, for 1 time siden:

Har nogle lidt generelle spørgsmål jeg håber nogle af jer erfarne kan hjælpe med. Har også søgt lidt online men blandet hvad der kommer af svar.

- mad og hygiejne I Kenya? Vil helst undgå dårlig mave eller madforgiftning. Skal man være meget forsigtig med hvor og hvad man spiser? 
 

- kontanter og kreditkort. Hvor meget er maksimal beløb på ATM man kan hæve? Er det godt at have kontanter med hjemmefra?  
 

- Er det sikkert at tage en Uber alene? 

 

- visum og negativ covid test ved indrejse. Ellers andet man skal være opmærksom på?

 

håber ikke der afsporer debatten ellers må det gerne slettes. 
 

 

Mad og hygiejne: Maden er fin. Råvarerne også gode. Lad være med at købe det billigste streetfood, men mad på restaurant og hotel (med mindre du går billigt) er OK. Vask hænder hyppigt. Afsprit. Det gør de fleste kenyanere. På nogle af de mere low class (sagt uden at ville fornærme nogen)

Kontanter og kreditkort: afhænger vel af din bank? Men du kan sagtens bruge et dansk kort og sagtens hæve i en ATM

Uber: Ja, det kan du sagtens alene. Ingen problemer.

Hvis du skal til kysten, skal du have en gul feber vaccination. Hvis du er i Nairobi er det bare covid og visum

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nogen der kunne være friske på en tur sammen? Skrev ikke til andrew1000, da jeg er en fyr i midt-halvtredserne, selv om jeg føler mig som en i trediverne… :smile:

Skriv gerne PB, søger generelt en rejsekammerat med en fællesinteresse der hedder at knalde tøser worldwide B)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg havde havde egentligt tænkt at jeg skulle til Thailand og Filippinerne som næste destination, men så fik jeg fik de 3 dage op til påske plus fredagen før fri. Jeg har ikke lyst til at tage til et helt nyt land med kun 9 overnatninger, plus jetlag når man rejser langt øst/vest, i modsætning til Kenya der kun er 2 timer foran.

Jeg havde overvejet lidt FKK sjov i Tyskland, men det kan jo også hurtigt blive 400 euro/3000 kr for et hel dagsbesøg plus transport, overnatninger osv.

Så jeg fandt en billet til Nairobi til 6.000 kr. og en tilsyneladende fin lejlighed i Nairobi, 9 overnatninger til 3.400. Min plan er ikke at skulle tage andre steder hen. Jeg vælger Nairobi primært pga det køligere klima.

Det bliver sikkert omkring samme pris når jeg lægger det hele sammen, og helt sikkert bedre end en påskeferie i Tysklands ellers udmærkede FKK'er. :D

Det kunne jo være at der er noget overlap med andre rejsende her fra. Jeg har fuldforståelse for at andre gerne vil være der i længere tid, men det var lige hvad der kunne lade sig gøre med mit arbejde.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det blev desværre ikke muligt for mig at tage til Kenya i denne omgang. Forhåbentligt bliver det min næste rejse. Jeg endte med at tage til Marrakech hvor jeg dog også fik hygget mig gevaldigt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
elsker6 skrev, den 27.2.2023 at 20:29:

Det blev desværre ikke muligt for mig at tage til Kenya i denne omgang. Forhåbentligt bliver det min næste rejse. Jeg endte med at tage til Marrakech hvor jeg dog også fik hygget mig gevaldigt :)

Kan vi høre lidt om hvordan og hvorledes i Marrakech?

Del dette indlæg


Link til indlæg
elsker6 skrev, den 27.2.2023 at 20:29:

Jeg endte med at tage til Marrakech hvor jeg dog også fik hygget mig gevaldigt :)

Kan vi høre lidt om Marrakech :) ??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jersey86 skrev, den 5.2.2023 at 22:14:

Jeg havde havde egentligt tænkt at jeg skulle til Thailand og Filippinerne som næste destination, men så fik jeg fik de 3 dage op til påske plus fredagen før fri. Jeg har ikke lyst til at tage til et helt nyt land med kun 9 overnatninger, plus jetlag når man rejser langt øst/vest, i modsætning til Kenya der kun er 2 timer foran.

Jeg havde overvejet lidt FKK sjov i Tyskland, men det kan jo også hurtigt blive 400 euro/3000 kr for et hel dagsbesøg plus transport, overnatninger osv.

Så jeg fandt en billet til Nairobi til 6.000 kr. og en tilsyneladende fin lejlighed i Nairobi, 9 overnatninger til 3.400. Min plan er ikke at skulle tage andre steder hen. Jeg vælger Nairobi primært pga det køligere klima.

Det bliver sikkert omkring samme pris når jeg lægger det hele sammen, og helt sikkert bedre end en påskeferie i Tysklands ellers udmærkede FKK'er. :D

Det kunne jo være at der er noget overlap med andre rejsende her fra. Jeg har fuldforståelse for at andre gerne vil være der i længere tid, men det var lige hvad der kunne lade sig gøre med mit arbejde.

Jeg synes bare at jeg skylder at fortælle hvor meget jeg har nydt dine beretninger fra det afrikanske kontinent. Du skriver skide godt og jeg elsker din hudløse ærlighed. 

Ser frem til næste kapitel i dine eventyr. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, den 20.1.2023 at 12:32:

Lad være med at bruge malaria medicin

Meget enig. Og docxycyklin har ligesom andre tetracykliner, bivirkninger, herunder lysfølsomhed, som er ret træls, hvis man er i Afrika.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...