Hop til indhold

Har du følt dig krænket i dag, jeg har

Featured Replies

Skrevet

Jeg føler som mig som sådan ikke krænket over de sociale medier heri FB som sat mig på pause men nok nærmere den Verden som pt er i kraftig udvikling over at man føler sig krænket, et eller andet sted tror jeg Negerne er total ligeglade med hvad man kalder Flødebollerne i dk men en gruppe i dk vil helt klart føle sig krænket og som i dag sætter dagsorden for vores sprog og i og med føler sig krænket :rolleyes: jeg personligt syntes nu engang udtrykket Negerboller passer fint i det danske sprog, uden nogen form for diskrimation , eller hvordan det nu staves nu til dags :rolleyes:

• Svar 61
  • Visninger 8k
  • Oprettet
  • Seneste svar

Top indlægsskrivere i denne tråd

Mest populære indlæg

• Jeg tager overhovedet ikke anstød af den slags. Jeg bliver mer krænket af alle dem der føler sig krænket og skal dikterer os andre hvad vi må sige.

• Kan ikke se hvad der skulle kunne krænke mig , men hold da kæft der er mange der bliver krænket over INGENTING ,  Lige så vel som der er ALT for mange der blander sig i noget de slet ikke har brug f

• I sidste ende er det mere hvilken betydning ord har for dem som man bruger ordet om, ikke så meget hvilken betydning det har for en selv. Jeg har INTET behov for at bruge ord om andre mennesker som je

Skrevet
Bear skrev, for 6 timer siden:

Det er faktisk ret sjældent at jeg støder på krænkede der råber op og forlanger ændringer, jeg synes oftest at larmen kommer fra dem der bliver krænket over at andre føler sig krænkede, eller dem der bliver krænket på andres vegne. 

Ikke enig. Nogen steder er piktogrammerne blevet ændret ved toiletter fordi nogen brokket sig. Ordet jul er nærmest afskaffet fordi folk brokket sig. Nu hedder det vinter…, og så alle de ændringer lgbt har fået gennemført blot et par eksempler. Men jo mere jeg skriver her jo mere lyder jeg krænket. Skulle bare være forblevet tavs, og fortsat have affundet mig med ændringerne ude i samfundet mens jeg lever mit liv præcis som jeg vil. Og bruger de ord jeg vil. 

Redigeret af SweetMilf6630

Skrevet

Kære Sweet.

Jeg er mere til Gilfs, men det er sikkert min egen alder. :-)

Nå men til sagen.

Hvis vi ikke stiller os op og forsvarer de værdier vi nu en gang har er der nogen der tramper på dem og tager dem fra os.

So keep up the good work. Er gerne med i koret der mener at det stadig bliver jul.

Feks havde jeg en medarbejder der kom træt på arbejde i Ramadanen.

Hvorfor ? Jo de åd og drak og festede så snart solen var gået ned :-)

Hver dag ! Han indrømmede det selv og grinede.

men han var squ dygtig :-)

Men så lad os da for fanden have julen for os selv.

Skrevet

Sweet

Mente du pik togrammerne på osv ? ;-)

Redigeret af moden libertiner

Skrevet

Jeg synes, at krænkelseskulturen i dag har taget en helt skæv retning. Den politiske korrekthed har i den grad taget overhånd.

Det hele afhænger jo i den grad af hvordan afsender og modtager opfatter ordene. 

Ordet neger har på ingen måde nogen negativ betydning for mig, det beskriver bare en person med mørk hudfarve. Afro-afrikaner/amerikaner har sneget sig ind som et bedre og ikke krænkende alternativ. I mit hoved giver afro billeder af mennesket på et tidligt udviklingstrin, abe/menneske -  går vi oprejst eller ej.

Derfor vil jeg opfatte afro ordet krænkende, mens neger bare er en beskrivelse af et menneske.

Folks opfattelse af ordene er også ændret gennem tiden. Jeg kan da ikke forestille mig, at dem der engang har kaldt en is for en Eskimo har gjort det for at krænke nogen. De har vel valgt et ord der beskriver en dejlig velsmagende is, og er endt på Eskimo. For mig må det nærmere opfattes som en hyldest til ordet. Og folk har gennem tiden uden bekymringer kylet mange Eskimoer i halsen, og haft stor glæde ved det.

Hvornår kommer turen til Københavnerstænger, Tyrkisk peber og Sønderjysk Spegepølse? Kan vi snart ikke købe Københavnerbirkes hos bageren - det bliver et savn.

I mine øjne er det ikke så meget ordene vi skal have fokus på, da de jo opfattes meget forskelligt. Derimod er det måden og den tid de er blevt brugt på der har betydning.

@Gabbana har tidligere fortalt om et reklameskilt med ordene "jødekager bagt i gasovn". Den tekst er i mine øjne ikke gennemtænkt og absolut ikke passende på et skilt i en forretning.

Skrevet
moden libertiner skrev, for 33 minutter siden:

Sweet

Mente du pik togrammerne på osv ? ;-)

Nej mente jeg ikke. Selvom pik er det bedste jeg ved :wub: 

Men skulle vist have være stavet med c pictogrammer ;) sådan går det når jeg vælger at svare selvom jeg har meget kort tid til det. Lol

Skrevet
Storspilleren skrev, for 23 minutter siden:

Kan vi snart ikke købe Københavnerbirkes hos bageren - det bliver et savn.

Det hedder et tebirkes. Jyder altså :roll:

Skrevet
Storspilleren skrev, for 29 minutter siden:

har tidligere fortalt om et reklameskilt med ordene "jødekager bagt i gasovn". Den tekst er i mine øjne ikke gennemtænkt og absolut ikke passende på et skilt i en forretning.

De fik også den reklame ret hurtigt ned igen

Skrevet
Storspilleren skrev, for 6 timer siden:

Kan vi snart ikke købe Københavnerbirkes hos bageren

De heder i dag Svensk Congo birkes for ikke at krænke nogen :)

Skrevet
SweetMilf6630 skrev, for 16 timer siden:

Ikke enig. Nogen steder er piktogrammerne blevet ændret ved toiletter fordi nogen brokket sig. Ordet jul er nærmest afskaffet fordi folk brokket sig. Nu hedder det vinter…, og så alle de ændringer lgbt har fået gennemført blot et par eksempler. Men jo mere jeg skriver her jo mere lyder jeg krænket. Skulle bare være forblevet tavs, og fortsat have affundet mig med ændringerne ude i samfundet mens jeg lever mit liv præcis som jeg vil. Og bruger de ord jeg vil. 

Seriøst? Er du stødt på ret mange mennesker der har ændret deres brug af ordet "jul" til ordet "vinter"? Jeg har ikke mødt en eneste endnu :) 

Jeg har heller ikke set nogen steder hvor piktogrammer for toiletter er blevet ændret, hvor har du set det?

Skrevet
Storspilleren skrev, for 14 timer siden:

Jeg synes, at krænkelseskulturen i dag har taget en helt skæv retning. Den politiske korrekthed har i den grad taget overhånd.

Det hele afhænger jo i den grad af hvordan afsender og modtager opfatter ordene. 

Ordet neger har på ingen måde nogen negativ betydning for mig, det beskriver bare en person med mørk hudfarve. Afro-afrikaner/amerikaner har sneget sig ind som et bedre og ikke krænkende alternativ. I mit hoved giver afro billeder af mennesket på et tidligt udviklingstrin, abe/menneske -  går vi oprejst eller ej.

Derfor vil jeg opfatte afro ordet krænkende, mens neger bare er en beskrivelse af et menneske.

Folks opfattelse af ordene er også ændret gennem tiden. Jeg kan da ikke forestille mig, at dem der engang har kaldt en is for en Eskimo har gjort det for at krænke nogen. De har vel valgt et ord der beskriver en dejlig velsmagende is, og er endt på Eskimo. For mig må det nærmere opfattes som en hyldest til ordet. Og folk har gennem tiden uden bekymringer kylet mange Eskimoer i halsen, og haft stor glæde ved det.

Hvornår kommer turen til Københavnerstænger, Tyrkisk peber og Sønderjysk Spegepølse? Kan vi snart ikke købe Københavnerbirkes hos bageren - det bliver et savn.

I mine øjne er det ikke så meget ordene vi skal have fokus på, da de jo opfattes meget forskelligt. Derimod er det måden og den tid de er blevt brugt på der har betydning.

@Gabbana har tidligere fortalt om et reklameskilt med ordene "jødekager bagt i gasovn". Den tekst er i mine øjne ikke gennemtænkt og absolut ikke passende på et skilt i en forretning.

I sidste ende er det mere hvilken betydning ord har for dem som man bruger ordet om, ikke så meget hvilken betydning det har for en selv. Jeg har INTET behov for at bruge ord om andre mennesker som jeg tror/ved vil blive opfattet negativt af dem, hvorfor skulle jeg det?

Skrevet
Bear skrev, for 8 timer siden:

I sidste ende er det mere hvilken betydning ord har for dem som man bruger ordet om, ikke så meget hvilken betydning det har for en selv. Jeg har INTET behov for at bruge ord om andre mennesker som jeg tror/ved vil blive opfattet negativt af dem, hvorfor skulle jeg det?

Fuldstændig enig. Jeg er bare ikke helt med på, at nogle "smagsdommere"  kommer ind over og fastlægger hvad der er rigtigt og forkert.

Det jeg ikke synes om, er når tingene bliver taget ud af den sammenhæng det er brugt i, og pludselig bliver et problem i en anden sammenhæng eller tid. Astrid Lindgren gav Pippi Langstrømpe en far, der var Negerkonge på en sydhavsø. Helt sikkert i en god mening og i pagt med tiden. Så pludselig bliver ordet neger politisk ukorrekt og bøgerne skal skrives om for at kunne komme på hylden igen. Verden bliver altså ikke bedre af, at man laver om på fortiden.

Om det så er negere, rødhårede, pletskaldede eller en pige der har udviklet sig ud over det erotisk buttede, der er oppe at vende, så har både afsender og modtager et ansvar for kommunikationen. Hvis afsender vi krænke, eller modtager vil krænkes, så er det jo dømt til at gå galt. Står man med ja-hatten på, og både afsender og modtager lige tænker sig om, så går det nu som regel ganske godt.

Skrevet
AB455 skrev, for 23 timer siden:

Det hedder et tebirkes. Jyder altså :roll:

Her styrer jyderne altså. Du kan jo så vælge at blive krænket eller beæret - alt efter dit forhold til remonce.:)

Gabbana skrev, for 23 timer siden:

De fik også den reklame ret hurtigt ned igen

Ja, det forstår man da godt - jeg kunne da også forestille mig, at der er holdt et møde under 4 øjne i butikken, hvor der kun har været et emne på dagsordenen.

lille_peter skrev, for 16 timer siden:

De heder i dag Svensk Congo birkes for ikke at krænke nogen :)

Pas nu på at svenskerne ikke kommer efter dig...

Skrevet
Storspilleren skrev, for 15 minutter siden:

Her styrer jyderne altså. Du kan jo så vælge at blive krænket eller beæret - alt efter dit forhold til remonce.:)

Altid beæret, når vi lander på remonce, men derfor skal du ikke tale mit tebirkes ned :P

Skrevet
Storspilleren skrev, for 45 minutter siden:

Astrid Lindgren gav Pippi Langstrømpe en far, der var Negerkonge på en sydhavsø....

Lad  nu bare Pippi være .... ok? Hun er vores, ikke jeres. Hvis i nu søger med lys og lygte efter noget at jamre jer over, skal i vel ikke behøve komme her ovre? Har i ikke noget danskt at vånde jer over?

Hvad i synes om Pippi er ikke relevant. 

Skrevet
AB455 skrev, for 51 minutter siden:

Altid beæret, når vi lander på remonce, men derfor skal du ikke tale mit tebirkes ned :P

Elsker dem i alle afskygninger. Vi jyder kan jo desværre ikke tage æren for at have opfundet dem.

Bananas skrev, for 32 minutter siden:

Lad  nu bare Pippi være .... ok? Hun er vores, ikke jeres. Hvis i nu søger med lys og lygte efter noget at jamre jer over, skal i vel ikke behøve komme her ovre? Har i ikke noget danskt at vånde jer over?

Hvad i synes om Pippi er ikke relevant. 

Vi er jo også glade for Pippi, så du kunne vel godt dele hende lidt med os.

Vi skal jo spare på strømmen, så har ikke været ude med lys ok lygte, men i fuld dagslys skulle det nok være muligt at finde et eller andet.

Skrevet
Storspilleren skrev, for 7 timer siden:

Elsker dem i alle afskygninger. Vi jyder kan jo desværre ikke tage æren for at have opfundet dem.

Det kan vi københavnere vist ret beset heller ikke, som så meget andet er det vist en importeret opskrift. Og dermed bliver det endnu værre at kalde det en Københavner. For det er vel ikke fordi de minder om københavnere, vel? Fede, klistrede og irriterende (birkes smil).

Jeg føler mig allerede krænket på egne og i særdeleshed alle andre københavneres vegne. (For nu at holde mig til trådene emne :D)

Skrevet
AB455 skrev, for 13 timer siden:

Jeg føler mig allerede krænket på egne og i særdeleshed alle andre københavneres vegne. (For nu at holde mig til trådene emne :D)

Jeg synes nu, at dette og indlæget fra @Bananas så glimrende viser, at man altid kan blive krænket - hvis det er det man vil. Jeg fonemmer også et vist glimt i øjet, så I kommer nok begge videre i livet uden men.:)

Utilregnlig skrev, den 27.10.2022 at 20:39:

Jeg føler som mig som sådan ikke krænket over de sociale medier heri FB som sat mig på pause men nok nærmere den Verden som pt er i kraftig udvikling over at man føler sig krænket, et eller andet sted tror jeg Negerne er total ligeglade med hvad man kalder Flødebollerne i dk men en gruppe i dk vil helt klart føle sig krænket og som i dag sætter dagsorden for vores sprog og i og med føler sig krænket :rolleyes: jeg personligt syntes nu engang udtrykket Negerboller passer fint i det danske sprog, uden nogen form for diskrimation , eller hvordan det nu staves nu til dags :rolleyes:

Derfor kan jeg også kun give TS ret i at det er problematisk, at en gruppe der let bliver krænkede på andres vegne sætter dagsordenen for hvad der er rigtigt og forkert. Man kan kun opfordre folk til at tænke sig om, og være positivt indstillet både når man er afsender og modtager.

AB455 skrev, for 13 timer siden:

Det kan vi københavnere vist ret beset heller ikke, som så meget andet er det vist en importeret opskrift. Og dermed bliver det endnu værre at kalde det en Københavner. For det er vel ikke fordi de minder om københavnere, vel? Fede, klistrede og irriterende (birkes smil).

Og så lige for at afrunde denne. Jeg mener nu at have læst, at det var en købehavnsk bager der fandt på at putte remonce i birkes. Folk var helt vilde med det, så det blev hurtigt udbredt. Københavnere er jo vidt forskellige, så det er jo svært at sige hvilke billeder folk ser for sig, når de sætter tænderne i en af de fede, klistrede og irriterende ting fra bageren.:wub:

Skrevet

Jeg føler mig dog krænket i og læse en anden tråd, hvori man besøger en pige med menstruation under sex, hold nu op jeg føler mig krænket :rolleyes:

Skrevet
Storspilleren skrev, for 1 time siden:

Jeg synes nu, at dette og indlæget fra @Bananas så glimrende viser, at man altid kan blive krænket - hvis det er det man vil. Jeg fonemmer også et vist glimt i øjet, så I kommer nok begge videre i livet uden men.:)

Ja, de der absolut ønsker at blive krænket kan nemt finde en anledning. Det er ikke svært når man direkte leder efter en

Skrevet
Bjørn skrev, den 27.10.2022 at 10:54:

Ang: Jødekager. Så må det være falsk reklame.

De smager overhovedet ikke af jøde :-)

Dér tager du fejl @Bjørn . De skal bare bages i en gasovn B)

Skrevet
Storspilleren skrev, den 28.10.2022 at 23:51:

Fuldstændig enig. Jeg er bare ikke helt med på, at nogle "smagsdommere"  kommer ind over og fastlægger hvad der er rigtigt og forkert.

Det jeg ikke synes om, er når tingene bliver taget ud af den sammenhæng det er brugt i, og pludselig bliver et problem i en anden sammenhæng eller tid. Astrid Lindgren gav Pippi Langstrømpe en far, der var Negerkonge på en sydhavsø. Helt sikkert i en god mening og i pagt med tiden. Så pludselig bliver ordet neger politisk ukorrekt og bøgerne skal skrives om for at kunne komme på hylden igen. Verden bliver altså ikke bedre af, at man laver om på fortiden.

Om det så er negere, rødhårede, pletskaldede eller en pige der har udviklet sig ud over det erotisk buttede, der er oppe at vende, så har både afsender og modtager et ansvar for kommunikationen. Hvis afsender vi krænke, eller modtager vil krænkes, så er det jo dømt til at gå galt. Står man med ja-hatten på, og både afsender og modtager lige tænker sig om, så går det nu som regel ganske godt.

Hvis man skal lære ungerne at ordet "neger" ikke er OK at bruge om andre, så hjælper det ikke at det opstræder i de børnebøger som man læser for dem. 

I langt de fleste tilfælde ved man nok i virkeligheden godt om en rødhåret, en sort, en overvægtig, en med briller eller andre karakteristika der kan foranledige brugen af et negativt ladet udtryk vil modtage det, og hvis man er i tvivl bør man nok lade være. 

Redigeret af Bear

Skrevet
Bear skrev, den 31.10.2022 at 15:52:

Hvis man skal lære ungerne at ordet "neger" ikke er OK at bruge om andre, så hjælper det ikke at det opstræder i de børnebøger som man læser for dem. 

Her er vi så lidt uenige. Jeg mener ikke, at det er en god ide at ændre på fortiden. Ordene er jo brugt i en anden tid, hvor de indgik som gængse ord i den daglige sprogbrug. Når man så i dag støder på udtrykkene, så kunne det være en fantastisk anledning til at få en snak om hvad ordene betyder. Ungerne ville så også lære at det er vigtigt at tænke sig om, og at der kan være bedre alternativer. Tiderne ændres jo, og om 50 år vil man jo nok også undres over det vi skriver i dag. Og hvem ved - måske vil de så sige at vores normer er helt uacceptable, selv om vi nu gør vores bedste. 

For at afstikke retningen for fremtiden må man lære af fortiden i stedet for at fortrænge den.

Bear skrev, den 31.10.2022 at 15:52:

I langt de fleste tilfælde ved man nok i virkeligheden godt om en rødhåret, en sort, en overvægtig, en med briller eller andre karakteristika der kan foranledige brugen af et negativt ladet udtryk vil modtage det, og hvis man er i tvivl bør man nok lade være.

Dette er vi som tidligere skrevet ganske enige om. Men det vil helt sikkert i nogle tilfælde gå galt, da tingene jo opfattes forskelligt. Så igen - ja-hatten på - både som afsender og modtager. 

Skrevet
Storspilleren skrev, 1 time siden:

Her er vi så lidt uenige. Jeg mener ikke, at det er en god ide at ændre på fortiden. Ordene er jo brugt i en anden tid, hvor de indgik som gængse ord i den daglige sprogbrug.

Gammel litteratur ændres hele tiden. Det er hverken noget nyt eller noget mærkeligt. Hvis unge mennesker idag læste August Strindberg som han skrev den gang, så vill de ikke forstå halvdelen. Man talte anderledes og skrev anderledes 100 år siden og også 50 år siden. Detsamme med Biblen og salme. De opdateres med et sprogbrug som vi kan forstå.  Meget sjældent protesterer nogen imod det.

Men lige med Pippi er det blevet en stor debat. I Sverige siger vi ikke neger mere, overhoved ikke. Den som bruger ordet herovre, gør det udelukkende for at nedvurdere. Ingen bruger ordet for at de kender nogen sort som siger det er ok, ingen bruger ordet for at en neger er en neger og har altid været en neger.

Når Astrid Lindgren skrev bøgerne var det ikke kontroversielt, men idag er det. Vores børn og børnebørn leger med sorte børn, brune børn og børn med alle mulige hudfarver. Det er ikke noget mærkeligt med det i deres verden. De er venner og kammerater. 

At siden om aftenen læse om Negerkongen for børnene er ikke helt nemt. Så skal man forklare noget som for dem ikke er begribeligt. Gøre dem opmærksomme på at det med at have en anden hudfarve min lille ven, er ikke helt uproblematiskt - selv om du ikke har opdaget det endnu, men det skal du straks få lære - især ikke for ældre folk som kræver at få kalde en neger for en neger for det har man altid gjort. Og dagen efter skal de igen lege med sine "negervenner".

At oversætte litteratur til et modernt sprog er i min optik ikke at ændre på fortiden. Pippis far var ikke et politiskt statement når bøgerne kom til. Han var en fantasi. En drømmefar. Hvis man ikke omkoder ord som "Negerkongen", så bliver det idag noget andet end hvad Astrid Lindgren ville med Pippis far.

Og hvad vinder vi på det? Den ukrænkelige retten at få kalde en neger for en neger?

Skrevet

Vi bruger jo heller ikke ordet " luder" længere. Jo måske gør nogle, fordi de ikke mener ordet er nedvurderende. Fordi de føler det som deres ret at bruge et ord der er forældet og nedvurderende af de fleste

Sproget må godt opdateres og når der er en del sorte der nu engang ikke bryder sig om at blive kaldt neger, så kan det da godt være at jeg som hvid priviligeret kvinde ikke fatter en hat og ikke selv synes at ordet neger er nedvurderende. Men jeg må altså bare respektere at det altså opfattes som nedvurderende og derfor ikke bør bruges. Ligesom jeg selv ejheller bryder mig om at blive kaldt luder

Nogle gange må man indse at verden er større  end en selv og at ens sandhed ikke altid er den rigtige

Redigeret af Den lille frøken

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.