Hop til indhold
Rejsenetværk

Tråd om corona rejseplanlægning efterår/vinter

Recommended Posts

Jeg har alt min ferie til gode, og er i kontakt med en om en fælles intention om at holder ferie i november.
For at rejse som sexturister.

Vi har kunnet følge forårets og sommerens genåbninger, og vacciner udrulninger rundt om i Europa.

Vi har set hvordan der er sket tilbagefald, og at mennesker på rejse er blevet smittede, og har været i karantæne på deres rejsedestinationer.
Samt er kommet i isolation efter hjemkomst.

Nu tales der om behov for et boost stik til efteråret, som jeg i den grad gerne tager.

Men der er også frygt for nye smitteudbrud, genindførelse af mundbind og nye nedlukninger, regionale, lokale og nationale.

Hvordan håndterer man en holdbar planlægning af ens ferie i sådan en situation?

Når ens 5 ugers ferie skal bestilles senest 3 -4 uger før hos ens arbejdsgiver.

Og fly og hotel gerne skal bookes senest 2 uger før afrejse, og for eget vedkommende med option på en op til 3 ugers meget dyr rundrejse til 2 til 3 lande.

Vi kan langtidsplanlægge, og forberede alt i god tid, uden at klikke på book og bestil før i sidste øjeblik et par uger før afrejse.

Men hvordan tager vi højde for alt der kan gå galt, både før afrejse, og efter man er taget af sted?

Bør vi købe los af alle de tillægsforsikringer, som rejsearrangører, forsikringsselskaber og sundheds forsikringer, altid gerne vil have en til at købe?
Som vi normalvis takker nej til, og nøjes med ens rejseforsikring og det Blå sundhedskort?

Bør vi have en plan for at kunne gå i isolation over 2 - 3 uger, hvor vi fanges i lokale nedlukninger, en mulig bagdør ud og hjem, hvis det overhovedet er muligt.

Kan I forestille jer at lande som Schweiz, Tyskland, Østrig og Spanien pludselig lukker ned til efteråret eller vinter, på trods af at deres befolkninger er fuldt vaccinerede.
Som også vi er det, hvis vi rejser ud.

Kan I forestille jer, at vi med flybilletter og hoteller booket senest 14 dage før afrejse, vil kunne komme i nogle af de nævnte worst case scenarier, hvis det ikke allerede er indtruffet inden vores afrejse.

Altså får vi mon mulighed for at kunne benytte afbestillings forsikringer mv, indenfor 14 dage frem til afrejse, for i værste fald at blive hjemme i stedet.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Landene du nævner er jo ikke fuldt vaccinerede og bliver det heller ikke.

Jeg tror det er tæt på umuligt at forudsige hvad der sker. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Øbo skrev, for 7 minutter siden:

Landene du nævner er jo ikke fuldt vaccinerede og bliver det heller ikke.

Jeg tror det er tæt på umuligt at forudsige hvad der sker. 

Ja måske bør man planlægge rejser for sig af kortere varighed, 3 - 6 dage til enkeltstående destinationer, og bestille så sent som en uge før pr gang.

Men det bliver rigtig dyrt, hvis man hver gang skal hjem over Danmark, før næste kort tur til et andet sted.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Går med nogle af de samme overvejelser. Har en måneds ferie senere på året og går og pønser på hvor jeg skal tage hen, og hvad jeg skal gøre mig af forholdsregler. Umiddelbart virker Phuket som en af de mere forudsigelige destinationer - de har etableret deres sandbox-model, dvs. at øen er lukket af fra resten af landet og man kun kommer ind som fuldt vaccineret. Ja, det er ærgeligt, at det ikke bliver nemt at se resten af landet/de omkringliggende lande, men øen er trods alt ret stor (400.000 indbyggere).

Jeg tænker at planen må være: afbestillingsforsikring på alt det der er muligt (flybilletter, evt. hotel), naturligvis rejsesygeforsikring (med evt. corona-tillæg eller hvad der nu skal til), og så evt. booke returbilletten 4-6 dage før jeg ellers ville have gjort det. Selvfølgelig bliver det et problem hvis alt (fly osv.) lukker ned overnight pga. en eller anden uforudset ting, men jeg har ikke været ude og flyve siden før coronaen, så ved ikke hvor smooth flytrafikken er i realiteten - eller hvor mange afgange der stadig bliver aflyst.

Det sikre valg ville være at blive i Europa - det er, alt andet lige, tættere på hjem, omend vejret nok ikke er så opmuntrende.

Andre steder jeg har tænkt på (mest fordi der ikke er strenge indrejsekrav så vidt jeg forstår): Mexico, Brasilien, Tanzania.

Angående isolation når man kommer hjem: ikke det store problem for mig. Tror godt jeg kunne arbejde hjemmefra i 2 uger.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg tør slet ikke operere med at rejse udenfor Europa.

Måske man på tværnational basis, burde etablere et beredskab på tværs af ellers konkurrerende rejse og flyselskaber.

Sådan at man indbyrdes koordinerer, at kunne indsætte fly der over 2 - 4 dage samle Corona smittede op i pickup lufthavne, og flyver dem samlet hjem til Danmark.

Selvfølgelig med alle de forholdsregler det indebærer, og det bliver nogle sindssygt dyre flysæder, hvis der skal samles 10 - 20 smittede op pr sted.

Måske for at ende med at flyve 50 - 100 hjem i et halv tomt fly.

Men jeg betaler gerne et par tusinde kr for sådan en forsikring pr rejse.

Og hvis mange tusinde gør det uden at få brug for den forsikring, vil økonomien måske hænge sammen, og kunne få flere til at turde rejse?

Allerede nu er beskeden fra Udenrigsministeriets borgerservice, at staten ikke henter smittede danskere hjem når de er rejst ud.

Det er en problemstilling man bør tage op inden efterår og vinter, om så med muligheder for egen regning, som forsikringer.

Måske det kunne udgøre et forretningsben for taxi flyselskaber, business jet udlejning, som normalt ikke er tilgængelig for almindelige mennesker.

De har måske fleksibiliteten til at kunne understøtte en forsikringsordning?

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Book hotel gennem booking.com (kan afbestilles) og booke til et land der er grønt - så dække afbestillingsforsikringen hvis det bliver rødt. Alternativt book i et land du selv kan køre til - evt i en lejet bil. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Jogge skrev, for 6 minutter siden:

Book hotel gennem booking.com (kan afbestilles) og booke til et land der er grønt - så dække afbestillingsforsikringen hvis det bliver rødt. Alternativt book i et land du selv kan køre til - evt i en lejet bil. 

Det er fint med det farvesystem, men vi har jo set hvor hurtigt de farver kan ændre sig :(

Der er behov for at tænke en helt ny logistik for hjemrejse i utide ind i booking og hotel, som vi aldrig tidligere har behøvet.

Det vil så kræve et beredskab som vil være dyrt at opretholde.

Men hvis Corona, mutationer og boost vaccinationer bliver en ny normal mange år frem, kan det blive en nødvendig ekstra forsikrings udgift.

For at kunne få mennesker til at turde reje i fremtiden.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvis det er er fremtidsudsigterne for Danmark til efteråret, hvordan vil samme mon så være for lande som vi til den tid gerne vil rejse til :(

Efter flere eksperters udmeldinger erkender SSI: Vi når ikke flokimmunitet

I månedsvis var flokimmuniteten det forjættede land i den danske vaccinationsindsats. Nu kan vi glemme alt om den, lyder det fra Statens Serum Institut. Der er en række grunde til, at vi ikke opnår den.

https://www.berlingske.dk/samfund/efter-flere-eksperters-udmeldinger-erkender-ssi-vi-naar-ikke-flokimmunitet#

Kommer vi i fremtiden til at skulle vælge mellem at blive hjemme, fordi vi ikke længere tør rejse nogen steder?

Eller bliver en risikovillighed som vi aldrig tidligere har forestillet os, som en nødvendighed, den fremtidige præmis for at rejse nogen steder?

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvis du bestiller i grøn tid/land er du i god tro, og forsikringen dækker hvis den bliver rød. Og du bliver jo ikke syg (statistisk set)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Jogge skrev, for 5 minutter siden:

Hvis du bestiller i grøn tid/land er du i god tro, og forsikringen dækker hvis den bliver rød. Og du bliver jo ikke syg (statistisk set)

Ja jeg tror også at en af mest markante ændringer i markedet fremadrettet, vil udgøres af at det ikke længere nært vil være muligt?

Som tidligere at konkurrere om at få flest muligt til at bestille fly og hotel, så tidligt som muligt.

Hvilket til gengæld formentlig vil betyde?

At vi som rejsende kommer til at acceptere, at de fly billetter og de hotel overnatninger vi bestiller med et kortere varsel end tidligere, de bliver også dyrere end tidligere.

Det vil også være ok for mig, jeg har været vant til at bestille i meget god tid, og at få flybilletter og hotelovernatninger, til de billigst mulige priser.

Det er ikke længere en afgørende faktor for at jeg vil rejse!

Fremover kommer jeg til at fokusere på at planlægge i god tid som hidtil, men jeg vil booke så sent som forsvarligt.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 3 timer siden:

Hvis det er er fremtidsudsigterne for Danmark til efteråret, hvordan vil samme mon så være for lande som vi til den tid gerne vil rejse til :(

Efter flere eksperters udmeldinger erkender SSI: Vi når ikke flokimmunitet

I månedsvis var flokimmuniteten det forjættede land i den danske vaccinationsindsats. Nu kan vi glemme alt om den, lyder det fra Statens Serum Institut. Der er en række grunde til, at vi ikke opnår den.

https://www.berlingske.dk/samfund/efter-flere-eksperters-udmeldinger-erkender-ssi-vi-naar-ikke-flokimmunitet#

Kommer vi i fremtiden til at skulle vælge mellem at blive hjemme, fordi vi ikke længere tør rejse nogen steder?

Eller bliver en risikovillighed som vi aldrig tidligere har forestillet os, som en nødvendighed, den fremtidige præmis for at rejse nogen steder?

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Vi opnår ikke flokimmunitet pga vaccinerne, men det er heller ikke tilfældet med influenza.   Alligevel forsvinder influenza-epidemierne efter et stykke tid.  

Jeg er ikke bekymret for at rejse til et andet land med mindre der er tale om et land, hvor der er risiko for at sundhedsvæsenet bryder sammen.  Ligeledes ville jeg heller ikke bryde mig om at rejse til et land, hvor man kan risikere en kraftig nedlukning, for så bliver opholdet for kedeligt.

I mange af de europæiske lande er en stor del af befolkningen vaccineret, så der ville jeg ikke have  nogen problemer med at booke rejse.   

I andre lande, fx Rumænien, er der ikke så megen smitte, men heller ikke så mange vaccinerede.  Der kunne jeg risikere at opholdet ville blive så usikkert/kedeligt at jeg hellere ville blive hjemme. Man kan booke gennem booking.com med afbestilling. Når det gælder flybilletter, kan man også tegne afbestillingsforsikring.  Men med de lave flypriser der er i øjeblikket, er det spørgsmålet om en forsikring kan betale sig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

jeg har været nødt til at rejse en del under pandemien. Hovedsagligt fordi min forretning boomede, og folk med små børn, helst ikke rejste. Det måtte jeg så gøre selv. Jeg har rejst både indenfor og udenfor Europa. Her er et par ting, jeg har lært på den hårde måde, og som du er velkommen til også at lære af.......:

- Din rejseforsikring dækker ikke..... Du får dine udgifter til medicin og hospital betalt med din rejseforsikring. Du skal selv betale for evakuering til DK, hvis du befinder dig i et land du ikke stoler på. Det vil de ikke dække. 

- Du kan blive syg selvom du er vaccineret. Selvom du måske har en mindre sandsynlighed for det, og selvom dit sygdomsforløb måske bliver mindre alvorligt, kan du sagtens blive syg. Og hvis der ikke er rigtigt rigtig mange vaccinerede, der hvor du rejser til, kan nye varianter, som din vaccination (1, 2 eller 3 stik....) er mindre effektiv overfor sagtens forekomme. Og vil forekomme.

- Du kan komme ud for at skulle i karantæne på et hotel som MYNDIGHEDERNE vælger, men som du skal betale for. Uden mulighed for at komme væk. Praktisk taget et fængsel, bare et hvor du selv vælger maden, hvis du har har UBER appen.

- Regler ændrer sig konstant. Bare fordi reglerne var som da du for 2 dage siden rejste IND i et land, betyder det ikke at der ikke komme udgangsforbud fra i dag kl 17...... Du kan rimeligt hurtigt fanges..... og ikke ret meget du kan gøre ved det.

- Du skal være klar til karantæne hver gang du krydser en grænse. Det er ikke altid du bliver sat i karantæne, men det kan ske. Og sker. Typisk 10-15 dage. Også ved hjemkomst til Danmark, kan det ske. At der ikke er karantæne til danske statsborgere i Danmark, der er vaccineret, betyder ikke at det ikke kan ske (igen). Når fjerde bølge kommer, og spreder sig gennem børn og de uvaccinerede og derfra til de vaccinerede, skal du bare se panikken sætte ind.

- Det ser meget hyggeligt ud i DK i øjeblikket. Men det er altså ikke situationen ude i verden......

Jeg er ret overbevist om at de fleste flyselskaber osv vil gøre det til et krav at man er "færdigvaccineret", for at kunne komme ombord. Og at du skal have medical grade mundbind på. Ingen stofmundbind, ingen visirer osv, lige som for intercontinentale ruter.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Tusind tak tvr

Det begynder at ligne noget, hvor en lande turne over 2 - 3 uger er udelukket :(

I bedste fald kan man måske udse sig en storby med FKK klubber til en lang weekend, hvis landet ikke er helt eller delvist nedlukket.

Jeg frygter at alt den ferie jeg har gemt til en situation, hvor et land er så gennemvaccineret at der ikke kommer nye nedlukninger, kan vise sig forgæves.

Ja måske er det ligefrem dem der for tiden tager chancen, der trækker det længste strå i denne varme tid, inden at kulden igen kan sprede virus mere intensivt.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Der godt nok noget at holde øje med:

Flere steder i Europa skal man have test ved hjemkomst

Flere regioner i Frankrig, Grækenland og Italien kræver fremover test ved hjemkomst for danske rejsende.

https://www.berlingske.dk/danmark/flere-steder-i-europa-skal-man-have-test-ved-hjemkomst

PT

"Der bliver udsendt nye rejsevejledninger fredag i hver uge, og de træder i kraft fra den efterfølgende dag."

Mon ikke november måned er en god måned til sidste øjebliks bestillinger?

Det kan i teorien give mulighed for at bestille fredag til en lang weekend i grøn zone, med hjemrejse mandag eller tirsdag.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Rejsenetværk skrev, for 15 minutter siden:

Jeg frygter at alt den ferie jeg har gemt til en situation, hvor et land er så gennemvaccineret at der ikke kommer nye nedlukninger, kan vise sig forgæves.

Selv i Tyskland og Frankrig, der har kapaciteten til at vaccinere, er der nok skepsis til, at ikke alle bliver vaccineret og nedlukninger KAN forkomme. Tænk på alle andre steder..... Hårde nedlukninger, tror jeg nu ikke kommer tilbage. Men der kommer restriktioner. Især for folk uden vaccine og turister/udlændinge. Jeg ved det jo ikke, men mit gæt er at vi er et godt stykke inde i 22 før det bliver nemmere end nu. Måske endda ind i 2023. Ikke at man ikke kan rejse. For det kan man jo. Og har kunnet hele tiden. Det er bare lidt besværligt. 

Jeg tror sagtens du kan rejse senere på året i år. Du skal bare være opmærksom på at risikoen for restriktioner, risikoen for karantæne og risikoen for at blive smittet selvom du er vaccineret (især på en sexferie).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lake skrev, for 2 timer siden:

Man kan dø mens man venter.

Det haster ikke mere end det jager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 18 minutter siden:

Jeg tror sagtens du kan rejse senere på året i år. Du skal bare være opmærksom på at risikoen for restriktioner, risikoen for karantæne og risikoen for at blive smittet selvom du er vaccineret (især på en sexferie).

Det vil jeg så lade være op til, om der holdes åbent uden restriktioner.

Og så vil jeg som fuldt vaccineret, eventuelt med en booster til efteråret vælge at løbe den risiko det eventuelt måtte indebære.

Men det er klart at fokus kan blive på en lang weekend, for at nu ud som ikke smittet, og i værste fald nå hjem i tide for at gå i isolation hjemme.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Visti-Vistisen skrev, for 32 minutter siden:

Det haster ikke mere end det jager.

På et tidspunkt så begynder det at haste mere end det jager :geek:

3-30 liter Kommercielle Inox trykkoger #304 rustfrit stål Madlavning  trykkoger Store Hotal induktionskomfur for / Ny \ www.45870326.dk

https://www.aliexpress.com/item/4000111409018.html?aff_fcid=2a14d619b1a1495298a626129030c8af-1628262049181-08311-_pJEwaom&aff_fsk=_pJEwaom&aff_platform=api-new-link-generate&sk=_pJEwaom&aff_trace_key=2a14d619b1a1495298a626129030c8af-1628262049181-08311-_pJEwaom&dp=340011-88101.615601&terminal_id=851fc6afeae84eedbd359425794f7b31&tmLog=new_Detail

Men selvfølgelig skal vi følge gældenden regler, og det gør jeg!

Men på et tidspunkt bliver vi nødt til at leve så normalt som muligt, som fuldt vaccinerede.

Og så leve med de risici det måtte indebære.

Jeg føler stadig at jeg lever i en spændetrøje, og jeg er træt af det.

Men selvfølgelig hvis man har der hjemme, ens hustru eller samlever, så er det nok mere til at leve med.

Men vi er nogle der har udlængsel, og hvis alle ens kalkuler, og hele ens tålmodige venten bliver væltet omkuld, ender jeg som en bitter mand :(

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 8 timer siden:

Hvordan håndterer man en holdbar planlægning af ens ferie i sådan en situation?

Det gør man desværre ikke, som debatten i tråden også viser. Det er trist, sørgeligt ig ærgerligt, men det er helt uforudsigeligt hvad der sker når tidshorisonten er adskillige uger.

Udover alle de almindelige restriktioner, så er der jo også spørgsmålet om tilgængeligheden af købesex. Jeg sidder i NRW lige nu, og kan berette at bordellerne (det er også FKK) i Kreis Düsseldorf lukkede ned 27. juli pga for højt incidenstal. Det rammer bl a Oceans. Det udviklede sig i løbet af ganske få dage. Andre landkredse og byer i NRW er stadig åbne for sjov. Endnu... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Kimbj skrev, for 16 minutter siden:

Med alle de tanker du har bør du bare blive hjemme!

Det kan også være at jeg gør, men det bliver i så fald meget mod min vilje hvis jeg gør det.

Det skader aldrig at træffe beslutninger på et oplyst grundlag, og jeg synes da i den grad at tvr og Slip kvalificerer denne dialog.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
slip skrev, 1 time siden:

Andre landkredse og byer i NRW er stadig åbne for sjov. Endnu... 

Kan du rykke rundt efter hvor der er åben, eller hænger du fast et sted, der har været lukket ned siden den 27 juli?

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har to fædrelande, Danmark plus et andet europæisk land.  Jeg har ikke været i det andet land i næsten et år, da der har været mange restriktioner. De er nu ved at blive lempet, og så tager jeg af sted og føler mig tryg ved at familien nok skal tage sig af mig., hvis der sker noget uventet.

Når det gælder resten af Europa, har jeg ikke så store forbehold.  Der kan opstå uventede problemer, men det er til at leve med.  Jeg har bare ikke lyst, men det har Rejsenetværk, og i den situation synes jeg bare man skal undersøge tingene grundig og så springe ud i det.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...