Hop til indhold
Guest Melody

Ordblind tale-tekst hjælp

Recommended Posts

Guest Melody

Hej 

Da jeg er meget ordblind, bruger jeg en app der hedder tale-tekst. 

Den er fin da jeg bare skal sige hvad jeg vil skrive også skriver den for mig.

Men det er et "fint" program så der er mange ord den ikke vil skive som ( sex  blowjob,fisse, orgasme, osv og kan heller ikke få den til at skrive engelske ord)

Det er lidt et problem i sådan et forum her. 

Er der nogen der kender en bedre app til ordblinde?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har tidligere støt på programmet ViTal fra ScanDis hos nogle af mine kunder. Det hjælper ordblinde med at læse f.eks. danske tekster op, også mens man skriver ord/sætninger. Jeg tror dog ikke at programmet kan skrive mens man snakker, men man kan bestille en 60 dages demo version til test.

Redigeret af Investoren

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
Investoren skrev, for 18 minutter siden:

Jeg har tidligere støt på programmet ViTal fra ScanDis hos nogle af mine kunder. Det hjælper ordblinde med at læse f.eks. danske tekster op, også mens man skriver ord/sætninger. Jeg tror dog ikke at programmet kan skrive mens man snakker, men man bestille en 60 dages demo version til test.

Tak men jeg har allerede et program der læser okay op:) det er mere det at kunne skrive sætninger selv der er et problem:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
Aarhuselsker skrev, for 52 minutter siden:

Jeg har ikke haft problem med at læse og forstå det du skriver - heller ikke når det bliver lidt frækt :)

Tak, det er jeg glad for at høre:) jeg er bare meget i tvivl om de ord den ikke vil skrive, at jeg skriver dem forkert eller jeg bliver misforstået:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Melody skrev, for 3 minutter siden:

Tak, det er jeg glad for at høre:) jeg er bare meget i tvivl om de ord den ikke vil skrive, at jeg skriver dem forkert eller jeg bliver misforstået:)

Du skal skrive meget forkert for at det misforstås. 

Vi der læser almindeligt, læser faktisk kun første eventuelt andet bogstav og så det sidste bogstav,  så har vi fanget order. Der er talrige sjove tekster hvor man har byttet rundt på alle bogstaver, bortset fra første og sidste og alligevel læser vi teksten uden problemer, stort set.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
Aarhuselsker skrev, Lige nu:

Du skal skrive meget forkert for at det misforstås. 

Vi der læser almindeligt, læser faktisk kun første eventuelt andet bogstav og så det sidste bogstav,  så har vi fanget order. Der er talrige sjove tekster hvor man har byttet rundt på alle bogstaver, bortset fra første og sidste og alligevel læser vi teksten uden problemer, stort set.

Hehe ja okay:lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Andre herinde skriver værre end dig . . MEN vi forstår meningen . . . ;-) Dit "problem" er, at du vil skrive korrekt  danske . . . DET gør ingen . . . 

Sidder selv i en stilling, hvor jeg dagligt skal tilrette kollegaers tekst til forståeligt dansk - Har efterhånden lært, hvem der har problemer med stavning . . .  Har lært at "oversætte" de fleste fejl - Ellers spørger jeg . . ;-) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
an2n skrev, for 4 minutter siden:

Andre herinde skriver værre end dig . .

Er det mig i den gruppe :rolleyes: hihihi

Jeg er ikke ordblind, men jeg har anden "problemem" en perle med sydlandske rødder, læse uden problemer, men grammatik :-o @Melody hvis @an2n forstå når vi to skriver til hinanden, så du har slet ikke problemer, og hvis det siger jeg ;), så det er 100%, bare bliver ved med at skrive 

Kh Sebmus 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Sebmus skrev, for 3 minutter siden:

Er det mig i den gruppe :rolleyes: hihihi

Jeg er ikke ordblind, men jeg har anden "problemem" en perle med sydlandske rødder, læse uden problemer, men grammatik :-o @Melody hvis @an2n forstå når vi to skriver til hinanden, så du har slet ikke problemer, og hvis det siger jeg ;), så det er 100%, bare bliver ved med at skrive 

Kh Sebmus 

 

Kære @Sebmus

Du er ikke den værste . . . :D 

Trækker ofte noget af det sparsomme hovedhår ud, når nogle kollegaer sender "mystiske" beskeder . . .  Især, når de forsøger at oversætte til udenjysk (engelsk) . . . :( 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er meget enkelt, det med om man skal være nervøs for at lave fejl.

Hvis du skriver noget, så er der en chance for at vi forstår i det mindste noget af det du skriver.

Hvis du ikke skriver noget, så forstår vi ingenting af det du gerne vil fortælle om.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kære Melody

Det at være ordblind kan være svært, men med tiden lærer man at klare sig. Der er kun en ting, som du kan gøre. Det er bare at blive ved. Brug staveprogrammet, oversæt med google og få andre til at læse det du skriver igennem. Du skal også bare lære at stave ordene, et af gangen, uden at tænke på hvorfor ordet staves som det går. 

Endelig må du aldrig give op, men acceptere at det for dig tager længere tid, at skrive noget, end det gør for andre. Det er nemmere sagt end gjort, men man vender sig til det. Endelig husk, at du skal aldrig undskylde din ordblindhed, du skal bare lære at leve med den og holde det for dig selv med værdighed.

Ordblindhed er et handicap, som skyldes en fejl i hjernen. Du kan ikke gøre noget som helst ved det. Jeg har levet med det i mange år og lever  bl.a. af, at skrive lange breve.  

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
an2n skrev, for 2 timer siden:

Andre herinde skriver værre end dig . . MEN vi forstår meningen . . . ;-) Dit "problem" er, at du vil skrive korrekt  danske . . . DET gør ingen . . . 

Sidder selv i en stilling, hvor jeg dagligt skal tilrette kollegaers tekst til forståeligt dansk - Har efterhånden lært, hvem der har problemer med stavning . . .  Har lært at "oversætte" de fleste fejl - Ellers spørger jeg . . ;-) 

Ja jeg tror det har lidt med det at gøre, men også jeg vil ikke virke dum:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
Sebmus skrev, for 2 timer siden:

Er det mig i den gruppe :rolleyes: hihihi

Jeg er ikke ordblind, men jeg har anden "problemem" en perle med sydlandske rødder, læse uden problemer, men grammatik :-o @Melody hvis @an2n forstå når vi to skriver til hinanden, så du har slet ikke problemer, og hvis det siger jeg ;), så det er 100%, bare bliver ved med at skrive 

Kh Sebmus 

 

Tak:) jeg forstår også hvad du skriver:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
puttgarden skrev, 1 time siden:

Det er meget enkelt, det med om man skal være nervøs for at lave fejl.

Hvis du skriver noget, så er der en chance for at vi forstår i det mindste noget af det du skriver.

Hvis du ikke skriver noget, så forstår vi ingenting af det du gerne vil fortælle om.

Det kan du selvfølig have ret i:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
migmanden skrev, for 41 minutter siden:

Kære Melody

Det at være ordblind kan være svært, men med tiden lærer man at klare sig. Der er kun en ting, som du kan gøre. Det er bare at blive ved. Brug staveprogrammet, oversæt med google og få andre til at læse det du skriver igennem. Du skal også bare lære at stave ordene, et af gangen, uden at tænke på hvorfor ordet staves som det går. 

Endelig må du aldrig give op, men acceptere at det for dig tager længere tid, at skrive noget, end det gør for andre. Det er nemmere sagt end gjort, men man vender sig til det. Endelig husk, at du skal aldrig undskylde din ordblindhed, du skal bare lære at leve med den og holde det for dig selv med værdighed.

Ordblindhed er et handicap, som skyldes en fejl i hjernen. Du kan ikke gøre noget som helst ved det. Jeg har levet med det i mange år og lever  bl.a. af, at skrive lange breve.  

 

Tak for din besked:)

Jeg tror jeg vil have det lidt stramt hvis jeg skulle have nogen til at læse hvad jeg skriver herinde før jeg sender det:lol:

Jeg syns de fleste stave programmer er gode fordi de viser hvad for et ord man har stavet forkert. Men så kommer mit problem. Den viser en liste med andre ord og jeg kan ikke se hvad der er det rigtige ord jeg skal vælge. Hvis det giver mening.

Også er der alle de dumme stumme bogstaver, åååh de irritere mig.

Hvis jeg må spørge hvad er dit arbejde? Siden du skriver lange breve?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Melody skrev, for 7 timer siden:

Tak for din besked:)

Jeg tror jeg vil have det lidt stramt hvis jeg skulle have nogen til at læse hvad jeg skriver herinde før jeg sender det:lol:

Jeg syns de fleste stave programmer er gode fordi de viser hvad for et ord man har stavet forkert. Men så kommer mit problem. Den viser en liste med andre ord og jeg kan ikke se hvad der er det rigtige ord jeg skal vælge. Hvis det giver mening.

Også er der alle de dumme stumme bogstaver, åååh de irritere mig.

Hvis jeg må spørge hvad er dit arbejde? Siden du skriver lange breve?

Du har ret i, at man ikke altid kan få nogen til at læse alt. Det er derfor man er nødt til at lære stavningen uden ad. Det tager mange år, men man kan  godt. Jeg kan heller ikke forstå  stumme bogstaver. Dertil kommer forskellen på a e og æ samt forskellen på g og k. Hen af vejen lærer man hvordan oret staves, men man forstå ikke hvorfor. Det er bedst ikke at spekulere over dette, men bare acceptere, at sådan er livet. 

Når jeg læser, kan jeg nogen gange læse teksten som noget andet end det der står. 

Jeg har ikke kunnet leve med ikke at kunne læse og  skrive, hvorfor jeg har brugt megen ekstra tid på at gøre det. Evnen til læsning og skrivning bliver bedre, jo mere man gør dette. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Fedt at du bare fortsætter trods "handicappet". Kunne ikke lade være at trække på smilebåndet dog: hvad gør/siger din App, når du vil have indført et frækt ord? ;-) 

Skriver noget andet så blowjob bliver til benhop

Nægter, med lyd på? JEG GØR DET FANDME IKKE MELODY!!

Kan du lave "kodeord" til øl, fisse og hornmusik og blowjob så du snyder App´en :-) 

Så ved vi andre (hvis du liiiiige smider en kode-manual ud), at tørretumble betyder knalde og halsbrand betyder orgasme....


En professor i "lin-gvi-stik" fortalte en gang, at ingen sprog er sværere end andre. Vi er blot udsat for forskellige kendskaber, lyde at lave udover vores hjerne, der kan "se" bogstaver (eller ej, ved ordblindhed). Kinesisk ser svært ud men er udenadslære (ekstrem meget udenadslære). Italiensk er sindsyg, helt sindsyg grammatik men simpelt, da man udtaler alle bogstaver. Dansk derimod: hold op, hvor er det ulogisk, stumt, spild af bogstaver og bogstaver, der har 748 forskellige udtaler og lyde. A er ikke bare A og H gemmer sig nogle gange, den bandit.

Hvis du lærer synnejysk, er det måske nemmere end danks?

A Æ U Å Æ Ø I Æ Å

Mojn! 

Og fortsat god App-jagt
 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
Naturligebrysterfan skrev, for 5 timer siden:

Fedt at du bare fortsætter trods "handicappet". Kunne ikke lade være at trække på smilebåndet dog: hvad gør/siger din App, når du vil have indført et frækt ord? ;-) 

Skriver noget andet så blowjob bliver til benhop

Nægter, med lyd på? JEG GØR DET FANDME IKKE MELODY!!

Kan du lave "kodeord" til øl, fisse og hornmusik og blowjob så du snyder App´en :-) 

Så ved vi andre (hvis du liiiiige smider en kode-manual ud), at tørretumble betyder knalde og halsbrand betyder orgasme....


En professor i "lin-gvi-stik" fortalte en gang, at ingen sprog er sværere end andre. Vi er blot udsat for forskellige kendskaber, lyde at lave udover vores hjerne, der kan "se" bogstaver (eller ej, ved ordblindhed). Kinesisk ser svært ud men er udenadslære (ekstrem meget udenadslære). Italiensk er sindsyg, helt sindsyg grammatik men simpelt, da man udtaler alle bogstaver. Dansk derimod: hold op, hvor er det ulogisk, stumt, spild af bogstaver og bogstaver, der har 748 forskellige udtaler og lyde. A er ikke bare A og H gemmer sig nogle gange, den bandit.

Hvis du lærer synnejysk, er det måske nemmere end danks?

A Æ U Å Æ Ø I Æ Å

Mojn! 

Og fortsat god App-jagt
 

Haha det ville være sjovt hvis den bare ændrede ordene. Nogen af dem ændre den andre lader den bare som om den ikke kan høre.

Eks pik= pil, fisse= fille , blowjob= ingen ord, lady =leder. Melody= melodi

Jeg ved ikke om jeg kan lave et kode ord, indtil videre skriver jeg bare ordene den ikke gider selv:)

Ja det danske sprog er svært.

Jeg har boet forskellige steder i mit liv.  I sønderjylland, kbh og nordjylland. Hvert sted har man tillært sig noget i det mindste:) jeg forstår i det mindste hvad folk siger med forskellige dialekter. Så det lyder forskelleligt.

Mojn

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ha! Fedt. Så ved du, hvad en "knallert" betyder og "såddavand ud´i sky´en"

Lady Melodi vil gerne se din pil mens hun polerer den og overvejer, om melodi skal give et ingen ord, men fordi hun er en leder, spørger hun pænt

(kan godt se det giver lidt.....sværheder ved at være straks fræk og lige på og bom!)

Slik å no´ed bom istedet for

Del dette indlæg


Link til indlæg
Naturligebrysterfan skrev, for 11 timer siden:

A Æ U Å Æ Ø I Æ Å

Jeg er ikke sønderjyde, så det tog mig lidt tid... - men... Så bliver det sgu også lidt svært? 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Misjo1

Jeg er svært ordblind. Det blev først opdaget i 7 klasse og jeg var dum og  doven indtil da.

Jeg fik en ung lærer til speciel undervisning og nogen værktøjer der hjalp mig. Jeg kan idag.klare mig uden hjælpemidler. Men når jeg skriver på forums som her. Læser jeg ikke så meget korrektur som hvis der er "officielle " breve

Hver Fugl med sit næb :D

 

Misjo

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
Misjo1 skrev, 1 time siden:

Jeg er svært ordblind. Det blev først opdaget i 7 klasse og jeg var dum og  doven indtil da.

Jeg fik en ung lærer til speciel undervisning og nogen værktøjer der hjalp mig. Jeg kan idag.klare mig uden hjælpemidler. Men når jeg skriver på forums som her. Læser jeg ikke så meget korrektur som hvis der er "officielle " breve

Hver Fugl med sit næb :D

 

Misjo

Kender det godt, jeg var 22 da jeg fik afvide at jeg var ordblind.

Indtil da fik jeg afvide at jeg var dum og ubegavet og bare ikke ville lære.

Jeg tror også det er derfor at sådan nogle ord stadig går mig på. Jeg vil ikke virke dum:)

Dejligt at du fik den hjælp du skulle bruge:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Melody
Naturligebrysterfan skrev, for 5 timer siden:

Ha! Fedt. Så ved du, hvad en "knallert" betyder og "såddavand ud´i sky´en"

Lady Melodi vil gerne se din pil mens hun polerer den og overvejer, om melodi skal give et ingen ord, men fordi hun er en leder, spørger hun pænt

(kan godt se det giver lidt.....sværheder ved at være straks fræk og lige på og bom!)

Slik å no´ed bom istedet for

Uhm je elsker a mas a bom:lol:

Jeg ved dog ikke hvad  såddavand ud i sky'en betyder.

Men jeg ved hvad bom, mojn, vinne, kache,jamsk og sinne så og æ do syg i a roe betyder:)

Ja det ville lyde meget mærkeligt.

Ååh lad mig silke din pil og du skal silke min fille. Til jeg kommer. Vi kysser og har hedning seks til vi begge kommer i en organ:lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Melody skrev, for 16 minutter siden:

Jeg tror også det er derfor at sådan nogle ord stadig går mig på. Jeg vil ikke virke dum:)... 

Du virker på ingen måde dum, Tværtimod! :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...