Hop til indhold
Guest går ned på knæ

Samtykkelov

Recommended Posts

Guest går ned på knæ

Sad lige og læste, at tv2 chefens kone er kommet i en shitstorm, ved at have sendt ægtemanden et samtykke til permanent penetration.

Hun indrømmer at det var en stikpille til politikerne og understreger selvfølgelig at det på ingen måde var en stykke til voldtægtsforbrydere.

Vi har nok alle været inde på, at det kan skabe akavede episoder for singler, der stadig går i byen og på jagt derude. Mange vi nok føle momentet eller hvad sådan noget kaldes er forsvundet, når man lige skal sikre sig en forsvarlig sikker juridisk samtykke, før man smider tøjet og går i gang.

Men det der egentlig var min tanke er. Hvorfor bliver der kun tænkt på og snakket om, at manden skal have samtykke fra kvinden? Er godt nok af en anden generation og lidt gammeldags i det, men er kvinder i dag ikke ligeså udfarende som vi mænd? de skal vel også have vores samtykke til at benytte rumsterstangen? For hvad hvis vi føler os misbrugt og voldtaget bagefter? eller at vi bare ikke var med på den, sådan dagen derpå.

Skulle man have fundet en anden løsning end den her? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
går ned på knæ skrev, for 15 minutter siden:

For hvad hvis vi føler os misbrugt og voldtaget bagefter? eller at vi bare ikke var med på den, sådan dagen derpå.

Skulle man have fundet en anden løsning end den her? 

Nemlig, men pr defintion kan en mand ikke voldtages eller udnyttes. 
Det er bare sådan at selv om man som mand mentalt ikke har lyst til en pige, måske ligefrem føler væmmelse, så vil man alligevel få rejsning (især som ung) hvis pigen har bare lidt kendskab til mænd. 
Jeg er sikker på vi er rigtig mange mænd som har været i den situation, og også den hvor vi fortryder bitterligt, dagen efter, at vi en en mindre brandert gik med en hjem og lod os bruge. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Aarhuselsker skrev, for 1 minut siden:

Nemlig, men pr defintion kan en mand ikke voldtages eller udnyttes. 
Det er bare sådan at selv om man som mand mentalt ikke har lyst til en pige, måske ligefrem føler væmmelse, så vil man alligevel få rejsning (især som ung) hvis pigen har bare lidt kendskab til mænd. 
Jeg er sikker på vi er rigtig mange mænd som har været i den situation, og også den hvor vi fortryder bitterligt, dagen efter, at vi en en mindre brandert gik med en hjem og lod os bruge. 

fuldstændig enig

Del dette indlæg


Link til indlæg
går ned på knæ skrev, 1 time siden:

Men det der egentlig var min tanke er. Hvorfor bliver der kun tænkt på og snakket om, at manden skal have samtykke fra kvinden?

Mig bekendt er samtykkeloven gensidig og ikke tænkt som, at kun kvinden giver samtykke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liv skrev, for 4 minutter siden:

Mig bekendt er samtykkeloven gensidig og ikke tænkt som, at kun kvinden giver samtykke.

Det har du ret i. Der kan man bare se hvor konventionelt vi tænker :mrgreen:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Liv skrev, for 4 minutter siden:

Mig bekendt er samtykkeloven gensidig og ikke tænkt som, at kun kvinden giver samtykke.

Det tror jeg også helt bestemt den er ment sådan. Problemet er, at det ikke bare er pressen og debattørerne der kun nævner kvindens samtykke. Det samme gør politikerne. Så den anden side bliver slet ikke nævnt. Og det sker skam. Er bare et enormt tabu for manden. Og for mange kvinder et ikke eksisterende problem

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Den nye samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse gælder selvfølgelig for alle køn.

Når kvinden er i fokus, så er der primært to årsager til dette. For det første, så er der i praksis flest kvinder, der bliver udsat for voldtægt. For det andet - hvilket er i forlængelse af det førnævnte - så bliver bestemmelsen indsat, da Danmark international har forpligtet sig til det, ved at have ratificeret Istanbul-konventionen. Denne konventions formål er blandt at bekæmpe vold og overgreb mod kvinder, sikre ligestilling og mange flere rettigheder.

I praksis kommer der nok ikke til at føre til mange flere domsfældelser, og bestemmelsen skal også ses som en ændring af moralen og synet på, at sex skal være frivilligt.

Alle almindelige mennesker, der kan opføre sig ordenligt og respektere andre, har intet at frygte. Det er de såkaldte “grænsetilfælde” der bliver omfattet, og loven vil nu stille strengere krav til, at der sikres samtykke.

Så når 5-6 fyre kl 4 om morgenen en råkold januar-morgen i en baggård til et provinsdiskotek, har sex med en stærkt beruset og fremmed pige, så skal de aktivt sørge for at der foreligger samtykke. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lady C
går ned på knæ skrev, for 9 timer siden:

Det tror jeg også helt bestemt den er ment sådan. Problemet er, at det ikke bare er pressen og debattørerne der kun nævner kvindens samtykke. Det samme gør politikerne. Så den anden side bliver slet ikke nævnt. Og det sker skam. Er bare et enormt tabu for manden. Og for mange kvinder et ikke eksisterende problem

Der er ganske sikkert mænd der også bliver voldtaget.  Når man taler om at mænd bliver voldtaget tror nogle - som regel fejlagtigt - at de er blevet voldtaget af det modsatte køn. Voldtægter sker også indenfor det samme køn. Og størstedelen af de mænd der er blevet voldtaget - er blevet det af andre mænd. Er mit klare indtryk 

Redigeret af Lady C

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Den Krøllede

Grunden til at man oftest nævner at det er kvinden der skal give samtykke kunne jo bunde i at det oftest er dem der er ofrene. Men det er da klart at samtykke er og skal være kønsneutralt. De der indgår en seksuel akt skal alle være enige om at det vil de gerne, og de skal helt frivilligt kaste sig ud i det. 

Hvis man skal tro tallene fra Det Kriminapræventive Råd, så er 16% af de der i deres livstid oplever at være offer for voldtægt, eller forsøg på voldtægt, hankøn og 84% hunkøn. Der står ikke noget om gerningspersonernes køn.

https://dkr.dk/vold-og-voldtaegt/fakta-om-voldtaegt/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Lady C skrev, for 6 timer siden:

Der er ganske sikkert mænd der også bliver voldtaget.  Når man taler om at mænd bliver voldtaget tror nogle - som regel fejlagtigt - at de er blevet voldtaget af det modsatte køn. Voldtægter sker også indenfor det samme køn. Og størstedelen af de mænd der er blevet voldtaget - er blevet det af andre mænd. Er mit klare indtryk 

Er ikke i tvivl om at det hænder, og igen manden anmelder det ikke pga. tabuet.

Men et eksempel fra mit eget liv. (På det tidspunkt var min mødom dog taget af en anden moden kvinde frivilligt, men jeg var 14. Synes på ingen måde det var voldtægt dengang eller nu, men juramæssigt begik hun en forbrydelse). Som 16-årig tog en ældre kammerat mig med ind i Jomfru Ane Gade. Jeg blev lidt fuld mildt sagt. En meget smuk blondine jeg vil tro på omkring de 40, tog mig med hjem i en taxa. Næste morgen vågnede jeg op med en seddel på sengebordet med en seddel. Tak for Sex. Er ude med veninderne (noget i den retning). Har lagt en 1000 lap i din pung for en dejlig oplevelse og en taxa hjem. Der lå også 2 brugte kondomer på bordet måske for at fortælle mig hvad der var foregået. Må selvfølgelig havde været i en slags bevidsthed, men al hukommelse var væk omkring det.

Tog en taxa til stationen i Aalborg og derfra bussen. Til mine forældre sagde jeg, at jeg havde overnattet hos kammeraten.

Det der forgik i 1985. Aner ikke hvad de unge gør nu om dage.

Men jeg tog imod de 1000 kroner, men følte mig dårligt tilpas og udnyttet på den dårlige måde

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Sutteålen skrev, for 9 timer siden:

Den nye samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse gælder selvfølgelig for alle køn.

Når kvinden er i fokus, så er der primært to årsager til dette. For det første, så er der i praksis flest kvinder, der bliver udsat for voldtægt. For det andet - hvilket er i forlængelse af det førnævnte - så bliver bestemmelsen indsat, da Danmark international har forpligtet sig til det, ved at have ratificeret Istanbul-konventionen. Denne konventions formål er blandt at bekæmpe vold og overgreb mod kvinder, sikre ligestilling og mange flere rettigheder.

I praksis kommer der nok ikke til at føre til mange flere domsfældelser, og bestemmelsen skal også ses som en ændring af moralen og synet på, at sex skal være frivilligt.

Alle almindelige mennesker, der kan opføre sig ordenligt og respektere andre, har intet at frygte. Det er de såkaldte “grænsetilfælde” der bliver omfattet, og loven vil nu stille strengere krav til, at der sikres samtykke.

Så når 5-6 fyre kl 4 om morgenen en råkold januar-morgen i en baggård til et provinsdiskotek, har sex med en stærkt beruset og fremmed pige, så skal de aktivt sørge for at der foreligger samtykke. 

Vil endda sige, at hvis man bruger sin sunde fornuft. Så HAR man ikke sex med en meget fuld pige uanset om man er ene om hende eller med andre mænd. Hvad er et samtykke værd, hvis hun er ude af stand til at tænke klart?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
går ned på knæ skrev, for 22 minutter siden:

Vil endda sige, at hvis man bruger sin sunde fornuft. Så HAR man ikke sex med en meget fuld pige uanset om man er ene om hende eller med andre mænd. Hvad er et samtykke værd, hvis hun er ude af stand til at tænke klart?

Hvis man (alle) brugte sin sunde fornuft, så behøvede vi ikke at have lovgivning, der straffer voldtægt.

Jeg ved ikke om jeg helt forstår dit spørgsmål. Men det ville nok være lettere for anklagemyndigheden at bevise, at der ikke forelå et udtrykkeligt samtykke, end at de ville kunne bevise, at hun har været så fuld, at hun ville kunne betegnes som værende i en tilstand hvor hun ikke kunne modsætte sig handlingen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Sutteålen skrev, for 7 minutter siden:

Hvis man (alle) brugte sin sunde fornuft, så behøvede vi ikke at have lovgivning, der straffer voldtægt.

Jeg ved ikke om jeg helt forstår dit spørgsmål. Men det ville nok være lettere for anklagemyndigheden at bevise, at der ikke forelå et udtrykkeligt samtykke, end at de ville kunne bevise, at hun har været så fuld, at hun ville kunne betegnes som værende i en tilstand hvor hun ikke kunne modsætte sig handlingen.

Det var ikke så meget et spørgsmål, mere en konstatering. Hvis en pige eller en dreng/mand er meget fuld, så er et samtykke ikke meget værd, hvis der altså efterfølgende bliver en kontrovers. samtykket behøver jo ikke at være skriftligt. Så lad os forestille os situationen som du ridsede op med baggården de 5 mand og den meget fulde pige. Hun ligger tydeligt op, og forespurgt om hun vil kneppes svarer hun ja for satan knep mig. det gør de så.

efterfølgende "vågner" hun op og ser hvad der er sket med hende og anmelder dem. De kan så sige hun svarede klart og tydeligt ja.

I min verden er det samtykke de så har "fået" intet værd, og er heller ikke sikker på at retten frikender dem.

Ved fra pressen omkring tidligere sager, at hvis krænkeren ikke var fuld, men den krænkede var det. Så taler det imod tiltalte

Redigeret af går ned på knæ

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
går ned på knæ skrev, for 15 minutter siden:

Det var ikke så meget et spørgsmål, mere en konstatering. Hvis en pige eller en dreng/mand er meget fuld, så er et samtykke ikke meget værd, hvis der altså efterfølgende bliver en kontrovers. samtykket behøver jo ikke at være skriftligt. Så lad os forestille os situationen som du ridsede op med baggården de 5 mand og den meget fulde pige. Hun ligger tydeligt op, og forespurgt om hun vil kneppes svarer hun ja for satan knep mig. det gør de så.

efterfølgende "vågner" hun op og ser hvad der er sket med hende og anmelder dem. De kan så sige hun svarede klart og tydeligt ja.

I min verden er det samtykke de så har "fået" intet værd, og er heller ikke sikker på at retten frikender dem.

Ved fra pressen omkring tidligere sager, at hvis krænkeren ikke var fuld, men den krænkede var det. Så taler det imod tiltalte

Der skal jo foretages en konkret vurdering af sagens omstændigheder.

Først, så stilles der strengere krav til gerningspersonerne, så de skal tage stilling til, om hun reelt mener det ( nu er dit eksempel meget søgt, og ikke noget der sker i praksis)

At hun giver samtykke, og fortyder det efterfølgende og dermed anmelder det, er jo strafbart i forvejen. Det bliver de 5 jo ikke straffet for.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Sutteålen skrev, for 19 minutter siden:

Der skal jo foretages en konkret vurdering af sagens omstændigheder.

Først, så stilles der strengere krav til gerningspersonerne, så de skal tage stilling til, om hun reelt mener det ( nu er dit eksempel meget søgt, og ikke noget der sker i praksis)

At hun giver samtykke, og fortyder det efterfølgende og dermed anmelder det, er jo strafbart i forvejen. Det bliver de 5 jo ikke straffet for.

Så du mener at en kvinde der er fuld, og bliver lagt an på af flere ikke fulde mænd der knepper hende på skift, der påstår at hun har givet sit samtykke?

Når pigen så anmelder det efterfølgende mener du hun bliver straffet og mændene går fri?

Jo den slags foregår i virkeligheden skal jeg sige dig. Udover at det var dit eget eksempel så ja det foregår også i virkeligheden. Og selv før opstramningen går mændene selvfølgelig ikke fri langt de fleste af gangene, samt pigen bliver selvflgelig ikke straffet som du antyder for at blive voldtaget

Del dette indlæg


Link til indlæg
går ned på knæ skrev, for 1 time siden:

Hvis en pige eller en dreng/mand er meget fuld, så er et samtykke ikke meget værd, hvis der altså efterfølgende bliver en kontrovers. samtykket behøver jo ikke at være skriftligt. Så lad os forestille os situationen som du ridsede op med baggården de 5 mand og den meget fulde pige. Hun ligger tydeligt op, og forespurgt om hun vil kneppes svarer hun ja for satan knep mig. det gør de så.

efterfølgende "vågner" hun op og ser hvad der er sket med hende og anmelder dem. De kan så sige hun svarede klart og tydeligt ja.

I min verden er det samtykke de så har "fået" intet værd, og er heller ikke sikker på at retten frikender dem.

Jeg er mere bekymret for, hvornår vi ser den samme situation som beskrevet ovenfor, men hvor det bare er med én mand. Altså et eksempel på, hvor pigen boller uden om, hendes kæreste/mand opdager det efterfølgende, og hun så undskylder det med at “jeg ville jo faktisk ikke”, dvs benægter et samtykke. Kæresten/manden vil dernæst anmelde elskeren for voldtægt med henvisning til sex uden det samtykke, som pigen nu mener, at hun aldrig har givet (hvilket elskeren ved er lodret løgn).

Hvad mon der så sker?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Den_glade_amatør skrev, for 6 minutter siden:

Jeg er mere bekymret for, hvornår vi ser den samme situation som beskrevet ovenfor, men hvor det bare er med én mand. Altså et eksempel på, hvor pigen boller uden om, hendes kæreste/mand opdager det efterfølgende, og hun så undskylder det med at “jeg ville jo faktisk ikke”, dvs benægter et samtykke. Kæresten/manden vil dernæst anmelde elskeren for voldtægt med henvisning til sex uden det samtykke, som pigen nu mener, at hun aldrig har givet (hvilket elskeren ved er lodret løgn).

Hvad mon der så sker?

Det er et godt spørgsmål.

Tænker på 2 ting. Eksperterne står nu i kø, for at advare imod følgerne af loven.

Da loven blev diskuteret holdte eksperterne deres kæft, og kun dem der var for loven ytrede deres mening.

er lidt sørgeligt, at de først nu kommer på banen. For Danmark kunne sagtens som mange andre havde fundet en mere gylden middelvej. Der både sendte et stærkt signal om, at sex er frivilligt og fået folk til at tænke over deres opførsel.

Så ved jeg godt at der er nogen der siger at de virkelig grove tilfølde så ville have fortsat.

Ja sikkert men det vil de også nu, for den virkelig grove voldtægtsperson mand eller kvinde vil altid søge udløsning for deres trang

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sådan som jeg har forstået det, så kan samtykke godt bare gives mundtligt. Hvis der ikke er nogen vidner, er vi så ikke lige vidt? Hvis nu pigen dagen derpå fortryder, og siger hun ikke har givet noget samtykke, mens fyren påstår det modsatte, så er det påstand mod påstand. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
går ned på knæ skrev, for 4 timer siden:

Så du mener at en kvinde der er fuld, og bliver lagt an på af flere ikke fulde mænd der knepper hende på skift, der påstår at hun har givet sit samtykke?

Når pigen så anmelder det efterfølgende mener du hun bliver straffet og mændene går fri?

Jo den slags foregår i virkeligheden skal jeg sige dig. Udover at det var dit eget eksempel så ja det foregår også i virkeligheden. Og selv før opstramningen går mændene selvfølgelig ikke fri langt de fleste af gangene, samt pigen bliver selvflgelig ikke straffet som du antyder for at blive voldtaget

Men du skrev jo, at det var hende selv der lagde op til de og ville kneppes af dem, men fortrød det dagen efter. Så har de jo som udgangspunkt ikke gjort noget ulovligt. Men hun har anmeldt dem for falsk voldtægt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Sutteålen skrev, for 1 minut siden:

Men du skrev jo, at det var hende selv der lagde op til de og ville kneppes af dem, men fortrød det dagen efter. Så har de jo som udgangspunkt ikke gjort noget ulovligt. Men hun har anmeldt dem for falsk voldtægt.

Du har jo ikke forstået pointen. Hvis du i ikke fuld tilstand udnytter en anden som i fuld tilstand laver ting hun ellers ikke ville gøre, så er det også misbrug og voldtægt. Kan huske engang min niece blev så fuld til en familiefest and hun gik og lagde an på alle. Tror du hun ville ønske at "vågne" op til at en gammel liderlig onkel havde kneppet hende? Nej. derfor står den ikke fulde altid med et større ansvar.

Du har jo ikke fattet hvad et samtykke er, med mindre du bare ønsker at være på tværs

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Val Venis skrev, for 2 timer siden:

Sådan som jeg har forstået det, så kan samtykke godt bare gives mundtligt. Hvis der ikke er nogen vidner, er vi så ikke lige vidt? Hvis nu pigen dagen derpå fortryder, og siger hun ikke har givet noget samtykke, mens fyren påstår det modsatte, så er det påstand mod påstand. 

Det er netop problemet, som eksperterne  peger på

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så skal begge parter evt. filme samtykket med deres mobiler. Men har man gang i et sidespring, så er det ikke fedt at have sådan en video liggende på mobilen. Ser konen den video, så starter 3. verdenskrig jo...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest går ned på knæ
Val Venis skrev, for 4 minutter siden:

Så skal begge parter evt. filme samtykket med deres mobiler. Men har man gang i et sidespring, så er det ikke fedt at have sådan en video liggende på mobilen. Ser konen den video, så starter 3. verdenskrig jo...

Ja der er masser af situationer, denne samtykkelov ikke tager højde for. Føler lidt at der har været et vis politisk pres, som har fået et eller flere af de etablerede partier til at haste loven igennem, i stedet for at insistere på nærmere undersøgelser og en anden løsning

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
går ned på knæ skrev, 1 time siden:

Du har jo ikke forstået pointen. Hvis du i ikke fuld tilstand udnytter en anden som i fuld tilstand laver ting hun ellers ikke ville gøre, så er det også misbrug og voldtægt. Kan huske engang min niece blev så fuld til en familiefest and hun gik og lagde an på alle. Tror du hun ville ønske at "vågne" op til at en gammel liderlig onkel havde kneppet hende? Nej. derfor står den ikke fulde altid med et større ansvar.

Du har jo ikke fattet hvad et samtykke er, med mindre du bare ønsker at være på tværs

Det er jo derfor at jeg skriver, at der skal tages en konkret vurdering. Du kan ikke sætte det op så sort/hvidt.

Det virker nok mere til, at det er dig der ikke helt forstår omfanget af samtykke og især tilregnelsen. Dette er bare en fornøden forudsætning, når man taler straf.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest The Dark Knight
går ned på knæ skrev, for 11 timer siden:

Du har jo ikke forstået pointen. Hvis du i ikke fuld tilstand udnytter en anden som i fuld tilstand laver ting hun ellers ikke ville gøre, så er det også misbrug og voldtægt.

Det er altså ikke helt korrekt det du skriver, men gælder når en person befinder sig i en Hjælpeløs tilstand pga. alkohol eller stoffer. Altså hvor hun pga. sin tilstand ikke er i stand til at sige fra. 
 

Men i de situationer er det jo også svært at bevise, at hun faktisk var i sådan en tilstand. Fyren hun havde sex med fortæller måske, at hun bestemt ikke befandt sig i sådan en tilstand og sådan en sag vil typisk blive henlagt på bevisets stilling. Fordi det er umuligt, at bevise, hvem af dem der har ret. 
 

Dit eksempel med at man er voldtaget fordi man har dyrket sex med en man ikke ville have dyrket sex med i ædru tilstand er jo fuldstændig vanvittig. Er du aldrig vågnet op hos en kvinde, som du ikke ville have dyrket sex med i ædru tilstand? Hvis ja, voldtog hun dig så, nej vel. 
 

Rigtig mange anmeldelser om voldtægt har den forurettede en kæreste og jeg tror, at rigtig mange af de anmeldelser går på bondeanger fra den forurettede. Hun kan ikke længere skjule for kæresten, at hun har dyrker sex med en anden og føler sig nødsaget til at anmelde hendes one Night stand for voldtægt og topper den med, at der må være puttet noget i hendes drink. Anmeldelsen kommer som ofte når de uopsættelige efterforskningsskridt er væk og alt bliver påstand mod påstand. 

I den situation anholder politiet gerningsmanden og sigter ham for at have voldtaget pigen. Det er politiet pålagt at gøre fra politisk hold, selvom sagen står meget svagt bevismæssig.

Gerningsmanden har en helt anden opfattelse og svæver stadig på en lyserød sky, idet han aldrig før har mødt en pige, der var så vild i sengen. Det var kærestesex når det er allerbedst. 
 

Jeg tror desværre ikke at den nye lovgivning kommer til at ændre på den udfordring. Gør den det, så kan det bekymre mig om, at uskyldige bliver dømt fordi de formelt ikke har sikret sig samtykke ud over, at pigen trak bukserne ned på ham og suttede hans pik, hvorefter hun lagde sig op på køkkenbordet. 

Men fik du samtykke ja eller nej? Øhh nej hun sagde godt nok ikke ja på den måde, men, men - godt hun sagde ikke ja, så er du jo voldtægtsmand. 
 

Redigeret af The Dark Knight

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...